tisdag 18 oktober 2022

Låt bli att halta på båda sidor - Låt Gud vara Gud.

 Idag tog mig min bibelläsning till berättelsen om Elia på berget Carmel och Baals-profeterna.



Med hur urvattnat evangeliet verkar vara bland så många idag som kallar sig kristna, så har jag nog känt som Elia ett bra tag nu.

1 Kung 18:21 »Huru länge vill ni halta på båda sidor? Är det HERREN som är Gud, så följen efter honom; men om Baal är det, så följen efter honom.»

Hur många gånger gick Gud tillrätta med sitt förbundsfolk, när de vägrade lyda, eller rent av gjorde uppror? Varför får det en del att tro att det är ok om vi kristna gör samma sak som de gjorde? Och hur kan dessa så kallade ”kristna” tro att Gud är ok med det?

Guds rådslut står evigt fast för den som vill kalla sig KRISTEN. Han förändras inte, det är vi som förändras och flörtar med världen eller rent av blandar in den i vårt kristna liv.

Hur långt ska det gå innan folket öppnar sina ögon och inser att Gud inte är ok med en fot i världen och en fot i Hans rike. Han är en avundsjuk Gud.

2 Mos 20:5 Du skall icke tillbedja sådana, ej heller tjäna dem; ty jag, HERREN, din Gud, är en nitälskande (avundsjuk) Gud, som hemsöker fädernas missgärning på barn och efterkommande i tredje och fjärde led, när man hatar mig,

2 Mos 34:14 Ja, du skall icke tillbedja någon annan gud, ty HERREN heter Nitälskare (avundsjuk); en nitälskande (avundsjuk) Gud är han.

5 Mos 4:24 Ty, HERREN, din Gud, är en förtärande eld, en nitälskande (avundsjuk) Gud.

Nitälskan = avundsjuk” i grundtexten såväl som i den engelska King James bibelns översättning.

Jag vet att många tycker jag är för hård, men detta ”att vi blandar” ligger mer och mer på mig, Som en förtärande eld inifrån. Hur vågar vi, att vi inte skäms, är det som ständigt kommer upp i mig. För jag som kristen kan inte ta bort mig själv från andra kristna. Utan det som dessa gör i namnet ”kristen”, det måste även jag stå till svars för.

Problemet med dessa kristna som haltar på båda sidor är att de inte inser att det som de gör visar utåt sett, att så här är det att vara kristen. Jag får vara som alla andra, bete mig som alla andra. Det är ingen skillnad på mig och dig som inte är frälst.

Men vi ska vara ett avskilt folk, ett konungsligt prästerskap. Och med att vara Kungens söner och döttrar följer ett ansvar att bete sig som sådan också. Och om vi tror att vanliga jordiska kungahus där en del varit involverade i det ockulta, eller varit otrogna så det kommit ut till allmän kännedom, då har vi fel.

Hela gamla testamentet visar oss på vad Gud tillåter och inte. Hur han behandlar den som inte lever som han är tillsagd. Att då idag gå runt och tro att vi får leva som vi vill och ingenting kommer hända oss, är ren idioti. Då har man inte förstått att Gud är en förtärande eld som hemsöker familjer i tredje och fjärde led.

Den enda skillnaden nu från då är att Gud håller inne straffet till domens dag. Men domen kommer, var så säker.

5 Mos 32:16 Ja, de retade honom genom sina främmande gudar, med styggelser förtörnade de honom.

Jos 24:19-20 Josua sade till folket: »Ni kan inte tjäna HERREN, ty han är en helig Gud; han är en nitälskande (avundsjuk) Gud, han skall inte ha fördrag med edra överträdelser och synder. Om ni överger HERREN och tjänar främmande gudar, så skall han vända sig bort och låta det gå eder illa och förgöra er, i stället för att han hittills har låtit det gå er väl.

Om Israel retade Gud med sina främmande gudar - vilka alltid kommer med främmande läror - vilka är läror son inte har sin källa i bibeln. Hur tror vi då att Gud kommer godkänna att vi blandar in moderna tankar och filosofier? Tror vi verkligen att Gud inte anser detta vara främmande gudar, och / eller främmande läror?

Har vi verkligen gått så långt i vår dårskap, så vi inte kan se att detta är helt utanför vad bibeln säger - att det som postmodernismen och relativismen inte är ett kristet budskap - utan människobud.

Om Gud har denna nitälskan för sitt folk, och för den inympade grenen; Är det då inte vår uppgift att ha samma nitälskan för det som Gud har sagt, i sitt ord? Jag anser att det är det.

Och om det gör mig till religiös i andras ögon, eller rent av elak, så må det vara hänt. Gud har köpt mig med blodet av sin egen Son. Hur kan jag ta så lättvindigt på det? Hur kan jag om jag ska vara en kristen inte stå upp för sanningen, även om det skulle kosta mig alla vänner jag har?

1 Kor 6:19-20 Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den Helige Ande, som är i er och som ni har fått från Gud, och att ni inte tillhör er själva? För ni är dyrt köpta. Så förhärliga därför Gud i er kropp och i er ande, vilka tillhör Gud.

Gör bot och bättring ni som kallar er kristna men lever som om ni vore del av två världar – ni som haltar på båda sidor. Bestäm er vem som är er Herre. Sluta halta och välj en av dem – världen eller Gud – du kan inte få både och.

Matt 6:24 Ingen kan tjäna två herrar. För antingen ska han hata den ene och älska den andre, eller så ska han hålla sig till den ene och förakta den andre.

3 Mosebok kapitel 19-20 nedtecknar Herrens betoning på att vara helig. Ordet för helig på hebreiska är "qadash", vilket betyder att bli helgad, invigd och tillägnad och att skiljas från världen och världsligheten.

1 Pet 1:14-19 Som lydnadens barn ska ni inte styras av de begär som ni levde i förr när ni var okunniga, utan såsom han som har kallat er är helig, så ska också ni leva ett alltigenom heligt liv. För det står skrivet: Var heliga, för jag är helig. Och om ni åkallar Fadern, som utan att göra skillnad på människor dömer var och en efter hans gärning, så vandra i fruktan under er tid här som främlingar. Ni vet att det inte var med förgängliga ting, med silver eller guld, som ni blev friköpta från ert meningslösa liv som ni tagit över från era fäder, utan med Kristi dyrbara blod, som av ett felfritt lamm utan fläck.

Detta är inget som är frivilligt. Gud ger inte ett förslag i stil med; Kan ni va lite heliga va, för jag är ju liksom lite helig själv. Nej och åter nej. Det är en order – och om vi vill vara kristna så är det bäst att vi lyder. Avslutar detta med Paulus ord;

2 Kor 11:1-2 Jag skulle vilja att ni kunde stå ut lite med mig i min dårskap, och verkligen ha fördrag med mig, eftersom jag brinner av iver för er med den eld som kommer från Gud. För jag har trolovat er med en enda man, för att kunna ställa fram en ren jungfru inför Kristus.

Ef 5:25-27 Ni män, älska era hustrur såsom också Kristus har älskat församlingen, och utgivit sig själv för henne för att han skulle helga henne, genom att han renar henne i vattnets bad, genom ordet, för att kunna ställa fram henne inför sig själv, en härlig församling, utan fläck eller skrynkla eller något annat sådant, utan för att hon skulle vara helig och fläckfri.

Ren och obefläckad, en församling utan fläck och skrynkla. Är det den sortens kristen som du är? Är det den sortens kristen som du vill vara?








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar