måndag 3 oktober 2022

”Sapiential Christianity = Sapential Kristendom” -

- En Konversation

Dr David G. Benner

Detta är inte alls kristet, men en del som jag själv, kanske behöver få en förklaring till vad Sapential Kristendom är, då Marcia Mantriciana CANA omnämner det i en av sina artiklar.












Jag blir ofta förvånad över hur främmande förståelsen av visdom som frukten av upplysning är för kristna i väst. Och det är inte bara begreppet upplysning som verkar främmande. Att översätta upplysning till termer som "ett väckt hjärta" eller "förvandlat medvetande" gör inte mycket för att förändra de förvirrade blickarna på människors ansikten när de pratar med mig om vad vi gör eller undervisar på ”Cascadia Living Wisdom = Caskadias Levande visdom”.

Idag vill jag reflektera över visdomens plats inom kristendomen, och anledningen till att vi i väst till stor del har tappat kontakten med rikedomen i vår sapientiala tradition. Jag har bjudit in Gina Denholm, en medlem av Cascadias kärngemenskap, att tillsammans med mig fundera över dessa frågor eftersom det bästa sättet att packa upp saker som detta ofta är genom dialog.

David: För att komma igång undrar jag hur din erfarenhet stämmer överens med min känsla av att den kristna visdomstraditionen till största delen har varit en bortglömd del av den kristna historien.

Gina: Från min erfarenhet inom de katolska, pingst- och anglikanska delarna av kristendomen i Australien, har jag inte haft kontakt med något som närmar sig ett visdomsförhållningssätt till kristen undervisning och levande. De som söker "upplysning" antar att det inte finns något att hitta i kyrkan och letar någon annanstans.

David: Två undantag från detta mönster är den östligt ortodoxa kyrkan och den keltiska kristendomen, som båda behåller sina visdomsrötter. Men det råder ingen tvekan om att de som söker personlig förvandling i stort sett har tappat hoppet om att hitta den i kyrkan och har vänt sig till öst.

Gina: Jag tror att det finns ett visst fokus på transformation i våra västerländska kyrkor, men tonvikten ligger vanligtvis på transformation av tro, följt av transformation av beteenden. Förvandlat medvetande eller att ha ett väckt hjärta är inte förhoppningar för denna livstid! Jag har undrat om det beror på vår fäste vid läran om arvsynden.

I väst har vi hållit fast vid idén att vi är så fundamentalt främmande från Gud genom vår egen synd att vi bara kan vänta (genom tro) en sann förvandling efter döden. David, du talar om att vända dig till öster. Jag blev både skandaliserad och blåst upp när jag stötte på den österländska traditionens teoslära och började fråga mig om förgudning – att ta del av den gudomliga naturen – var en inbjudan att förkroppsliga något i nuet, inte bara ett idealiskt framtida tillstånd. Det var det som startade min resa in i visdomens kristen-dom.

David: ”Östern” jag syftade på var den icke-kristna östern – främst buddhismen men även andra asiatiska religioner som erbjuder en väg för personlig förvandling. Även om den östligt ortodoxa kyrkan har rika visdomsresurser, har den en atmosfär av etnisk exklusivitet som har hållit den borta från radarn för de flesta västerländska kristna som söker ett alternativ till fokus på synd och frälsning.

Och även om den ortodoxa visionen om teos/gudlighet är viktig för personlig transformation, är den tillhörande färdplanen till uppvaknande, enligt min uppfattning, inte tillräckligt praktisk för att vara tillgänglig för de flesta västerländska kristna.

Däremot erbjuder buddhismen en praktisk väg till uppvaknande och transformation som överskrider etniska gränser och är baserad på praxis snarare än tro. Det är inte konstigt att det har fångat den västerländska marknaden och lämnat kristendomen till dem som är nöjda med en trosreligion och en vision av transformation som är knuten till detta.

Men vi kanske borde identifiera de väsentliga dragen i visdomstraditionen. Förhoppningsvis kommer detta att hjälpa oss att förstå varför Sapiential Kristendomen har varit en bortglömd del av vårt arv – kanske till och med gjort motstånd.

Gina: Du nämner min erfarenhet exakt: även om teosen fascinerade mig, förblev det helt enkelt en idé eftersom det inte fanns någon praktisk väg som erbjöds i min kyrkliga erfarenhet. Jag fann mig själv attraherad av den buddhistiska vägens klarhet och erfarenhetsmässiga natur och tog på mig vissa metoder, men jag var fortfarande så hängiven Kristus. Det var ungefär när jag hittade dina böcker, David – jag letade efter något om kristna former av uppvaknande!

En av kärnorna i Sapiential kristendom, enligt min uppfattning, är hur den ser vår mänskliga bana som en rörelse från omognad till mognad, inte en rörelse från perfektion till trasighet till (återställd) perfektion. I detta synsätt kom vi till världen "mycket bra", till Guds avbild, men inte ännu formade - kanske inte ännu i Guds likhet.

Vårt öde är att formas efter Kristi bild: att bli helt mänsklig genom att omfamna vår enhet med den gudomliga naturen. Genom fallet föll vi in i en dualistisk världsbild och är alla belastade med denna känsla av att vara åtskilda från Gud.

Synd uppstår ur detta och döljer ytterligare vår koppling till den gudomliga verkligheten. Som jag ser det kom Jesus för att visa oss vägen ut ur det lidande av separation och hem till vår egen inneboende Gud savtryck (Imago Dei). Och hans väg är kenosis – självtömning. Stämmer detta med din egen förståelse?

David: Jag tycker att det är en bra översikt över några av huvuddragen i den kristna visdomstraditionen – även om jag skulle lägga till ytterligare tre saker.

1, betoningen på att veta, inte bara att tro, flytta oss bortom teologin till levd andlighet.

2, hjärtats centrala roll i denna kunskap.

3, det faktum att kunskapen om sanningen om oss själva i Kristus och Kristus i oss innebär en transformation av identitet och medvetande. Att ta på sig Kristi sinne är att förvärva Kristi medvetande. Detta betyder att se och veta som Kristus såg och visste, något helt annat än att bara tro saker om Kristus.

Gina: Jag uppskattar dina betoningar här när de omformar vårt samtal i praktiken, vilket är centralt för visdomssättet. Hur lätt det är att förvandla även denna visdomsväg till en fråga om trosuttalanden! Att veta från hjärtat, och hur detta förbinder oss med Kristusmedvetande, verkar vara centralt för visdom.

Jag måste dock säga att det verkligen tog mig lite tid att acceptera "hjärtat vetande" som en legitim del av en kristen väg, eftersom jag hade varit så grundligt betingad att vara misstroende mot det mänskliga hjärtat i synd-frälsnings-paradigmet. Kan du säga mer om hjärtkunskap som central för visdom?

David: Innan vi börjar om ”hjärtats vetskap” tror jag att vi först bör notera den övergripande tonvikten som läggs på att veta i motsats till att tro inom Sapiential Kristendom. Tro är grundläggande i kristendomens frälsnings-tradition.

Faktum är att tro blir synonymt med tro, detta är en allvarlig trunkering av den äldre förståelsen av tro som tillit. När tro reduceras till övertygelser, blir fokus för tillit lätt övertygelser. Och vetandet är begränsat till objektivt, inte personligt, vetande.

Medan personlig kunskap får betoning i karismatiska och pingsttraditioner, är denna kunskap starkt förknippad med extatiska tillstånd. Visdomstraditionen med hjärtkännedom kan antyda en liknande betoning på känslor, men hjärtat i visdomstraditionen är sinnets fullhet – och lägger till förnuftet så subtila, allmänt underutvecklade förmågor som intuition, fantasi och mer.

Och, lika viktigt, vägen till sådan kunskap är inte erfarenhet utan kontemplation. Kontemplation, eller meditation, är inte bara en övning. Det involverar sin egen unika form av kunskap. Den vetskapen kallas hjärtkännedom.

Gina: Och jag undrar om vi, innan vi kommer till hjärtats vetande, behöver tala om ovetande! Vägen till hjärtats kunskap verkar kräva en del avlärning: frigörande av sinnesvanor, viljan att "bli som ett barn" igen (kanske vad buddhisterna kallar "nybörjarsinne").

Jag tycker att skillnaden du gör här mellan personlig kunskap genom erfarenhet (extatiska tillstånd) och personlig kunskap genom kontemplation är mycket hjälpsam. Att vakna verkar ske lika mycket genom att bli närvarande i det vanliga livet, som ibland känns som ingenting, som det gör genom att uppleva något extraordinärt. Och när vi avläser våra vanliga sätt att se och döma världen, kan hjärtats subtila förmågor dyka upp mer och mer.

David: Jag tror att du har helt rätt när det gäller avlärningen som måste föregå genuint vetande. Antonius av öknen, grundaren av den kristna klosterväsendet från det tredje århundradet, lärde att vägen att stiga upp till Gud är att stiga ner i vår nuvarande verklighet. Att söka det extraordinära missar detta helt när vi börjar någon annanstans än de vardagliga verkligheterna i vårt liv. Det är dessa saker vi försöker fly ifrån när vi söker extatiska tillstånd.

Det verkligt extraordinära är dolt i det vanliga. Men för att se detta måste vi bli som ett barn. Detta är en integrerad del av uppvaknandet av hjärtan och den kristna visdomstraditionen. Det är därför Jesus, liksom andra visdomslärare före och efter honom, lärde ut att för att komma in i Himmelriket måste vi bli som små barn.

Gina: På den här visdomsvägen har jag kommit att förstå Jesu läror om himmelriket handlar om ett medvetandetillstånd snarare än en plats. Hur hänger det ihop med att bli som ett litet barn och komma in i Himmelriket med att ta på sig Kristi medvetande enligt din åsikt, David?

David: Det här är en underbar fråga eftersom den för oss till visdomens väsen. Visdom är inte kunskap. Det är att veta och leva det vi vet. Och vad vi vet och lever, vet vi genom Kristi hjärta och sinne som har blivit vårt eget. Detta är Kristusmedvetande. Det innebär en transformation av både medvetenhet och identitet.

Det är att födas på nytt, något som innebär en djupgående omorganisation av vårt väsen. Istället för att vara inriktad kring vad vi tror, är allt omjusterat kring vad och hur vi vet. Och vårt liv kommer från denna djupa omställning av vårt väsen.

Att bli som ett litet barn och gå in i Himmelriket återvänder till våra hjärtan, inte våra sinnen, som vårt sanna centrum. Genom våra uppvaknade hjärtans ögon inser vi att Visdomens Ande som bebor hela skapelsen är vårt sannaste och djupaste jag. Vi vet att vi är hemma.

Gina: Jag blir så rörd av din beskrivning av att komma hem till våra hjärtan. Jag slås återigen av visdomsvägens renhet och enkelhet. Därmed inte sagt att det är lätt att födas på nytt på detta sätt, men det är verkligen ödmjukt – och ödmjukt.

För dem som oroar sig för att söka efter visdom är att gripa makt eller att tanken på gudomliggörande på något sätt är storslagen, må denna inbjudan att bli som ett litet barn erbjuda en annan bild. Detta är Kristi Jesu egna väg, som är mild och ödmjuk av hjärtat. Med i ok till honom är vi återställda.

David: Underbart uttryckt! Jag kan inte tänka mig ett bättre sätt att avsluta denna rika konversation. Tack för att du var med mig!

https://www.cascadialivingwisdom.com/blog/2021/07/16/sapiential-christianity

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar