tisdag 11 oktober 2022

Finns det några förpliktelser med att kalla sig för kristen?

Jag hävdar att det gör det. En som är kristen ska vara en Kristi lärjunge, det betyder att den behöver lyda det som Kristus och apostlarna undervisade, i allting. Det betyder också att den måste hålla allting som profeterna och det gamla testamentet säger oss, dock inte den Mosaiska lagen, vilken Jesus omintetgjorde på korset.

Gal 3:13 Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: »Förbannad är var och en som är upphängd på trä.»

Varför säger jag detta? För att Jesus själva sa att han gjorde ingenting som han inte sett Fadern göra.

Joh 5:19 »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Sonen kan icke göra något av sig själv, utan han gör allenast vad han ser Fadern göra; ty vad han gör, det gör likaledes ock Sonen.

Joh 14:10-11 De ord jag talar till er talar jag inte av mig själv. Och gärningarna, de gör Fadern, som bor i mig; de är hans verk. Tron mig; jag är i Fadern, och Fadern i mig. Om inte, så tro för själva gärningarnas skull.

Jag fick denna kommentar under ett inlägg från tidningen Dagen, om Immanuelskyrkan som nu vidgar sin äktenskapssyn vilket jag kommenterade med; Då kan de också sluta kalla sig kristna.

Det låter som om du tror att begreppet kristen är någon form av hedersomnämnande. Det är de inte. Det enda begreppet betyder är att du tror på en treenig Gud där Jesus är ordet som blev kött och att han föddes av jungfru Maria för att pinas och dö för världens synder så att var och en som tror på honom skall kunna ha evig gemenskap med Gud. Resten är frågor där kristna utifrån sin Bibelsyn och Bibelbruk landar olika.

Är det verkligen allt som namnet kristen förpliktar till? Ja detta är vad en kristen tror på. Men många är det som tror på detta + andra saker.

Mormoner har bibeln + mormons bok, de kallar sig sanna kristna.

Sjundedagsadventister har bibeln ? Elen Whites alla profetior och böcker, de kallar sig kristna.

Jehovas vittnen har en egen bibel + vakttornets alla skrifter, de kallar sig för de enda sanna kristna.

Trosrörelsen har bibeln + mängder av felaktig litteratur + ett totalt fel sätt att tolka skriften på, de har också en blandning av New Thought, ockultism, Kristen vetenskap, gnosticism, postmodernism, New Age och relativism i sin grund, de kallar sig kristna.

Nya apostoliska reformationen håller sig ofta till ”The Message = Budskapets” bibel eller ”The Passion = Passionen” bibel och de involverar så mycket mer saker som skriften förbjuder oss att hålla på med, än förmodligen alla andra sammanlagt, de kallar sig för kristna.

Ps. Budskapets bibel, kallar de som kommit ur New ge för en New Age bibel, den är fylld av New Age termer. Passionsbibeln är inte ens duglig som en sorts parafras, den bör också undvikas helt Ds.

Jag kan fortsätta med fler grupper. Men namnet kristen borde förknippas med en som vill följa Gud och Jesus Kristus i allting.

Den som är kristen borde inte vilja blanda in fel i sin lära, och om de gör det och får det påvisat för sig, så vill de inte ha med det att göra, och omvänder sig ifrån det som är av ondo, eller borde vilja göra.

Att vara kristen är inte att passa in - utan att stå ut, vara särpräglad och gå emot strömmen, eller det borde vara. Evangeliet är radikalt, därför behöver också vi vara radikala i vår tro.

Om vi går runt och tror att namnet Krisen inte förpliktar till något mer än vad vi utåt säger vi tror på, då anser jag att vi inte har någon som helst koll på vad det innebär att faktiskt vara en kristen.

Jag vill adressera den här kommentaren jag fick; Resten är frågor där kristna utifrån sin Bibelsyn och Bibelbruk landar olika. Hur kan vi landa olika om vi har fått lära oss att tolka skriften på samma sätt? Vilket vi inte hade när jag var i trosrörelsen, och faktiskt inte heller i den pingstförsamling som det var innan den dyngan kom in.

Om vi alla håller oss till det som gäller och bestämdes för länge sedan när det gäller att läsa för att förstå vad skriften faktiskt säger, och vi alla har fått reda på hur vi använder detta för att testa allting, då borde också den Helige Ande i oss leda oss till exakt samma slutresultat.

Om Gud har menat någonting i skriften, så borde det i rimlighetens namn inte kunna tolkas fritt, var och en sin egen tolkning. Detta har kommit in med postmodernismen och relativismen. Tyvärr så har dessa världsliga influenser sedan letat sig in i kyrkan / församlingen. För vi är så otroligt mycket mer lättpåverkade av det som sker i vår omvärld än vi faktiskt tror oss vara.

Jag hävdar med bestämdhet att kalla sig ”kristen” förpliktar till att leva som Kristus gjorde (eller åtminstone försöka) följa och lyda, det som Jesus sa till oss att följa och lyda. Det är ju trots allt en del av den missionskallelse som han gett oss.

Matt 28:19-20 Gå fördenskull ut och gör alla folk till lärjungar, döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn, lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens ände.»

Hur kan vi instruera andra att lyda, om vi inte själva gitter lyda? Hur kan vi tolka skriften som vi vill och känner för, och sedan säga till andra att gör inte som jag gör, utan gör som jag säger? Jag vet att det finns de som liksom jag själv, inte fått lära sig hur man läser skriften för att förstå vad den faktiskt säger. Det må vara en sak.

Men att tro att vi kan landa olika i vad skriften säger, eller att vi kan hålla oss till vilken lära som helst och ändå vara kristna i dess sanna mening, det är en helt annan. Kan vi verkligen vara så nonchalanta så vi tror att den Helige Ande kommer leda oss till olika tolkningar av skriften?

Om vi verkligen älskar Gud och Jesus, då strävar vi efter att leva upp till namnet Kristen, d.v.s. Kristi lärjunge, Kristi efterföljare. För mig är det vad det innebär att vara en kristen.

Om du tillhör de som inte vet hur man läser skriften för att förstå vad den säger, så är det sammanhang, sammanhang, sammanhang.

1. första sammanhanget läs skriften i sammanhang, om du inte förstår en vers eller stycke, backa upp och börja åtminstone 10 verser före, fortsätt läsa åtminstone 10 verser efter.

2. Läs alla små referenser under verserna i det du läst på samma sätt. Det är så som skriften uttyder sig självt. De stycken som tar upp samma sak, bland dem finns det en del som är mer eller mindre förklarande, uppgiften ligger på de mer förklarande att förklara vad som menas.

3. Summan av Guds ord är alltid sanning.

Detta använder man sig också av för att testa allting som en pastor, gästtalare eller någon annan säger. Men tar anteckningar och sedan gör man sitt arbete med att gå igenom vad personen sagt, och checkar om det stämmer överens med det / de bibelord som personen använt sig av, om de nu använder bibeln.

En enhetens ande, det är folk som har och håller sig till samma tolkning av skriften, inte en mängd olika. Och det borde också vara en del av den kristnes önskan och strävan.

Ef 4:15-27 Och han gav oss somliga till apostlar, somliga till profeter, somliga till evangelister, somliga till herdar och lärare. Ty han ville göra de heliga skickliga till att utföra sitt tjänarvärv, att uppbygga Kristi kropp, till dess att vi allesammans komma fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till manlig mognad, och så bliva fullvuxna, intill Kristi fullhet. Så ska vi inte mer vara barn, inte som havets vågor drivas omkring av vart vindkast i läran, vid människornas bedrägliga spel, när de illfundigt söka främja villfarelsens listiga anslag. Nej, vi skulle då hålla oss till sanningen, och i alla stycken i kärlek växa upp till honom som är huvudet, Kristus. Ty från honom hämtar hela kroppen sin tillväxt, till att bliva uppbyggd i kärlek, i det att den sammanslutes och får sammanhållning genom det bistånd var led giver, med en kraft som är avmätt efter var särskild dels uppgift. Jag tillsäger er alltså och uppmanar er allvarligt i Herren, att inte mer vandra såsom hedningarna i sitt sinnes fåfänglighet vandra, hedningarna, vilka, i följd av den okunnighet som råder hos dem genom deras hjärtans förstockelse, är förmörkade till förståndet och bortkomna från det liv som är av Gud. Ty i sin försoffning hava de överlämnat sig åt lösaktighet, så att de i girighet bedriva alla slags orena gärningar. Men ni har inte fått en sådan undervisning om Kristus, om ni eljest så har hört om honom och så blivit lärda i honom, som sanning är i Jesus: att I - då detta nu krävdes på grund av er förra vandel - har avlagt den gamla människan, som fördärvar sig genom att följa sina begärelsers bedrägliga lockelser, och nu förnyas genom Anden som bor i ert sinne, och att ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud i sanningens rättfärdighet och helighet. Lägg därför bort lögnen, och talen sanning med varandra, eftersom vi är varandras lemmar. »Vredgas, men synda inte»; låten inte solen gå ned över er vrede,och given icke djävulen något tillfälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar