måndag 18 september 2023

På frukten ska trädet kännas.

En gammal sång dyker upp i mig; På frukten ska trädet kännas; av Arnold Börud

Refr. På frukten ska trädet kännas, i din gärning ska det ses vem du är. Vad hjälper det om du säger du tror, när ditt liv slår ihjäl dina ord.

1. Vad du har gjort mot en av mina minsta, det har du gjort emot mig. Efter ditt sätt att handla mot din nästa, ska jag bedöma dig.

2. Detta skall känneteckna alla kristna, att de är ett med varann. Världen skall se att jag är sänd från himlen, först när er kärlek är sann.

Mycket av det som sången handlar om är sant, men det finns lite som inte är det, om man ska se det från ett bibliskt perspektiv. När jag växte upp så var det inte så mycket tal om doktriner (läror), utan allting mer eller mindre gick. Kanske var det olika i olika församlingar - kanske var jag för lite för att verkligen lyssna ordentligt. Klart är att jag inte då tänkte på att denna sång innehöll något som inte är en helt korrekt doktrin.

Vi kan nog flera stycken se vilka bibelställen som talade till Arnold Börud, när han skrev denna sången. Det som nu dock kommer upp i mig, mycket tack vare ekumeniken som pågått åtminstone sedan sent 1980-tal – är vilken gärning handlar det om - alla kristna vara ett med varann – världen ska se att Jesus kom från himlen, när vår kärlek är sann.

Kanske tänkte Börud korrekt när han skrev texten, det vet jag inget om. Men idag när texten dyker upp i mig så vet jag att jag tolkar den aningens annorlunda i skenet av det avfall som nu har pågått rejält, en längre tid.

Matt 7:15-20 Akta är för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.













Vad är den goda frukten? Är det att vi går ut och gör goda gärningar, enkom? Om så torde det inte då betyda att alla, även de som inte kallar sig kristna, i själva verket också är kristna? Nej, det kan helt enkelt inte betyda enkom detta. Frukten måste vara vårt kristna liv - vår tro – och huruvida den är byggd på det sanna evangeliet eller ej - som bestämmer om våran frukt är god eller ond – åtminstone till viss del.

Givetvis så ska vi också måna om andra – inte bara om oss själva och våra egna liv. Men det kan inte endast bygga på det, för det finns många som inte alls är troende som gör samma sak.

Joh 13:35 Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar.

Detta är givetvis sant, men det kan inte kopplas loss från bibelordet som jag citerar under. Sann kärlek till varandra måste bygga på att vi är sanna tillbedjare och att vi har samma evangelium.

Joh 4:23-24 Den tid kommer, ja, den är redan inne, då sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning. Ty såna tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande och de som tillber Honom, måste tillbe i ande och sanning.

Men tack vare ekumeniken så har vi nu en uppbyggs enhet, som inte är byggd på att vi alla har samma tro, samma evangelium. Det må variera hur litet eller mycket som skiljer olika evangelier åt. Dock borde vi väl alla kunna erkänna att många olika samfund hela tiden har hävdat sig ha det enda sanna evangeliet.

Den roliga historien (och jag är ingen bra historieberättare), där mängder finns i himlen och så kommer en grupp pingstvänner in, och de andra hyschar varandra och säger, var tysta, för de (pingstvännerna) tror att de är de enda som är här. Detta var senare sant om folket i trosrörelsen, och jag tvivlar ärligt talat på att dessa två kategorier var de enda som florerade i denna historia.

Skämt åsido, så är det egentligen ingenting att skämta om alls. För vi har inte alla samma evangelium, och om vi inte har det; Hur kan vi då alla samtidigt tillbe Gud i ande och sanning? Detta är ett problem. Tillbe i ande och sanning, har fått ge vika för att ha en enhet utåt, så att alla i världen ska se och tro att vi är andliga systrar och bröder. Det har rent av gått så långt så att många, alldeles för många, nu har anammat detta som sanning.

Det är här, en sång som en av mina älskade sånger ovan, faktiskt kan göra en del skada. I synnerhet om man inte verkligen förstår vad skriften säger om olika saker.

Så varför tar jag upp detta nu då? Jo givetvis på grund av den förplåtade ekumeniken, som är en ekumenik byggd av människohänder, inte en i ande och sanning. Hur gärna vi än utåt sett vill visa hela världen att vi är ett, så kan vi inte vara ett i ande och sanning, om vi inte alla predikar exakt samma evangelium. Det är en total omöjlighet, och i slutändan när vi gör det, så kommer mängder att med stor sannolikhet bli frälsta till, eller hamna i ett falskt evangelium och riskera att förlora sin tro.

Detta är inga småsaker. Vi har fått ett ansvar att kämpa trons goda kamp och stå upp för och föra vidare det sanna evangeliet, till dess Jesus återkommer.

1 Tim 6:12-14 Kämpa trons goda kamp, sök att vinna det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till genom att inför många vittnen avlägga den goda bekännelsen. Inför Gud, som ger liv åt allt, och inför Kristus Jesus som inför Pontius Pilatus avlade den goda bekännelsen, uppmanar jag dig; Bevara det som han har befallt rent och oförfalskat, till vår Herre Jesu Kristi ankomst.

Om allting vore rent och oförfalskat så skulle Paulus inte här ha behövt göra den kommentaren om att bevara det som Jesus har befallt rent och oförvanskat. Vi tar idag alldeles för lätt på dessa ord, nästan som att det är av sekundär betydelse.

Så mycket idag faller under den nya ekumeniken, så det är ruggigt. Vi har mängder av människor som stödjer såna som inte predikar Guds fulla rådslut, oavsett vilket samfund, kyrka eller församling det gäller.

Mängder snackar också om väckelser hit och dit, i en tid där det enda som Jesus faktiskt lovade oss var ett stort avfall från den sunda läran, med många falska profeter, lärare och messiaser = smorda.

Läran är viktig, den måste vi kämpa med näbbar och klor för idag. Gud Fadern ska tillbedjas i ande och sanning, med andra ord vi kan inte ha ekumenik för ekumenikens skull. Folket, både från olika former av ledare till de som inte är så värst engagerade i församlingslivet behöver få klart för sig att läran är av största vikt. Det är den som vi måste kämpa för och hålla ren från all sorters skräp som vill leta sig in.

Om ni inte förstått det ännu, så är jag en av dessa som varnar, och jag gör det för att varningarna behövs. Vi måste nu mer än någonsin förut kämpa trons goda kamp och göra det ända tills vi når målet. Ingen av oss har råd att släppa på vaksamheten, inte om vi vill nå fram till målet.

Goda gärningar behövs, ekumenik likaså, men det får inte bli på bekostnad av sanningen. Sanningen först, sedan ekumenik och goda gärningar, inte tvärs om. Vi vinner ingen alls genom att visa upp en ekumenik där allting är acceptabelt och där sanningen ser olika ut beroende på vilken sorts församling, kyrka eller samfund man går till.

Det finns an anledning till att vi som varnar gör det för katolicismen, trosrörelsen, nya apostoliska reformationen, med många fler, och det är för att de inte har samma evangelium som det som Jesus och apostlarna predikade. Även de flesta i dessa olika grupper, anser att mormoner och Jehovas vittnen, inte är sanna kristna. Men även de gränserna är på väg att suddas ut. Vi är på väg mot en enad världsreligion och ett enat världsstyre under antikrist.

Tiden är sen, var vaksamma och alerta.

Ps. Inte alla i kyrkor, samfund, församlingar med falska läror är icke frälsta, men det stora flertalet är med stor säkerhet frälsta till ett annat evangelium, som inte har kraft att frälsa någon. Men det kommer alltid finnas frälsta även inom dessa, likadant som det kommer finnas de som inte alls är frälsta inom de som förkunnar Guds fulla rådslut. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar