tisdag 19 september 2023

Jakten på drömmens öde inom den karismatiska rörelsen.

Never Enough = Aldrig Tillräckligt, NAR

Examinering av ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen” 11 mar 2023














Den svagt upplysta auditoriet pulserar med känslomässiga refränger från Betel när individer ställer upp för att ta emot ett ord från Herren. En besökande talare öste bara ut sitt hjärta och vädjade till folk att "jaga efter Guds dröm". Kyrkans profet lägger händerna på dem en i taget och förklarar deras unika öde i vaga men spännande ordalag…

Jag känner hur Herren säger: ’Din väntans tid är över. Ditt genombrott är precis runt hörnet. Tryck in i drömmarna jag har placerat i ditt hjärta. Världen behöver det jag har anförtrott dig.”

Detta scenario utspelar sig ofta och i många karismatiska kyrkor i Europa, Nordamerika, Afrika och i stora delar av Sydamerika. "Dream Destiny = Dröm Öde" -konceptet är inte begränsat till karismatiker utan är populärt under så mycket av den vanliga evangeliska världen.

Dream Destiny = Dröm Öde” -idén går ungefär så här…

"Jesus dog för att du skulle få så mycket mer än du upplever just nu. Han vill ha dig och behöver till och med att du utnyttjar din fulla potential, för när du gör det kommer du att kunna genomföra Guds episka plan för ditt liv. Det finns ett slumrande öde inom dig som måste väckas. Gud försöker allt han kan för att frigöra din inre mästare. När du äntligen bryter dig ur din kokong kommer du att göra stora bedrifter för Jesus och världen kommer aldrig att bli densamma.”

Om du suttit under karismatiska läror riktigt länge, har du utan tvekan känt pressen att bli en del av den andliga eliten. Om din upplevelse liknade min, blev du tillsagd att "trycka in" och sträva efter den "nästa nivån"-upplevelsen. Alldeles inom räckhåll för dig, fanns en andra nivå av kristet liv ... Du vet, "radikal kristendom"?

Enligt ledarna och influenserna vill Gud att du ska gå i spetsen för en rörelse och inspirera en generation. "Nöj dig inte med ett vanligt liv. Normal kristendom är radikalt övernaturlig.”

Men du pressade aldrig in tillräckligt hårt. Du stönade aldrig tillräckligt djupt. Dina böner var helt enkelt inte tillräckligt smorda. Varje konferens som lovade att förändra ditt liv misslyckades med att göra det. Oavsett vad, räckte det aldrig.

Den börda som Gud aldrig gav

Om du läser detta och du inte har känt detta tryck från andliga ledare, prisa då Gud. Men just i detta ögonblick kämpar miljontals dyrbara själar under en börda som Gud aldrig avsett att de skulle bära.

Lär Bibeln att Gud har en speciell dröm för ditt liv som han väntar på att du ska upptäcka? Om så är fallet, vad håller dig tillbaka och varför verkar det bara fungera för den dynamiska ledaren på scenen?

De flesta evangeliska amerikanerna har hört talesättet, "Gud älskar dig och har en underbar plan för ditt liv." Kaffekoppar och tidskriftsomslag är inskrivna med;

Jeremia 29:11 Ty jag vet vilka planer jag har för er, säger HERREN, planer på välfärd och inte för ondska, för att ge er en framtid och ett hopp.

Rynkar Gud på näsan åt dem som har en vanlig tillvaro? Upprörs Han om Hans barn är nöjda och misslyckas med att drömma om större saker?

Låt oss vara ärliga. De flesta av oss har normala liv med vardagliga, repetitiva jobb. Våra scheman är inte fulla av tal-uppdrag och missionsresor till de avlägsna områdena på jorden. Våra liv är begränsade. Vi har räkningar att betala och munnar att mätta. Verkligheten har ett sätt att lämna oss fast där vi är, och vanliga karismatiska ledare vill få dig att förakta ditt dolda, till synes obetydliga liv.

Föreställ dig dagens självutnämnda apostlar och profeter som säger till slavar från det första århundradet att "drömma en dröm i Guds storlek" och att upptäcka sitt unika syfte. Slaveri var extremt vanligt i det romerska riket. Slavarna hade ingen rörlighet uppåt och mycket få livsval. De hade i stort sett tre alternativ som kristen slav.

De kunde…

1) Gör uppror mot sin herre, springa iväg och sannolikt riskera döden.

2) Tjäna sin herre motvilligt och hata sina liv.

3) Se på sin tjänst som att de tjänar Herren och gör det villigt och efter bästa förmåga med en nådig attityd.

För en slav från det första århundradet var det inte lätt att leva ett gudomligt liv, men det var inte heller komplicerat. Petrus skriver en underbar uppmuntran i sitt första brev,

1 Petr 2:18-25 Ni slavar, underordna är era herrar och visa dem all respekt, inte bara de goda och milda utan även de hårda. Det är en nåd när någon är medveten om Gud och därför håller ut när han får lida oskyldigt. Vad är det värt för beröm om ni står ut med straff när ni syndar? Men om ni står ut med att lida när ni gör det goda, då är det en nåd inför Gud. Till detta är ni kallade. Kristus led i ert ställe och efterlämnade ett exempel åt er, för att ni ska följa i hans fotspår. Han hade inte begått någon synd, och inget svek fanns i hans mun. När han blev hånad svarade han inte med hån, när han fick lida svarade han inte med hot, utan han överlämnade sin sak åt honom som dömer rättvist. Han bar våra synder i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår är ni helade. Ni var som vilsna får, men nu har ni vänt om till era själars herde och vårdare.

Precis som en kristen som var fri, omvände sig en kristen slav och trodde på Jesus Kristus för förlåtelse för sina synder, och sedan, när de blev accepterade i Guds ögon på grund av Kristi förtjänst, skulle deras återlösta liv levas till Guds ära och beröm. Men det var ett enkelt liv med ett levande hopp. Kristus förvandlade deras hjärtan och gav dem sin helige Ande. De skulle aldrig leda en rörelse eller tala till nationer, men de skulle påverka sin herres hushåll. Även om deras herre aldrig trodde på evangeliet, försäkrade Gud den kristne slaven om att hans eller hennes tjänst inte var förgäves.

Kol 3:22-24 Ni tjänare, lyd era jordiska herrar i allt, inte som inställsamma ögontjänare utan med uppriktigt hjärta i vördnad för Herren. Vad ni än gör, gör det av hjärtat, som för Herren och inte för människor. Ni vet att det är av Herren ni ska få arvet som lön. Det är Herren Kristus ni tjänar.

Beroende på vem deras herre var, kunde livet som slav vara mycket svårt. Men deras marschorder från Gud var enkla ... Hedra din herre med ditt arbete som en som fruktar Gud. Lita på Kristus som kommer att belöna dig när detta korta liv av svårigheter är över.

För många kristna idag finns samma verklighet. Troende i Kina lever i botten av den sociala näringskedjan och utsätts för regelbunden förföljelse och begränsningar av sin frihet. Fattigdomsdrabbade helgon i Indien, Nigeria, Rumänien, etc har inte friheten att sluta sitt dagliga jobb och gå över till heltidstjänst. Detta hindrar inte "smorda ledare" med högbudgetministerier från att uppmana de fattiga att tro på ett genombrott i sitt öde. Inte överraskande kräver genombrottet vanligtvis att de tar av sig mer av sina surt förvärvade pengar.

Dessa drömmars och ödesprofeter predikar att Gud vill främja alla till storhet, men det finns bara så mycket utrymme på plattformen. I slutändan är rampljuset reserverat för eliten. Som en morot på en pinne dinglar de framför dig det kristna livet i dina drömmar, men det är alltid just utom räckhåll.

Kommer en konferens till att göra susen? Ännu en bok som hyllar hemligheterna för att låsa upp ett tillfredsställande och betydelsefullt liv? Ytterligare en e-kurs om hur man "härskar i livet" och "lever ett liv i syfte"? Nej, det räcker aldrig.

Här är den befriande sanningen: du behöver inte hitta ditt dröm-öde eftersom det inte existerar. Om du är en kristen har du blivit lovad evigt liv, och en dag kommer du att gå in i din Mästares glädje. Där kommer Han att torka bort varje tår och göra slut på smärtan. Men så länge som han kallar oss att vandra här nedanför, är vi lovade att ett gudfruktigt liv kommer att åtföljas av förföljelse och svårigheter.

Gud väntar inte på att du ska upptäcka någon hemlig ingrediens i ett liv av betydelse. Snarare har han stavat det tydligt för dig i det skrivna ordet.

2 Tim 3:16-17 Hela skriften har andats ut av Gud och är nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Ef 2:10 Hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar som Gud har förberett för att vi ska vandra i dem.

Våra goda gärningar har redan förberetts för oss och Guds ord är tillräckligt för att rusta oss för uppgiften. Ingen extra uppenbarelse behövs.

För slaven består de goda gärningar som förberetts i att tjäna sin herre med respekt och leva för att behaga Gud snarare än människor.

Mannens goda gärningar innebär att älska sin hustru så mycket att han ger sitt liv för henne och följer i sin Frälsares fotspår. Hustrun gör sina goda gärningar genom att hedra sin man och följa honom när han följer Kristus. Barn ska lyda sina föräldrar och föräldrar ska tålmodigt uppfostra sina barn i sanningen.

Då kommer alla Skriftens "varandra" in i bilden. Kristi lärjungar ska…

- Älska varandra (Joh 13:34)

- Var hängivna varandra (Rom 12:10)

- Hedra varandra (Rom 12:10)

- Lev i harmoni med varandra (Rom 12:16)

- Bygga upp varandra (Rom 14:19; 1 Tess 5:11)

Var likasinnade mot varandra (Rom 15:5)

Acceptera varandra (Rom 15:7)

Förmana varandra (Rom 15:14; Kol 3:16)

Hälsa varandra (Rom 16:16)

Ta hand om varandra (1 Kor 12:25)

Tjäna varandra (Gal 5:13)

Bär varandras bördor (Gal 6:2)

Förlåt varandra (Ef 4:2, 32; Kol 3:13)

Ha tålamod med varandra (Ef 4:2; Kol 3:13)

Tala sanningen i kärlek (Ef 4:15, 25)

Var vänliga och medkännande mot varandra (Ef 4:32)

Tala med varandra med psalmer, psalmer och andliga sånger (Ef 5:19)

Underordna sig varandra (Ef 5:21, 1 Petr 5:5)

Tänk på andra bättre än er själva (Fil 2:3)

Se till varandras intressen (Fil 2:4)

Håll ut med varandra (Kol 3:13)

Lär varandra (Kol 3:16)

Trösta varandra (1 Tess 4:18)

Uppmuntra varandra (1 Tess 5:11)

Förmana varandra (Hebr 3:13)

Upphetsa [provocera, stimulera] varandra till kärlek och goda gärningar (Hebr 10:24)

Visa gästfrihet mot varandra (1 Petr 4:9

Använd de gåvor som Gud har gett oss till gagn för varandra (1 Petr 4:10)

Klä er i ödmjukhet mot varandra (1 Petr 5:5)

Be för varandra (Jak 5:16)

Bekänn era fel för varandra (Jak 5:16)

Som kristna ska vi alltid vara redo att ge ett svar på hoppet som finns inom oss. Vi lever med ett visst hopp och älskar våra fiender med nåd och förlåtelse. När vi får möjligheten förkunnar vi Kristus korsfäst för skyldiga syndare. När vi skryter av vår Frälsare och formulerar vem han är och vad han har gjort, gör den Helige Ande det tunga lyftet, tar döda själar ut ur mörkret och ger dem nytt liv i den älskade Sonens rike.

De saker vi behöver göra är nedskrivna för oss i svart på vitt. Allt som är nödvändigt för den kristne att veta har uppenbarats i den heliga skrift. Det är tillräckligt att lära oss vad vi ska tro och hur vi ska leva. Kristus har uppfyllt lagen för vår räkning och befriat oss från dess förbannelse. Vi är nu fria att leva för hans ära och för andras bästa. Vi har inget att tjäna och inget att förlora. Det är ett enkelt liv. Och det är helt enkelt till Guds ära.

Är det inte en tröst att veta att något inte är fel på dig om ditt liv inte är så episkt som "ödets profeter" en gång förutsade? Gud rynkar inte på näsan över ditt vanliga liv med dess enkla glädjeämnen och verkliga svårigheter. Om du är fast i verkligheten så är det okej. Gud orkestrerade omständigheterna som ledde till dina begränsningar och han kallar dig att lita på honom precis där du är. Du kommer inte att missa ditt dröm-öde. Ditt öde är med Kristus i en ny himmel och ny jord och det kommer att bli bättre än dina vildaste drömmar.

Men ta ett djupt andetag om ditt liv. Kristus sa upprepade gånger att man inte skulle oroa sig för det.

Matt 6:25 Därför säger jag er; Bekymra er inte för ert liv, vad ni ska ära eller dricka, eller för er kropp, vad ni ska klä er med. Är inte livet mer än maten och kroppen mer än kläderna?

Men du kanske tänker; Behöver jag inte söka Herrens vilja för mitt liv? Jo det behöver du.

1 Tess 4:1-8 För övrigt, bröder, har ni lärt er av oss hur ni ska leva för att behaga Gud, och det är ju så ni lever. Nu ber vi er och uppmanar er i Herren Jesus att göra det ännu mer. Ni vet vilka föreskrifter vi har gett er från Herren. Detta är Guds vilja: att ni helgas, att ni avhåller er från sexuell omoral, att ni var och en vet att vinna er en hustru på ett helgat och hedervärt sätt. Det får inte ske i lidelser och begär som bland hedningarna som inte känner Gud, så att någon går för långt i denna sak och kränker sin broder. Herren straffar allt sådant, det har vi redan sagt och betygat för er. Gud har inte kallat oss till orenhet utan till ett liv i helgelse. Den som avvisar detta avvisar alltså inte en människa utan Gud, som ger er sin helige Ande.

Om du är en ödmjuk elev av Guds ord, lever dagligen med omvändelse och tro på Kristus och strävar efter helighet, då kan du inte missa Guds vilja. Han är suverän. Han ordnar under försynen detaljerna i ditt liv och ändå lämnar han dig med beslut. Sök visdom och gör Gud till ära för val. Omvänd dig när du inte gör det och slappna av, med vetskapen om att du inte missar ditt syfte.

Ditt syfte är att förhärliga den levande Guden och njuta av honom för alltid.
Låt oss ta ett exempel. Filip är 22 år gammal. Han har precis tagit examen från college och vill bli missionär till Bangladesh. Behöver han fasta och be i 20 dagar för att bekräfta Herrens vilja? Hur skulle han veta om 20 dagars fasta är tillräckligt lång? Tänk om bekräftelsen på hans kallelse skulle komma på den 24:e fastedagen?

Jag är inte emot fasta. Det borde vara en tid av ärlig bön och sökning av Guds ord. Men du behöver inte en viskning från himlen för att fatta ett klokt beslut, och du bör inte heller förvänta dig att höra ett. Människor har andliga upplevelser hela tiden som de missar att de är tecken från Gud. Det finns ett oändligt utbud av subjektiva upplevelser som kan användas för att motivera ett beslut, men du behöver objektiv sanning att stå på. Du hittar en sådan stenhård objektivitet i Bibeln. Ta upp det och läs. Ställ frågor till de som är mer mogna i tron. Be om visdom.

Jak 1:5 Om någon av er brister i vishet ska han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan att kritisera, och han ska få.

I slutändan är beslutet om att flytta till Bangladesh eller inte Filips. Gud banar väg eller stänger dörren i sin försyn. Han behöver inte söka efter ett tecken. Snarare bör han söka klarhet och visdom från Skriften för att göra det bästa valet. Är han bibliskt kvalificerad för uppgiften? Kan han troget hantera Guds ord och förkunna lag och evangelium? Är han i en sund kyrka som vill skicka honom och utrusta honom? Alla dessa frågor och mer skulle hjälpa honom att göra ett klokt och bibliskt val, till Guds ära. Han behöver inte oroa sig för att missa Guds underbara plan. Om Herren vill att Philip ska stanna kvar, kan han ordna det.

Men säger du, "När Gud stänger en dörr öppnar han ett fönster." Nej, ibland lämnar Han dig fast i samma situation på obestämd tid. Och det är inget fel med det. Vi får tjäna Kristus på varje station. Om ingen i slutet av ditt liv vet ditt namn utom en liten krets av människor, kommer det inte att spela någon roll. Det som spelar roll är om du vandrade på ett sätt som är värdigt evangeliet. Du behöver inte ett änglabesök för att utrusta dig för det. Hans ord informerar dig och hans Ande ger dig kraft. Var fri från trycket att vara betydande. Om du tillhör Kristus, är du betydelsefull för honom även om hela världen föraktar dig.

Han älskar dig verkligen och han har verkligen en underbar plan för ditt liv, men hans definition av underbart kan se ut mer som Nya testamentet och mindre som dina drömmar. Hans vilja för dig = din helgelse. Det kanske inte ser ut som du drömt, men han lovar dig att det i slutändan kommer att bli BRA. Hans underbara plan kan involvera tragedier och själens mörka nätter. Din sista natt på jorden kan tillbringas i en fängelsecell, men du kommer att vakna i friheten av Guds barns härlighet. Din första glimt av Immanuels land kommer mer än att bekräfta att JA, hans plan var bra ... så väldigt bra.

Rom 8:28-30 Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud, som är kallade efter Hans beslut. Dem som Han i förväg har känt som sina har Han också förutbestämt till att formas efter Hans Sons bild, så att Sonen blir den förstfödde bland många bröder.

Vänner, det finns inte två klasser av kristna. Det finns inte de som upptäcker och uppfyller sitt unika syfte och de som inte gör det. Det finns bara kristna som omvänder sig från synd, tror på Kristus och lever heliga liv medan de väntar på sin Mästares återkomst.

Så vad är problemet med all denna betoning på syfte, öde och så vidare? Tja, vem är fokus i denna situation? DU! Det är rätt! Du ... men som jag hoppas att du har lärt dig, kristendom handlar inte om dig. Kristendomen handlar om Kristus.

Du är inte kallad att hoppa genom ringar för att nå ett högre andligt plan. Du är inte kallad att försöka hårdare. Kristus kallar sitt folk till andefattigdom. Förtvivlan över din egen prestation och misslyckanden och synder.

Ditt första steg mot den ende sanne Guden är djup, djup medvetenhet om ditt behov. Ditt första steg genom den trånga porten är ett ångerfullt hjärta. Gud bor inte hos den profetiska och apostoliska eliten utan hos de ångerfulla och ödmjuka. HERREN Sebaot återupplivar de fattiga i anden. Han avslöjar synden och upphöjer sedan Frälsaren! Hans Ande uppenbarar ditt eländiga tillstånd och lyfter sedan upp Guds Lamm som har uppfyllt ALL rättfärdighet och lidit din fördömelse! Titta och lev!

Bo mycket vid Jesus, bröder och systrar, för för varje brist vi finner i oss, gläds vi över att inte finna någon brist i Kristus. För varje misslyckande vi ser i oss, gläds vi åt att se perfekt lydnad i Kristus. Han är vår rättfärdighet och han har blivit vår FRÄLSNING!

Säg till de kristna på "Nästa nivå" att sluta sträva och komma ihåg det gamla talesättet om den älskade, skotska presbyterianen,

"För varje blick på dig själv, ta tio blickar på KRISTUS!" - Robert Murray McCheyne

Hör sedan på aposteln Paulus,

2 Kor 4:6 Gud som sa; Ljus ska lysa ur mörkret, Han har lyst upp våra hjärtan för att kunskapen om Guds härlighet som strålar från Kristi ansikte ska sprida sitt ljus.

Älskade, Kristus är nog. Du behöver inte veta vad han har i beredskap för din pilgrimsfärd här på jorden. Räkna med problem. Förvänta dig smärta. Förvänta dig allt som denna fallna värld kan kasta över dig, men förvänta dig att godhet och barmhärtighet följer dig alla dagar i ditt liv. Hans kärleksfulla hand kommer att ordna dina steg och Hans Ord kommer att lysa upp din väg.

Fortsätt gå. Du har en ofelbar guide.

"Hans plan var bra ... så väldigt bra."

Bär du den börda som Gud aldrig gav? Lägg i så fall ner den. Det finns ingen hemlighet med betydelse utanför Jesus Kristus. Om du litar på Honom och växer i nåd, då LEVER du ett liv med syfte...ändamålet för vilket du skapades...att lära känna den levande Guden. Och på grund av lammets blod kommer du att bo i Herrens hus...för evigt.

Var i fred.

Ytterligare resurser

Det här är mycket att bearbeta, så om du vill ha en djupare dykning i detta ämne, kolla in följande resurser. Alla länkar är på engelska, än så länge i alla fall.

The Dream Destiny Burden: When False Dreams Become Real Nightmares” - by Steve Kozar

The Radically Normal Life of the Christian” - by Tim Challies

God Did Not Create You for a Purpose” - by Chris Rosebrough

Modern Spirituality and Your Mind” - by Voddie Baucham

What Does Sola Scriptura Mean?” - by Ligonier Ministries

Scripture Vs. Human Experience” - by Phil Johnson

Hearing from Heaven: How to Know the Voice of God” - by Justin Peters

Scripture’s Sufficiency for Sanctification” - by Mike Riccardi

https://examiningnar.substack.com/p/never-enough?fbclid=IwAR0_ElJtHvwUfsmhaR4H9wDXKLd3Ou8QZ9LQrC5rsGlEuV00xXTCmthAYmw



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar