torsdag 21 september 2023

EN liten nerdykning i Jesus revolutionen - filmen -som bygger på en bok - och en del involverade i detta.

Jesus Revolution

Fascinerande hur många som upphöjer filmen Jesus Revolution. Jag har inte sett den, inte tagit någon ställning vare sig för eller emot. Men jag har sett kommentarer från båda sidor.

En del anser att vi som påpekar felen är endast ute efter att förstöra. Men bibeln är klar över att vi inte ska ha samröre med de som inte har samma tro, vi ska inte ens bjuda in dem i våra hem.

Så många är positiva och blir djupt berörda, vilket inte är en dålig sak i sig, jag säger inte det. Men de negativa rösterna som kommer upp, är för att visa på vissa problem, inte för att döma ut hela filmen som sådan, åtminstone inte de som jag läst.

Låt oss börja från början


https://www.historyvshollywood.com/reelfaces/jesus-revolution/

Vad var Jesu revolutionen?

Den sanna historien om Jesus Revolution avslöjar att det var ett nationellt andligt uppvaknande som började inom en gemenskap av tonårshippier i södra Kalifornien och spred sig över hela landet. Även kallad "Jesus rörelsen", den fick dragkraft efter att medlemmar i gruppen, i synnerhet Lonnie Frisbee, träffade en pastor vid namn Chuck Smith, som öppnade dörrarna till sin kyrka , Golgata kapell, till de vandrande ungdomarna i hopp om att föra dem närmare Gud.

När revolutionen expanderade fick medlemmarna i rörelsen smeknamnet "Jesus folket eller Jesus ”freaks = knäppgökar". Ett kännetecken för medlemmarna var att de till stor del avvisade laster som alkohol och droger, som vanligtvis hade förknippats med hippies, och ersatte dem med religion.

Tidigt i Chuck Smiths Golgata kapell rörelse hyrde en kvinna i kyrkan ett litet hus för ungdomar att bo i, och strax efter erbjöd en fastighetsmäklare ett motell han ägde för att användas som ett annat kollektiv. Några ungdomar bodde till och med i Chuck Smiths hem en tid. De flesta unga i rörelsen bodde inte i kollektiv, även om många andra ungdomar i Jesusrörelsen det.

Precis som i filmen, reste de ett stort tält 1971, när de inte längre kunde hålla den snabbt expanderande församlingen i kyrkan. Detta tält blev ett nav för Jesus-rörelsen i två och ett halvt år. "Tältet" som det kallades höll tre söndagsmorgongudstjänster, konserter och bibelstudier de flesta kvällar.

En faktakontroll av Jesus Revolution avslöjar att den evangeliska kristna rörelsen började i slutet av 1960-talet på USA:s västkust. Den spreds över Nordamerika och nådde Europa och Centralamerika innan den dog i slutet av 1980-talet. Den mest påverkande delen av rörelsen som varade inte mer än ett decennium.

Det ledde till bildandet av flera samfund och organisationer, samt skapandet av ungdomsgrupper för unga tillbedjare. Det påverkade också utvecklingen av den moderna kristna vänstern och kristna högern. Musiken förknippad med Jesus-rörelsen, kallad "Jesus-musik", utvecklades så småningom till den samtida kristna musikindustrin.”

Filmen bygger på en bok skriven av Greg Laurie (falsk bibel-lärare, mer om honom längre ner) och Ellen Vaghn. Boken kostar på amazon.com 14.39 på kindle ca 150 kr, ca 198 kr på bokus och adlibris.



Över till Världen Idag

Jesusfolkets framväxt i Sverige 26 okt 2012

https://www.varldenidag.se/tro-och-liv/jesusfolkets-framvaxt-i-sverige/cbbljz!SwCcL46NIwxJjC2yZnjddw/

Jesusrörelsen fördes från Stillahavskustens hippies till Sverige, sponsrat av svensk-amerikanska affärsmän och predikanter. Jesusfolket drog fullt hus och inspirerade kristen ungdom över hela landet i början på 1970-talet.

Full Gospel Business Men = Fullt evangeliums affärsmän” spelade en avgörande roll i den karismatiska väckelsens begynnelse, både i USA och i Sverige. En av deras ledande företrädare i USA under 1960-talet var Henry Carlson, svenskamerikansk affärsman från Chicago. Carlson var delaktig i ”latter rain = senare regn”-väckelsen på 1950-talet och en bärare av förnyad pingstväckelse. Tillsammans med andra ledare i organisationen tog han initiativ till en rad tidiga karismatiska konferenser i Sverige och till sponsring av turnéer av team från det amerikanska Jesusfolket.

1971 kontaktade Stanley Sjöberg, som nybliven pastor i Citykyrkan i Stockholm, Chuck Smith i ”Calvary Chapel = Golgata kapell”, Costa Mesa, efter att ha läst en artikel i Time Magazine om väckelsen där. Chuck Smith sände Lonnie Frisbee med ett team till Sverige, samtidigt som en mötesturné i pingstkyrkor runt om i landet planerades.

Frisbee med team tog Sverige med storm och samlade upp till 5 000 personer i vissa av mötena. Mängder av ungdomar kom till tro eller blev inspirerade att börja med samma typ av evangelisation. Hippiekulturen, med dess musik och olika modeattribut, förenade ungdomsgenerationer på båda sidorna av Atlanten och skapade effektiva kontaktytor för spridningen av evangeliet.

1972 bjöd Lewi Pethrus in Duane Pedersen med Jesusfolk från Los Angeles. Duane Pedersen besökte pingstvännernas stora sommarkonferens i Nyhem och genomförde en turné liknande Frisbees. Resultatet av denna exponering av den amerikanska ungdomsväckelsen lät inte vänta på sig. Jesushus etablerades i en rad städer runt om i landet.

Jesushusen fungerade som centran för evangelisation och gemenskap och som broar mellan ungdomsevangelisationen och lokala församlingar. Många gånger drevs Jesushusen ekumeniskt i samarbete mellan eller med stöd av lokala församlingar. I vissa fall var de fristående och utvecklades i riktning mot att bli något som liknade kollektiv, bland annat i Malmö.

Jesusfolkets väckelserörelse tynade av i mitten av 1970-talet. Men den ungdomsgeneration som berördes av väckelsen befann sig på en slags kulturell tröskel mellan å ena sidan ett industrisamhälle präglat av folkrörelsekultur, och å andra sidan det begynnande postmoderna samhället präglat av konsumtionstrender, kulturell relativism, populärmusik och media.

Många av de som kom till tro i denna tröskelgeneration var hemtama med de nya kulturyttringarna och kunde under de följande decennierna bli pionjärer för nya typer av evangelisation, bibelskolor och kristen församlingsverksamhet. Till det återkommer vi i nästa och avslutande artikel om Jesusfolket.”


Låt oss så ta upp sakfrågan, vilken jag anser väldigt viktig. Hur många av de som blev frälsta under denna Jesusrörelse är idag bevarade i tron? Jag har inga siffror på det, men frågan är intressant, i synnerhet som jag själv var ung på 1970-talet och församlingarna med folk i den åldern har krympt mycket.

Jag själv växte upp i Södermalmskyrkan som den hette då, på Götgatan 87 Sthlm, och församlingen var runt 2000 medlemmar, men på 70-talets slut så minskade det radikalt, jag tror vi var ca 400 kvar, så vad hände med resten? En sak hände i vår församling, vilket fick många att lämna, men när det skedde hade redan många lämnat, så det är inte hela svaret. Och för hur många församlingar var det samma sak.

Hurdan var undervisningen i Guds ord, i min församling var den milt uttryckt bristfällig, åtminstone i ungdomsgruppen för de unga, jag har ingen aning om hur det var för de äldre ungdomarna. 

Till saken är att våra pastorer Bror Spetz och Carl-Gustav Severin bjöd in Ulf Ekman redan 1982 efter hans avslutade studier vid Rhema bibelskola, under Kenneth Hagins ledning, trosrörelsens fader. Så innan Livets Ord ens fanns förvandlades vår församling till en trosförsamling, Och trosläran är en lite gud lära, med mängder av andra fel i sig, kommen ur en tidigare variant av ”Latter-rain = Senare regn”, nämligen den under Essek W. Kenyon.

Det handlar alltså inte enkom om att få folk frälsta, vilket vi ser en överdrift av idag i synnerhet i ”NAR = Nya Apostoliska Reformationen”. Det räcker inte att få folk frälsta, de behöver få sund undervisning så att de kan stå fasta i den tro som de fått. Idag är det inte något som många får.

Matt 13:3-8 En såningsman gick ut för att så. När han sådde föll en del vid vägen, och fåglarna kom och åt upp det. En del föll på stenig mark där det inte hade mycket mylla, och det kom snabbt eftersom det inte hade djup jord. Men när solen steg sveddes det, och eftersom det saknade rot vissnade det bort. En del föll bland tistlar, och tistlarna sköt upp och kvävde det. Men en del föll i god jord och gav skörd, hundrafalt och sextiofalt och trettiofalt. Förklaring av liknelsen finns i Matt 13:19-30

Vad är då problemen med boken och filmen, som jag läst i kommentarer? Jo, Jonathan Roumie som spelar Lonnie Frisbee, är katolik och den spelas in på Mobile, Alabama som av någon anledning förknippas med mormonerna, vilket är märkligt eftersom det är ca 1 % av Alabamas befolkning som är mormoner. (Så kopiöst bra insatt är jag i detta, och inte lyckas jag hitta mer information än så, trots att jag verkligen googlat.)

Det som även tagits upp är Lonnies livsstil, med droger och sex, och att han dog i Aids, vilket ses som att han var ”gay = homosexuell” (sanningshalten vet jag inte). Att jag ens påpekade att de som var bättre insatta i detta, hade omnämnt detta sågs som rediga påhopp.

Om de som inte är kristna och går och ser på en sån film, så kan de få för sig att alla som kallar sig kristna, är kristna, vilket inte är sant. För mormonernas lära och katolikernas lära är inte densamma som det som Jesus och apostlarna undervisade, och detsamma gäller trosrörelsen och den nya paostoliska reformationen, bland många andra.”

Ett annat problem är att Lonnies hustru inte ens blev tillfrågad innan filmen gjordes, och hon säger att den inte överensstämmer med verkligheten utan är väldigt tillrättalagd för att visa upp en fin sida. Här finns intervjun med Connie; https://monalola62.blogspot.com/2023/09/connie-frisbees-overraskande-reaktion.html


Ytterligare problem är samröret som de hade med Chuck Smith som profeterade att världen skulle gå under eller vi skulle bli uppryckta 1981, vilket jorden inte gjorde eller vi inte blev. Han gjorde det dessutom flera gånger, även efter 1981. Tydligen tolkade han en bibeltext fel. Men skriften säger oss att ,

5 Mos 18:22 När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker eller kommer, då är det någon som Herren inte har talat. Profeten har talat i övermod.

Matt 24:36 Ingen vet dag eller stund, utom min Fader som är i himmelen.

Läser man även Connies berättelse så blir bilden av Chuck Smith faktiskt sämre. Chuck Smith såg sig själv som grundaren av Jesusrörelsen. Men enligt intervjun med Connie, så började det innan hon och hennes make ens träffade Chuck Smith. Gissar att det är en sak som inte direkt har kommit ut innan.

Chuck Smiths kyrka, Golgata kapell, var döende vid Jesusrörelsens tid och kämpade för att locka nya medlemmar. Många av de äldre, mer konservativa medlemmarna krockade med de unga hippies som Smith välkomnade in, och höll inte med dem angående deras livssyn och religion. Några av de äldre medlemmarna lämnade till och med kyrkan. De unga i Golgata kapell, gav kyrkan nytt liv och många nya medlemmar. Men samtidigt förändrade de traditionell kristen tillbedjan genom att blanda in hippiekänsligheter, som verkligen hade sina belackare.

Chuck Smith var en av de första att omfamna rock & roll som en del av lovsången, vilket banade väg för den kristna musik-industrin. Smiths bibelundervisning ska ha varit väldigt bra, så även en predikant från en av Golgata kapellets kyrkor vägrar att se honom som en falsk profet, vilket gör mig milt sagt förvånad.

Nu är jag en av de som inte anser att all slags musik är förenligt med lovsång, eller kristen sång. Till det räknar jag helt klart rock & roll. Det är snarare en musikstil som fötts av djävulen, liksom många andra. Jag personligen tror att vi tillåter för mycket av världen att komma in i våra kyrkor, samfund och församlingar. Vi har släppt in alldeles för mycket av världen, blivit ett med den, mer än vi anar.

Jak 4:4-6 Ni otrogna, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud. Den som vill vara vän med världen blir Guds fiende. Eller tror ni att det är tomma ord när skriften säger; Svartsjukt längtar Anden som han låtit bo i oss?

Chuck Smith samarbetade även med Billy Graham som även han var en falsk lärare. Graham hade alltid med sig präster och andra från den romersk-katolska kyrkan. Han hade de på scenen med honom och efter att kallelsen att komma fram och bli frälsta erbjöds, så delade han ut vilka kyrkor de nyligen omvända kunde gå till, vilket inkluderade romerskt-katolska kyrkan.


Så har vi samarbetet med den falska läraren Greg Laurie vilket inte heller är ett plus i taket. Laurie blev frälst i hippierörelsen Jesusrörelsen på 1970-talet. Han beslutade sig för att följa Chuck Smiths undervisning och predikanten Lonnie Frisbee. Han omfamnar både katoliker och de i NAR, vilket inte är bra.

Från https://disntr.com/2021/06/09/false-teacher-of-the-day-21-greg-laurie/

Lauries populära stil med urvattnade predikningar och att göra Guds förfalskade ord är mer välsmakande för världen, och det har hjälpt hans imperium att växa enormt och förvandla Laurie till en kändis.

Som med nästan alla kristna kändisar, kommer det en tid då budskapet de förmedlar har blivit så fritt från någon övertygande biblisk substans att nästan vem som helst, oavsett om de bekänner sig till Kristus eller inte, kommer att lockas in av deras förföriska karisma. Deras efterföljare blir i grunden en personkult, och deras ryktbarhet ger dem urskillningslös immunitet från nästan all kritik.

Idag så tar vi för enkelt på allt sånt här, som att Gud är ok med allting, vilket givetvis är en ren lögn. Gud visar nåd mot de orättfärdiga, precis som Han gör mot de rättfärdiga. Men Han hatar orättfärdigheten och synden. Vilket gör att Gud inte älskar alla på exakt samma sätt.

Statistik från Greg Lauries korståg visar att bland de tusentals människor som hyllade beslutet att ta emot Jesus vid dessa sammankomster, visar endast 3-6 % av dem någon frukt av frälsning ett år senare. Hur kan det vara så? Greg Lauries nuvarande associationer är representativa för hans teologiska drift, och hans "doktrinära gränser är så grumliga att det knappast finns någon sorts populärreligion eller andlig lagvrängning han inte kommer anpassa sig till, så länge som den kallar sig "kristen" och får mängder av anhängare."

En av de andligt sett farligaste samlingarna av bekännande kristna i år är ”The Gathering = Sammankomsten”. Det är en "nationell högtidlig samling för att förena Kristi kropp i Amerika - alla troende, oavsett ras, ålder och samfund - i bön om förlåtelse, visdom och försörjning för vår nation."

Här är problemet och det som gör denna händelse särskilt farlig. Samman-komsten är fylld med många populära namn som är accepterade i vanliga evangeliska kretsar. Många, kanske de flesta av dessa kompromissande kändisar blandar sanningar med fel. Detta är bron mellan sann kristendom och uppenbart falsk kristendom. De är förförarna, som bedrar även de utvalda om det var möjligt (Matt 24:24). Det är de som många uppriktiga men okunniga Kristi efterföljare kommer att dras bort av eftersom deras böcker och material marknadsförs i deras kyrkor.

Många populära namn som tidigare Southern Baptist President, Ronnie Floyd, Anne Graham Lotz, dotter till Billy Graham, tidigare ERLC-president, Richard Land, de mycket populära Benham Brothers, NAR-aposteln Samuel Rodriguez, Word of Faith-pastor i Gateway Church, Robert Morris, och andra kompromissande som Jack Graham, James Robison, Kay Arthur och Priscilla Shirer och Greg Laurie.

Det finns två möjligheter här. Antingen är Greg Laurie så okunnig att han inte har någon aning om att denna händelse är fylld av falska lärare, evangeliska kompromissande och självreklamerande charlataner eller så är han väl medveten om deras verk och ser inget fel med dem.

Det senare är mer rimligt.

Att bli hyllad som "en av de största evangelisterna i livet" av en av de största bedragarna i livet, Steven Furtick, är naturligtvis ganska talande. Naturligtvis återgäldar Laurie tjänsten genom att marknadsföra ärkekättaren, Steven Furticks skriftförnekare bok, ”Crash the Chatterbox = krascha pratlådan”, på Twitter.

Laurie är ekumenist – d.v.s. han vill riva doktrinära klyftor mellan bekännande kristna och se dem slå sig samman under en ytlig enhet. Laurie uttalade den republikanska presidentkandidaten 2016, Marco Rubio, som frälst, även om Rubio ogenerat gjorde klart att han var helt teologiskt och doktrinärt anpassad till den romersk-katolska kyrkan. En av Lauries associerade pastorer, Jeff Lasseigne, hävdade i en video att han bad kristendomens största fiende genom tiderna, påven, att be för de kommande korstågen. Laurie har erkänt att han involverat romersk-katolska kyrkor i dessa korståg.

Han gav också scenen till den romersk-katolska, Mel Gibson, så han kunde marknadsföra sin kommande film. Laurie och hans medarbetare på Harvest ser inte det fördömande doktrinära felet som den falska kyrkan i Rom ansluter sig till. Det handlar inte om sund doktrin för Greg Laurie eller ett gediget evangeliskt budskap som kan frälsa – det handlar om att "fylla arenorna med ungdomar" för att "skapa väckelse". Det är ett sifferspel. Det handlar om att "förena samfund" till en enda, urvattnad, oförarglig, öronkittlande, människobehaglig underhållande religion av harmonisk solidaritet.

Detta doktrinära skifte och glidningen in i avfall har fått Laurie har slutat predika Guds fulla råd. Han skiljer sig inte från andra falska lärare eller tar avstånd från sitt budskap från andra falska evangelier.

Han har samlat på sig lärare för att passa sina egna passioner (2 Tim 4:3). Han bygger det falska riket och bereder vägen för skökekyrkan att blomstra. Hans port är mycket bred, och vid är porten som leder till förstörelse (Matt 7:13). Den här mannens karismatiska person är mycket förförisk och lockande – har ett utseende av gudsfruktan, men förnekar dess kraft (2 Tim 3:5).

De som följer honom på hans väg, varnas, det är inte en säker väg.

Jud 1:4 För vissa människor har obemärkt smugit sig in som för länge sedan var utsedda för denna fördömelse, ogudaktiga människor, som förvränger vår Guds nåd till sinnlighet och förnekar vår ende Mästare och Herre, Jesus Kristus.


Kan boken och filmen ändå ha något att ge en person? Ja, givetvis. Och Gud kan rent av använda den för att nå några. Problemet är dock att vi inte blivit lovade en ny väckelse i sista tiden, hur gärna folk än vill se filmen och drömma om just det.

Matt 24 hela kapitlet varnar om sista tiden och falska lärare, profeter, och Messiaser (smorda) och ett stort avfall från den sanna läran. Något som även apostlarna tar upp i sina brev.

Efter de diskussioner som uppstod, så ville jag göra en sorts dykning själv, för att få mer skinn på benen. Jag får erkänna att jag är lite sugen på att läsa boken. S

Men så har jag fått rekommenderat en annan bok, ”Karismatiska väckelsen – vad hände?, av Claes Göran Bergstrand. Nya musik tar 193 kr, Eldsflamman just nu 189 kr och så har Adlibris den på E-bok för 114 kr. Den tar också upp Jesusrörelsen, och inte bara det positiva, utan vågar som jag gör ställa frågor. 

Mycket sugen på att läsa den också. Gud ge mig mycket tid, för det har jag aningens ont om. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar