torsdag 21 september 2023

Connie Frisbees överraskande reaktion på filmen "Jesus Revolution"!

Connie Frisbees var Lonnie Frisbees hustru. Lonnie som i filmen anses mer eller mindre vara Jesusrörelsens grundare.

Av Mark Ellis - 13 Mars 2023

Som Lonnie Frisbees tidigare hustru är hon kanske den största auktoriteten om Lonnies liv och hans centrala roll som "hippiepredikanten" för Jesus-rörelsen. En skådespelerska som porträtterar Connie dyker upp i Jesus Revolution, men oförklarligt nog misslyckades filmskaparna att kontakta Connie eller rådfråga henne om filmen.

De trodde att hon var död, eller nåt, förklarade de för henne i ett ursäktande Zoom-samtal för några veckor sedan.

Connie fick veta om filmen efter att hennes styvdotter, Brandy, sett den på en teater i Tulsa, Oklahoma och sa till en vän som satt bredvid henne: "Jag tror att det är min mamma!" Brandy trodde inte att porträtteringarna i filmen stämde överens med berättelserna som hennes mamma berättat. Hon ringde Connie direkt med den chockerande nyheten.

"Jag måste säga att det knäckte mig", sa hon till ”God Reports = Gud rapportering”. "I två dagar kunde jag inte sluta gråta. Jag kunde inte tro att man som kristen inte kunde nå ut till mig, man kunde inte nå ut och ta reda på det. Du kunde inte låta mig veta att du skulle sätta en ”faksimil = avtryck” av mig i en film."

"Det här är det enda som Lonnie köpte till mig förutom min vigselring...en klänning jag inte kunde bära någonstans...jag tänker på hans indianska pengar...Lonnie fick pengar från regeringen för att han var Halv Cherokee Chawtaw." – Connie

När hon gick för att se filmen väckte det en stark reaktion. "Jag kan säga dig att 90 % av filmen inte är sant", hävdar Connie. "Sanningen är att det är väldigt rörigt att hantera människor. Och de vill göra det väldigt snyggt. De har gjort i ordning det hela så mycket att det bara stinker för mig - och vitkalkat det. Så var det inte."

"Om sanningen var känd, skulle jag inte se så bra ut. Lonnie skulle inte se bra ut. Chuck Smith skulle inte se bra ut. Greg Laurie skulle inte se bra ut. Men vem skulle se bra ut? Gud skulle se fantastisk ut, säger hon.

Filmskaparna valde fanfavoriten Jonathan Roumie, 48, för att gestalta Lonnie, utan tvekan på grund av hans fantastiska karaktärisering av Jesus i ”The Chosen = den utvalda”.

"Du vet att Lonnie och jag dök upp på ”Calvary Chapel = Golgata kapell” under de första sex veckorna efter att vi gifte oss. Lonnie var 18 och jag var 19”, berättar hon. Den 30-åriga åldersskillnaden mellan Roumie och hennes man var svår för Connie att svälja, bland annat.

Jonathan Roumie som Lonnie Frisbee.

Foto: Dan Anderson.

Av någon anledning vägrade pastor Chuck Smith att sätta det unga paret på en lön i kyrkan, vilket gjorde att de hamnade i desperata ekonomiska omständigheter. "Vi jobbade så hårt", minns hon. "Jag var i ett sådant tillstånd av utmattning. När vi var på ”Blue Top Motel = Blå toppens motell” hade vi aldrig en ledig dag. Vi hade folk som bodde i vårt hus. Vi bodde gemensamt från det vi gifte oss. Vi hade ingen lön.

"Vet du att Lonnie och jag fortfarande letade efter mat i soptunnor och åt sopor från baksidan av stormarknadens papperskorgar tills vi lämnade Golgata kapellet?"

Chuck Smith hade en kyrka i många år med 40-50 personer. Och helt plötsligt dyker vi upp och inom några veckor har han fått 1500 unga människor som kommer till hans kyrka. Man skulle vilja tro att han skulle hjälpa oss?”














Chuck Smith (vänster) räcker upp handen och Lonnie Frisbee (höger) längs kanten av Newport Harbor

Connies minnen filtreras genom ögonen på någon som fick utstå sjuka övergrepp av sin mamma och pappa, rymde hemifrån och sedan fann tröst i droger och den spirande hippierörelsen. När hon blev frälst vid Tahquitz vattenfall nära Palm Springs var hon hög på LSD. Jesus hittade henne när hon var andligt vilsen och fysiskt naken.

"Gud använde extremt felaktiga människor", säger hon. "Jag är faktiskt 75 nu, vet du. Och jag tror att jag äntligen får lite mognad. Lonnie och jag växte båda upp med sån fruktansvärd barnmisshandel att jag skulle säga att Lonnie och jag hade problem med psykisk ohälsa. Gud använde det och jag tror inte att det är att sträcka ut sanningen."

När Jesus-rörelsen exploderade fick det unga paret lite tid tillsammans. "Under tre års äktenskap kunde jag inte spendera någon tid med min man - jag menar noll. Det var extremt hårt arbete, 24 timmar om dygnet. Vi hade galna människor i vårt hus.”

När Connie och hennes man nådde en krispunkt i sitt äktenskap, sökte de hjälp från pastor Chuck på hans kontor, en scen som skildras i filmen. "När vi gick till Chuck Smith för att få hjälp - vi satte oss aldrig ens ner, vi stod bara i dörröppningen, precis innanför dörren, Chuck gillade mycket att sitta i mörkret. Så han hade bara en skrivbordslampa tänd och rummet var mörkt.”

"Vad är du här för?" frågade pastor Chuck.

"Tja, jag ringde om äktenskapsrådgivning," sa Connie.

"Tja, ditt äktenskap är inte viktigt, Connie. Det enda som är viktigt just nu är att människor blir frälsta”, sa han, enligt Connie, vilket speglar en filosofi om att Gud kom först, tjänsten näst och du själv sist.

När han gav det rådet, ödelade det den utmattade och känslomässigt sköra unga kvinnan. "Du kan lika gärna ha någon som står framför dig och säger," du är bara inte viktig, Connie, du är inte viktig. Ditt äktenskap är inte viktigt.’ Och du kan föreställa dig vad det skulle göra med en ung flicka som inte hade varit gift särskilt länge.”

Filmen är Greg Lauries version av Jesus-rörelsen, och som sådan misslyckas den med att ta upp Lonnies homosexuella bakgrund, som berodde på sexuella övergrepp i serie av en manlig barnvakt under en treårsperiod, när Lonnie var sex till åtta- år gammal. "Lonnie berättade för mig innan vi gifte oss, att han blev räddad från den homosexuella livsstilen och att folk då inte ens riktigt förstod homosexuella. Jag tänkte bara, "det är den gamla personen och det här är en ny person." Jag brydde mig inte om det."

Lonnie kände press efter att de anlände till Golgata kapell att ta bort denna del av sin bakgrund från sitt kristna vittnesbörd, vilket Connie anser var ett misstag. Genom att hålla den gömd i mörkret, snarare än att föra den in i ljuset, återstod ett fäste som i slutändan blev hans undergång..

"Kraften i denna (berättelse) är att vi blev så skadade när Gud använde oss så att vi inte kunde ta något av äran. Ville Lonnie ha äran? Herregud, det gjorde han. Han föll verkligen för publikens hyllning som han så behövde. Hade Chuck Smith tagit Lonnie under sina vingar som Paul skulle ha tagit Timothy eller Titus en ung broder i Herren och gjort vad Bibeln säger, så kan Lonnie och jag mycket väl ha förblivit gifta och Lonnie kanske inte hade dött i AIDS.”

När du faller tillbaka, vart tar du vägen? Du går direkt tillbaka till dina spyor. Jag gick direkt tillbaka till mina spyor. När Lonnie var förkrossad gick han tillbaka till sina spyor han också."

Connie har inget minne av Greg Lauries flickvän, om hon inte dök upp efter att hon och Lonnie lämnat Golgata kapell. Hon berättar också att Lonnie byggde upp bibelstudiet i Riverside som överlämnades till Laurie. "Greg Laurie tog allt som Lonnie gjorde och härmade honom, mycket framgångsrikt."

"Jesusrörelsen ägde rum innan Lonnie någonsin träffade Chuck Smith. Människor räddades överallt. Vi drog bort barn från gatan (i San Francisco) och skickade dem tillbaka till sina pånyttfödda hem.”

Hon anser inte att någon enskild individ eller kyrka borde ta åt sig äran för Jesus-rörelsen. ”När Gud dyker upp. Det är som att alla båtar flyter samtidigt. Gud hällde ut sin ande över oss. Och överallt där vi gick blev folk räddade som poppande popcorn.

"Det är många som bugar och tar äran, och det är bara skrattretande", tillägger hon.

Connie tror att en annan massiv väckelse kommer som hon liknar vid en tsunamivåg, men hon säger att den kommer att komma i samband med en stor omvälvning, som involverar antingen en naturkatastrof eller en katastrof som orsakas av människor. Ukrainakriget är en av sammandragningarna som föregår den här händelsen, säger hon.

"Det kommer inte att komma ut ur kyrkan, för det finns för mycket jäst. Gud kommer att behöva göra något, för att göra människor medvetna om att de är blinda och att de inte kan höra. Sluta ljug om du vill höra Gud. Om du vill se honom, ljug inte alls, säger hon.

Trots hennes skarpa kritik av filmen rekommenderar hon fortfarande folk att se den. "Jag vill verkligen inte få någon att säga,"Jag vill inte gå och se den här filmen." För jag tror verkligen att killarna som gjorde filmen, även om han inte kom i kontakt med mig, jag tror att han förmodligen bara trodde på allt som Greg Laurie sa och gick med på det. Gud kommer att använda filmen; de hade mycket goda avsikter."

https://www.godreports.com/2023/03/connie-frisbees-surprising-reaction-to-jesus-revolution-movie/?fbclid=IwAR2LUutHv-UzXMYTRpE2oHUix0KCkp5Bynt0B07Gr1pwcgFxsR0hYlyOehA



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar