söndag 17 september 2023

Blandad kompott - varningarnas existens - katolska kyrkan - sann kristendom.

Varningarnas vara eller inte - katolska kyrkan = sann kristendom eller inte. 

Det är snart två veckor sedan en person (före detta vän på FB) skrev om sitt besök hos påven, och vi var några som då varnade för att katolska kyrkan inte har samma evangelium, som det som bibeln lär ut. Vi är nu av sagda person belagda med munkavel. I flera inlägg har han poängterat att han inte är ute efter att skapa en diskussion, men fortsätter att skriva om samma sak om och om igen. Om man inte vill skapa diskussioner, varför fortsätter man att skriva om samma sak om och om igen? I synnerhet när de enda som får uttala sig är såna som har exakt samma åsikt. Men andra ord en diskussion är välkommen, så länge som den är ensidig.

Han fortsätter skriva om katolska kyrkan och påven, med mängder som då instämmer i ropen om att vi som varnar för falska läror, är kärlekslösa och hoppar på och dömer ut folk. Allt medans de själva i sina egna kommentarer gör exakt det som de klandrar oss för att göra.

Han börjar med att i sitt senaste inlägg skriva; Jag var och hälsade på Påven. Efter detta handslag med Påven så är jag villolärare, går hand i hand med skökan, blir t.o.m. ett med avgudadyrkaren Påven. o.s.v.

Här vill jag poängtera att ingen har kallat honom för villolärare, eller sagt att han går i ok med villolärare, och skökokyrkan, trots att han rakt ut säger att påven har samma Jesus som oss och att påven är frälst, vilket är en stor skillnad. Jag kan inte minnas att någon över huvud taget har skrivit att han är en avgudadyrkare, så det är ren lögn (såvida jag inte har missat att någon har skrivit detta.) .

Ett falskt evangelium kan inte frälsa en endaste människa, men en person kan ändå bli frälst i ett falskt evangelium, men då är det trots det budskap som predikas, inte tack vare det. I påvens fall så arbetar han för att samla alla religionerna under ett paraply, nämligen RKK´s, och det har han gjort sedan 1980-talets slut. Han har rakt ut sagt att muslimerna har samma Gud som judarna och de kristna. Det i sig är ett märkligt uttalande, eftersom koranen är i rak motsats till bibeln i mängder av skrivna stycken, vilket är väl dokumenterat.



Här kommer lite av kommentarerna under detta nya inlägg från personen. Det är olika personer som uttalar sig;

* Om någon lyfter fingret och pekar och säger om Romerska kyrkan: Där är skökan, då vet vi att det är sjökofingret som pekar!

-; Jag visste inte att det finns en sån sak som sjökofinger. Vad ska vi då säga om det som Paulus och resten av apostlarna gick emot, var det också pekande fingrar, som de borde ha låtit bli med? Givetvis är detta inte sunt bibliskt sett. Vi ska göra som de gjorde, visa på felen och även utesluta och utpeka med namn, de som inte omvänder sig och slutar föra in falska saker. Det är alltid den som kommer in med felaktiga saker som står för splittringen i Kristi kropp.

Rom 16:17-18 Jag uppmanar er bröder, att se upp för dem som skapar splittring och väcker anstöt mot den lära som ni har fått undervisning i. Håll er borta från dem, för såna människor tjänar inte vår Herre Kristus, utan sin egen buk och med fina ord och vackert tal bedrar de godtrogna människor.

* Det är inte dom olika lärofrågor det Gäller utan Jesus frälser människor som vi ska jobba för som ska till himmelen.

-; Givetvis handlar det om lärofrågor, påven kan inte helt befrias från vad han tror på. Lärorna är det som är i fokus i hela skriften eftersom hela skriften bygger på just läror. Utan läror/doktriner/dogmer, blir det ingenting alls av vare sig buddhism, hinduism, islam, judendom eller kristendom.

* Det är intressant att se ett mönster på dessa människor som är så upptagna med att ha synpunkter vad andra kristna gör och upplever! En sak är säker: ju mer upptagen en människa är att fokusera på Jesus desto mindre tid och intresse finns det att kritisera andra!! En människas hjärta som helt är uppfyllt av Jesus, varken ser eller har tid/kraft att yttra sig om andra.

-; Så vi som går emot det falska är inte är fokuserade på Jesus? På vilket sätt ställer dessa sig upp för den sanna kristna tron, och kämpar för den enda sanningen som vi har fått nåden att föra vidare? Vart får man idén ifrån, att kämpa för sanningen är detsamma som att kritisera andra? Eller för den delen att vi inte har våra hjärtan fyllda med Jesus?

* Vissa tycks må bra av att trycka ner andra. = inte bibliskt. De borde be dig om förlåtelse.

-; På vad sätt är det att trycka ner andra att förklara att vi lever i den sista tiden och att påven håller på att kämpa för att förena alla religionerna in under sitt eget paraply, d.v.s. katolska kyrkan? Har de ens följt med i de ursprungliga diskussionerna? Man kan ju också undra om den som skrivit det ursprungliga inlägget, ens verkligen har förstått vad vi har skrivit och det gäller givetvis alla de som förenat sig med personen i fråga.

* Ja skrämmande mobbning som försiggår.

-; Mobbing? Att visa folk på faran med det som pågår med påven och den katolska kyrkan?

* Inte många får tillfälle att få träffa Påven, han fick det se tomma korset som visar på ”uppståndelsen” bry dej inte om hackkycklingarna.

-; Hackkycklingar? Hur och på vilket sett är det att vara en hack-kyckling att visa på vad den katolska kyrkan undervisar och att de inte har samma evangelium? (Hackkyckling = mobbningsoffer, slagpåse, hatobjekt, skott-tavla, strykpjoke, enligt synonymer.)

Så nu mobbar vi som varnar alltså dessa som ställer sig väl med påven och som rakt ut anser att påven är lika frälst och det till samma evangelium som oss?

* Är man trygg i sin tro kan man hälsa på vem som helst, att få hälsa på påven är stort, han har stort inflytande och några av de mest kända predikanterna har hälsat på påven så du är avundsvärd.

-; För det första så handlar det inte i första hand om att hälsa på påven, eller att den som är trygg i sin tro kan hälsa på vem som helst. Det som det handlar om är att personen rakt ut sagt är att han är övertygad om att påven är frälst.



Hur kan en som inte har samma tro vara frälst till samma Jesus som en annan som har en annan tro? Det går ju inte ihop alls. Om detta vore fallet, varför anses då inte mormoner och Jehovas vittnen ha samma tro som alla andra? Teologin och lärorna spelar roll, det är varför. Har vi inte alla samma tro så är vi inte alla sanna lärjungar till Jesus. Inte alla är sanna systrar och bröder i Kristus. Det spelar ingen roll att vi försöker få till en ekumenik på eget mänskligt vis. Gud ska tillbes i ande och sanning, säger Jesus själv.

Joh 4:23.24 Det kommer en tid, den är redan här, när sanna tillbedjare ska tillbe Fadern i ande och sanning. Såna tillbedjare vill Fadern ha. Gud är ande och de som tillber Honom måste tillbe i ande och sanning.

Så om lärorna inte spelar någon roll alls, varför poängterar Jesus detta?

Vi som varnat blev alla på messenger tillsagda att inte längre kommentera någonting, vilket är ok. Det som jag inte tyckte var ok, var att en person kom in under detta sista inlägg med kommentarer, liknande våra. Personen var inte med i de ursprungliga diskussionerna, så jag ifrågasatte då den person som gjort alla dessa inlägg om påve-besöket, varför han tagit bort hennes kommentarer. Hon kunde ju inte gärna ha någon vetskap om vad han skrivit till oss andra på messenger.

Då hotade han om igen med att ta bort mig som vän, istället för att svara på min fråga. På messenger la han till ett hot; om du inte slutar att kommentera så tar jag bort dig som vän, är det kristet? Jag har själv valt att ta bort honom som vän efter detta, för fridens skull. För mig har det enkom handlat om lärofrågor och att påven inte för ut samma evangelium som det som vi för alltid har fått överlämnat i våra händer, detsamma gäller de andra som varnat.



Helt klart är att dessa och alla andra som vi försökte tala med inte förstår vikten av att inte göra sig vän med de som är emot Jesus. Vi är ju varnade för att inte vara världens vänner, eller gilla det som är av världen.

Jak 4:4-5 Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende. Eller menar ni att det är tomma ord när skriften säger; Avundsjukt längtar den Ande som han har låtit bo is oss?

Rom 12:2 Anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det ssom är gott och fullkomligt och som behagar Honom.

Hur mycket mer borde det då inte gälla att vara vänner med de som är anti-kristna?

2 Kor 6:14-17 Gå inte i omaka par med dem som inte tror. Vad har väl rättfärdighet med orättfärdighet att göra? Eller vad har ljus gemensamt med mörker. Hur kan Kristus och Beliar komma överens? Eller vad kan den som tror dela med den som inte tror? Vad kan ett Guds tempel ha för gemenskap med avgudarna? Vi är den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt; Jag ska vara deras Gud och de ska vara mitt folk. Därför säger Herren; Gå ut ifrån dem och skilj er ifrån dem och rör inte vid något orent. Då ska jag ta emot er, och jag ska vara er Fader och ni ska vara mina söner och döttrar säger Herren, den allsmäktige.

2 Joh 1:10-11 Om någon därför kommer till er och inte för med sig denna lära, så ska ni inte ta emot honom i ert hem eller hälsa honom välkommen. Den som välkomnar en sån gör sig medskyldig till hans onda gärningar.

Matt 12:30 Den som inte är med Mig är emot Mig, den som inte samlar med Mig, han förskingrar.

Att man varnar är för att man bryr sig om andra människor, för att genom att göra sig delaktiga så riskerar man att falla av vägen och hamna fel i slutändan. Om man inte brydde sig så skulle man låta bli att varna. Då skulle folk helt enkelt få leva sina liv som de vill och sedan betala priset för sina val. För det är ju det som kommer hända alla i slutändan. Vi kommer alla få betala priset för vilken sida vi väljer, vare sig det är bibelns sanna Jesus, en falsk Jesus eller ingen Jesus alls.



Många idag anser att alla sorters kristendom har samma lära, förutom möjligen Jehovas vittnen och mormoner, de är de enda som tydligen är fråntagna regeln att kalla sig kristna. Men här ska sägas att mormonerna nu börjar få samröre med just katolska kyrkan.

Så varför kallar vi katolska kyrkan för sköko-kyrkan? Jo för att det står i Upp 17;4-6 om moderskökan, som är klädd i purpur (lila) och scharlakan (rött), som druckit sig drucken av de heligas blod.

Upp 17:4-6 Kvinnan var klädd i purpur och scharlakan och smyckad med guld, ädelstenar och pärlor. I handen hade hon en guldbägare, full av skändligheter och smuts från hennes otukt. 5 På hennes panna var skrivet ett namn, en hemlighet: det stora Babylon, modern till skökorna och skändligheterna på jorden. 6 Och jag såg att kvinnan var berusad av de heligas blod, av Jesu vittnens blod. Och när jag såg henne blev jag mycket förundrad.

Ingen kyrka har så förföljt judar och de sanna kristna som just den romersk- katolska. Denna kyrka har inte enbart förföljt judar och kristna nästan till utrotning under korstågen, utan deras färger är just lila och rött. Finns det en chans att vi som anser att detta talar om RKK och påven, har fel? Ja det finns det, även om vi är många som inte tror att att så är fallet.

Dock ska här tilläggas att det inte är det enda som vi bygger detta på, utan här spelar även biten att påvar i närmare 40 år har försökt att få till en enad religion, under sitt eget paraply, in i bilden. EN moder till skökorna, måste ju betyda att det även finns ynglingar och barn där.

2019, om jag kommer ihåg årtalet rätt, så var det ett stormöte i Kenneth Copelands församling i USA (trosrörelsen), påven hade sänt dit Tony Palmer en katolsk präst, som sitt sändebud. I detta möte deklarerades det att protesten nu är över, och trosrörelsen är nu ett med den katolska kyrkan. Trosrörelsen är detsamma som Ulf Ekman kom tillbaka till Sverige med, och detta möte ägde rum en vecka innan Ekman gick upp på scenen och förklarade att de skulle konvertera till katolicismen. Protesten är över, är att de 95 teser som Martin Luther naglade fast på kyrkporten, nu är borta och över.

Noterbart är att det kommer finnas sanna kristna i alla sorters samfund och kyrkor, även de som predikar en falsk lära. Men ett falsk evangelium har inte kraft att frälsa någon enda människa, de som är eller blir frälsta bland de som förkunnar ett annat evangelium, blir det trots det som predikas.



Vi lever i en sen tid, en av ett stort avfall från det som bibeln faktiskt lär oss. Vi som varnar gör det för att människor som säger sig vara frälsta, behöver få sina ögon öppnade. Man är inte frälst för att man kallar sig kristen. Kristen är den som lyder det som skriften säger.

Joh 8:31-32 Jesus sa till de judar som hade satt tro till Honom; Om ni förblir i Mitt ord (skriften), är ni verkligen Mina lärjungar, och ni ska förstå sanningen och sanningen ska göra er fria.

Jag väljer att lägga till missionsbefallning på grund av det sista i den, att vi behöver lära de som blir frälsta att hålla allt som Jesus har befallt oss.

Matt 28:19-20 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, Jag är med er alla dagar intill tidens slut.



Den första som ger oss varningarna om den sista tiden och dess avfall är Jesus själv, vilket sedan följs upp av apostlarna.

Många varningar har gått ut om avfallet i den sista tiden, och hur det ska kunna få även de utvalda att avfalla. En person som aldrig varit intresserad av Gud, Jesus eller kristendomen, är inte en person som kan avfalla. För att kunna avfalla från något så måste man ha trott på det som man avfaller ifrån.



Vi är även varnade att många kommer vara så förvissade om att de är i sanning frälsta, fastän det alls inte är så. Detta eftersom Jesus själv säger att han till dessa ska säga; Gå bort ifrån mig ni laglösa, Jag har aldrig känt er.

Matt 7:21-23 Inte alla som säger Herre, Herre till mig kommer komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelska Faders vilja. Många ska på den (dom) dagen säga till mig; Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn och med hjälp av ditt namn drivit ut onda andar, och gjort många kraftgärningar i ditt namn? Men då ska jag säga dem sanningen; Jag har aldrig känt er, Gå bort från mig ni laglösa.



Jag blir lika förvånad varje gång som de som kallar sig kristna inte lyssnar och helt klart inte vill höra. Än mer förvånad blir jag då dessa vill tysta de röster som varnar. Även om vi alla får tycka och tro vad vi själva vill.

Men personligen är jag frågande till att så många verkar tycka att vi kan ta det lätt på vår tro och det som Jesus har gjort för oss på Golgata kors. För oss som kristna borde Jesu offer på korset vara i centrum och allt som går utanför bibeln, sånt som vi går emot.

Jag är väl medveten om att detta inte är fallet Nu är det snarare så att det ska följas med strömmen, och där det som alla godkänner, är sånt som vi ska godkänna. Mer och mer tar vi in saker från världen. Inte enbart Sverige i stort har blivit sekulariserade, utan det gäller även många av de som använder ordet "kristen" om sig själva.



Vad håller den stora delen av kristenheten på med? Vem är det som de verkligen följer? För många är det nu som kallar alla (utom möjligen Jehovas vittnen och mormoner) för syster och broder, trots att de inte har samma lära. Hur kan man kalla någon som inte har samma lära för syskon i Herren. De har ju trots allt inte samma Herre?

Om Gud själv inte godkänner att vi blir ett med världen, hur kan då samma Gud godkänna att vi är ett med de som är rent ut sagt antikristna? De som inte har tagit ställning för Gud, det är illa för dem, men de som är för ett falskt evangelium har ju redan tagit ställning för ett falskt evangelium, även om de inte är medvetna om det. Ska dessa inte varnas alls, utan bara bli lämnade vind för våg? Hur tänker man här?

Tänk dig att stå inför Jesus på domens dag och få höra; Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig ni laglösa. Föreställ er sedan att stå där och undra varför ingen ens försökte göra dig uppmärksam på att det som du trodde på inte var sann kristendom.

Och hur kan vi vara tysta, när skriften klart och tydligt säger oss;

Matt 18:6-7 För den som leder en av dessa mina minsta (en som hade potential att bli frälst) vilse från att tro på mig, för den vore det bättre om en kvarnsten hängdes om hans hals och han sänktes ner i havets djup. Ve över världen som förför. Förförelser måste komma, men ve den människa genom vilken förförelser kommer.

Jag tror, om igen personligen, att vi har en skyldighet att påpeka felaktiga saker, det gjorde Jesus och apostlarna. För mig är det en självklarhet att vi också behöver uppmärksamma sånt som behöver komma upp till ytan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar