torsdag 10 augusti 2023

Vad handlar Ahlmans kort med 7 ädelstenar om?

 7 ädelstenar första hjälpen kittet. Det Ahlmans säger är i svart, New Age i grönt och det jag säger i lila. För mig är detta en del av den nya, moderna "snabbmatskristendomen", som ett slags löpande band.

Peter Ahlman börjar med att presentera sig själv och hustrun Camilla. Det nätverk som de leder heter ”To be continued = Fortsättning följer”. Ser ni på denna video så har ni förmodligen fått tag på det här materialet, de sju grundstenarna, eller är intresserade av vad det är. Vi ska visa hur man kan använda de här korten, för att göra lärjungar. Camilla berättar att det första kortet är ett summeringskort, med alla stenarna.

1:a stenen ”dela” är ett grönt hjärta, vilket handlar om att ”gå ut med hjärtat”. Det är viktigt att förstå att det som du har fått, för intet kan du ge vidare till andra.

I New Age står GRÖNT för början, ny växt, vibrant hälsa, och andra idéer som har med livet att göra, ny födelse och förnyelse. HJÄRTAT står för kärlek.

2:a stenen ”bibel” är en lila fyrkant, vilket handlar om att förklara för den nya troende att den behöver läsa bibeln. Fyrkanten är ramen för av vad vi tror på. Lila ger oss frid när vi läser bibeln.

I New Age står LILA för kreativitet, kunglighet, femininitet, och andlighet. FYRKANT representerar Guds närvaro och auktoritet över skapelsen och integritet och sanning.

3:e stenen ”bön” är en rosa oval, vilken handlar om att Gud är obegränsad. Det finns så mycket möjligheter med himmelens Gud. Den rosa färgen är för det är fullt av härlighet. Så vackert att ha en gemenskap med Gud som man längtat efter.

I New Age står ROSA för många saker, attraktion till de av samma kön, ovillkorlig kärlek, kreativitet, kunglighet, kraft, ambition och lyx. Det är också symbolen för det fjärde hjärtchakrat i hinduismen. OVAL står för kvinna och i andlig mening för saker som är organiska och naturliga. Det står även för fertilitet, växt och skapelse.

4:e stenen ”gemenskap” är ett flerfärgat hjärta (ser turkost ut), det handlar om att vi inte är i det här själva, utan vi är i det gemensamt. Flera färger för att vi behöver ha gemenskap med andra troende.

I New Age står BLANDADE FÄRGER inte för något särskilt, om jag inte ska gå in på alla, för alla färger har ju en mening. HJÄRTAT står för kärlek

5:e stenen ”anden” är en (himmelskt) blå fyrkant, för det är vi på jorden som har det himmelska i oss. Och vi behöver vara ledda av den Helige Ande. Det är också en fyrkant, för även om Gud är obegränsad så måste vi hålla oss till bibeln. Ordet och Anden är ett.

I New Age står BLÅ för andlighet, intuition, inspiration, inre frid, stillhet, lugn, sanning och helande . Det kan även associeras med ledsamhet och depression. FYRKANT representerar Guds närvaro och auktoritet över skapelsen och integritet och sanning.

6:e stenen ”Jesus” är ett rött hjärta, det är kärleken själv, att vi tillber Jesus. Vi lyder Jesus och följer Jesus. Och blodet som rann för oss var rött.

I New Age står RÖD för energi, aktion och begär. Det anvönds för att brina värme och bränna bort sjukdomar. HJÄRTAT står för kärlek

7:e stenen ”tro” är en gul fyrkant. Vår tro som vi ska bevara kommer som guld bli prövad i eld, det är anledningen till att den är gul.

I New Age står GUL för intellekt, kreativitet, glädje, ljus, visdom och kraften i övertalning. Det kan också symbolisera värme och öppenhet. Andligt representerar den resan mot upplysning och självmedvetenhet. FYRKANT representerar Guds närvaro och auktoritet över skapelsen och integritet och sanning.

Även om hon inte använder samma mening för alla stenarnas färg som de i New Age så för det mina tankar raka vägen till New Age. Det gäller även att formerna ska ge en bild av någonting, men jag är kanske petig.

Jag har varit i kontakt med en före detta New Age´are som numera är frälst och varnar för mängder av saker som krupit in i kyrkan, Marcia Matriciana.

”Marcia Matriciana har sitt eget minestry CANA som står för Kristet svar för New Age. Hon hajade till direkt och sa att färger och former har ingen mening, det är typsikt New Age,och bad mig förklara vad det stod för, vilket jag gjorde. Hon sa då att det kanske kan vara ok så länge som de som får korten förstår att dessa färger inte egentligen betyder någonting alls. Men om han lägger in andra meningar under detta så är det ett problem. Och ger han sig in på NAR idéer så är det oändligt mycket värre än färger och former.”

Detta är ett första hjälpen kit när du leder någon till tro, som den Etiopiska hövitsmannen som bara åkte iväg. Du delar inte livet med personen så du kan åtminstone ge den ett summeringskort och förklara vad den behöver hålla sig till.

Filippus blev sänd till av Anden till den etiopiska hovmannen och tog sig tid att förklara det som han läste, efter det ville hovmannen bli döpt i vattnet som de var bredvid, vilket Filippus också hjälpte till med innan de skildes åt. (Apg 8:26-40)

Och ger vi ett summeringskort som förklarar vad det står för, så kanske personen inte alls förstår allvaret bakom.

Peter tar vid och informerar om att det finns bibelverser på baksidan. En bibelvers per sten.

När du då har dessa kort, så har du ett material som du kan hålla dig till när du ska börja träna dem till lärjungar. Efter nån dag tar du första kortet och går igenom det med dom. Vikten av att dela vad de har varit med om. Du har kommit till tro, då behöver du berätta för andra att du har börjat tro på Jesus.

Nu går de in mer på ingående på korten. Texten på korten är lagt på en sorts dimma där man ser paret och rummet de är i i bakgrunden. Jag kommer ta skärmpdumpar och foga in stenen för varje kort. Men som korten egentligen är utformade så är stenen på ena sidan och texten på baksidan. De kortare bibelställena lägger jag in, men inte de som är väldigt långa.

Kort nummer ett;

Instruktionerna för ”Dela vad Jesus gjort”;

* Vittna för andra, din egen berättelse och Jesu berättelse.

* Bli ”kickstartad” att bota sjuka.

”Kickstarta = uttrycket som används när man startar en moped eller motorcykel”. Men hur blir man ”kickstartad så man kan be för sjuka? Detta kommer ursprungligen från Torben Söndergaards "the Last Refortmation = den sista reformationen". Han var den som började med att använda uttrycket. Och Ahlmans har i en vide i mitt långa inlägg om vad de undervisar, en video som börjar med just The Last Reformation.

* Bli lärd ”Schack till frälsning”.

Ingen aning om vad som menas med det. Schack har ju nästan alltid en som vinner och en som förlorar, om det inte blir remi (oavgjort). SÅ hur i hela världen kan vi spela en sorts schack för att få folk frälsta? Men som ovan så tas det upp i en av de videor som jag gick igenom i det långa inlägget, att det är ett sorts spel, på ca 5 minuter.

* Bli upplärd att fiska människor.

* Döpa i vatten.

* Kasta ut demoner.

* Hjälpa till vid andedopet.

* Mission i vardagen.

Mark 16:15-20 Gå ut i hela världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt ska bli frälst, men den som inte tror ska bli fördömd. Dessa tecken ska följa dem som tror; I mitt namn ska de driva ut onda andar. De ska tala nya tungomål. De ska ta ormar i händerna och om de dricker något dödligt gift ska det inte skada dem. De ska lägga händerna på sjuka och de ska bli friska. När Jesus hade talat till dem, togs han upp till himlen och satte sig på Guds högra sida. Och de gick ut och predikade överallt och Herren verkade tillsammans med dem och bekräftade ordet genom de tecken som åtföljde det.Matt 4:19-20 Jesus sa till dem; Kom och följ mig så skall jag göra er till människofiskare.

Matt 28:19-20 Då trädde Jesus fram och talade till dem och sa; Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå ut och gör alla folk till lärjungar, döp den i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn. Lär det att hålla allt vad Jag har befallt er.

Apg 1:8 Men när den Helige Ande kommer över er ska ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem, i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.

2 Tim 2:1-22, 2 Tim 3:10-17

Innan jag går vidare så måste jag göra en kommentar om detta. Detta var inte hur Jesus gjorde lärjungar. Lärjungarna följde honom varje dag och han undervisade dem i skriften och genom liknelser som han sedan förklarade mer ingående för dem. Det var inget kickstartande för att bota sjuka, döpa i vatten, kasta ut demoner och hjälpa till vid andedopet. Och vad i hela världen är ”bli lärd - schack till frälsning”?

Kort nummer två;

Instruktionerna för ”Läs bibeln dagligen”;

* Börja gärna med Johannes evangelium i nya testamentet.

* Be Anden öppna (uppenbara) Ordet för dig när du läser bibeln.

* Göra Ordet; Memorera, lära sig utantill.

* Bekänna; säga samma sak som bibelordet.

* Meditera; mumla, lyssna, läsa högt, läsa tyst.

Ps 119:18 Om bara mina vägar var rätta så att jag höll dina stadgar.

Ps 119:105 Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.

Joh 1:17 Lagen gavs genom Mo se, nåden och sanningen kom genom Jesus Kristus.

2 Tim 3:16-17 Hela skriften har andats ut av Gud och är nyttig till undervisning, tillrättavisning, upprättelse och fostran i rättfärdighet, så att gudsmänniskan blir fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.

Jak 1:22-25 Var ordets görare, inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva. Om någon är ordets hörare men inte dess görare liknar han en man som ser sitt ansikte i en spegel. När han har sett sig själv och gått sin väg glömmer han genast hur han såg ut. Den som däremot blickar in i frihetens fullkomliga lag och blir kvar i den, inte som en glömska hörare utan som en verklig görare, han blir salig i det han gör.

Camilla berättar att läsa bibeln kan man göra dagligen, precis som att man gärna ska dela dagligen. Man börjar gå igenom det här med bibeln, för det är det som man baserar sitt liv som kristen på. Men också, hur läser man bibeln? Och att bibeln är en levande bok. Man kan börja läsa Johannes evangelium tillsammans. Man läser kommer tillbaka och pratar om det. Bibelverserna handlar om bibeln.

Om igen vill jag påpeka att Jesus undervisade sina lärjungar i tre år och en nyfrälst har inte den kunskap som behövs för att göra lärjungar. Vittna om sin tro ja, men göra lärjungar och vara en andlig förälder, nej. Att mogna fram till det tar tid, vilket vi ser i Jesu liv med sina lärjungar. I det fallet tre år, för oss kanske det tar längre tid, men det går inte på en gång. Först behöver den nyomvända få ordentligt på fötterna, innan de kan vara andliga föräldrar.

Kort nummer tre;

Instruktionerna för ”Prata dagligen med Gud”

* Bön är samtal med Gud.

* Han vill ha dialog, inte monolog.

Vår dialog med Gud sker genom bön, Guds dialog med oss sker genom ordet.

* Lyssna.

Vi kommer inte få höra Gud tala hörbart till oss. Om vi fick det, så skulle vi ju också få höra saker som fienden viskar. Det är därför vi håller oss till att Gud talar till oss genom det skrivna ordet.

* Söka Guds ansikte.

* Upplev Gud.

En farlig sak att söka upplevelser. Evangeliet har aldrig handlat om känslor och upplevelser. Dessa kan få oss på fall, då vi kanske blir beroende av känslor och upplevelser och vårt kristna liv därför blir att gå från en sorts ”high = hög” till en annan (ungefär som en drogmissbrukare)

* Tala till problemet.

Ni gissar jag, eftersom i trosrörelsen precis som i NAR så brukar det handla om att om vi säger saker i tro rakt ut, så sker det. Attraktionslagen, eller tala i tro / otro. Vi har inte makten att tala till problemen och få dem att försvinna, vilket detta brukar handla om.

* Be alltid.

Ps 27:8 Mitt hjärta tänker på ditt ord; Sök mitt ansikte! Ditt ansikte Herre, söker jag.

Matt 7:7-11 Be och ni ska få, sök och ni ska finna, knacka på och det ska öppnas för er. För var och en som ber, han får, och den som söker, han finner och för den som knackar på, ska dörren öppnas. Vem av er ger sin son en sten när han ber om bröd? Eller en orm, när han ber om fisk? Om nu ni som är onda förstår att ge goda gåvor till era barn, hur mycket mer ska då inte Fadern i himlen ge det som är gott till dem som ber Honom?

Mark 11:22-23 Jesus svarade; Ha tro på Gud! Jag säger er sanningen. OM någon säger till det här berget; Lyft dig och kasta dig i havet och inte tvivlar i sitt hjärta, utan tror att det han säger ska ske, då kommer det att ske för honom.

1 Kor 14:15 Vad innebär då detta? Jo, jag vill be i anden, men jag vill också be med förståndet. Jag vill lovsjunga i anden, men jag vill också lovsjunga med förståndet.

2 Kor 3:17-18 Herren är Anden och där Herren Ande är, där finns frihet. Och alla vi som med obeslöjat ansikte ser Herrens härlighet som i en spegel, vi förvandlat till en och samma bild, från härlighet till härlighet. Det sker genom Herren, Anden.

Ef 6:8 Ni vet ju att var och en som gör något gott ska få sin län av Herren, vare sig han är slav eller fri.

Kol 4:2 Var uthållig i bönen. Vaka och be med tacksägelse.

Kort nummer fyra;

Instruktionerna för ”Ha gemenskap med troende”;

* Häng med syskon i Kristus.

* Ge varandra plats och var äkta.

* Dela bröd och vin.

* Fördra och förlåt varandra.

* Alla har något att ge.

* Jesus talar direkt till var och en.

* Allting startar, pågår och kretsar kring Kristus.

Apg 2:42-47 De höll troget fast vid apostlarnas undervisning och vid gemenskapen, brödsbrytelsen och bönerna. Varje själ greps av bävan, och många under och tecken gjordes genom apostlarna. Alla de troende var tillsammans och hade allt gemensamt. De började sälja sina egendomar och ägodelar och delade ut till alla efter vars och ens behov. Varje dag var de troget och enigt tillsammans i templet, och i hemmen bröt de bröd och delade måltid med varandra i jublande, innerlig glädje. De prisade Gud och var omtyckta av hela folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev frälsta.

1 Kor 11:26 Så ofta ni äter detta bröd och dricker denna kalk förkunnar ni Herrens död till dess han kommer.

1 Kor 14:26 Hur ska vi då vara bröder? Jo, när ni samlas har var och en något att ge, en psalm, en undervisning, en uppenbarelse, ett tungotal och en uttydning. Låt allt bli till uppbyggelse.

Ef 2:20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Ef 2:22 I Honom blir också ni sammanbyggda till en boning åt Gud genom Anden.

Ef 4:11-13 Och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.

Kol 3:13-14 Ha överseende med varandra och förlåt varandra, om ni har något att anklaga någon för. Så som Herren har förlåtit er ska ni förlåta varandra. Och över allt detta ska ni klä er i kärleken, bandet som förenar till fullkomlig enhet.

Här kan man visa på vikten av att gärna dagligen träffa andra troende. Att bara vara tillsamman, dela vin och bröd tillsammans. Dela motgångar och bönesvar, helt enkelt dela livet med varandra. Allting handlar om Jesus. Vi har Jesus gemensamt och det penetrerar hela livet.

Kort nummer fem;

Instruktioner för ” Var ledd av Anden”;

* Anden är din hjälpare.

* Lyssna in det inre vittnesbördet.

Jag har ingen aning om vad som menas med detta. Men om det handlar om att lyssna in saker och få in tankar och bilder i sitt inre, vilket jag misstänker, så är det inte något bra. Det kan få oss att höra både från våra onda och bedrägliga hjärtan, liksom från den onda andevärlden.

* Låt inte synden förhärda ditt hjärta.

* Andelivet kan enbart vi som är nya skapelser erfara.

* Följ friden.

* Ordet och Anden är ett.

Joh 14:26 Och Jag ska be till Fadern och Han ska ger er en annan hjälpare som ska vara hos er för alltid.

Joh 16:13-15 Men när han kommer, sanningens Ande, då ska han leda er in i hela sanningen. Han ska inte tala av sig själv utan bara tala det han hör, och han ska förkunna för er vad som kommer att ske. Han ska förhärliga mig, för han ska ta av det som är mitt och förkunna för er. Allt som Fadern har är mitt. Därför sade jag att han ska ta av det som är mitt och förkunna för er.

Rom 8:14-16 Alla som drivs av Guds Ande är Guds barn. Ni har inte fått slaveriets ande så att ni på nytt måste leva i fruktan. Nej, ni har fått barnaskapets Ande, och i honom ropar vi: "Abba! Far!" Anden själv vittnar med vår ande att vi är Guds barn.

1 Kor 2:12 Men vi har inte fått världens ande, utan Anden som är från gud, för att vi ska veta vad vi fått av Gud.

1 Kor 2:15 Den andliga människan däremot kan bedöma allt, men själv kan hon inte bedömas av någon.

2 Kor 3:6 Han har gett oss förmåga att vara tjänare åt ett nytt förbund, som inte är bokstavens utan Andens. Bokstaven dödar, men Anden ger liv.

Gal 5:26 Låt oss inte vara fåfänga, inte utmana varandra och inte avundas varandra.

Kol 3:15 Låt Kristi frid regera i era hjärtan, den frid ni är kallade till i en och samma kropp. Och var tacksamma.

Den tidiga kyrkan var ledd av Anden. Den var undervisad och hjälpt av den Helige Anden. Så detta behöver byggas in i lärjungen så de kan börja gå med Gud och höra Gud och vara ledd av Guds Ande.

Om igen Gud talar genom sitt ord, inget annat. Börja försöka lyssna in Gud för att höra honom tala hörbart, kan leda till att vi hör från hela andevärlden. Värre ändå, det kan finnas såna (det har de gjort förr) som när de inte hör från Gud hörbart, ser sig själv som mindre andliga och rent av tappar sin tro och vänder Gud ryggen.

Kort nummer sex;

Instruktioner för ”Gör vad Jesus säger”;

* Tillbe i ande och sanning.

* Omvänd dig och tro, bli döpt, be, ha gemenskap och gör lärjungar.

* Den som älskar lyder.

* Hör och gör det bibeln säger

* Lev ut livet, inte bara läs och prata om det.

* Hjälp andra att lyda Jesus.

Joh 14:15-27, Joh 15:9-17

Jak 1:22-26 Var ordets görare, inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva. Om någon är ordets hörare men inte dess görare liknar han en man som ser sitt ansikte i en spegel. När han har sett sig själv och gått sin väg glömmer han genast hur han såg ut. Den som däremot blickar in i frihetens fullkomliga lag och blir kvar i den, inte som en glömsk hörare utan som en verklig görare, han blir salig i det han gör. Om någon menar sig tjäna Gud men inte tyglar sin tunga utan bedrar sitt hjärta, då är hans gudstjänst ingenting värd.

2 Pet 1:19 Men den som saknar detta är närsynt och blind och har glömt att han blev renad från sina tidigare synder.

1 Jon 2: 3-6 Vi vet att vi har lärt känna honom när vi håller fast vid hans bud. Den som säger: "Jag känner honom" och inte håller fast vid hans bud, han är en lögnare och sanningen finns inte i honom. Men hos den som håller fast vid hans ord har Guds kärlek verkligen nått sitt mål. Så vet vi att vi är i honom. Den som säger sig förbli i honom är skyldig att själv leva så som han levde.

Det Jesus har sagt är det som vi ska göra. Allting kretsar kring Jesus och det är Honom vi ska tillbe. Om vi tappar Jesus har vi en frimärksklubb. Och här finns bibelverser att gå igenom tillsammans. Vi kan visa på hur man lever ut det här livet när man både hör och gör.

Att höra handlar om att lyssna till Guds ord och vad det säger, och även att lyda det. Att göra handlar om flera saker, gå ut och berätta om Jesus, be för olika saker, vara andliga föräldrar, koka kaffet i kyrkan, stöda toaletter och lokaler i kyrkan, med mera. Det handlar inte enbart om att gå ut och göra under och tecken, ifall någon får för sig det.

Kort nummer sju;

Instruktioner för ”Håll fast vid tron”;

* Ska Jesus finna tro här på jorden, när Han kommer tillbaka.

* Tro övervinner.

* Kämpa trons goda kamp.

* Förföljelse kommer, världslighet frestar.

* Helgelse en förutsättning.

* Ta upp korset dagligen.

Matt 10:38-39 Den som inte tar sitt kors och följer mig är inte värdig mig. Den som finner sitt liv ska mista det, och den som mister sitt liv för min skull ska finna de.

Luk 18:6-8 Och Herren sade: "Hör vad den orättfärdige domaren säger. Skulle då inte Gud skaffa rätt åt sina utvalda som ropar till honom dag och natt? Han lyssnar tålmodigt till dem. Jag säger er: Han ska snart skaffa dem rätt. Men ska Människosonen finna tron på jorden när han kommer?"

Rom 12:1-2 Därför uppmanar jag er, bröder, vid Guds barmhärtighet, att frambära era kroppar som ett levande och heligt offer som behagar Gud – er andliga gudstjänst. Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.

Gal 2:19-20 Jag har genom lagen dött bort från lagen för att leva för Gud. Jag är korsfäst med Kristus, 20 och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son som har älskat mig och utgett sig för mig.

1 Tim 1:19 I tro och med rent samvete. Detta har vissa avvisat och de har lidit skeppsbrott i tron.

1 Tim 6:12 Kämpa trons goda kamp, grip det eviga livet som du blev kallad till och som du bekände dig till genom att avge den goda bekännelsen inför många vittnen.

Håll fast vi tron, det här är superviktigt, alla korten/stenarna är jätteviktiga. Men här är det så att vi har ett lopp som vi ska fullborda. Man ska stå upp för Jesus och inte förneka Honom. Jesus frågar om han ska finna tro när Han återkommer och vi vet ju alla att förföljelser kommer. Det är viktigt att förstå varför vi ska hålla fast vid tron.

Vi pratar om att detta är ett första hjälpen kit. Och det finns ju överlevnadskit, så man kan använda samlingskortet som ett överlevnadskort för att checka av sitt kristna liv. Man kan då kolla om man lever i det här. Delar jag evangeliet, läser jag min bibeln, ber jag, har jag gemenskap med andra kristna, lyder jag Jesus. Så det är jättebra att ha det här och stämma av sitt eget liv också.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar