fredag 11 augusti 2023

Joseph Prince predikar att Jesus var både ett brännoffer och ett tionde offer

They did something that I wanted them to do, the offered the tithe as a burnt offering on the cross, and salvation came upon the whole world.= De gjorde något som jag ville att de skulle göra, de offrade tiondet som ett brännoffer på korset, och frälsningen kom över hela världen.

Bland det värsta som jag hört någon säga, någonsin. I denna video från I think biblically får vi höra Joseph Prince hävda att judarna offrade Jesus som ett tionde och ett brännoffer till Gud. Och på grund av att detta bärnnoffer offrades så kan vi alla bli frälsta. De kommentarer som jag själv lägger in, kommer vara i lila.

Det som Prince sägar kommer vara i blått.



Detta är som värden som heter Caleb säger; helt galet.

Caleb; Joseph Prince älskar pengar så mycket att han gjort sin vridna förståelse av skriftens tiondegivande till en helt obiblisk bild; Där Jesus Kristus själv, på korset var ett tiondegivande och ett brännoffer.

Han backar upp videon med Joseph Prince så man kan höra mer av det som Prince säger, och förklararr; Aalla våra pengar är smutsiga och enda sättet att tvätta dom rena är genom att betala tionde.

Prince från klippet; De pengar du får, din lön, allt det är smutsiga pengar, på grund av vad som sker i världen. Världen har en benägenhet för ondska och mot korruption.

Caleb avbryter; Ingenstans säger bibeln att dina pengar är smutsiga. Det finns inte en enda vers i skriften som säger detta. Han ljuger för dig.

Tillbaka till Prince; Men tack och lov till Gud så är vi inte under det här systemet. Vi har blivit lösta från förbannelsen. Eftersom du har blivit löst från förbannelsen så är inte dina pengar smutsiga. Hur får du pengarna att bli rena? Bibeln säger i nya testamentet, Paulus genom anden säger i brevet till Romarna, den första frukten är helig.

Säg helig, något som är oerhört vanligt inom rörelser som t.ex. ”TR = trosrörelsen” och” NAR = nya apostoliska reformationen”. Prince bara pekar på en stor skärm, där det ska stå vilken vers det handlar om jag ser det inte tydligt på min laptop, men Rom 11:16.

Rom 11:16 Om förstlingsbrödet är heligt, är hela degen helig. Och om roten är helig, är också grenarna heliga.

Om den första frukten är helig, så är resten heligt. Och det som är heligt kan inte djävulen vidröra (de sista två orden skriker han ut). Nu är inte dina pengar längre orättfärdiga, de är inte längre smutsiga, det är nu heliga pengar.

Värden; det finns inget i den här passagen som säger att dina pengar är smutsiga och enda sättet att rena dina pengar är att offra ett tionde. Det finns inte i den här passagen, ingen vettig person kan öppna Rom 11:16 och tänka att mina pengar är smutsiga och jag kan rena dem genom att ge tionde.

För det andra så är första frukten helt annorlunda än tiondegivandet. Det finns en stor skillnad mellan första fruktens offer och tiondet. (läs hela 4 Mos 18).

För det tredje så försöker Paulus att lära ut något och använder dessa saker som illustrationer. Han säger att Gud inte är klar med Israels nation, patriarkerna var heliga och på grund av det så är inte Gud klar med nationen Israel. Det finns inget i detta sammanhang om smutsiga pengar. Knäppa saker att hävda detta.

Prince; 10 % är en del av helheten, för Gud är 10 % allting. Det är en del av helheten och när de 10 % är heliga så är resten heligt. Förstår du? Som du ser i 1 Kor 15:20 Men nu har Kristus verkligen uppstått från de döda, som förstlingen av de insomnade (säg första frukten, detta är ett slags sinnes-stopp mekanism för att få folk att inte tänka på det som sagts, hjärntvätt med andra ord). Det är tiondet av de som har somnat in.

Värden; Nej första frukten är inte samma sak som tiondet. Första fruktens offer är en handkorg full av frukten från säsongens tidigaste skörd. (första frukten och tiondet handlar om det första av, eller 10 % av, olja vin och grödor, så inte bara frukt). Vi vet att det var en korg full från det mest omfattande avsnittet i;

5 Mos 26:1-4 När du kommer in i det land som Herren din Gud ger dig till arvedel och du tar det i besittning och bor där, då ska du ta det första av markens alla frukter som du skördar från ditt land som Herren din Gud ger dig, lägga det i en korg och gå till den plats som Herren din Gud utväljer till boning åt sitt namn. Och du ska gå till den som i de dagarna är präst och säga till honom: ”Jag kungör i dag för Herren din Gud att jag har kommit in i det land som Herren med ed har lovat våra fäder att ge oss.”

5 Mos 26:10-11 Och se, nu bär jag fram den första frukten från den mark som du, Herre, har gett mig.” Och du ska sätta ner korgen inför Herren din Guds ansikte och tillbe inför Herren din Guds ansikte. Över allt det goda som Herren din Gud har gett dig och ditt hus ska du glädja dig tillsammans med leviten och främlingen som bor hos dig.

Notera att vers 4 säger att det var endast en handkorg full. Prästen tar korgen från handen på den som offrar det och ger det till Herren, sedan ges det självklart tillbaka till honom och den som offrar det bjuder in sin familj, Leviterna,utlänningen, änkor och föräldralösa barn.

Paulus talar om uppståndelsen och han säger inte att Jesus bokstavligen är första frukten. Han säger att precis som du har första fruktens offer av grödorna och senare kommer det mer fulla grödorna. Jesus är den första att bli uppväckt från det döda. Senare när han återkommer så kommer vi också att uppväckas från det döda. Det handlar inte om att ett tionde blir offrat här.

När de kommer in i landet gäller helt klart enkom alla markens frukter, men inte efter det. Olja, vin och grödor/säd. Jag har lagt till, till det som värden tar upp, ifall någon inte vet vad tiondet och första frukten handlar om. Vill också tillägga att tiondet aldrig någonsin har handlat om pengar.

Och när det gäller Levi stam att de inte inte fick någon del i landet, är att de inte fick någon egen bit av landet, de kunde därför inte så och skörda. På grund av det så stör jag mig på det han säger om att prästen ska ge tillbaka det till honom och han ska bjuda in Leviterna och de andra, det står det inte 4 Mos 18. Men detta kan vara en felsägelse, för sånt händer.

4 Mos 18:9, 12-14 Prästernas andel 9 Av det högheliga som inte lämnas åt elden ska detta tillhöra dig: Alla deras offergåvor, alla matoffer, syndoffer eller skuldoffer som de offrar åt mig. Detta är högheligt och tillhör dig och dina söner. 12 Allt det bästa av oljan och det bästa av det nya vinet och av säden, det första av det som de ger åt Herren, ger jag åt dig. De första frukterna av allt som växer i deras land och som de bär fram åt Herren ska tillhöra dig. Var och en i ditt hus som är ren kan äta av det. Allt i Israels land som vigs åt Herren ska tillhöra dig.

5 Mos 18:21 Se jag ger åt Levi barn allt tionde i Israel till arvedel som lön för den tjänst de utför, tjänsten vid uppenbarelsetältet.24 För jag ger tiondet som Israels barn offrar som gåva åt Herren till arvedel åt leviterna. Därför säger jag om dem; De ska inte ha någon arvedel bland Israels barn. 26 Tala till Leviterna och säg; När ni av Israels barn tar emot det tionde som jag har bestämt att ni ska få av dem som er arvedel, då ska ni av det ge en gåva åt Herren, ett tionde av tiondena.

Prince; Nästa vers;

1 Kor 15:23 Men var och en i sin ordning; Kristus som förstlingen och därefter, när han kommer, de som tillhör honom.

Så Kristus är tiondet. Den första som kom upp var Kristus, alla vi är garanterade att komma ut ur graven. Varför? För tiondet har gjort det! OM tiondet är heligt så är resten heligt. Om tiondet reste dig upp från det döda, hahaha, så reser vi oss alla upp från det döda.

Igår kväll talade Herren till mig och han sa; son jag ställde upp hela världen på det här sättet, min son är den första frukten. Jag gav Jesus och han är tiondet. Och världen, givetvis med sina onda avsikter tog tiondet, men utan att de visste det, var det något som jag ville att de skulle göra – de offrade tiondet – som ett brännoffer på korset – och frälsning kom över hela världen! Han pratar fortfarande med mig.

Caleb; Så enligt Jospeh Prince är anledningen till att frälsningen kom till oss, är för att Jesus offrades som ett tionde till Gud. Han tycks tro att Jesu offer som en första fruktens offer, vilket i hans sinne är detsamma som tionde, renar resten av oss. Han har detta vridna, förvrängda, felaktiga förståendet av skriften. Det luktar kätteri för mig, Det luktar kätteri att jämföra pengar med Jesus på korset.

Nej det inte endast luktar kätteri, det är rent och skärt kätteri. Frågan är om det inte rent av är hädelse.

Caleb; Låt mig reda ut en del av röran som han har åstadkommit här. Vi måste förstå att det är skillnad mellan tiondet och första fruktens offer. När man bar fram första fruktens offer så renade det inte resten. Allting annat var inte smutsigt och äckligt, men när du offrar första frukten så gör det resten rent. Första fruktens offer visade på att allting tillhörde Herren, att allting var heligt för Gud. Det var ett sätt att erkänna detta.

Det i sin tur undergräver allting som Joseph Prince säger här. Våra pengar är inte smutsiga, ok. Offra tiondet gör inte pengarna rena. Jesus offrades inte heller på korset som ett tionde. Prince försökte även hävda att det var som ett brännoffer. Du kan inte offra tiondet som ett brännoffer. Du kan inte ens offra första frukten som ett brännoffer.

Jesus på korset hade ingenting med tiondet att göra, eller att offra tiondet att göra. Jesus led och dog på korset för våra synder. Som ett ersättningsoffer, en gång för alla, för att blidka Guds vrede. Han tog det straff som vi förtjänar, det är vad som hände på korset. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar