torsdag 3 augusti 2023

Tio lögner jag berättade som mormons missionär Loren Farnck.

Bibeln förutspår ett fruktansvärt öde för lögnare. Till exempel, medan Johannes förvisades på ön Patmos, såg aposteln Johannes att "alla lögnare skall ha sin del i sjön som brinner i eld och svavel: vilket är den andra döden" (Upp 21:8).

På liknande sätt, skriver den älskade lärjungen, är lögnare dömda till en evighet utanför Guds närvaro (Upp 22:15). Eftersom Satan är lögnens fader (Joh 8:44), är lögn extremt allvarlig synd.

Som mormonmissionär på heltid från 1975 till 1977 ljög jag för kyrkan otaliga gånger. Liksom mina kollegor i South Dakota-Rapid City Mission, som tjänade Dakotas och angränsande områden, talade jag sanningsenligt om min bakgrund, men hyllade många mormonläror som motsäger Bibeln. Men efter att min mission var slut undersökte jag dessa lärdomar närmare. Ju hårdare jag försökte förena motsättningarna, desto tydligare blev de. Så efter omfattande bön och studier sa jag upp mitt medlemskap i kyrkan 1984.

Jag var lurad och förrådd och saknade andligt liv under de kommande 17 åren. Men Gud, som känner dem som är hans (Joh 10:14; 2 Tim 2:19), drog mig till Kristus (Joh 6:44) och räddade mig 2001. Min andliga tomhet ersattes av det överflödiga liv som bara Frälsaren kan ge (Joh 10:10). Och nu, som miljontals kristna över hela världen, har jag evigt liv genom min tro på honom (Joh 3:36; Joh 6:47).

Jag kommer inte ihåg alla mina missionärslögner. Vissa var små, andra storslagna, men alla var falska och vilseledande. Här är tio jag aldrig kommer att glömma.

1. Vi försöker inte konvertera dig

Av alla mina lögner var detta den vanligaste. Jag lärde mig det bra när jag var i Winnipeg, Manitoba, vilket var min första uppgift. En vanlig dörr-till-dörr-proselyt-föreläsning började med: "Vi representerar Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga." Så många avbröt och sa att de hade sin egen religion. "Åh, vi försöker inte omvända dig," svarade jag. "Vi delar ett budskap för alla religioner."

Men mormonmissionärer har ett överordnat mål, och det är att få in nyomvända till kyrkan. Uppenbarligen var detta syftet med mitt uppdrag. Jag bytte inte solskenet i södra Kalifornien mot Dakotas snö bara för att bygga interreligiösa relationer. Min kallelse var att undervisa i kyrkans godkända missionärslektioner och sedan döpa de människor jag undervisade.

2. Bibeln är otillräcklig

Enligt deras åttonde trosartikel accepterar mormoner Bibeln som Guds ord endast när den är korrekt översatt. Så bekvämt för en missionär. När en icke-mormons tolkning av skrifterna skilde sig från min, skyllde jag ofta på felaktig bibelöversättning. Och eftersom jag trodde att Bibeln saknade ”många enkla och värdefulla ting”, som Mormons bok hävdar i *1 Nephi 13:28–29, uppmanade jag blivande konvertiter att inte lita helt på den.

(* således ser du att sedan boken kommit fram genom den stora och avskyvärda kyrkans hand är många tydliga och dyrbara stycken borttagna ur boken som är Guds Lamms bok. Och sedan dess tydliga och dyrbara stycken tagits bort går den ut till icke-judarnas alla nationer. Och sedan den gått ut till alla icke-judarnas nationer, ja, med icke-judarna som har dragit ut ur fångenskapen över de många vattnen som du har sett, ser du att – på grund av de många tydliga och dyrbara stycken som tagits bort ur boken, vilka var tydliga för människobarnens förstånd enligt den tydlighet som är i Guds Lamm – på grund av att dessa stycken är borttagna från Lammets evangelium är det många som snavar, ja, till den grad att Satan får stor makt över dem.)

Och ändå hade mormons bevistexter få översättningsproblem. Under hela min mission använde jag bara de bibelverser som styrde framtidsutsikter bort från deras kyrka och mot mormonism. Men vilken sorts kristen tror att en allvetande, allsmäktig och all kärlekens Gud gav mänskligheten en otillräcklig version av sitt ord. Egentligen är Bibeln mer än tillräcklig. Med sina 66 böcker, 1 189 kapitel och nästan 740 000 ord är det den gudomliga vägkartan till evigt liv genom Jesus Kristus.

3. Vi är de enda sanna kristna

I decennier har mormonkyrkan försökt blanda sig med den vanliga kristendomen. Följaktligen, under min mission för ett kvartssekel sedan, arbetade jag hårt för att övertyga framtidens mormoner om att mormoner tror på den bibliska Jesus. Men Paulus varnade för bedragare som skulle locka bort kristna från ”den enkelhet som finns i Kristus”. Dessa falska lärare predikade "en annan Jesus" och "ett annat evangelium" (2 Kor 11:3-4) och blev förbannade (se Gal 1:8-9). Så intressant att Paulus också varnar för falska apostlar, såsom de i mormonkyrkan (2 Kor 11:13-14).

Så vilken Jesus och vilket evangelium predikar mormoner? Medan jag var missionär lärde jag ut att Kristus var Faderns förstfödda andebarn i ett tidigare existerande jordiskt liv. (Resten av mänskligheten föddes som andar senare i denna "pre-existens".) Men jag berättade inte för framtidens mormoner att detta var en bokstavlig födelse, resultatet av bokstavligt faderskap, som mormonernas profeter och apostlar har hävdat. Om jag blev tillfrågad lärde jag mig att djävulen föddes som en av Guds ädla andesöner under pre-existensen, men hade gjort uppror och startat ett krig i himlen.

I överensstämmelse med Mormons lära är Kristus och Satan alltså andebröder. Men Bibeln lär att Kristus är Gud (Jes 7:14; 9:6; Joh 1:1), att han alltid har varit Gud (Ps 90:2) och att han alltid kommer att vara Gud (Hebr 13:8) . Född in i jordelivet för cirka 2 000 år sedan, är Jesus ”Gud - uppenbar i köttet” (1 Tim 3:16). Han är mycket större och heligare än ”vår äldre bror”, som mormonerna kallar honom. Jesus och Satan är inte andebröder, och sanna kristna tror inte på sådan hädelse.

4. Vi är den enda sanna kyrkan

Jag brukar berätta den här lögnen under den första av sju 30-minuters missionärs-lektioner, som presenterade Joseph Smiths berättelse. Enligt vårt manus bad Smith 1820 om vilken kyrka han skulle gå med i. Han hävdade att Fadern och Sonen dök upp och berättade för honom att alla dåtidens kristna kyrkor hade fel. Smith sa att han var förbjuden att ansluta sig till någon av dem, att deras trosbekännelser var avskyvärda och att deras professorer alla var korrupta.

"De närmar sig mig med sina läppar, men deras hjärtan är långt ifrån mig", påstods Herren ha lagt till. ”De undervisar för läror om människors bud” (Joseph Smith – Historia, v. 19). I efterföljande lektioner berättade jag för framtidens mormoner att mormonismen är den sanna kyrkan som Gud återställt genom Smith.

Men Bibeln säger att en sådan restaurering var onödig. Visserligen förekom ett partiellt avfall efter Kristi uppståndelse, men aldrig ett fullständigt avfall. I själva verket, kort före sin korsfästelse, lovade Jesus att helvetets portar inte skulle segra över hans kyrka (Matt 16:18). Under min mission hävdade jag dock att helvetets portar segrade över Kristi kyrka.

Kort efter att jag hade avstått från mormonismen fick jag ett skriftligt dödsstöt mot föreställningar om universellt avfall. Aposteln Paulus vänder sig till de troende i Efesus 30 år efter Kristi himmelsfärd och skriver: "Hans (Guds) är äran i församlingen och i Kristus Jesus, genom alla generationer i evigheters evighet. Amen.” (Ef 3:21). Gud tog emot ära i den kristna kyrkan från tiden då Paulus skrev till våra dagar, och Han kommer att få en sådan härlighet genom alla kommande generationer. Därför måste församlingen existera från Paulus dag i all evighet. Detta utplånar mormonernas påståenden om fullständigt avfall och gör återupprättandet av Kristi kyrka omöjligt.

5. Vi har en levande profet

Oavsett om det var i ett vintrigt Winnipeg eller de ljumma Black Hills i Rapid City, kritiserade jag kristna för att deras kyrka saknade en levande profet. Mormoner hävdar att den sanna kyrkan måste ha en. Min favorit bevistext från bibeln för att stödja detta påstående var Amos 3:7, som lyder: "För Herren Gud gör ingenting utan att uppenbara sin hemlighet för sina tjänare profeterna."

När blivande konvertiter förblev skeptiska till levande profeter citerade jag Ef 4:11-14, som tydligen kräver levande apostlar och profeter tills troende förenar sig i tron och förstår Kristus fullständigt. Men när Paulus skriver i förfluten tid, syftar han faktiskt på apostlar och profeter på Jesu tid. Annars skulle vers 11 läsa att Herren "ger" eller "kommer att ge" apostlar och profeter. Naturligtvis uppenbarade Gud sin vilja genom Gamla testamentets profeter, vilket Amos 3:7 bekräftar. Men under de senaste 2 000 åren har han talat till de troende genom Kristus (Hebr 1:1-2).

Sanningen om mormonismens levande profeter belyses ytterligare i 5 Mos 18:22. ”När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker eller kommer, då är det något som Herren inte har talat. Profeten har talat i övermod. Du ska inte vara rädd för honom." Jes 8:20 innehåller en liknande varning: "Till lagen och vittnesbördet: om de inte talar enligt detta ord, är det för att det inte finns något ljus i dem."

Falska profeter som förde det forntida Israel vilse fick dödsstraff (5 Mos 13:1-5; 18:20), och alla som bekänner sig vara levande profeter bör överväga konsekvenserna. Mormonprofeter kan framstå som farfarsliga och uppriktiga, men de är inte Guds levande orakel. Sedan mormonkyrkan grundades 1830 har dess profeter uttalat ett slående antal falska profetior. (Se kapitel 14 i Jerald och Sandra Tanners "The Changing World of Mormonism.")

6. Mormons bok är Skriften

Joseph Smith hävdade att Mormons bok är den mest korrekta boken på jorden, och tillade att människan skulle komma närmare Gud genom att följa dess föreskrifter än genom att lyda någon annan bok (”History of the Church = Kyrkans historia”, Vol. 4, s. 461) . Byt ut "Mormons bok" med "bibeln" och Smith skulle ha berättat sanningen.

När jag undervisade i missionärslektioner hävdade jag djärvt att Mormons bok är skrifterna. Jag tillbringade otaliga timmar med att övertyga framtidens mormoner om att det är en helig uppteckning över Kristi aktiviteter på det västra halvklotet. Ändå insåg många kristna jag kontaktade att boken "lånar" mycket från Bibeln och andra källor. Och i skarp kontrast till Gamla och Nya testamentet, stöder praktiskt taget inga arkeologiska och antropologiska bevis Mormons bok. Varför inte? För att det är fiktion. När kristna vill läsa skrifterna vänder de sig till Bibeln.

7. Du blir frälst av verk/arbete

Mer än någon annan mormonlögn undergräver detta Kristi försoning, som är Bibelns heligaste lära. Mormoner likställer vanligtvis frälsningen med uppståndelse. På samma sätt hänvisar de till evigt liv som "upphöjelse". Jag gjorde båda när jag undervisade blivande konvertiter. Jag njöt av kyrkans tredje trosartikel, som säger: "genom Kristi försoning kan hela mänskligheten bli frälst, genom lydnad mot evangeliets lagar och förordningar."

I ett försök att överbrygga den doktrinära klyftan mellan mormoner och kristna betonade jag att frälsning är av nåd "efter allt vi kan göra" (*2 Nephi 25:23).

(*Ty vi arbetar flitigt med att skriva för att förmå våra barn och likaså våra bröder att tro på Kristus och att förlikas med Gud. Ty vi vet att det är genom nåd vi blir frälsta, sedan vi har gjort allt vi kan göra.)

Vilket klassiskt mormonskt dubbelt tal. Bibeln säger otvetydigt att evigt liv är en gåva från Gud (Rom 5:15; 6:23) till dem som tror på Kristus (Joh 6:47), kallar på honom (Rom 10:13) och tar emot honom som Herre och Frälsare (Joh 1:12). I motsats till mormonernas dogm kan denna gåva inte tilldelas förtjänstfullt.

Lika tydligt är att frälsning är ett resultat av Guds nåd genom varje troendes tro, inte genom att lyda en checklista med lagar och förordningar (Ef 2:8-9; 2 Tim 1:9; Tit 3:5). Alla som bekänner Kristus och tror på honom av hela sitt hjärta ska bli frälsta (Rom 10:8-13).

De flesta mormoner vet lite om tillskriven rättfärdighet – och det gjorde inte jag heller under min mission. I grund och botten, som kristna vet, tillskriver Herren troende sin fullkomliga rättfärdighet och anklagar deras överträdelser till Hans (Jesus) syndfria andliga "konto". Paulus förklarar denna lära mästerligt i Rom 4 och 2 Kor 5:18-21.

Men när jag undervisade om Mormons evangelium förnekade jag eftertryckligen tillskriven rättfärdighet, vilket är kärnan i försoningen. Jag betonade att evigt liv förtjänas av fullkomlig lydnad mot alla evangeliets lagar och förordningar. Ändå säger Bibeln att "det finns ingen rättfärdig man på jorden som gör gott och inte syndar"Pred 7:20. Som psalmisten skriver: ”De har alla gått åt sidan. De har alla tillsammans blivit smutsiga: det finns ingen som gör gott, inte en” Ps 14:3 (jämför med Rom 3:10–18).

Hur många mormoner följer alla evangeliska lagar? Ingen. Som Bibeln hävdar, kan inte ens kyrkans nuvarande profet hålla Guds lagar tillräckligt noggrant för att förtjäna himlen (1 Joh 1:8). Och om han inte kan, hur kan någon annan det?

8. Människor kan bli gudar

Med tanke på dess explosiva karaktär delades denna grundsats sällan med blivande konvertiter. Missionärer försöker gradvis locka människor till mormonismen, och att presentera läran om plural gudar är sällan det bästa sättet. Flera kontakter lärde sig konceptet av sina pastorer eller läste om det på egen hand, men det var nytt för de flesta prospekt.

Vår Fader i himlen älskar oss så mycket”, sa jag ofta och eftersökte vårt lektionsmanus, ”att han tillhandahöll en plan [mormonismen] för oss att bli som honom.” Jag nämnde inte att mormonernas gudomlighet inkluderar andeförökning genom evigheten.

Jag antydde inte heller att mormonguden tidigare var en dödlig man, som hade levt på en jord som vår och hade förtjänat frälsning genom goda gärningar. Men sådan polyteism berövar Gud ära och suveränitet. Inte konstigt att Bibeln fördömer det så starkt.

När jag diskuterade pluralgudar på mitt uppdrag kringgick jag Jes 44:8 när det var möjligt. "Finns det någon annan Gud än jag?" lyder stycket. ”Nej, det finns ingen Gud; Jag känner ingen." Andra verser vittnar fullt ut om att det bara finns en Gud i universum (5 Mos 4:35, 39; 6:4; Jesaja 43:10-11; 45:21-23).

När jag konfronterades med dessa skrifter som missionär, svarade jag vanligtvis med: "Dessa verser betyder att vi bara dyrkar en Gud, att det bara finns en Gud för oss." Och om det misslyckades, ljög jag ytterligare: "Bibeln är inte tydlig i detta ämne. Lyckligtvis (för mormoner) sa Herren till Joseph Smith att dödliga kan bli gudar.” Smith kan ha fått en uppenbarelse, men den var inte från Gud.

9. Du föds på nytt genom att bli mormon

En av mina favorit missionärsskrifter var Joh 3:5. ”Sannerligen, sannerligen säger jag er”, förklarar Frälsaren, ”om en människa inte föds av vatten och Ande, kan han inte komma in i Guds rike.” För mormonmissionärer överallt betyder det att bli född av vatten dop i mormonkyrkan. Andens födelse syftar på den Helige Andens gåva, som påstås ha skänkts efter dopet.

Tyvärr, under mitt uppdrag, visste jag inte vad det innebär att födas på nytt. Jag misstolkade helt Paulus förklaring att "om någon är i Kristus, så är han en ny varelse, det gamla är förbi, allting har blivit nytt 2 Kor 5:17” (jämför med Gal 6:15). Enligt Bibeln återföds de som tror på Kristus andligt som Guds söner och döttrar (Joh 1:12; 1 Joh 3:1-2). De upplever en fullständig kristen omvändelse av sinne och hjärta. Medlemskap i en kyrklig organisation kan främja social aktivitet och gemenskap, men det är inte andlig pånyttfödelse.

10. Tempeläktenskap krävs för evigt liv

Jag deltog i långt över 100 mormontempel ceremonier från 1975 till 1982, inklusive mitt eget äktenskap 1977. Tempelriter är mycket noggrant baserade på frimureriet och är kyrkans mest noggrant bevarade hemligheter. Och "celestialt = himmelskt äktenskap", som förmodas gifta män och kvinnor för evigt, är förmodligen den viktigaste tempelförrättningen. Medan jag var missionär berättade jag ofta för framtida mormoner att de behövde ett tempeläktenskap för att få evigt liv.

Ändå säger Herren att äktenskap mellan män och kvinnor är irrelevant för livet efter detta. "Barn i denna ålder gifter sig och blir gifta", förklarar han. "Men de som ska anses värdiga att erhålla den världen och uppståndelsen från de döda, varken gifter sig eller förblir gifta - ty de är lika med änglarna. Luk 20:34-36."

Bibeln lär ut evigt äktenskap, men inte på samma sätt som mormons version. Föreningen är mellan Kristus, brudgummen och hans kollektiva kropp av troende, som är bruden (Matt 25:1-13; Joh 3:29; Rom 7:4; 2 Kor 11:2).

Falskt vittnesbörd

Jag avslutar med några ord om ”vittnesbörd”, som är en missionärs nödsnöre. När jag inte kunde motbevisa ett antagonistiskt uttalande i skrifterna, föll jag tillbaka på mitt vittnesbörd. Till exempel, när jag proselyterade (proselyt = en person som har konverterat från en åsikt, religion eller parti till ett annat) i Grand Forks, North Dakota, fick jag en gång frågan om var Bibeln nämner de hemliga underkläder som mormonerna bär. Överraskad erkände jag att Bibeln inte säger något om dem. Jag kunde bara vittna om att Gud uppenbarade behovet av dessa kläder genom levande profeter. Men mitt vittnesbörd var inte baserat på skrifterna eller andra hårda bevis. Snarare grundades den på personlig uppenbarelse, vilket är extremt subjektivt. Mitt vittnesbörd var i grunden inget annat än en bra känsla om kyrkan och dess läror. I mormonspråk var det en "bränning i barmen". Men brinnande eller inte, det var inte från Gud.

Om du är en kristen, uppmanar jag dig att "uppriktigt kämpa för tron som en gång överlämnades åt de heliga" (Judas 3). Den tron, vägen till himlen, finns bara hos den bibliska Jesus (Joh 14:6). Men om du är mormon är det dags att under bön ompröva din tro. Vet du att du har evigt liv? Nej. Kan du följa alla buden perfekt och förtjäna en plats i himlen? Det kan du inte.

Jag ångrar de många lögner jag berättade under min mormonmission. Men när jag tog emot Kristus, bekände jag dem (och mina andra synder) och fick hans förlåtelse (1 Joh 1:9; Kol 1:13-14). ”Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv. Han drabbas inte av domen men har gått över från döden till livet. Joh 5:24”, säger Kristus.

Loren Franck bor i Los Angeles, Kalifornien, med sin fru Verlette och deras son.

https://www.mrm.org/ten-lies

2 kommentarer:

  1. Mormoner tror att det finns 4 olika nivåer efter det här livet, där tempeläktenskapet leder till den högsta nivån. Därför blir påståendet om, att endast tempeläktenskap leder till evigt liv ett osant påstående - detta är däremot den högsta strävan som mormoner har.

    SvaraRadera