torsdag 3 augusti 2023

15 saker som mormons missionärer kan vara ovilliga att berätta för dig och frågor att ställa.

 Att möta mormonmissionärerna – 15 saker de kanske är ovilliga att berätta för dig av Bill McKeever

Idag uppgår antalet heltidsmissionärer som skickas ut av Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (LDS-kyrkan) till tiotusentals. De flesta av dessa är unga män och kvinnor är i sena tonåren eller början av tjugoårsåldern, men mormonkyrkan har också inom sina led pensionerade personer som tjänar som heltidsmissionärer. Mormonmissionärer är lätta att känna igen på sina svarta namnbrickor som identifierar dem som antingen äldste eller syster i denna organisation.

Mormonmissionärens primära mål är att söka upp och döpa individer till Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga (LDS). Med hjälp av en subtil presentation som är delvis memorerad hoppas missionärerna kunna övertyga dig om att din kyrka har fel och ditt behov av att ta till sig vad de kallar det ”återställda evangeliet”.

Eftersom missionärerna är auktoriserade att representera sin kyrka, kan många icke-medlemmar felaktigt anta att de är ganska kunniga och kapabla att svara på nästan alla frågor angående LDS doktrin eller historia. Detta är knappast sant. Även om missionärerna för det mesta är väldigt nitiska i sina ansträngningar att dela med sig av vad de tror är sant, har vi funnit att många av dem också är ganska okunniga när det gäller många aspekter av deras tro. Vi har mött många missionärer som innerligt har förnekat många av sina ledares lärdomar. I de flesta fall känner vi inte att de ljuger medvetet; snarare är de genuint omedvetna om vad som har lärts ut i det förflutna.

Eftersom det finns många frågor som mormonmissionärerna är ovilliga att diskutera om du träffar dem, kan du fråga i förväg om du kommer att få ställa någon fråga om du vill. Chansen är stor att de förmodligen kommer att säga ja eftersom de inte vill se ut att dölja något från allmänheten. Nedan finns några förslag på frågor du kan ställa.

1) De kanske är ovilliga att berätta för dig att de kommer att använda termer som ofta är mycket välbekanta för kristna, men LDS-kyrkan definierar samma termer väldigt olika.

Missionärerna kommer till exempel att insistera på att de tror fast på "nåd", men kanske inte förklarar att nåd förstås som en möjliggörande kraft som hjälper dem att hålla de bud som är nödvändiga om de hoppas uppnå "evigt liv" eller gudomlighet. "Frälst av nåd" betyder helt enkelt att uppstå från de döda.

Fråga dem: När du säger att du tror på___________, vad exakt menar du? Hur definierar du detta ord (eller fras)?

2) De kanske är ovilliga att berätta för dig att de har blivit instruerade att inte känna sig tvingade att svara på varje invändning du kan göra om deras tro.
Enligt sidan 109 i missionärshandboken för 2004, Predika mitt evangelium, är ”Vår huvuduppgift att förkunna evangeliet och göra det effektivt. Vi är inte skyldiga att svara på alla invändningar.”

I samma handbok står det: ”När du först undervisar i denna lära (Adams fall), lär inte ut allt du vet om den” (s.50).

Fråga dem: Kommer svaren du ger att representera officiella ståndpunkter i din kyrka? Om inte, var kan jag hitta officiella läror som ger mig en mer exakt förståelse av din kyrka?

3) De kanske är ovilliga att berätta att deras kyrkas grundare, Joseph Smith, lärde att Gud en gång var en man och att han inte alltid var Gud.

Joseph Smith lärde ut,

Vi har föreställt oss och antagit att Gud var Gud från all evighet. Jag kommer att motbevisa den tanken och ta bort slöjan, så att du kan se.” I samma budskap lärde han också: ”Gud själv var en gång som vi är nu och är en upphöjd man och sitter på tronen där borta i himlen!” (Profeten Joseph Smiths lärdomar, s.345.)

I en bok beställd av LDS:s första presidentskap skrev mormonaposteln James Talmage: "Trots motståndet från sekterna, inför direkta anklagelser om hädelse, förkunnar kyrkan den eviga sanningen: 'Som människan är, var Gud en gång i tiden; som Gud är, kan människan vara” (James E. Talmage, Articles of Faith, 1984, s. 390; sidan 430 i missionärsutgåvan).

Fråga dem: Hur förenar du en sådan lära när Ps 90:2 säger: "även från evighet till evighet är du Gud"? Varför skulle en person tycka att denna undervisning är hädisk? Om det är nödvändigt att först vara människa innan man blir en Gud, var kom mormon-guden ifrån?”

4) De kanske är ovilliga att berätta för dig att när LDS-ledare talar om att Jesus är Guds enfödde son "enligt köttet", att detta har tolkats som att Gud Fadern fysiskt befruktade Maria.

I decemberupplagan 2013 av LDS-tidningen ”Ensign = Banér” stod det,

Vår Frälsare, Jesus Kristus, kallas den enfödde Sonen eftersom han är den enda personen på jorden som är född av en dödlig mor och en odödlig Fader. Moderna profeter har vittnat: [Jesus Kristus] var den Enfödde Sonen i köttet, världens Återlösare” (”The Divine Mission of Jesus Christ = Den gudomliga visionen av jesus Kristus: ”The Only Begotten Son = den enfödda sonen”, ”Ensign = Banér”, sid. 7. Paranteser och ellipser i original. Se även ”Gospel Principles = Evangeliska principer”, sid.53 ).

I en officiell LDS Church-manual citerar den sjätte presidenten Joseph F Smith som sa:

"..hur föds barn? Jag svarar precis som Jesus Kristus föddes av sin far. Skillnaden mellan Jesus Kristus och andra människor är denna: Våra fäder i köttet är dödliga människor, som är underkastade döden: men Jesu Kristi Fader i köttet är himlens Gud” (”Family Home Evening Manual = familjens hem kvälls manual”, 1972, sid.125).

Fråga dem: Om vi alla är Guds bokstavliga barn, skulle inte Maria vara en av hans döttrar? Om Kristus föddes precis som dödliga är födda, betyder inte detta att Gud är skyldig till incest?

5) De kanske är ovilliga att berätta att Jesus och Lucifer anses vara andebröder.

Mormons tolfte president, Spencer W Kimball, sade:

"Långt innan du föddes utvecklades ett program av dina skapare. …Huvudpersonligheterna i detta stora drama var en Fader Elohim, perfekt i visdom, omdöme och person, och två söner, Lucifer och Jehova” (”Teachings of = Undervisning av” Spencer W. Kimball, s.32,33. Ellipser mina).

I en handbok för melkisedekska prästadömets kvorum skrev Seventy Milton R Hunter:

"Jesus utnämning till världens frälsare ifrågasattes av en av de andra Guds söner. han kallades Lucifer, morgonens son. Högmodig, ambitiös och begärlig av makt och ära försökte denna Jesu andebror desperat att bli mänsklighetens Frälsare” (Evangeliet genom tiderna, sid.15).

Fråga dem: Hur kan Jesus vara bror till något han skapade? Joh 1:1-3; Kol 1:16; och Hebr 1:1-2 gör det klart att det var genom Kristus allt skapades, inklusive Lucifer.

6) De kanske är ovilliga att berätta att LDS-ledare offentligt har erkänt att mormoner inte dyrkar samma Jesus som bekännande kristna.

När den 15:e presidenten Gordon B Hinckley talade vid generalkonferensen i april 2002, sa:

"Som kyrka har vi kritiker, många av dem. De säger att vi inte tror på kristendomens traditionella Kristus. Det finns viss substans i det de säger” (”We look to Christ = Vi ser till Kristus”, ”Ensign = Banér (konferens upplaga), maj 2002, sid.90).

"Och praktiskt taget alla de miljoner avfallna i kristenheten har förnedrat sig inför den mytiska tronen av en mytisk Kristus som de förgäves antar vara en andeväsen som är okroppslig oskapad, immateriell och tre-i-ett med Fadern och den Helige Ande" (Mormon Apostel Bruce R. McConkie, Mormon Doktrin, 1966, sid.269).

Fråga dem: Varför skulle dessa ledare säga sådana saker om Mormonismens Jesus i själva verket är samma Jesus som historiskt dyrkades av kristna?

7) De kanske är ovilliga att berätta att deras kyrkas andra profet, Brigham Young, lärde att Adam var Gud och den enda Gud som vi har att göra med.
I ett konferensmeddelande den 2 april 1852 förklarade Brigham Young,

Hör nu det, o jordens invånare, jude och hedning, helig och syndare! När vår far Adam kom in i Edens lustgård, kom han in i den med en himmelsk kropp och tog med sig Eva, en av hans hustrur. Han hjälpte till att skapa och organisera denna värld. Han är Mikael, Ärkeängeln, Dagarnas Gamle! om vilka heliga män har skrivit och talat – Han är vår Fader och vår Gud och den ende Gud som vi har att göra med” (”Journal of Discourses = samtalsjournalen 1:50).

I samma predikan sa Young,

"Vilken lärd idé! Jesus, vår äldre bror, föddes i köttet av samma karaktär som fanns i Edens lustgård, och som är vår Fader i himlen. Låt nu alla som hör dessa läror, stanna upp innan de tar dem för lätt, eller behandlar dem med likgiltighet, för de kommer att bevisa sin frälsning eller fördömelse.” (Ibid.)

Fråga dem: Var detta en sann lära när Brigham Young undervisade om detta? Om så är fallet, varför lär inte din kyrka ut detta idag? Om detta inte är en sann lära, skulle det inte göra Brigham Young till en falsk profet som förde sina lyssnare vilse?

8) De kanske är ovilliga att berätta att Joseph Smith inte bara var en praktiserande polygamist som hade omkring 33 fruar, utan att minst tio av hans fruar hade andra levande män (polyandri).

Den respekterade mormonhistorikern, Richard L Bushman, noterar:

"Allt sagt var tio av Josefs fruar var gifta med andra män. Alla fortsatte att leva med sina första män efter att ha gift sig med profeten. Orsaken till att man väljer gifta kvinnor kan bara anas. Alla var inte gifta med icke-mormoner: sex av tio män var aktiva i sista dagars heliga. I de flesta fall kände mannen till pluraläktenskapet och godkände det” (Joseph Smith – Rough Stone Rolling, s.439).

I en frågestund som hölls i Stockholm, Sverige den 28 november 2010, sade sjuttio och kyrkohistorikern Marlin K. Jensen,

"Polygami är när en man har flera fruar. Polyandri är när en man gifter sig med en annan mans fru. Joseph Smith gjorde båda. ” Vid samma möte anmärkte Richard E. Turley, Jr., biträdande kyrkohistoriker, ”Utövade Joseph Smith pluraläktenskap? Ja. Många kyrkomedlemmar vet inte om det men svaret är ja. Utövade Joseph Smith polyandri? Svaret är ja."

Fråga dem: Var i Mormons skrifter är polyandri tillåtet? Kan du nämna något civiliserat samhälle som tillåter en sådan praxis? Var i Bibeln är denna praxis motiverad?

9) De kanske är ovilliga att berätta för dig att pluraläktenskap inte är en helt död fråga inom mormonismen. Även om det för närvarande är fel för en mormonman att ha mer än en levande hustru, är det inget fel i mormonismen att en man beseglas "för tid och evighet" till mer än en kvinna om de andra kvinnorna är avlidna och inte beseglade till några andra män. Polygami är verkligen något som kommer att utövas i framtiden.

Enligt 2010 Handbok 1: Stavs-presidenter och biskopar,

Om en man och hustru har beseglats och hustrun dör, kan mannen få en annan kvinna beseglad till sig om hon inte redan är beseglad till en annan man” (s.20).

I ett föredrag som hölls vid Brigham Young University den 29 januari 2002 bekräftade mormonaposteln Dallin H Oaks att han helt och fullt förväntar sig att tillbringa evigheten med Kristen M McCain, som han beseglades till i Salt Lake Temple den 25 augusti 2000. Oaks ' första fru, June Dixon Oaks, beseglades till honom i äktenskap den 24 juni 1952. Hon dog 1998. Oaks sa:

"När jag var 66 dog min fru June i cancer. Två år senare gifte jag mig med Kristen McMain, den eviga följeslagaren som nu står vid min sida.”

Fråga dem: Om vissa mormonmän ser fram emot att bli gifta med mer än en kvinna i evighet, varför ger LDS-kyrkan intrycket att polygami inte är en lära inom mormonismen?

10) De kanske är ovilliga att berätta att Mormons bok inte innehåller någon av de unika läror som tydligt skiljer mormonismen från kristendomen.

Joseph Smith sa,

Jag sa till bröderna att Mormons bok var den mest korrekta av alla böcker på jorden och slutstenen i vår religion, och en man skulle komma närmare Gud genom att följa dess föreskrifter än någon annan bok” (Joseph Smith,”History of the Church = Kyrkans historia 4:461. Se även Profeten Joseph Smiths lärdomar, s.194).

Fråga dem: Var i Mormons bok lärs dessa nödvändiga föreskrifter ut ? Var i Mormons bok lär den ut dessa mormonläror: Att människor kan bli gudar? Att Gud en gång var en man? Att Gud är gift? Att Jesus och Lucifer är bröder? Att tionde är nödvändigt för att bli upphöjd? Att äktenskap är nödvändigt för att bli upphöjd eller att månggifte godkändes av Gud?

11) De kanske är ovilliga att berätta för dig om sina hemliga tempelceremonier som fram till april 1990 framställde kristna predikanter som anställda av Satan.

Fråga dem: Vad exakt gör du i din tempelceremoni? Om de tvekar och säger att anledningen till att de inte kan svara är att ceremonin är "helig inte hemlig", fråga dem om de anser att Mormons bok, sakramentet eller äktenskapet också är heligt. Om så är fallet, varför får de prata om dessa saker? Om det är fel att tala om vad som äger rum i deras tempel, varför ger Bibeln så många detaljer om vad som hände i templet i det forntida Jerusalem?

12) De kanske är ovilliga att berätta för dig att LDS-ledare lär ut att Bibeln har blivit korrumperad genom århundradena och att vi inte kan lita på den helt av sig själv.

Joseph Smith hävdade,

"Jag tror på Bibeln som den läste när den kom från de ursprungliga författarnas penna. Okunniga översättare, slarviga översättare eller designande och korrupta präster har begått många fel” (”Teachings of the Prophet = Profetens läror” Joseph Smith, s.327).

Fråga dem: Vilka delar är felaktiga? Vilka textbevis kan du producera som visar att ett visst avsnitt är felaktigt översatt? Stöder några grekiska eller hebreiska forskare din ståndpunkt?

13) De kanske är ovilliga att berätta för dig att för att få inträde i den högsta formen av mormonhimlen, det ”celestiala = himmelska” riket, måste du ha Joseph Smiths tillåtelse. Om du bara trot på Jesus, lär mormonismen, kommer du tvingas att tillbringa evigheten i en lägre form av himlen.

Tionde LDS-president Joseph Fielding Smith sade att det finns ”ingen frälsning utan att acceptera Joseph Smith” (Frälsningsläran 1:189–190).

En manual för LDS-kyrkan citerade Brigham Young som sa:

Från den dag då prästadömet togs från jorden till avvecklingen av allting måste varje man och kvinna ha certifikatet från Joseph Smith, junior, som ett pass till deras inträde i herrgården där Gud och Kristus är - Jag med dig och du med mig. Jag kan inte gå dit utan hans samtycke” (”Search These Commandments = Utforska dessa budord”, 1984, s.133. Se även ”Journal of Discourses = Samtalsjournalen 7:289).

Fråga dem: Var i Nya testamentet lärs det ut att vi måste tro på någon annan än Jesus själv?

14) De kanske är ovilliga att tala om för dig att om du skulle gå med i deras kyrka, skulle du förväntas ge total trohet till deras levande profet och olika andra ledare. Kritik mot sådana ledare anses vara en handling av avfall.

Joseph Smith sa,

Den man som reser sig upp för att fördöma andra, finner fel på kyrkan och säger att de har kommit ifrån vägen, medan han själv är rättfärdig, då vet med säkerhet att den mannen är på väg mot avfall; och om han inte omvänder sig, kommer han att avfalla, så sant Gud lever” (”Teachings of the Prophet = profetens läror”, Joseph Smith, s 156–157).”

Sjätte LDS-presidenten Joseph F Smith sade:

I det ögonblick en man säger att han inte kommer att underkasta sig kyrkans lagliga konstituerade auktoritet, vare sig det är lärarna, biskopsrådet, högrådet, hans kvorum eller första presidentskapet, och i sitt hjärta bekräftar det och genomför det , i det ögonblicket avskär han sig själv från prästadömets och kyrkans privilegier och välsignelser och avskiljer sig från Guds folk, för han ignorerar den auktoritet som Herren har instiftat i sin kyrka” (Joseph F. Smith, ”Teachings of Presidents = Presidentens lära” av kyrkan: Joseph F Smith, s. 365).

Trettonde LDS-presidenten Ezra Taft Benson varnade,

Profeten och presidentskapet – den levande profeten och första presidentskapet – följ dem och bli välsignade, förkasta dem och lida” (”Teachings of = Läror av” Ezra Taft Benson, s 334).

Fråga dem; Skulle jag behöva lyda nuvarande LDS-ledare även om de lärde ut något som strider mot Bibeln?

15) De kommer inte att berätta för dig att du kan uppleva glädjen av full frälsning genom att helt enkelt tro att Jesus Kristus betalade den totala skulden för människans synder genom att dö på korset på Golgata.

Att hålla bud spelar en stor roll i en mormons frälsning. I motsats till lärorna i Bibeln förkastar mormonerna enkelheten i Ef2:8,9 som lyder: ”Ty av nåd är ni frälsta, genom tro, och det inte av er själva; det är Guds gåva, inte av gärningar, för att ingen ska berömma sig."

Mormonskrifterna lär,

"Och vidare, varje person som tillhör denna Kristi kyrka, skall iaktta att hålla alla kyrkans bud och förbund" (Läran och förbunden 42:78).

LDS-aposteln James Talmage hänvisade till rättfärdiggörelse genom enbart tro som en "fördärvlig doktrin" (Trosartiklar, sid. 480, 1977 upplaga).

Mormons tionde president Joseph Fielding Smith sade:

"För att komma in i det himmelska och få upphöjelse är det nödvändigt att hela lagen hålls" (Vägen till fullkomlighet, s. 206).

Mormons tolfte president Spencer W Kimball undervisade:

"Hur kraftfull Kristi frälsande nåd än är, så ger den upphöjelse till ingen som inte följer evangeliets verk" (”The Miracle of Forgiveness = förlåtelsens mirakel”, s. 207).

Fråga dem: Diskuterade Paulus "personlig frälsning" (upphöjelse eller gudomlighet) i Ef 2:8,9 eller diskuterade han "allmän frälsning" (uppståndelse från de döda)? Eftersom tro inte krävs för "allmän frälsning" enligt mormonismen, verkar det som om Paulus diskuterade "personlig frälsning". Om så är fallet, varför förnekar Paulus att arbeten är nödvändiga för att uppnå detta när LDS-kyrkan säger att arbeten är absolut nödvändiga? Du kan också fråga om de håller alla buden. Om de inte r det, kan du fråga dem vilken nivå av himlen de är avsedda för.

https://www.mrm.org/mormon-missionaries-bicycles

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar