tisdag 1 augusti 2023

Är testa allting detsamma som kritisera allting?

Kan vi sätta = mellan, testa allting och kritisera allting? Jag vill med bestämdhet hävda att det kan man inte göra.

Vad är en kritiker? Enligt synonymer.se kan en kritiker kan vara en som klandrar, en felfinnare, en som anmärker, en som häcklar, det kan också vara en som granskar / anmäler / bedömer eller recenserar.

Vilken kategori hamnar då en kritiker hos, när det gäller att ställa det som någon säger eller gör emot vad skriften säger? Jag antar att det är hur var och en tolkar det.

För min del så handlar det inte om att klandra, häckla eller driva med folk. Och letar efter felen gör jag inte, för de lyser mig rakt i ögonen, i de fall de finns några. Däremot om man jämför det som de säger, gör eller associerar sig med så blir man ju en som granskar detta mot skriften. Jag gör en bedömning och skriver om det, alltså gör en recension av det som jag ser.

Är det fel? Jag anser att det inte är det, för vi ska testa allting.

Vilken tjänstegåva handlar om att kritisera allting? Finns det ens en sån tjänstegåva? Tjänstegåvorna är; apostlar, profeter, evangelister, pastorer och lärare. Så nej, någon sån tjänstegåva finns det inte.

Ef 4:11 Han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.

Apostlar och profeter finns inte längre, åtminstone inte som profeterna under GT:s tid och apostlarna under NT:s tid.

Apostlar i samma bemärkelse som de som Jesus utvalde, som såg hans liv, levde nära Honom, hörde Honom förkunna, såg Honom bli korsfäst och dödad, mötte Honom efter att Han uppstått från döden, och vissa av dem även bevittnade när Han for tillbaka upp till Gud, såna finns inte idag. Det spelar ingen roll hur mycket personerna än hävdar det.

Apostlar finns i bemärkelsen såna som är utsända av t.ex. en församling, men vi kallar dem för missionärer.

Profeter som de i GT har då inte jag varken sett eller hört några, och inte ens NT omnämner Johannes döparen som en profet, även om han nog är den som kommit närmast att skulle kunna kallas för en profet, efter GT:s tid var över. Däremot läser vi i;

Upp 11:3 Och jag ska låta mina två vittnen profetera under 1260 dagar, klädda i säcktyg.

Det är de som kommer vara sista tidens sanna profeter. Skulle det finnas profeter från Gud idag, så måste det de säger kunna bekräftas av skriften.

Ef 2:20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Om apostlar och profeter fortfarande fanns så borde alla församlingar ha sina egna apostlar och profeter. Men det som skriften talar om är att vår grund är byggd på det som profeterna i GT och apostlarna i NT har nedtecknat för oss. ”NASB = the New American Standard Bible = den nya amerikanska standard-bibeln”, vilket är en ord för ord översättning av bibeln skriver ”har blivit byggd på”, vilket gör det klart att byggandet är redan klart.

Så vad handlar detta kritiserande om då, om det inte finns en tjänstegåva som heter den ”kritiserarna”? Har någon endaste en av er som hävdar detta hört; Testa allting?

1 Tess 5:21-22 Men testa allting, håll fast vid det som är gott. Håll er borta från varje form av ondska.

1 Joh 4:1 Älskade, tro inte alla andar, utan testa andarna för att se om de är från Gud, ty många falska profeter har gått ut i världen.

Om Gud har något viktigt att säga oss, så säger han det en gång, är det extra viktigt så upprepas det. Hur går vi då till väga för att testa allting?

Apg 17:11 Judarna i Berea var mer tillmötesgående än de i Tessalonika, de tog emot ordet med glädje, men undersökte skriften dagligen för att se om det som Paulus sa, förhöll sig så.

Om Gud i skriften tar allvarligt på om vi gör oss vänner med världen, kan vi då med god vilja tro att Gud ser mellan fingrarna på om vi godkänner och förenar oss med de som håller sig vän med kättare? Och mer än så, främjar och understödjer deras arbete och låter dem främja och understödja sitt eget arbete, både i ord och med pengar?

Jak 4:4-5 Ni otrogna, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara vän med världen blir fiende till Gud. Eller tror ni att det är tomma ord när skriften säger; Svartsjukt längtar Anden som han låtit bo i oss.

Varför tar så många så lätt på vad Guds ord säger.

Om apostlarna inte endast gick emot de som förde in falska läror, utan även uteslöt de som gjorde det, ifall de inte omvände sig; Hur kan vi då tro att vi har rätten att handla med falska läror annorlunda? Vi lever i en allvarlig tid, en tid när många inte kan vad skriften säger och där många, tyvärr, inte heller bryr sig så noga om vad den säger.

Hos 4:6 Mitt folk går under i brist på kunskap. Eftersom du har förkastat kunskap ska också jag förkasta dig från att vara min präst. Du glömde din Guds undervisning, därför ska också jag glömma dina barn.

Om Gud vände sig till prästerna med detta, hur kan vi då tro att vi slipper undan straff, eller att ta till oss dessa varningar.

Att varna för det som var fel, eller fara på färde, det låg i gamla testamentet på profeterna. Inget roligt jobb inte, och i de flesta fall vägrade folket och kungarna att lyssna på dem. De blev kastade i brunnar, fängslade och rent av dödade för att de kom med ett budskap som folket och kungarna inte ville höra. Det enda gyllene undantaget var Jonah och Nineve.

I nya testamentet så ser vi hur detta låg på apostlarnas skuldror. De tillät inte att falska läror kom in och förstörde evangeliet med sin syra. Idag ska detta ligga på pastorer i huvudsak. Men tyvärr har många pastorer slarvat med den uppgiften och de har godkänt mer och mer. En del saker rent av rena kätterier.

Lodlinan är skriften - ramen används också, vilken man inte får gå utanför – man kan även använda en målarduk och hålla sig innanför den. Målar man utanför duken, så kommer det som man målat inte hamna i målningen när den ramas in. Vi får inte gå utanför skriften är poängen med det. Och därför är vi tillsagda att testa allting.

Ordspr 4:4 Då undervisade han (min far) mig och sa till mig; Låt ditt hjärta hålla fast vid mina ord. Bevara mina bud så får du leva.

Ordspr 4:14-15 Gå inte på de gudlösas/ogudaktigas stig, vandra inte på de ondas väg. Undvik den, gå inte in på den, vik av från den och gå förbi den.

Ordspr 4_25-27 Låt dina ögon se rakt fram. Rikta din blick framför dig. Tank på stigen där din fot går fram, låt alla dina vägar vara rätta. Vik inte av åt höger eller vänster, håll din fot borta från det onda.

Om tre personer står bredvid varandra, den i mitten har blicken och fötterna vända rakt fram, den till höger, aningens åt höger och den till vänster aningens åt vänster, kommer slutdestinationen vara exakt densamma om de fortsätter vandra på det sättet i 1 år, 5 år, 10, år 50 år? Nej, inta om de inte vänder om och börjar gå mot mitten igen.

Testa allting är ingen litet enkel bön till den Helige Ande, det innebär att gräva ner sig i dyngan som en hel del idag tyvärr predikar och jämföra det som sägs med skriften. Ingen rolig uppgift och ingen uppgift som vi som gör det tar lätt på.

Jag är tacksam till de som gjorde det förr. Det gjorde att jag växte upp med att veta att katolicismen, mormonismen och Jehovas vittnen var fel ute. Och jag kan garantera alla att idag med allt det falska som idag anses vara kristet, så skulle alla anse även dessa som sann kristendom idag, om inte någon hade varnat för dem.

Det stora avfallet som om möjligt ska få även de utvalda på fall är här och det är oändligt mycket större än vad jag förväntade mig på 70-talet. Jag och andra som varnar kan visst låta bli att varna. Oj vad mycket roligare saker man kan göra med sin tid, än att gräva ner sig i dynga, för att varna folk som endast vill ha det som de vill ha, d.v.s. det som kittlar deras öron.

Ingen av oss vet exakt vem som är frälst av alla dessa. Men jag tror att vi idag tar bra mycket mindre allvarligt på vad skriften faktiskt säger, både vad gäller det som Paulus räknar upp som synder och att de som gör det inte ska få ärva Guds rike, och även det som GT tar upp, som vänskap med världen/kättare.

I en del fall, som t.ex. mitt, så får jag ibland skickat till mig saker på FB messenger, ibland med en fråga om jag känner till personen och vad den predikar? Oavsett om videon följs av en fråga eller ej, så testar jag alltid allting, och om jag ödslar tid på att sätta mig in i det, då kan jag lika gärna skriva lite om det, ifall någon annan undrar, vilket då av många ses som kritik.

Kan vi läsa skriften och undvika de delar som är jobbiga? Har vi rätt att göra det?

En annan fråga som jag nu kämpar med är varför skickar folk grejer till mig på FB och antingen ställer frågor om personen eller visar på att den är sååå bra. Alla som känner mig vet vid det här laget att jag går igenom det och ställer det mot vad skriften säger. Det är vad jag gör. Håller det inte måttet så kommer jag säga det rakt ut.

Jag får erkänna att jag kände mig aningens påhoppad av att kallas för en kritiker och att det minsann inte fanns en sån tjänstegåva. Men det tog inte många sekunder innan tanken kom upp i mig; Det är inte mig det som de går emot, utan Gud själv. Detta gjorde mig både ledsen och arg.

Jag må vara nitisk, och jag hoppas att jag fortsätter vara nitisk för Gud. För det finns endast ett evangelium, det som Jesus och apostlarna lärde ut. Allt annat som blandar in världsliga tankar, egna tankar eller andra former av kätterier, är inte det sanna evangeliet.

En dag när jag står inför Jesus vill jag höra honom säga; Väl gjort min trogne tjänare, jag vill inte höra; Gå bort från mig du laglösa. Jag är idag övertygad om att om jag hade dött när jag var i trosrörelsen så hade jag tillhört den senare skaran. Jag var inte då kvar på vägen, jag var på sidan om den, och det är endast en väg som leder till livet, den sanna vägen.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar