måndag 31 juli 2023

Mestadels om Kathrin Krick men lite om hennes andliga fader Geor Davies.

 Kathryn Krick är en falsk apostel och lärare, det hon håller på med mest är demonutdrivning.

Det blir nog en enda röra av vad hon förkunnar, och det får jag be om ursäkt för. Jag går själv emot det som Kathryn har sagt i denna video, ”Rör inte vid Guds smorde”- vill man sätta sig in bättre i henne får man lyssna själv.Lutherska pastorn Chris Roseborough går djupare in på detta i videon som är 30 min lång;

Jag börjar med ”Rör inte vid Herrens smorde”. Detta var modernt inom ”TR = trosrörelsen” redan på 80-talet, men har även anammats av NAR, och vi ser på Kathryns titel apostel att hon tillhör ”NAR = Nya apostoliska reformationen”. Det används på samma sätt som det gjorde då, att ingen av dessa lärare, predikanter, apostlar och profeter, kort sagt, alla i ledande ställning, får inte ifrågasättas alls.

Givetvis betyder inte ”rör inte vid Guds smorde”, det som dessa vill att det ska betyda. Går vi tillbaka till (1 Sam 24:6ff, 26:9ff) David blir smord till kung i Sauls ställe, och jakten börjar, David flyr med sina män, med kung Saul och hans män i hälarna. I båda fallen så hade David en chans att döda Saul, men skonade hans liv. I det andra stycket säger David till Abishaj; Du får inte döda honom! Vem kan ostraffat lyfta sin hand mot Herrens smorde.

1 Krön 16:22, Ps 105:15 Rör inte mina smorda, gör inte mina profeter något ont!

Detta gällde Guds sanna profeter, och det gällde att orsaka dem fysisk skada eller döda dem. Det hade ingenting med att inte få ifrågasätta det som de sa. Om det vore så, varför har vi Paulus ord om hans beröm till judarna i Berea?

Apg 17:11 Judarna i Berea var ädlare till sinnes än de i Tessalonike. De tog emot ordet med stor villighet och forskade i skrifterna var dag för att se om det som Paulus sa stämde.

Kyrkofäderna kan berätta för oss att judarna i Berea studerade skrifterna i tre dagar, för att se om det Paulus sa var sant, eller ej. Så detta är helt falskt.

Kathryn Krick är även en del av de som håller på med att kasta ut demoner, man kan nog rent av säga att det är hennes område av expertis. Hon hävdar att det finns olika nivåer av demoner och olika nivåer av auktoritet och smörjelse som man måste ha för att kasta ut dessa. Jag översätt lite från; Falsk undervisning om demoniska nivåer av auktoritet, från denna video ca 16 min lång;

Hon blev utnämnd till apostel av falsk profet, hennes andliga fader Geor Davies, mer längre ner. inte Gud.







Kathryn; Det finns tre saker som får demoner att ge sig av. Ett är när de ser att du har auktoritet över dem i dig. När du ger ditt liv till Jesus så får du auktoritet från Jesus över Satan.

Sean; Så långt är det ok, tyvärr så fortsätter hon.

Kathryn; Men det finns olika nivåer av auktoritet och en hög nivå av auktoritet ges inte automatiskt till alla troende. Högre nivåer av auktoritet och smörjelse kommer när Jesus kan se att han kan lita på ett kärl, med högre nivåer av auktoritet.

Sean; Vår auktoritet är densamma och det är genom Kristus i oss. Om du har urskiljning att känna igen en demon i någon och tro att kasta ut den i Jesu namn, så lämnar demonerna. Bibeln talar inte så mycket om att kasta ut demoner, det behövs inte, vi behöver bara följa Jesus och apostlarnas exempel och säga till dem att lämna i Jesu namn.

Kathryn; När du ger ditt liv till Jesus har du automatiskt auktoritet över demoner, men inte kraft att kasta ut dem. Det kommer först när Jesus kan lita på dig med smörjelsen och en hög nivå av auktoritet.

Sean; Var hon får det ifrån vet jag inte, för det finns inte i bibeln. 1 Joh 2:18-29 och andra skriftställen är klara över att vi för smörjelse när vi blir födda på nytt och den Helige Ande kommer in och tar sin boning i oss.

Kathryn; Du har inte automatiskt auktoritet att kasta ut demoner och definitivt inte alla nivåer av demoner, för det finns olika nivåer av demonisk kraft.

Sean; Om igen, bibeln lär inte ut någonting om att kasta ut olika nivåer av demoner. Finns det några demoner som kan stå emot Kristus? Nej!

Kathryn; Ef 6:12 Vi kämpar inte mot kött och blod, utan mot furstar, makter och världshärskare här i mörkret och mot ondskans andemakter i himlarymderna,

Kathryn använder bibelordet ovan och felciterar det. Hon får det att tala om olika nivåer av furstar, makter, världshärskare och andemakter. För att en demon måste de se att personen som kastar ut dem, verkligen har sann auktoritet över dem.

Sean; Efesierbrevet 6:12 säger ingenting om olika nivåer av demoner och hur mycket auktoritet vi behöver för att kasta ut dem. Det endast lär oss att vi befinner oss i ett andligt krig och att demoner ser att vi har sann auktoritet över dem, om vi har den Helige Ande i oss.

1 Joh 5:18 Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han (Jesus) som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.

Gud skyddar oss och den onda kan inte röra vid oss. Demoner kan influera oss, men vara i oss, Nej, de kan inte röra oss.

Kathryn; Apg 19:11 säger att Gud gjorde såna extraordinära mirakler genom Paulus händer. Vi vet att aposteln Paulus vandrade i en hög nivå av smörjelse. Han hade auktoritet över de högsta nivåerna av demoner. Om han gjorde extraordinära saker, han är den enda som omnämns göra extraordinära mirakler.

Apg 19:11-12 Gud gjorde ovanliga under genom Paulus händer, man tog till och med plagg och dukar som rört vid hans hud och la dem på de sjuka och sjukdomarna lämnade dem och de onda andarna for ut.

Min anmärkning; Det står inte att Gud gjorde extraordinära mirakler, ovanliga står det. Engelska översättningen har det tydligen översatt med extraordinära.

Sean; Bara föra tt Gud valde att göra extraordinära mirakler genom Paulus, betyder inte att han hade speciell auktoritet för att kasta ut olika nivåer av demoner. Och han var inte den enda som gjorde extraordinära mirakler, hur är det med Petrus i;

Apg 5:15 Man bar till och med ut de sjuka på gatorna och la dem på bäddar och bårar för att åtminstone Petrus skugga skulle falla på någon av dem när han gick förbi.

Jag går ifrån denna videon här, man kan själv se mer från ungefär halva in. Så går jag raskt över till denna video ca 19 minuter lång.

Han har tagit en del från en annan persons video, vilken jag kommer lägga in länken till. Helt klart ser det ut som om Kathryn Krick och en person som heter Bob Larson använder sig av skådespelare för att visa att de kan kasta ut demoner. Samma personer dyker upp inte bara en gång hos båda två, utan fler gånger. Det är intressant. Och det får en att fundera på vad i hela världen detta är.



Denna video har klippet till vänster av Kathryn på besök i den kyrka han besökte tagits ifrån; 8 min lång. Fotot till höger är från besöket i hans kyrka.

Chris Roseborough som gjort denna video också, börjar med att påpeka att den som tar till skådespelare har noll samvete, och att ta in skådespelare gör personen till en lögnare. Mellan ca 2,45 – 7,35 han med att snabbvisa två kanske tre olika personer som får demoner utkastade ur sig, på olika platser, i olika kläder.

Ca 9,20 in Orden som profeten Geor Davie talade över Kathryn Krick var att hon hade en apostels kallelse över sitt liv. Innan hon började med detta var hon en kristen pop dansmusik artist, som sjöng och skrev sånger. Hon kände att Gud kallade henne till även större saker som att tala och arbeta i nån form av ministry.



Kathryn talar väldigt väl om profeten Geor Davies och säger att om de går och lyssnar på honom så kommer deras liv förändras. Han är Guds ”muns-bit”, vad än hon menar med det. Kathryn kallar Geor Davies för pappa och säger att han är profeternas profet. Hon säger vidare att de är så välsignade som har Geor Davies. De som får ha Geor Davies som pastor och profet är de mest favoriserade i världen, enligt Kathryn.

Geor Davies är en trosrörelsepredikant som håller på med handpåläggning och får människor att falla i anden. I Geor Davies kyrka finns en kyrka med avancerad smörjelse, bakom scenen.

Chris Roseborough fäller kommentaren, angående Kathryns påstående att de är så välsignade som får ha honom; Hur är det med Jesus? Han gör även om en kommentar om profeternas profet, om att det är han inte. Vidare berättar han att när ”truth exposed = sanningen avsläjad” youtube kanal, satt ihop detta, så försvann alla dessa videor från Geo Davies kyrka, som han använt sig av. Han kommenterar vidare att Jesu apostlar levde inga rock-stjärnors liv i lyx och sus och dus.



Chris Roseborough; Har han ambassadörs status och immunitet, eftersom han är en ambassadör för Guds rike? Han har också tidigare fällt kommentaren att Kathryn verkar vara betuttad i honom. Och helt klart verkar hela församlingen tillbe honom, Geor Davis, istället för Jesus.

Ifrån denna har Chris Roseborough hämtat sitt ca 14 min lång;

Den som gjort videon börjar med att rekommendera att man ser den första han gjort om henne, vilken jag inte kan hitta. Jag kommer även här att lägga in en del skärmdumpar, bilder talar emellanåt höger än ord.



På bilden till höger står det; Bra gjort min dotter Ap (gissar att det står för pappa, eftersom hon kallar honom det), du har gjort mig så stolt och jag tror att jag kom till Amerika just för din skull! Att se din trofasthet i den smörjelse som jag överförde till dig, var värt allting!! Du är Gud´s mästare och jag är stolt över dig!!!

Dessa bilder följs av ytterligare en bild med texten; Wow!!! Asante sana Baba! Jag är så ödmjukad! Jag är ingenting utan dig, utan din ledning i mitt liv och din överföring. Jag vet med hela mitt hjärta att du är den bästa andliga fadern i världen! Jag är för evigt i vördnad att Gud tillät mig att bli din dotter och att denna smörjelse kan få vara i Amerika! Nashukuru Sana! Kathryn Krick.

Nu börjar han som gjort videon att tala.

Från det jag gjorde min första video så har de tagit bort en hel del innehåll. Han visar sedan genom att klicka på de länkar han lagt in att de numera är privata. I första videon visade jag hur mycket Kathryn upphöjde denna man.

Om man ser på bakgrunden i Geor Davies kyrka så är den bakre väggen, bakom honom fylld av bilder av honom.



Han vill inte ha sitt fokus på Geor Davies eftersom videon handlar om Kathryn Krick, men en del bilder visar han, vilka jag kommer ta skärmdumpar av. Kathryn såg faktiskt väldans betuttad ut i denna man. som hon kallade honom för pappa och sa till hans församling att de var så välsignade som hade profeternas profet som sin pastor. 



Detsamma gäller mig, jag vill inte heller att fokuset ska ligga på denna man, men det är bra med lite information för att se vart hon fått en del ifrån. Han kommer ibland till turnéer i helikopter, röda mattan breds ut för honom att gå på, sedan får han en krona på huvudet och firas under hejarop hela tiden, från helikoptern tills han intar scenen.

En bild på honom i sin egen kyrka, framför andra bilder av sig själv, klädd i kungaskrud med krona på huvudet, och denna person agerar Kathryn Krick runt, som om hon är betuttad i honom.

Ca 4,40 – 7,05 Lägger han som gjort videon in en video av Geor Davies där han driver ut demoner, i ett av fallen tvingar han kvinnan att först göra honnör för honom, innan han gör något alls, och snackar om sina skor., Han nedvärderar henne också och kallar henne för dum, vilket folket applåderar och skrattar åt. Vem tror han att han är, Jesus själv? Denna video fick mig ärligt att må rent ut sagt illa.

Han som gjort videon lägger även in en snutt från denna video, 13 ½ min lång; 

Han berättar om att han började profetera när han var 5 år gammal. Han sa, kan ni se; Fader, Son, lampa, men inge såg något.



Bilden ovan är från när hon blev smord. Geor Davies håller lite olja på hennes huvud och upprepar 7 gånger, det är ditt, innan han som gjort videon tar bort det. Efter det så lägger han in en snutt från en till video, där Geor Davis ska smörja Kathryn Krick igen och ett gäng andra kvinnor från Los Angeles. Innan han ens hinner hälja olja på hennes huvud så faller hon och måste lyftas upp för att kunna hålla sig stående länge nog för honom att hälla på olja. Ca 10,09 in.

Efter det så fortsätter videon med att Kathryn talar om att de så gärna vill ha den smörjelsen som Geor Davies har, till Los Angeles. Där slutar jag med den och går vidare, till den 9 ½ min långa videon

Med titeln Hur du blir en apostel. Sean som satt samman den, börjar med att förklara vilken video han har tagit det ifrån. Kathryn Krick; Hu blir någon en ”five-folded minister = femfaldig minister”.

Så innan jag går in på själva videon, låt mig starta med det femfaldiga ministeriet. Tanken är biblisk, tillämpningen inte.

De fem gåvorna är; apostlar, profeter, evangelister, pastorer och lärare.

Ef 4:11 Han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare, för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, som en fullvuxen man med ett mått av mognad som motsvarar Kristi fullhet.

Skriften talar inte om apostlar och profeter på samma sätt som de som håller på med det femfaldiga ministeriet gör. Vi finner inte detta i NT alls.

Ef 2:20 Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv.

Om de i det femfaldiga ministeriet har rätt så borde alla församlingar ha sina egna apostlar och profeter. Men det som skriften talar om är att vår grund är byggd på det som profeterna i GT och apostlarna i NT har nedtecknat för oss. NASB, vilket är en ord för ord översättning av bibeln skriver ”har blivit byggd på”, vilket gör det klart att byggandet är redan klart.

En apostel idag finns endast i formen av en som är utsänd av någon annan, t.ex. en missionär. Att vara en apostel som apostlarna i bibeln, det krävde att man sett Jesus, hört honom tala, sett honom korsfästas och dö, och uppstiga från det döda igen. Det enda undantaget från den regeln är Paulus.



Över till videon och Kathryn; Hur blir man en apostel. En person måste bli kallad av Gud till att vara en apostel, profet, evangelist, pastor och lärare. Bibeln talar om i Ef 4:11 att Gud gav oss gåvor. Vi föddes med dem.

Sean; vissa tror att vi föds med dessa gåvor men inget i skriften backar upp det, för vi hade inte den Helige Ande i oss när vi föddes.

Kathryn; Det var först i 20 års åldern som jag helt överlämnade mig till Gud och blev döpt i den Helige Ande.

Jag, allting hos dessa handlar om känslor och upplevelser. Och det finns inget andra dop, endast dopet i vatten. Detta är bara munväder, så jag hoppar av med att översätta.

Även denna video går emot Kathryn Krick;

Han poängterar samma sak som Chris Roseborough med foton av folk som kommer flera gånger och blir befriade från demoner, vid olika tidpunkter. Det är märkligt att dessa personer inte blir befriade på en gång, utan måste komma tillbaka. Så vad är det som pågår? En del har beskyllt Kathryn för att ha anställa skådespelare som blir befriade från demoner, vilket är möjligt.



Ett kollage av bilder både från den senaste videon och den från Chris Roeborough. I bilderna från Roseboroughs video så kan man se vem personen varit hos, och att det inte är bara Kathryn Krick, namnen står då i eller ovanför.

Det kan också vara så att de som håller på med demonutdrivande frågar personerna om de är deprimerade eller rädd, med mera. Listan kan göras hur lång som helst och allting kan enligt många av dem skyllas på demoner. Och om många då klappar i händerna, ger uppmuntrande ord och så vidare, så kan adrenalinkicken sätta in och de känner sig bättre för stunden.

Om detta är fallet så kan de rent av må bra i några dagar, men sedan kommer rädslan eller depressionen tillbaka och de kan till sist inte stå emot det. Då kan två saker hända, antingen ser de den som hjälpt dem som en som kan någonting, eller så ser de att det är deras eget fel, för det är nåt fel med dem.

För många som är med i den hyperkarismatiska rörelsen med mycket spelande på känslor och upplevelser, så blir det som en drog som fungerar ett litet tag, men sedan måste drogmissbrukaren ha en ny fix, för att må bättre, så att säga. I det fallet handlar det om att få en emotionell kick/bli hög på känslan/ upplevelsen.

En del kanske hävdat att om de kommer tillbaka så gör det henne ändå inte till en falsk apostel, detsamma hände ju lärjungarna.

Mark 9:18 jag bad dina lärjungar om hjälp att kasta ut den, men de kunde inte göra det.

Skillnaden mellan lärjungarna och Kathryn Krick är att hon hävdar att hon gjort det, medans de inte gjorde det.

Här ger jag mig med denna video. Här kommer nästa som Sean tar ifrån, Seans titel är Kathryn Krick säger att alla kan profetera. Hennes egen titel på sin video är Ta inte emot profetia från vem som helst.

Kathryn börjar med att säga att alla är kallade att profetera.

Sean; som vanligt så tar hon 1 Kor 14:31 ur sitt sammanhang, ”för ni kan alla profetera”, vilket inte är vad det betyder. Sammanhanget är till ordningen i kyrkan och börjar i 26 v och fortsätter efter den citerade versen. Det handlar om att de som profeterar ska göra det en i taget.

Jag; Gåvorna delar den Helige Ande ut, och han bestämmer vem som får vilken gåva. Tungotal, uttydning, profetia, kunskapens ord och så vidare. Jag tänker inte gå längre in på denna video. I denna video; Frihet från demoniska själs-band.

Kathryn; Petrus var den som Jesus valde att bygga sin kyrka på. Eftersom Petrus var den enda som svarade korrekt på frågan vem de (lärjungarna) ansåg att han var, (Messias) så var det ett bevis på att Petrus var mer andlig än de andra. Därför kunde Jesus lite mer på honom än de andra.

Sean; Ser vi på stycket i fråga (Matt 16:13-16, Mark 8:27-29; Luk 9:18-20), där Simon Petrus svarar Du är Kristus, den levande Gudens Son, så är Jesu svar Välsignad är du Simon Bar-Jonah, för kött och blod har inte uppenbarat detta för dig, utan min Fader som är i himmelen.

Petrus var den som Jesus valde att bygga sin kyrka på är exakt detsamma som katolikerna tror på.

Jag tar inte mer härifrån heller, för det är nog långt som det är. Helt klart så förstår hon inte hur man ska läsa skriften och tolka den. Och mycket hon säger blir därför fel eller falskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar