torsdag 27 juli 2023

Bevis på att Barbie är en ”New Age = Ny Era” groomer !

Groomer = är någon som bygger en relation, tillit och känslomässig kontakt med ett barn eller en ung person så att de kan manipulera, utnyttja och missbruka dem.

Den nya Barbie filmen som kommit ut använder sig av New Age, det ockulta, feminismen och gnosticism för att grooma barn.

Jag gör som jag brukar göra, lägger in mina kommentarer och tillägg i rött i detta fallet.

Jag snubblade på ett par videos igår kväll, denna är av Doreen Virtue och pastor Joel Schimmel, om Barbie och New Age. Ansåg denna tillräckligt intressant och viktig för att översätta åtminstone den första delen om Barbie och hur den används för att grooma barnen i New Age, det ockulta, feminismen och gnosticismen.

I det här klippet för att introducera Barbie spelfilmen, så får man se henne sakta sväva ner från taket på ett hus till bilen, vilket finns med i sekvensen som visas i den video som Doreen satt ihop.


Jag kommer inte översätta hela, jag har nämligen hittat en annan video om filmen Barbie, som jag ska försöka ge mig på efteråt, men just nu vill jag satsa på dockorna som såna.

Sedan 1959 när den första Barbiedockan kom som tillverkades i USA, så sågs Barbie alltid som en förebild för små barn, och så framställdes hon i den allra första reklamfilmen.

I denna reklamfilm kan du höra sången;

Sung; Barbie you´re beautiful, you make me feel, my Barbie doll is really real. Barbies small and so petite, her clothes and figure look so neat. Her dancing outfit rings the bell at partys she will cast a spell. Person, hats and gloves and all and all the gadgets gals the goal. = Sjungs; Barbie du är vacker, du får mig att känna, min Barbie-docka är verkligen äkta. Barbies små och så petita, hennes kläder och figur ser så snygga ut. Hennes danskläder ringer på fester, hon kommer att besvärja. Person, mössor och handskar och alla och alla prylar tjejer målet.

Spoken; Barbie dresses for swimming fun is only 3 dollars. Her lovely fashions range from 1-5 dollars. Look for Barbie wherever dolls are sold. = Talat; Barbieklänningar för simning kostar bara 3 dollar. Hennes härliga mode sträcker sig från 1-5 dollar. Leta efter Barbie där dockor säljs.

Sung; Someday I´m gonna be exactly like you, till then I´ll know just what I´ll do. Barbie beautiful Barbie I´ll make believe that I am you. = Sjungs; En dag kommer jag att bli precis som du, tills dess vet jag precis vad jag ska göra. Barbie vackra Barbie Jag ska få tro att jag är du.

Doreen påpekar att problemet är att små flickor vill bli just som Barbie. Och New Age aspekten som finns bakom detta idag är alarmerande. Men jag relaterade till Barbie innan Jesus frälste mig, för precis som jag var då så var/är Barbie Woke, New Age och feminist.

Woke = Vaken” Vad betyder vaknat? Betydelsen av "vaken kultur" syftar på att vara medveten eller välinformerad politisk, socialt eller kulturellt, även i frågor om ras.

Den video som jag översätter ifrån kommer under;

I denna video ca 1.33 min in så lägger hon in ett klipp från en tecknad Barbie film där Barbie lär ut yoga rörelser, och i slutändan ställer frågan om vilken yoga pose som barnet tycker bäst om. Hon lägger in små snuttar åt gången, samtidigt som hon pratar. Så vill man se hela klippet får man stå ut med pratet. 

Doreen kommenterar också att Yoga inte är oskyldigt, utan att det är en del av den hinduistiska religionen. Hon säger även att yoga ingalunda enbart handlar om att stretcha.


I videon undervisar Barbie om Kungengs dans pose, Natarajasana, vilken gör din kropp till en gravad idolbild för att ära den Hinduistiska guden Shiva, när vi är kommenderade att endast ära vår enda sanna Gud. Shiva hittar salighet mitt i förödelse.

I videosnutten lär Barbie även ut krigar posen, denna pose finns i tre olika positioner. De tre krigar poserna i yogas mål är att öppna olika områden av din kropp. krigare 1 är en hjärtöppnande pose som expanderar din bröstkorg, krigare 2 skapar en djup höftöppning för ökad rörlighet, och krigare 3 är en yogaasana på medelnivå som utvecklar kroppens övergripande koordination och stabilitet.

Barbie säger även i detta klipp att hennes favoritpose är Shavasana, likets pose, och hon avslutar detta med det hädiska oom chanten, vilket enligt hinduismen ska ära universum. Ca 2.31 in.



Barbie förespråkar också New Age meditation och har ett partnerskap med en New Age meditations-app, som lovar att du kan finna lycka och frid genom österländsk New Age meditation. Detta är inte samma sorts meditation som bibeln talar om, vilket kommer från det hebreiska ordet hagah vilket betyder, muttra eller tala ut högt Guds ord från skriften.

Österländsk meditation handlar om att fokusera på andningen, på sig själv, bli självupptagen, narcissistisk och fokusera på ditt eget hopp och dina egna drömmar och dina egna tankar, vilket kan vara tankar från din egen inbillning och även rent av demonisk. Folks som följer dessa budskap tror att de följer gudomlig ledning, men sanningen är att det leder dem till en farlig plats.

Detta leder Doreen till en reklamsnutt för andas med mig Barbie som är 2.24 långa.

Hej jag är Lisa och idag ska vi slappna av och koppla av med andas med mig Barbie. Denna Barbie är så fantastisk, eftersom hon guidar dig genom meditation och jag älskar att meditera. Meditation hjälper mig att slappna av mitt sinne och min kropp. Andas med mig Barbie kommer med denna söta lilla hundvalp, fyra olika moln/känslor emojis, som du kan placera på valpens huvud, för att visa vilket humör du befinner dig i. Det finns kärlek, glädje, ilska och ledsamhet.

Idag känner jag mig hyper lycklig. Hur mår du Barbie? (Lisa frågar dockan) Jag känner mig också lycklig. (svarar Barbie) All right, jag kommer sätta denna lyckliga moln emoji på hundens huvud, säger Lisa. Gillar du det? (frågar hon Barbie) Oh, det är så förtjusande svarar Barbie. Ok säger Lisa, låt oss meditera;

Criss cross applesauce = kors och tvärs äppelmos” säger Lisa, samtidigt som hon korsar Barbies ben i en meditativ ställning. Hitta en bra plats hemma att få lugn och ro på, tryck sedan på månen på Barbies halsband. Lyssna på klockorna för att veta när du ska andas in och ut. Låt oss praktisera andningen nu. Lisa klickar på månen;

Barbie börjar tala; Föreställ dig dina känslor som fluffiga moln och låt oss börja andas in och ut. Andas in och ut. Målet är att du ska känna dig lugn och avslappnad, säger Lisa. Hon säger sig också älska de positiva budskapen i meditation. Hon trycker igenom på månen och Barbie börjar tala;

Upprepa efter mig; Jag är stark säger Barbie, Lisa upprepar det. Jag är älskad säger Barbie, Lisa upprepar det. Jag är unik säger Barbie, Lisa upprepar det. Jag kan bli allting säger Barbie, Lisa upprepar det.

Du gör ett så bra jobb Barbie säger Lisa, du också säger hon till valpen. Vad var det frågar Lisa? Han säger att han är älskad säger Lisa åt valpen. Tack för att du stannade till och kom ihåg att om du inte kan finna solsken, så var solsken själv säger Lisa. Hej då.

Tillbaka till videon som Doreen gjort. Och som om detta inte vore nog här är New Age Barbies som förespråkar kristaller och kristallenergier. Barbien klädd i lila representerar en ametist och hon är en del av Barbies fantasi kollektion. Denna fantasi kollektion av Barbiedockor är fullt ut New Age. I sitt marknads-föringsmaterial att dockorna är designade att spegla den unika energin och exceptionell skönhet vilket också är välkänt för sina andliga och helande egenskaper.

Kristall Barbie har ett kort som medföljer, vilket påminner om de änglakort som jag (Doreen) uppfann när jag var i New Age.

Jag som översätter gör här min egen observation, jag anser nämligen att hela ansiktsuttrycket på just denna docka är aningens bitchigt / självgod.

Även denna docka kommer med ett speciellt kort.

Barbie lyser med styrkan och lugnet från den delikata rosékvarts-stenen. Rosenkvarts-stenen är känd för universell kärlek och starka helande egenskaper och tros ge sina bärare harmoni, medkänsla och en stark koppling till det inre. Barbie-dockan är självlysande i en flödande chiffongklänning i delikata nyanser av ogenomskinlig och rosa och … (så mycket tar hon upp i förstoring, men detta går inte att se om man tar skärmdump och förstorar, skrivfärgen är för blek.)

Doreen; Det inre jaget är en ren New Age-term som jag brukade använda innan jag blev frälst. Detta är inte bra, det handlar om att grooma våra barn till New Age indoktrinering, New Age kätteri. Om igen, Gud skapade kristallerna, men ingenstans i bibeln står det att kristallerna är här för att uppfylla/genomsyra oss med energi för att hjälpa oss att komma i kontakt med vårt inre jag.

En del Barbiedockor ser ut att komma rakt ur en metafysisk ockult New Age affär, bland annat ”Mythical Muse Fantasy = mystiska musan fantasi”, drake kejsarstall som har ormskinnsliknande detaljer.

Det finns även Barbie som gotiska vampyrer, eller spöken. Detta kan med stor säkerhet få små barn att söka sig in i den andliga världen. Doreen berättar att hon blev väldigt influerad av böcker som hon fick av sin mamma, som handlade om feér.

Detta står om det ljuva spöket i mitten översta raden;

Hemsökt/besatt skönhet spöke Barbie-docka

En uråldrig sitter under bläcksvarta himmel. Midnattsvindar viskar genom öde rum. Mjukt stiger och växer ljudet av släpande kedjor och övernaturligt sorl. Från mörkret framstår en apparat som ren och knappt synlig. Skrämmande vacker, hon lever mellan denna jordiska livet och en okänd värld bortom. Du har verkligen tur att denna sublima ande har uppenbarat sig för dig! Hemsökta skönheten spöket Barbie bärr en eterisk, benvit klänning med en figursydd kropp, klockärmar och hel kjol med trasig fåll. En silvrig jordisk kedja slingrar sig runt hennes kropp. Hennes långa bleka platinahår och dramatiska ansiktsmålning tar henne långt bortom det paranormala till extraordinärt.

Doreen; det var en startpunkt för mig, så när jag ser denna docka, Barbie skogens fé, den blåa i asken, som kommer med ett kort, som kan bli en ingång till och fungera för att grooma barnen in i det magiska och New Age strävande och aptit efter New Age;

Kortets text; I en värld av visioner och fint vävda drömmar, på fält genomsyrade av bus och magiska månstrålar, säger vissa ... älvorna bor.

I utrymmen där fantasin flödar och alla världens underverk kommer till, kan man säga … älvorna dricker eftermiddags te och sedan kastar de sin magiska förtrollning.

Och om du tror att det som vissa säger är sant, kan älvorna dyka upp och förtrolla dig och förverkliga alla dina vildaste drömmar, säger vissa … när älvorna gör som de gör.

Nu skimrar Barbie-dockan i lila och blått med glittrande vingar och spetsiga öron också. Vilken magi jag undrar om hon vill att vi ska se. Det måste vara skönheten i varje blomma och träd.

Tror du på älvor. Oavsett om de framstår som bevingade andar eller lekfulla tomtar, hjälper älvor oss på något sätt att återerövra förundran och kvickheten i våra barndomsdrömmar.

Doreen; älvor och feér var det som fick in mig i New Age när jag var väldigt ung. Kasta sina magiska förtrollningar det är att lära små barn om häxkonster och trollkonster, inget som kristna borde eftersträva. ”Enchantment = förtrollning” är detsamma som andligt förtryck. Det borde inte heller vara något som vi vill att våra barn ska hålla på med. Det är en allvarlig form av andlig krigföring. Att få våra vildaste drömmar förverkligade är en redig krok som någon kan få någon att fastna för New Age.

Jag kan få var jag vill ha, jag kan bli vad jag vill bli, är bakom hela denna idé, angående en del av dessa Barbie. Att ha dessa leksaker tillgängliga för barn är redigt farligt. En del kommer anse mig överkänslig, men var försiktiga ni föräldrar.

Översättarens anmärkning; Doreen tar inte upp det som jag fastnar för, vilket är, att en leksak kan vara rätt så oskyldig, men dessa har med sig kort som beskriver vad det handlar om. Köper man bara dockan utan instruktioner, så kanske det är mera ofarligt. Men här har man vinnlagt sig om att lägga till dessa kort med information, vilket kan öppna dörren till ett felaktigt intresse för den övernaturliga världen, med alla dess lockelser.

Doreen; Jag skulle även hålla mig borta från Halloween Barbie, det är inget som man vill få in i unga flickors huvud. Jag vet att Barbie handlar om att du kan bli en president, doktor eller en astronaut, så det är karriärer att sträva efter, inte samma sak, men ändå. Men vi bör inte göra det enkelt för våra barn att växa upp och tro att de kan bli häxor, vampyrer eller spöken, eller någonting annat som är farligt andligt sätt att stå efter.

Nu hoppar jag fram från ca 10,27 min in – 12,45 in där det gås in på rötterna till Barbie, innan de går över till att helt prata om spelfilmen.

Inspirationen för Barbie kom från en tysk docka ”bygg Lilliy”.

Redan efter att ha lyssnat så här långt så gick mina tankar till gnosticismen och den kvinna som gnosticismen säger att Adam fick före Eva, Lillith. Om gnosticismen har funnits länge inom Barbie-industrin, så kan jag inte låta bli att ställa frågan om den även fanns innan med Lilli. Är detta enbart en slump, eller inte?

Det var en seriestripp i en tidningen ”build = bygg” från 1952-1961. Hon var en högsta klassens ”callgirl = prostituerad” som använde sin charm och kvickhet till att förföra rika karlar. Hon var även känd för att hon gick emot manlig auktoritet. I en speciell seriestrip varnar en polisman Lilly för att vara offentlig oanständighet, för att hon gick i bikini på trottoaren, till vilket hennes gensvar var; OH och vilken del tycker polisen att jag inte ska ha på mig?.

I dagens Sverige och för den delen redan på 60-70 talet så var det inte konstigt att se tjejer röra sig ute i bikini, men de är lite mer pryda i USA, så det som de reagerar på, kanske inte vi alls reagerar på.

Så Ruth Handler medgrundare av Mattel upptäckte denna seriestrip och docka under en resa till Europa 1956 och köpte med sig några dockor hem och upptäckte att hennes dotter Barbara tyckte om att leka med dem. Ruth Handler såg potentialen med denna docka som var modern och följde modet i världen. Därför skapade hon en liknande docka som skulle vara lockande för små flickor att leka med och så föddes, Barbie, hennes son Kenneth blev senare modellen för Ken dockan.

Barbie marknadsfördes som en tonårig mode-modell. Hon avvek rejält från bebis dockorna som var det enda som fanns innan. Hela historien bakom är så smutsig, en Jezebel som har stått modell för en docka som flickor leker med.

Här slutar jag översätta, vilket är ca 14,25 in i videon som är 52,25 min lång.



































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar