fredag 28 juli 2023

Får vi ifrågasätta det som andra säger, även om det är pastorer?

 Pasmos penna är oftast prick på, men ibland så kan budskapet i det störa mig

Bilden stör mig en aning. För om man korrigerar på ett värdigt sätt, så kan jag inte se något fel i det, även om det är på twitter eller FaceBook. Däremot om det handlar om att korrigera för att smutskasta då har man hamnat fel.

Idag behövs korrigeringar mer än de gjorde när jag var ung, men även då skulle det ha behövts. Så många falska saker kommer in i kyrkor och församlingar och alla kan inte urskilja det som är nästan sant från det som är sant. Och tiden ges aldrig till församlingsmedlemmar att gå upp efter en predikan och korrigera det som en person sagt som är fel.

Och många är vi som har varit i den sitsen att vi skulle ha behövt höra sanningen, istället för lögnen. Vi var med i trosrörelsen, vilket vi nu kommit ur, och den rörelsen är inte ensam om att hålla tiondegivandet, för att ta ett exempel. Men tiondet har aldrig handlat om pengar, det handlade om att 11 stammar skulle ge 10 % av olja, vin och grödor till Levi stam, eftersom de inte fick någon del i landet Israel och därför inte kunde så och skörda.

I vår församling fanns det en person som begrep att detta var fel, men denna delade det aldrig med oss andra, och vi gav tionde så vi inte kunde betala våra räkningar, vi fick be släktingar om hjälp. Och vad värre är så var vi ingalunda de enda.

I detta fallet skulle det varit bra om FB eller Twitter hade funnits och någon kunde ha skrivit en rad om att detta är inte vad tionde handlar om. Inte för att trycka ner pastorn, utan för att informera oss andra.

Sedan har vi de församlingar som t.ex. Livets Ord (då, vet inte hur det är nu), där man inte ens kunde gå fram för att hälsa på någon i ledande ställning, vakter fanns som motade bort en, om man hade mage nog att försöka. Hur ska man kunna gå till pastorn i ett sånt sammanhang och säga att det du sa, var inte i linje med det skriften säger?

Visst, man kan försöka via FB messanger, men inte alla ser det som kommer upp där, i synnerhet om man inte är vän med personen i fråga, hänt mig flera gånger. I de fallen kanske just dela på annat sätt, som på sociala media, inte alls är en dum sak.

Så denna bild för mig blir aningens snedvisande, alldeles beroende på vilket syfte den har som faktiskt varnar, eller ska så att säga "twitta" om det som är fel. Gör man det i ett försök att endast korrigera så kan det inte vara fel, för ingen av oss står över vad Guds ord säger om att få bli testad på det som vi säger. Gör man det för att peka finger och nedvärdera personen i fråga, då är det en annan sak.

Vi ska inte döma hycklande domar, men att döma ut det som är fel, är bibliskt korrekt. Ingen av oss har hela sanningen, vi får delar av det. Och vissa har mer, för de har studerat ordet mer ingående. Det betyder inte att den som har studerat ordet mer ingående inte kan ha fel, eller tolka fel. Skriften är det som vi rättar oss efter. Är det i linje med skriften eller inte.

Och i synnerhet inom TR = trosläran och NAR = nya apostoliska reformationen, vilka inte är kristna, utan kätterier, precis som Jehovas vittnen, Mormonerna, Sjundedagsadventisterna, katolikerna och många andras kätterier. Där har vi ett gediget ansvar att avslöja och visa på de fel som dessa läror har i sig. Kanske kan det leda till att någon kommer ur dessa kätterier.

Vem förstod det som predikades för oss? Hur kan vi förstå om inte någon kommer och hjälper oss på traven? Jag vet att jag skulle personligen ha uppskattat om någon hade förklarat felen med trosläran tidigare, så att jag inte hade slösat bort 16 år av min tid, med att inte (i stora drag) förstå vad skriften faktiskt säger.

2 kommentarer:

  1. Amen. Ae Bibelfokus.se: Tio villoläror inom Trosrörelsens teologi. Det är bra att Bibelfokus.se och andra varnar oss för villoläror.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varningarna behövs i den här tiden. Och själv är jag tacksam till alla de som har gjort det oändligt mycket längre än mig själv. Jag har vissa som jag fortfarande följer för att hålla mig uppdaterad. Så mycket avfall som pågår nu.

      Radera