fredag 14 juli 2023

Vi har inga lagar och regler, Jippi ! ELLER ?

Stämmer detta, att vi som kristna idag inte har några lagar och regler? Har en del som t.ex. Joyce Meyer TR, och Stevn Furtick NAR, de hävdar att; Gal 3:13 Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att bli en förbannelse i vårt ställe, betyder detta? De är inte ensamma om att hävda detta, men deras namn borde vara rätt välkända även här i Sverige.



Detta handlar om hur vi tillber. Utöver det så gäller, Allt är lovligt, men inte allt är nyttigt.1 Kor 10:23 (Amplified Bible  = förstärkta bibeln)
Allt är lagligt [det vill säga moraliskt legitimt, tillåtet], men alla saker är inte fördelaktiga eller nyttiga. Allt är lagligt, men inte allt är konstruktivt [för karaktären] och uppbyggande [för det andliga livet].

Men om det stämmer att ”friköpta från lagens förbannelse” betyder att vi inte har några lagar och regler, varför då dessa två bibelställen? De verkar ju helt och hållet säga oss motsatsen.

Matt 28:19-20 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns, Sonens och den Helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad Jag har befallt er. Och se jag är med er alla dagar till tidens slut.

Matt 7:21-22 Inte alla som säger till Mig Herre, Herre kommer in i himlens rike, utan den som gör Min himmelska Faders vilja. Många ska på den (domens) dag säga till Mig; Herre, Herre, har vi inte profeterat i Ditt namn och drivit ut demoner i Ditt namn och gjort många kraftgärningar i Ditt namn? Men då ska jag säga dem sanningen; Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig ni förbrytare/laglösa/arbetare av orättfärdighet.(beroende på översättning)

Givetvis har vi lagar och regler. Hur kan vi annars lära folk att följa det som Jesus befallt oss att följa i skriften? Och för den delen, varför skulle Jesus varna oss för att många kommer stå inför Honom på domens dag och att Han själv kommer kalla dessa för laglösa, förbrytare eller såna som har arbetat i orättfärdighet?

Att Jesus bröt lagens förbannelse, det handlar om den Mosaiska lagen och dess 613 individuella lagar. Nu betyder det inte att hela lagen är borta, vissa delar står kvar. Apostlarna enades om att vi inte skulle äta kött offrat till avgudar, kött av kvävda djur, från blod och sexuell omoral. (Apg 15:29) Gamla Testamentet säger oss att själen finns i blodet. (3 Mos 17:11), vilket för mig är varför vi inte ska äta blod.

Andra budordet 2 Mos 20:3 Du ska inte ha några andra gudar utom Mig. Det innebär att vi inte får blanda in saker från andra religioner eller länders sätt att tillbe. Vilket i sin tur innebär att detta ifrån den Mosaiska lagen står kvar för oss idag;

3 Mos 18:3-4 Ni ska inte göra som de gör i Egyptens land där ni har bott. Inte heller ska ni göra som de gör i Kanaans land, dit jag ska föra er. Ni ska inte vandra efter deras stadgar. Mina domslut ska ni följa och Mina stadgar ska ni handla noggrant efter. Jag är Herren er Gud.

Andra länders och religioners traditioner, läror, praktiseringar och gudar är förbjudna att blanda in i vår tillbedjan av Gud. Vi får inte glömma att Jesus själv säger till oss att; Gud är ande och Han ska tillbes i ande och sanning, ty såna tillbedjare vill Fadern ha. (Joh 4:23-24)

Desamma gäller de nio sakerna i 5 Mos 18:10-12 1. barnoffer, 2. spådom, 3. teckentydning, 4. svartkonst, 5. häxkonst, 6. besvärjelser, 7. andebesvärjare, 8. magi, 9. söka råd hos de döda/medium. Alla som håller på med detta är avskyvärda i Guds ögon.

Sedan använder sig aposteln Johannes i uppenbarelseboken av;

5 Mos 4:2, 12:32 Ni ska inte lägga något till det som Jag har befallt er och inte ta något därifrån, utan hålla er Guds bud som jag ger er.

Allt detta från den Mosaiska lagen står fortfarande kvar för oss idag. Men det finns mer. Jag får dock erkänna att jag är tacksam att vi inte har alla 613 individuella lagar från den Mosaiska lagen kvar idag. Vi har också sånt som Jesus sa till oss.

Matt 6:7 När ni ber, använd inte meningslös repetition (rabbla inte tomma ord) som hedningarna gör. De tror de ska bli bönhörda för sina många ords skull.

Sedan har vi sånt som Paulus sa; 1 Tim 5:22 Var inte för snabb med att lägga händerna på någon, så du inte gör dig medskyldig i deras synder. Och om detta gäller handpåläggning, så gäller det åt andra hållet också; att inte vara för snabba med att ta emot handpåläggning.

Varför säger Paulus detta? Jo för att vi inte vet vilka som lever i synder som de inte bett om förlåt för. Det enda som vi i sanning vet något om är våra egna hjärtan och att de inte alls följer Gud. Våra hjärtan är otroligt bedrägliga, de är de ondaste av saker, födelseplatsen för synd, hat – mord, lusta – otrohet. (Jer 17:9.10, Matt 15:19) De är helt enkelt motsträviga mot Gud.

Paulus säger oss också i; 1 Kor 14: 27-28 När någon talar i tungomål får två eller tre tala, en i sänder och någon ska uttyda. Finns det ingen som uttyder ska tungomålstalaren vara tyst i församlingen.

Eftersom bön är en form av tillbedjan och vi har regler för tungomålstalet så gäller detta givetvis även om vi sjunger. Vi kan alltså inte sjunga flera stycken tillsammans i tungor.

Detta är ett axplock, jag har säkerligen glömt någonting. Men vi är definitivt inte helt utan lagar och regler som vissa i dessa rörelser hävdar. Och det är noga att vi har koll på vad som gäller, om vi inte vill stå inför Jesus på domens dag och bli bortvisade, för att vi inte håller de lagar och regler som gäller oss.

Ingen av oss vill höra; Gå bort från Mig ni laglösa, Jag har aldrig känt er. Nej det enda som vi vill höra är ett; Väl gjort Min trogna tjänare.

Några funderingar som avslut; Om vi är korsfästa (döda) med Kristus och det inte längre är vi som lever, utan Kristus leve i och genom oss (Gal 2:20), har vi då rättighet att leva hur vi själva vill?

Jesus höll den Mosaiska lagen till punkt och pricka, och Han sa själv att inte en enda prick av lagen ska förgå innan allt är fullbordat och att Han inte kom för att ta bort/avskaffa/upphäva lagen eller profeterna (Matt 5:17-18). Kan vi då själva låta bli att lyda de få saker som står kvar för oss?

Jag anser att vi inte kan göra det. Vi, om vi ska kalla oss kristna, måste ha dött bort från oss själva, vi behöver lyda de lagar/regler som satts upp för oss. Gör vi inte det så är vi som bäst ett gäng upproriska ungar som leker rövarkula i Guds hus, och som sämst, är vi totalt emot Gud och kommer få höra de vidriga orden, gå bort från Mig du laglösa.

Jag har fått många kommentarer om att det räcker att tro på Jesus på ett korrekt sätt och att veta vad som menas med att Han dog på korset och utgjöt sitt blod för oss. Men jag personligen anser inte att det räcker med det. Det finns många som faktiskt hävdar att de begriper detta, men ändå konstant överträder de regler som satts upp för oss.

Hur kan vi som kallar oss kristna ens ha fräckheten att tro att vi kan skippa att lyssna på det som Gud sagt i sitt ord, och ändå få vara kristna? Jag får inte ihop detta. För mig är detta detsamma som att ”var och en blir salig på sin tro”. Men det är inte vi som sätter upp reglerna, det är Guds. I guds hus gäller Guds regler, inte våra. Många kommer anse att jag är för nitisk och för lagisk, och det är jag helt ok med.

Våra liv ska spegla den vi följer och tjänar, och ett liv som levs i totalt eller delvis uppror mot en helig Gud är inte en spegelbild på en helig Gud. Vill också poängtera att jag inte på några vis är fullkomlig eller perfekt, allt är endast nåd. Det är ett livslångt arbete att bli mer lika Jesus i det vi gör och säger, och inte minst i hur vi bemöter folk.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar