onsdag 19 juli 2023

Från att ha överseende med ondskan – förfölja de som vägrar se ondskan som något gott.

Teddy Donobauer delade på FB en bild med ett budskap på, vilket jag fastnade för. Ovanför hade han skrivit; Det är den pågående verkligheten just nu inte i morgon, Han har så rätt i sin kommentar. Jag har tagit bilden och lagt in en version på svenska bredvid originalet, från skärmdump.

1. Det börjar med att vi har överseende med ondskan.

Lite synd får sippra igenom, det är inte hela världen. Ungefär som om vi kan använda oss av ”lite skit rensar magen” tänket. Det må vara sant i det vi stoppar i oss, men knappast när det gäller i vår tillbedjan till en Helig Gud. Sånt som ser oskyldigt ut i våra ögon, är knappast oskyldigt i Guds ögon. När vi tänker på att Gud är ”helig”, så tänker vi på det som människor. Men sanningen är den att ingen av oss kan ens föreställa sig vad som menas med att Gud är helig.

Vi får ett litet smakexempel på hur helig Gud är, när Jesus säger att om du hatar någon har du redan begått mord i ditt hjärta, eller att om du lustar efter någon så har du redan begått äktenskapsbrott med personen i ditt hjärta. Matt 5:21-45 I versen innan, v.20 säger Jesus att om er rättfärdighet inte går långt över de lärda i skriften och fariséernas, så kommer vi inte ens in i himmelriket. Detta är allvarligt. Så att ens ha en gnutta överseende med synden, det är inte att tänka på för en kristen.

2. Sedan tillåter vi ondskan.

Sakta har detta krupit sig in på många olika plan, men ingenting har gjort det så iögonfallande som homosexualiteten och HBLTQ. Det har sakta, även bland de som kallar sig kristna, börjat accepteras. Och nu är det många som har vikt sig på den punkten. Det är att inte bara ha överseende med ondskan, utan att tillåta den. Och detta gör en hel del nu, istället för att rakryggat stå upp för sanningen som den är i skriften.

1 Kor 6:9-11 Vet ni inte att orättfärdiga inte ska få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Inga vare sig de är sexuellt omoraliska, avgudadyrkare, äktenskapsbrytare, homosexuella, tjuvar, giriga, drinkare, förtalare och utsugare ska ärva Guds rike.

Gal 5:19-21 Köttets gärningar är uppenbara, sexuell omoral, orenhet, orgier, avgudadyrkan, ockultism, fientlighet, gräl, avund, vredesutbrott, själviskhet, splittringar, irrläror, illvilja, fylleri, vilda fester och annat sånt. Jag säger er i förväg vad jag redan har sagt; de som lever så ska inte ärva Guds rike.

Vi behöver vara vaksamma över hur vi själva lever, men även vad vi godkänner, om vi inte vill göra oss delaktiga i andras synder.

3. Efter det så görs ondskans laglig.

Det kanske inte har skrivits några offentliga lagar angående homosexualitet och HBLTQ, men helt klart har det godkänts högt upp. Och de som inte förenar sig har börjat fått skällsord som homofober och annat. Givetvis är detta en av de synder som är lätta att se igenom, då det är så iögonfallande. Och konstigt nog så har inte alkisar och drogmissbrukare fått samma godkännande av sitt beteende som just HBLTQ. Detta kanske är en anledning till att vi som omnämner just HBLTQ faktiskt gör det. För dessa får nu hjälp och stöd från samhället i stort, även politikerna stöttar upp.

Missförstå mig rätt, de har rätt att leva som de själva vill. De har samma fria vilja som resten av oss. Och vi ska givetvis välkomna de som vill vara med i kyrkliga gemenskaper, men det handlar i så fall om att välja bort att leva i synden. Det är synden som vi och Gud är emot, inte människorna.

Men samtidigt så kan jag inte hjälpa att jag funderar på om alla alkisarna och drogmissbrukarna skulle vilja ha egna tåg och få visa upp sin vingliga gång, med flaskan i hand eller rökande hasch eller sniffande; Hur många skulle vilja se på det, eller vara delaktiga? Och hur mycket rättigheter får dessa som kanske rent av har förlorat någonstans att bo, och får leta upp trappuppgångar att sova i, eller olika kartonger och tidningar för att försöka värma sig med?

Så lite godtyckligt känns det som med vilka synder som ska accepteras och ha frihet att leva och göra som de vill, och det öppet utåt, så alla kan se. I rimlighetens namn så borde alla då ha samma rätt att öppet stoltsera med sina synder, inte endast HBLTQ.

4. Efter det så främjas ondskan.

Om igen HBLTQ är de som verkligen understödjs av allt och alla. De får hjälp att driva igenom det som de är ute efter, på mängder av olika sätt. Och det har vi ju sett en hel del i år, med såna som ska ut och läsa sagor för små barn?

Jag frågade när detta var uppe i olika skriverier; Varför inte till vuxna på ålderdomshem? Svaret jag fick var; att de skulle nog inte gilla det.

Det finns helt klart en agenda bakom, och det är att man vill nå barnen, till vilket pris som helst. Och om igen detta är för många som kallar sig kristna en enkel sak, oftast, att se igenom.

5. Sedan firas ondskan.

Om igen kan jag inte låta bli att mina tankar går till just HBLTQ, för det är de som verkligen får extra allt serverat, som t.ex. med pride-tågen. Om igen de får leva hur de vill, men varför måste de gå ut i tåg och visa upp sitt skamliga beteende. På vad sätt mår barn bra av detta spektakel. Jag ber om ursäkt, men det är så jag ser det.

Och jag kan även ta det till våra kristna demonstrationer om att gå i ”anti- abort-tågen”. Vi har rätt att ha våran tro, och även att dela med oss av den till andra, men därifrån till dessa ”anti-abort-tåg”, idag anser jag att detta var ovist. Många som tagit en abort, eller rent av gått igenom en spontan abort (missfall) mår dåligt nog av det som det är, de behöver inte att vi går och viftar med flaggor och skalderar. Om igen min åsikt (och ja, jag var med åtminstone ett år).

Samtidigt om vi fick rätten att göra det, så måste ju HBLTQ ha rätten att göra sitt. Det betyder inte att jag anser det vara något att stoltera med (inget av det). Pride = Högmod, det är just vad det är för mig. Och högmod av vilket slag det än är, är inte något bra. Och definitivt inte i Guds ögon.

Stolthet går före undergång och högmod går före fall Ordspr 16:18

6. Sista stadiet, förfölja de som vägrar se det onda som gott, utan står fast i att kalla det onda för ont.

Detta är vart vi är idag, även om vi inte just nu blir hängda för våra åsikter, som vi bygger på vad bibeln säger. Men vem vet vad morgondagen bär med sig i sitt sköte, eller 2, 5, 10 år från nu, om inte Jesus hinner komma tillbaka innan. Kanske kommer vi bli skickade i fängelse eller rent av dödade för att vi vägrar böja oss och fortsätter kalla det onda för ont.

Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont. Jes 5:20

Detta är i sanning den tid vi lever i nu, och vi ser det inte bara på hur synderna nu är mycket mer öppna och utåt, än när jag var ung på 70-talet. I går kväll såg jag en reklam, kommer inte ihåg för vad, men det gällde det sexuella samlivet och något som man skulle köpa för att förbättra det. Jag vände mig till min make och sa; Kan du ens tänka dig att en sån reklam i tv skulle ha varit tillåten på 70-talet? Men vi är där idag.

Detsamma gäller även bilbomber och skjutningar, något som jag, trots att jag är född och uppvuxen i Stockholm aldrig ens behövde oroa mig för. Idag skulle jag för allt i världen inte vilja bo där, eller någon annan stad heller för den delen. Och jag är glad att jag nu bor på vischan. Fast jag tror inte många ser detta beteende som ok, även om många håller tyst om det som sker.

Så det är spå bred front som det onda kommit in i samhället och på något sätt ses som om det är gott. För inte många röster hörs om hur fel det är. Och kommer man med dängan ”det var bättre förr”, så anses man stenålders.

Vi svenskar har i detta, till stor del gjort det som vi alltid gjort, stuckit huvudet i sanden, och låtsas inte se och inte höra, ungefär som om det då ska försvinna av sig självt. Men ingenting försvinner någonsin av sig självt, det behövs att många ställer sig upp och går emot det. Och den som inte talar ut gör sig delaktig och godkänner det som sker, i sin tystnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar