tisdag 11 juli 2023

Funderingar kring inlägget i Dagen; Se upp för toxiska läror.

 Maken läste högt för mig en insändare i Dagen; Se upp för toxiska läror!, skrivet av Bengt R Albertson, Bjuråker 11 juli 2023 05:00

Bengt R Albertson. Fotot skärmdump, artikelns foto nere i vänstra hörnet.

Artikeln tog först upp den obibliska läran om attraktionslagen, som lärs ut som en andlig lag och hur denna lag idag inom kristenheten nästan fungerar som en automatisk knapp som man kan trycka på för att få det man vill ha.

Attraktionslagen fungerar så att lika drar till sig lika. Artikeln var väldigt bra, även om jag reagerade på några saker. När han skriver att strategins kärna är en vanföreställning om att kristna är små gudar med litet ”g”, vilket kommer från mysticismen och New Age. Ja detta är sant, dock kommer attraktionslagen i själva verket ifrån Helena Petrova, som var grundaren för det teosofiska sällskapet och en ockultist. Hon uppfann termen och skrev om den (attraktionslagen) i sin första bok. Så ursprunget är egentligen att finna i det ockulta.

För att spinna vidare på detta med attraktionslagen då, vilket Bengt inte gjorde, så har detta förändrats i takt med tiden skulle man kunna säga, eller i takt med att nya rörelser har dykt upp, båda sätten att se det är korrekta. Det första som hände efter att Helena Petrova skrivit om attraktionslagen att lika drar till sig lika är att New Thought får tag i det och skriver om det att det du tänker vare sig det är positivt eller negativt, det kommer du att få - lika drar till sig lika.

Steg nummer två är att New Age kommer upp och detta förändras till att om du säger saker rakt ut, positivt eller negativt, det kommer du att få – lika drar till sig lika. Sedan kommer detta in genom ”trosrörelsen = TR” och senare även den ”nya apostoliska reformationen = NAR”. I dessa rörelser har hela biten med positivt och negativt bytts ut till att handla om att tala i tro eller låta bli att tala i otro, som det så vackert heter. Men konceptet är detsamma – lika drar till sig lika.

Därför i TR och NAR får eller bör man inte tala i otro – man ska endast tala i tro, för tanken bakom är ju att det du bekänner kommer att ske – d.v.s. du skapar det du säger med din mun – med andra ord du är en liten gud. Det är den synd som Satan begick och som han frestade Eva med. Även Paulus är oroad över om Satan i all sin list ska kunna bedra oss som han bedrog Eva. (2 Kor 11:3) Har han lyckats med sin list att få oss dit? Japp!

Som Bengt vidare skriver så stämmer detta inte alls in på vad bibeln säger, eller hur det används inom karismatiska kretsar.

Men det stämmer inte heller in på det som lärs ut inom kätterier som TR och NAR. När ska folk börja förstå att dessa två TR och NAR inte är kristendom utan rena kätterier? Detta tar Bengt inte upp alls, men det är få idag som vågar gå emot dessa två och att de faktiskt är kätterier, inte kristendom. Många pastorer delar scen med pastorer (som enligt skriften själv inte är tillåtna att kalla sig pastorer, än mindre stå på en scen och förkunna Guds ord), på olika konferenser.

Bengt poängterar vidare korrekt att ”detta inte enbart är slarvigt, utan det är att leda människor fel”. Lite syra gör hela degen sur! (1 Kor 5:6) Att därför, på grund av den vers jag skrivit in, såga att det leder människor fel, är en grov underdrift, anser jag. Lite fel gör hela läran fel! Tänk på det en stund. Hur kan vi ens ha mage att säga att dessa har rättigheten att kalla sig kristna? Gud är helig. Hur är det med vår Gudsfruktan, har vi den eller är vi i total avsaknad av den?

Bengt har även rätt i att inom attraktionslagen så ryms hela läran om helande och framgång. Lika drar till sig lika. Gå runt och bekänn dig frisk och du blir frisk, gå runt och bekänn dig rik och du blir rik. Som ett magiskt kort som man kan dra fram ur rockärmen och vips så får man det man vill ha. Men detta är en ren och skär lögn, vilket även Bengt skriver.

Attraktionslagen har smugit sig in på många sätt genom TR och NAR och tack vare ekumeniken så har giftet / Cancern spritt sig till alla olika slags församlingstyper som haft ekumenik med dessa kättare. När ska i synnerhet ledare och pastorer se detta och vägra ha samröre med de som är involverade med dessa kättare? När ska de ta Guds ord på allvar att inte göra sig delaktig i andras synder, att mörkret inte har något gemensamt med ljuset? (Ef 5:7, 2 Kor 6:14)

Pastorer, ledare och de som är högst upp i kedjan, har ett stort ansvar. Om de inte ser igenom det som är falskt, hur ska då den enskilda kristna, som med stor sannolikhet har mindre kunskap i hur man läser skriften för att förstå vad den säger, och hur man använder det för att testa allting som alla säger, kunna se igenom det som är falskt?

Bengt säger vidare att det blir en slags bönedeklaration; Att säga vad man vill ha, och få det. Han har helt rätt i det, för det är exakt så som man inom TR och NAR tolkar Jesu ord; Allt vad ni ber om ska ni få (Matt 7:7). Allting ska vi få, för det har Jesus sagt. Även New Age och New Thought läser och tolkar skriften på samma sätt som man gör inom TR och NAR. Det borde oroa alla som kallar sig kristna, men gör det det?

Tar vi verkligen på stort allvar att inte blanda in falska saker, eller har vi idag mentaliteten att ”lite skit rensar magen”? Har vi ens rätt att ha den mentaliteten som kristna? Kan vi verkligen sätta likhetstecken mellan falska läror och lite skit rensar magen? Hur lågt har vi sjunkit om vi anser att det inte är någon fara att ha den slags tankesätt? Och inte minst hur mycket har vi förminskat en helig Gud, till en alldaglig människa som oss själva om vi har det tänket?

Bengt går i sitt inlägg även in på den negativa singa, med negativa tankar, som attraherar negativa saker. Han lägger ihop det med att detta hindrar dig från att få vad du vill ha. Vilket är helt korrekt.

Det som han inte tar upp är den värsta av alla inom just TR och NAR, där om du inte blir helade eller får ditt pengamirakel, vilket dessa lovat i Guds ställe, då är det din tro det är fel på. Hur många människor har fått sin tro helt ställd på ända och övergett Gud helt och hållet på grund av dessa människors falska löften i Guds namn, och sedan verkligen sparkat på den redan fallna med orden; Det är ditt fel, du tror för lite?

Om igen, När ska pastorer och ledare inom andra samfund erkänna dessa kättare som vad de är och vägra ha samröre med dem?

Bengt går vidare in på ”oneness unity =enhets enhet”, där alla kan inneslutas i den kristna församlingen, för att vi alla kan ha vår egen hanterbara ”Jesus”. Det är som den himmelska tillvaron redan här och nu. En så kallad holistisk enhet oavsett religion och kultur. Vidare säger han att på grund av detta så måste bibeln språkbruk förändras och tillrättaläggas, så det passar allas olika önskebilder av Gud. Men när vi gör det så förändrar vi Jesus, helgelsen, moralen, etiken och gudstjänsten.

Han har helt rätt i det han skriver, och det är just det som har skett, först via TR som kom på 1950-talet (ursprunget ligger dock tidigare än så 1880-talet) och sedan via NAR, när det kom in på 90-talet. Här tar man saker från olika osunda källor och ändrar namn på det, som vi redan sett i attraktionslagen, och får det att låta kristet, fast det har kommit från en annan källa.

Ta Linda Bergling på arken som har tagit en meditationsteknik rakt av från hinduismen och bytt namn på det till ”den inre bönen” eller hur hon tagit ”bodyscanning = Kroppskaninng” från New Age och kallar det för att ”be för kroppsdelarna”. Och om dessa två vore de enda sakerna inom TR och NAR, så skulle det vara illa nog, men se det är det inte.

Här tar jag rakt av det Bengt skriver; Anden ”bekänner sig” bara till sitt eget ord. Inte till mänskliga ord och formler. Var finner vi visheten, kunskapen, djupet och bredden, om inte i Skriften? Var finner vi hoppet och trösten, om inte i Skriften? Det finns inga alternativ.

Han har rätt, skriften är det enda som gäller och det är det enda som ska gälla för oss som är kristna. Vi får inte blanda in saker från andra källor. Jesus Kristus är densamma igår, idag och så också till evig tid (Hebr 13:8), det har inte förändrats. Om vi tror på att Jesus är ordet, som blev kött och tog sin boning ibland oss(Joh 1:14), så har Hans karaktär inte förändrats. Hatade han blandning i GT så gör han det ännu idag. Gud är helig, och det inkluderar Jesus och den Helige Ande, då de alla tre är ett.

Blandningen i TR består av bibeln + saker från det ockulta som redan tagits upp, New Thought, Christian Science, Gnosticism och Swedenborgs Christianity, detta lades till redan under Essek Kenyons tid, under Kenneth Hagins tid tillkom Postmodernismen som bygger till stor del på relativismen och New Age. Detta är en redig soppa.

Än värre är det i NAR, där de har saker från alla dessa + saker från Panteism, Panenteism, Perennialism, Spiritiism, Spiritualiism, och Teism. Och detta är endast i grunden av dessa kätterska vidrigheter. Utöver detta så ska det läggas till alla falska läror och praktiseringar i dessa båda.

NAR kom ur något som heter ”the emergent church movement = Den framväxande rörelsen”. Den rörelsen givk via latter rain, in i pingströrelsen och de evangeliska rörelserna, herderörelsen, Joels Armé, det femfaldiga ministeriet, Hillsong, Vineyard, den apostoliska rörelsen, till vad det är idag, den nya apostoliska reformationen.

Andra saker som framförallt inom NAR bytt namn är t.ex;

Astral projicering = gå in och ut ur himlen. För att göra detta behöver man sätta sig i et självhypnotiskt /självorsakat trans tillstånd.

Sverige-bönen, vilket bygger på herravälde teologin = går ut på att vi ska ta tillbaka herraväldet från Satan, som han ska ha fått från Adam och Eva när de föll. Denna teologi ingår också i Kungariket nu teologin. Sverige-bönen (hoppas jag att man tror att det handlar om att be för de olika områdena) går egentligen ut på att man ska få in så kallade ”kristna” i topp-positioner inom de sju bergen, sfärerna, pelarna, politik, religion, familj, undervisning, underhållning, media och affärer. När man har lyckats med det så kan Jesus komma tillbaka. Här förminskar man Gud rejält och gör Gud till en vanlig dödlig, som är både senil, döv och som därför inte kan uppfylla sina egna profetior, utan behöver vår hjälp.

Bengt har vidare rätt i att församlingen ska vara en fristad för helgonen i en värld full av lögn, svek och hat, mot oss som är Jesu lärjungar. Han har även rätt i att enhet med världen innebär att man avsäger sig tron på den uppståndne Jesus och församlings-gemenskapen. Och således också i frågan; Vem försöker man lura, när man förändrar den kristna tron så att världen känner sig hemma?

Vi kan inte vara ljus i mörkret om vi inte tar avstånd från mörkrets gärningar, det är en omöjlighet. När ska Kristi kropp förstå att vi inte får blanda in felaktigheter i vår tro? Hur kan vi vara så i avsaknad av Gudsfruktan så vi inte ser vad skriften säger?

2 Kor 6:17 Därför kom ut ifrån dem, avskilj er själva och rör inte vid det som är orent så ska jag ta emot er.

Om vi inte älskar sanningen kommer Gud ge oss över till att tro på lögnen. 2 Tess 2:11

Matt 7:21-22 Inte alla som säger Herre, Herre, till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min himmelska Faders vilja. Många ska på den dagen säga till mig; Herre, Herre, har vi inte profeterat i Ditt namn, har vi inte drivit ut demoner i Ditt namn och gjort många kraftgärningar i Ditt namn? Jag ska då säga dem sanningen; Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån Mig, ni laglösa.

Detta är allvarliga ord, och det är även det som Bengt skriver i artikeln, även om jag till viss del anser att han lägger orden mer finkänsligt än mig själv. Han verkar inte vilja döma ut någon rörelse alls, vilket stör mig. Det är på grund av sånt som vi sitter i den båt vi sitter i idag, med många relativt sunda som stödjer och delar scen med såna som är rena kättare och som förespråkar ett evangelium som inte är det sanna evangeliet.

Det finns endast ett evangelium och det är det sanna, allting som blandar in olika fel, vare sig det är några få fel eller många som i TR och NAR, är inte det sanna evangeliet.

Gal 1:6-8 Jag är förvånad över att ni så fort överger Honom som har kallat er genom Kristi nåd och vänder er till ett annat evangelium, fast det inte finns något annat. Det är bara några som skapar förvirring bland er och vill förvränga Kristi Evangelium.

Detta är vad vår generation har gjort oss skyldiga till, genom att inte bara acceptera utan bjuda in ett falskt evangelium till vårt land. Visst har det skett förut, jag säger inte det. Men detta dravlet som kom in med TR, det är jag och alla de som var med i Södermalmskyrkan (bytt namn nu) med-skyldiga till. Det finns ingen ursäkt för det, även om det finns en förklaring, att åtminstone mig veterligt, ingen av oss ungdomar fick lära sig hur man läser bibeln för att förstå vad den säger, och hur man använder det för att checka upp vad som är sant och falskt.

Och de som var med när NAR gjorde sitt intåg, vilket jag själv var, vi var i samma sits, vi visste inte hur man läste för att förstå och testa allting.

Etter värre blev det dock med Awakening Skandinavia, det var då dörrarna till det kätteri som NAR är kom in i full skala (hösten 2016). De kristna behöver omvända sig och be en Helig Gud om förlåtelse, för vad vi har släppt in. De behöver låta bli att skrika om ”uppvaknande = awakening” och väckelse i en tid när Jesus själv säger att det vi kommer se på bred skala är avfall, och det instämmer även apostlarna i.

Väckelse = att de som kallar sig kristna och håller sig till kätterska läror vaknar upp och gör upp med synden av att inte håller sig till det sanna evangeliet.

Inlägget i Dagen finns i länken under.

https://www.dagen.se/debatt/2023/07/11/se-upp-for-toxiska-laror/



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar