torsdag 20 juli 2023

Attraktionslagens cancer har spritt sig mer än vad många förstår

Attraktionslagens cancer har spritt sig mer än vad många förstår

Jag vet inte vem Bengt Swärd är, eller vilken församlingstyp han tillhör. Men här syns tydligt att så många idag inte kan se igenom trosläran och att den inte är biblisk.

Attraktionslagen som Bengt R Albertson skrev om i sitt debattinlägg om Toxiska läror, är vad Bengt går emot.

Attraktionslagen som Albertsson skrev lite om, men inte gick in på djupet i, började med Helena Petrova, ockultist och mysticist, hon skrev om den i sin första bok Isis Unveiled. Den handlar mycket riktigt om att lika drar till sig lika, som Albertsson skrev.



Det han utelämnade var att den har gått igenom några steg innan den hamnade i envangeliska/karismtaiska cirklar.

Först togs det upp av "New Thought = Ny Tanke" tog in det och där blev det, den som tänker postivt/negativt, får det den tänker. Därefter tog "New Age = Ny Era" in det och det förändrades till att det du talar ut positivt/negativt, det kommer ske. Nästa steg var trosrörelsen där det bytte namn till Tala i tro/otro och det du talar kommer att ske.

Bengt Swärd vill här ha ett bibelord på vad som är fel med detta. Hur är det med 3 Mos 18:1-4, 5 Mos 18:9-12, och 2 Mos 20:3, 5 Mos 5:7. Du ska inte ha några andra gudar jämte mig, är de två sista, och de två föregående handlar om sånt vi inte får ta in, vilket det faller under det andra budordet, och därför står kvar för oss kristna idag.

Tack vare dessa steg och den vidriga ekumeniska rörelsen, där alla ska ha enhet, så länge de inte är mormoner och Jehovas Vittnen, så har detta spritt sig som en vild skogsbrand som det inte går att stoppa.

När ska de som kallar sig kristna börja vakna upp och inse att de som förut varnade oss för mormons lära och Jeohvas Vittnens lära, gjorde det för att det inte var kristna läror, och inse att de som idag varnar för "trosrörelsen = TR" och "nya apostoliska reformationen = NAR" inte heller är kristna, och börja undvika dessa som den cancer dessa är?

Attraktionslagen är endast en av över 30 falska saker inom TR och i NAR kan du lägga till ytterligare över 330 falska saker. Dessa är inte kristna rörelser. Personer som David Yonggi Cho och Kenneth Hagin, predikar inte samma evangelium som det som Jesus och apostlarna predikade, det är ett fakta.

Paulus skriver i Glal 1:8-9 Men även om vi själva eller en ängel från himlen skulle ge er ett annat evangelium än det vi har predikat, så ska han vara under förbannelse. 9 Det vi redan har sagt säger jag nu igen: om någon ger er ett annat evangelium än det ni har tagit emot, så ska han vara under förbannelse.

https://www.dagen.se/debatt/2023/07/20/betyder-vara-tankar-tro-och-bekannelse-ingenting/




2 kommentarer:

  1. Problemet är inte att bekänna sin tro om man faktist har tro. att ha fått tro betyder att man har fått en förvissning i given situation, eller att man fått ett ord av Gud.
    Att leta upp ett bibelord och sedan tala ut och bekänna det med inbillningen att det skall bli så är inte tro. varför det inte är tro beror på att man inte fått löftet av Gud, utan letat upp ett passande bibelord och typ ställer sig på det och menar att Gud är skylldig att uppfylla löftet. men han är inte skylldig att uppfylla våra krav, bara det han själv säger direkt till oss.
    det blir alltså en form av magi, biblen och människan blir gud, där Gud måste dansa efter vår pipa.
    Björn (

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt så är det. Men det är också så som mycket i trosrörelsen och Nya apostoliska reformationen fungerar. Där används bibeln mycket som en sorts magi bok. Gör eller säger jag det här, så kommer detta att ske. Totalt nonsens. Och desvärre så har cancern spritt sig till mängder av samfund som inte varit noga med att testa allting, många kanske inte ens vet hur. SÅ var det för mig när jag var i trosrörelsen.

      Radera