torsdag 5 oktober 2017

Vad betyder "Rör Inte Min Smorde" egentligen?


26 december 2014 Hamilton Stevens


Vad menar Bibeln med “rör inte”?
Återigen är det bra att klart definiera vad Gud menar när han säger "Rör inte ...". Betecknar beröring fysisk skada eller verbal opposition?

När Gud sade till Saul (Hans smorda) att "Slå Amalek och fullständigt förstöra allt som de hade och inte spara dem ..." (1 Sam 15: 3) Saul var olydig och "skonade det bästa av fåret och oxarna, till att offra till Herren ... "(v.15). Samuel slösade inte bort någon tid med att offentligt peka ut Sauls olydnad och berätta för honom att "uppror är som synd avgudar/ häxkraft". (v.23), och att Gud hade avvisat honom som kung. Herrens "smorde" blev verbalt fördömd av Samuel för sin olydnad.

David som blev smord innan Gud tog bort Sauls position vägrade att röra Saul fysiskt. När David och två andra män tog sig in i Sauls läger på natten frågade en av de två männen om de kunde slå Saul med ett spjut, eftersom han kände att Gud hade gett Saul i Davids hand. Men David vägrade och sade: "Vem kan sträcka ut sin hand mot Herrens smorda och vara oskyldig?" (I Sam 26:3-11). I vers 15-16 åberopar David till och med Abner för att inte tillrättavisa/ bestraffa Saul och säger att han förtjänade att dö för att han inte skyddat sin herre.

Men detta hindrar inte David från att tillrättavisa Saul för att han följde efter honom, eftersom han var oskyldig och inte hade gjort någonting för att skada Saul. Saul ångrade sina handlingar och kallade sig själv en dåre. Han tillade att han inte skulle skada David längre eftersom hans (Sauls) liv var dyrbart i Davids ögon. David gav tillbaka Sauls ägodelar och sade: "Ty Herren har givit dig i min hand, men jag sträckte inte min hand mot Herrens smorde." (Vers 17-24).

Berättelsen om Saul slutar med David hålls borta från slaget som Saul och Jonathan förlorade sina liv i, istället kämpade han mot amalakiterna. En budbärare från amalakiterna kom tillbaka med trasiga kläder och damm på huvudet och visade att han var i sorg, David frågade efter honom och han sa till David att han dödade Saul. "Då sade David till honom:" Hur kom det sig, att du inte var rädd för att föra ut din hand och förstöra HERRENS smorda? "Då kallade David en av de unga männen och sa:" Gå och följ honom! "Och han slog honom så att han dog. Då sade David till honom: "Ditt blod är på ditt eget huvud, ty din egen mun har vittnat mot dig och sagt: Jag har dödat HERRENS smorda." (2 Sam 1:13-16).
Bibeln gör det klart ... att röra den smorde betyder åstadkomma fysisk skada och / eller död.

"Jag säger:" Jag vill ge Kanaans land som tilldelning av ditt arv ", när de var få i antal, faktiskt väldigt få, och främlingar i det. När de gick från en nation till en annan, från ett rike till ett annat: "Tillät Han ingen att göra dem någon skada; ja, han avskedade kungarna för deras sak och sade: "Rör inte vid mina smorda, och gör inte mina profeter skada." (Ps 105: 11-15)

Återigen får vi veta att Gud skyddade Sin smorde (Israel) och Sina profeter från Israels fiender som skulle ha gjort dem kroppsliga skador.

Finns det några "smorda" personer idag?
"Nu den som etablerar oss med er i Kristus och har smort oss är Gud, som också har förseglat oss och givit oss Anden i våra hjärtan som en garanti" Men den som befäster oss såväl som eder i Kristus, och den som har smort oss, det är Gud, han som har låtit oss undfå sitt insegel och givit oss Anden till en underpant i våra hjärtan sv 1917 2 Kor 1:21-22.

"Men vad er angår så förblir den smörjelse i er den smörjelse som ni har fått ifrån Honom och det behövs inte att någon lär dig. För samma smörjelse lär dig om allting och är sant, och inte en lögn- Bli kvar i Honom, som den har lärt er. Men vad eder angår, så förbliver i eder den smörjelse I haven undfått från honom, och det behöves icke att någon undervisar eder; ty vad hans smörjelse lär eder om allting, det är sant och är icke lögn. Förbliven alltså i honom, såsom den har lärt eder. Sv 1917 1 Joh 2:27.

Dessa verser är otvetydiga ... Kristi hela kropp är "smord", inte bara vissa människor i kroppen, och alla kristna har samma smörjelse ... samma Helige Ande.

Slutsats
Alltför många evangelister använder idag bibel-hot som "Rör inte Guds smorde" eller "Du hädar den Helige Ande" i ett försök att tysta kritiker som avslöjar deras falska evangelier och icke-bibliska läror. De hävdar att kritikerna talar mot en "Guds man". Detta har en slående likhet med situationen i 1 Samuel där Saul, vars ställning hotades, förföljde mannen som var oskyldig. Och när David blev kung, tog han emot bestraffning och korrigering från profeten Nathan. Han sa inte "Rör inte Guds smorde" för att skydda sig.

För övrigt häda den Helige Ande ", om de läste i sammanhang, till de som insinuerade att Jesu mirakel utfördes av Satan. Det har ingenting att göra med att ifrågasätta en annan mans doktrin, påståenden om helande etc.

När någon säger att de är "smorda" eller "ledda av Anden" men det de lär ut konsekvent är i strid med Ordet i dess exakta sammanhang, kan du vara säker på att de inte leds av Guds Ande, och inte heller finns sanningen i dem.

Om du verkligen är smord behöver du inte hota eftersom det är Gud som skyddar sin smorde: "Nu vet jag att HERREN sparar sin smorda; Han kommer att svara honom från sin heliga himmel med sin högra hands räddningsstyrka. Vissa litar på vagnar, och några på hästar; men vi kommer ihåg HERREN, vår Guds namn "Ps. 20:6-7.

Intressant nog, Paulus som ifrågasattes, gömde sig aldrig någon gång bakom "Rör inte Guds smorde" eller "gör inte mina profeter någon skada". Tvärtom applåderade han Bereanerna och kallade dem "ädla" för att de kontrollerade mot Skriften för att se om vad de lärde sig var sanningsenligt. Om någon verkligen är smord, så uppmuntrar de människor att urskilja vad som är sant och vad som inte är. De uppmuntra människor att följa sanningen oavsett vad.

Tyvärr verkar det vara få Bereaner i våra kyrkor/församlingar idag. Människor är ganska villiga att berätta för andra att inte röra den så kallade smorda, men spendera aldrig tid att öppna sina biblar och se om det finns någon giltighet för kritikernas påståenden. Det är så lätt i dessa dagar och tiden för månglare av falska doktriner att citera en vers av Skriften och få sina lyssnare att svälja krok, lina och sänke, utan att de ens inser att versen är långt ifrån sitt sammanhang och deras tolkning av den har avlägsnats långt från dess ursprungliga betydelse.

Men för att ta reda på vad som är sant eller falskt måste de se på saken och höra båda sidor och testa båda argumenten enligt Skriften innan de fattar en slutgiltig dom. "Den visas hjärtan förvärvar kunskap, och örat vise hos de vise söker kunskap" Ords 18:15.

Många så kallade ledare säger till dig att inte bry dig om detta med doktrinen eftersom det enda beviset du behöver är i din erfarenhet, men Bibeln säger "Den som överträder och inte förblir i Kristi lära, HAN har inte GUD. Den som stannar i Kristi lära, har både Fadern och Sonen " 2 Joh. 1: 9.

En annan vanlig protest som kastas på dem som tar ställning för sanningen är att vi inte ska döma. Men det finns otaliga vers i Bibeln som handlar om falska läror och avvisar felen.

Hebr 5:14 säger oss att mogna troende, de som är av "full/mogen ålder", är de som genom sin användning har sina sinnen utövade för att urskilja (döma) både gott och ont.

"I 2 Tim 2:17 varnar Paulus inte bara de kätterierna av två män, han namnger dem också. Jesus själv sade: "Döm inte enligt utseende, utan döm med rättfärdig dom" Joh 7:24.

"Hålla fast det trofasta ordet som han har blivit undervisat, så att han kan, genom en sund doktrin, både uppmana och döma dem som motsätter sig" Tit 1: 9.

"Att du ska förmana dem så de inte lär ut någon annan lära" 1 Tim 1: 3.

"Den som rättfärdigar de ogudaktiga, och den som fördömer de rättfärdiga, båda är lika avskyvärda inför HERREN" Ords 17: 150

https://www.linkedin.com/pulse/what-does-touch-my-anointed-really-mean-stevens-th-d-cprp






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar