tisdag 25 april 2023

Herre, Herre, Har jag inte? Gå bort ifrån mig du laglösa, Jag har aldrig känt dig!

 Exeget de mest skrämmande skrifterna i Bibeln för troende

Av Anthony Wade 13 Apr 2023


Inte alla som säger Herre, Herre, till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min Faders vilja som är i himlarna. På den dagen ska många säga till mig; Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, och i ditt namn drivit ut onda andar, och i ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag säga dem som det är; Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni lagbrytare.

Matt 7:21-23

En av de stora debatterna i kristna kretsar är frågan om en gång frälst alltid frälst. Jag vill inte gå in på det idag, men Bibeln säger uttryckligen i Filipperbrevet 2 att vi ska arbeta vår egen frälsning med fruktan och bävan och jag ser inte en kyrka/ett samfund idag som lever efter den bibliska vägledningen. Vi vill alla ha möten som ger oss gåshud och rysningar i ryggraden i vår tillbedjan. Vi vill alla höra en fantastisk predikan av vår pastor, eller favoritpredikant på tv.

Jag förstår varför Joel Osteen drar miljoner, men det är inte på grund av Gud. Jesus lärde oss att om vi verkligen förkunnar/representerar hans evangelium kommer världen att hata oss, inte köpa tio av våra böcker och göra oss till miljonärer. Vad betyder det dock att arbeta på sin frälsning med rädsla och bävan? Jag minns en natt efter att ha predikat, att någon frågade om jag levde i fruktan för att Gud skulle slå ihjäl mig med en blixt, slutsatsen är att detta skulle varit och är ett dåligt sätt att leva i Kristi frihet.

Den friheten är dock från synd och Jesus betalade ett högt pris för den. När det gäller min rädsla svarade jag, det var genom att glömma att Gud kunde slå ihjäl mig med en blixt om Han ville. Det är i att glömma vem Han är i förhållande till vem jag är. Denna sjukdom genomsyrar den avfälliga kyrkan idag eftersom de inte lärt sig att vörda Gud. De är inte lärda att frukta Gud, även om det är början på all visdom. Istället fördummas Jesus ner till mänsklighetens nivå. Han blir din kompis Jesus. Han blir din partner. Jag såg en predikan en gång som förklarade att Jesus var vår vingman! Det är motsatsen till att arbeta fram din frälsning med rädsla och bävan.

Den kalla hårda sanningen idag är att årtionden av målstyrda pastorskap har skapat det stora avfallet genom att lova människor att en sexords falsk bön har "räddat/frälst" dem och sedan internaliseras deras kyrkliga verksamhet som deras bevis på frälsning.

Så de blir självsäkra eftersom de arbetar som volontär i två ministerier i tre tjänster och åker på en årlig "missionsresa". Visst, de stjäl fortfarande från jobbet eller misshandlar sina fruar men kom igen, ingen sa att de måste VARA Jesus. De ser synden frodas i deras kyrka eller till och med i sitt ledarskap och blir förmanade att "inte döma". De tittar på fruktansvärt felaktiga "kristna" filmer och tv-serier utformade för att tjäna pengar, inte för att vara korrekta.

Det finns nu ett helt ekosystem för den avfälliga kyrkan, som förstärker att det kätteri de följer är ok, och att vad de än ägnar sig åt är de frälsta. Problemet med det är att Gud, som förutsåg allt, gav oss nyckelverserna för att avslöja dessa föreställningar. Enligt min mening är de de mest skrämmande verserna i hela bibeln för troende. De tjänar till att påminna oss om att det är bättre att arbeta på vår frälsning med rädsla och bävan, så att vi inte tror att vi redan har anlänt vår slutdestination. Bibeln varnar oss i Korintierbrevet att se upp om vi tror att vi står, så vi inte faller. Åh älskade, Gud ser verkligen allt. Så låt oss gå långsamt igenom dessa nyckelverser och se vad Gud säger:



Inte alla som säger Herre, Herre, till mig ska komma in i himmelriket, utan den som gör min Faders vilja som är i himmelen. Matt 7:21

Den första lärdomen är att våra ord betyder väldigt lite för Gud. Vem som helst kan säga att de tror på det eller det. Vem som helst kan bekänna tro. Det betyder inte att de kommer till himlen. Vem är det som kommer till himlen? De som faktiskt gör Faderns vilja, som finns nedtecknat i Skriften.
Jag kommer att tänka på skrifter som stödjer detta. En gång var Jesu mor och bror fast utanför och försökte ta sig in genom en folkmassa för att tala med honom. När människor berättade detta för Jesus, svarade han, vem är min mor och bror utom de som gör min Faders vilja. Betydde detta att han inte älskade sin mor och bror? Naturligtvis, inte men läropunkten är densamma här som i Matteus 7, vår relation till Honom är baserad på att vi gör Faderns vilja.

Så många i de avfälliga kyrkorna/samfunden fetischiserar (har ett överdrivet och irrationellt engagemang för något.) idag föreställningen om relation framför religion men utan religion har vi ingen relation med Jesus Kristus. Religion är just de ord som Fadern skrev ner, Gudomligt inspirerade genom årtusenden. Jag dras också till skrifterna om bön eller fasta för att bli sedd.

Vi ser detta i hela den karismatiska kyrkan idag. Jag borde inte behöva logga in på Facebook och se dig ge mat till de hungriga eller kläder till behövande. Jag förväntar mig att du redan gör det eftersom bibeln befaller det. Varför då det skrytsamma inlägget? Varför skämma ut de fattiga? Bibeln säger att du inte kan förvänta dig någon belöning i himlen för du har redan fått den. Jag tror att dessa är relaterade på grund av användningen av "Herre Herre". Varför säga det två gånger?

Vi har att göra med människor som gillar att låta mer andliga än alla andra. Alla som tillbringat fem minuter i en karismatisk kyrka/församling förstår detta. Alla ser sig själva som en profet eller till och med en apostel! Vem brister inte ut i oförståeligt skratt medan andra drar till sig all uppmärksamhet på sig själva för att förmedla det som de tror att Gud har sagt till dem att "profetera". Det är en prålig, se på mig ande.

I en annan vers ser vi Jesus beklaga varför människor bryr sig om att kalla honom Herre om de inte tänker göra som han säger! Det är vad den här första versen säger. Det spelar ingen roll hur from du låter eller hur många gånger du säger "Herre". Det enda som betyder något är att göra Faderns vilja.



På den dagen ska många säga till mig; Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, och i ditt namn drivit ut onda andar, och i ditt namn gjort många kraftgärningar? Matt 7:22

Den andra versen i uppsättningen börjar med att påminna oss när detta kommer att inträffa - Domedagen. Vi kommer alla att stå inför Kristus. De som räddats av hans blod kommer att närma sig detta med samma eller mer vördnad och rädsla än hur de till och med levt sina liv. Är det så den här gruppen närmar sig det? Nej. Det är med en arrogans som tror att de kan korrigera Kristus. Låt oss dock gå djupare. Vilka är de här personerna? Dessa är inte de ofrälsta, (såna som inte ens går i kyrkan) de är bara förvånade över att deras misstro hela deras liv varit felplacerad. Nej älskade, dessa är kyrkliga människor, för att använda en Rick Warrenism.

De vet om mäktiga verk. De tror tydligt på befrielse och profetia. De tror inte bara på dessa saker utan de har levt efter dem!

När jag ser den här versen tänker jag på Betelkyrkan, där de rutinmässigt tror att de driver ut demoner och profeterar i Jesu namn. Jag har sett detta i min gamla lokala kyrka! Detta är den avfälliga karismatiska kyrkan idag! Jag förs tillbaka till berättelsen om Skevas sju söner i Apostlagärningarna. Skevas var en överstepräst och hans söner gillade att springa runt och försöka driva ut demoner ur de besatta genom att förklara det i Jesu namn. Problemet är att de inte kände Jesus och en dag kallade demonerna ut deras bluff:

Men den onde anden svarade och sa: Jesus känner jag, och Paulus vet jag om, men vilka är ni? Och mannen, i vilken den onde anden var, rusade på dem och övermannade dem och besegrade dem, så att de nakna flydde ut ur huset. Apg 19:15-16

Nu vet jag inte hur illa du har blivit slagen för att förlora alla dina kläder och jag vill inte veta det. Poängen är att de inte kände Jesus, de sa bara hans namn. Jag är säker på att de också tyckte att deras sak var rättfärdig. De trodde att de var de goda.

Jag är ledsen för människorna i Matteus 7 som står kvar och säger Herre, Herre. De är/var som får utan herde. De fick/har fått så dålig undervisning. De trodde stenhårt på vad de gjorde.

Jag påminns dock om att de har blivit varnade. Jag vet för att jag varnar dem varje dag och inte för att jag själv är nära perfektion. Det är jag inte. Jag arbetar på min egen frälsning med rädsla och bävan. Jag påminner dem om att de falska profeterna de följer har fel 35 % av gångerna eller mer och bör markeras och undvikas. Jag varnar dem för att det inte finns några smygande bläckfisk-andar eller änglar med riklig skörd och att deras politik inte kommer att rädda dem. Många av dessa människor är inte riktigt som får utan herde, utan snarare som får som har valt att följa vargar. Den här andra versen här är skrämmande eftersom människor kan ägna hela sitt liv åt att tro att de följer Jesus. Bara för att ta reda på:



Men då ska jag säga dem som det är; Jag har aldrig känt er. Gå bort från mig, ni lagbrytare. Matt 7:23

Hur kan någon troende kristen läsa denna vers och inte ta en paus? År av att tro att du tjänat Kristus. Decennier av gudstjänster, tjänster, missionsresor, demoniska befrielser och profetior bara för att höra att han aldrig ens kände dig! Vi har matats med den mega-kyrkliga lögnen!

Människor räddas inte i tusental! Himlen jublar när en syndare ångrar sig!

Smal är vägen, och FÅ är de som hittar den! Vakna upp ur din sömn! Att ha hundra personer räcka upp sina händer för altarupprop betyder inte att hundra människor räddats. Att femtio personer blir döpta betyder inte att femtio personer blivit frälsta. Jag förstår att detta kan vara svåra ord men det här är inte mina ord! Gå från mig! Jag har aldrig känt dig! Kan du föreställa dig! Om inte, bör du börja.

För den andra halvan av denna vers kommer jag tillbaka till Joseph Princes kätteri, antinomianism*. Prince springer runt med nåd-pinnen och försöker slå så många människor som möjligt, i skallen med den. Hans kätteri fokuserar alltför mycket på Guds nåd, så till den grad att lagen inte längre ens existerar.

*Antinomianism = (grekiska anti, "mot"; nomos, "lag"), lära enligt vilken kristna är befriade av nåd från nödvändigheten att lyda den mosaiska lagen. Antinomerna förkastade själva föreställningen om lydnad som legalistisk; till dem flödade det goda livet från den Helige Andes inre verk.(översättarens tillägg)

Jag minns att Creflo Dollar en gång predikade detta nonsens och förklarade att ingen troende i Nya testamentet borde ha de tio budorden i sitt hus. Va? Så, lagen är värdelös? Men gjorde inte Gud den för vårt bästa? Är det inte bättre att vi inte mördar varandra eller begär varandras saker? Är det inte klokt att veta att vår Gud inte kommer att ha några andra gudar framför sig? Jag tar bara upp detta på grund av den skarpa tillrättavisningen från Jesus på Domedagen - ni laglöshetens arbetare!

Låt oss försöka dra ihop allt det här nu. Kom ihåg att vi har att göra med kyrkliga människor. Folk som tillbringat sina liv i kyrkosystemet. Ändå var den hängivenheten där de använde sin tro till att driva ut demoner och profetera baserat på laglöshet. Deras ord spelade ingen roll. Deras uppvisningar av fromhet spelade ingen roll. Deras självutvecklade "ministerier" spelade ingen roll. Det spelade ingen roll om de var söner till översteprästen. Det spelar ingen roll om de faktiskt kastade ut en demon ur någon eller om en profetia gick i uppfyllelse.

Utan att göra Faderns vilja i himlen är allt laglöshet. Och jag menar inte testamentet som förkunnats till dig av en predikant eller pastor. Jag menar Faderns vilja som Fadern säger till er i skrifterna. Det är därför vi alltid bör finnas värna om hans verk, i hans ord. Genom att göra det kommer vi alltid att arbeta på vår frälsning med rädsla och bävan. Inte för att vara i fruktan för Gud utan snarare rädas/fruktan för att glömma vem han är och att finna oss själva på den yttersta dagen, i fel linje, svära, Herre Herre, gjorde vi inte."



Har vi inte varit i kyrkan varje söndag i decennier?

Krävde vi inte vårt arv och påminde Dig om hur mycket Du älskar oss?

Gick vi inte på enstaka bönemöten på fredagen?

Tjänstgjorde vi inte i Parkeringsministeriet eller något motsvarande?

Profeterade vi inte i ditt namn?

Gjorde vi inte den där uppdragsresan 2008 för att bygga en lekplats för det mexikanska barnhemmet?

Betalade vi inte ens för vår egen väg på den resan?

Gav vi inte tionde regelbundet som pastorn sa till oss?

Gick vi inte andliga klasser under veckan i kyrkan?

Har vi inte drivit ut demoner i ditt namn?

Fungerade vi inte som vapendragare eller styrelseledamot?

Och hör som svar, bort från mig, för jag har aldrig känt dig.

Godkänd minister för evangeliet för Guds församlingar. Ägare och grundare av 828 departementet. Vice VD för Goodwill Industries. Kom alltid ihåg att Gud i allt verkar till det bästa för dem som älskar honom och är kallade enligt hans avsikt.

828 Ministries-medlem i 596 veckor och 5 dagar

Adress till originalet, som ligger på tre sidor, lagt in alla tre sidorna, även om det i botten på varje finns 1,2,3



http://www.828ministries.com/articles/Exegeting-the-Most-Terrify-Christianity-230413-433.html

https://www.828ministries.com/articles/2/Exegeting-the-Most-Terrify-Christianity-230413-433.html

https://www.828ministries.com/author/author1.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar