söndag 14 april 2019

Hurdant är våra andliga tillstånd?

Tänk dig att vara så nära Kristus som Judas var och aldrig bli verkligt omvänd. Uttalandet ska ha gjorts av Thomas Goodwin

Allvarligt, stanna upp och låt det sjunka in, du som bekänner Jesu namn.
Han hörde alla Jesu predikningar, såg alla Hans mirakel, och gick ändå vilse - han blev besatt av djävulen, sade Jesus.

Vi kan förmodligen tillägga att han också nästan säkert nickade i samförstånd med resten av lärjungarna. Och det var troligt att han var överens, men på ett ytligt sätt, för han var tillräckligt mycket i mörkret, för att fråga Jesus "är det jag"? när han blev informerad om att någon skulle förråda Honom (Jesus).

Hans gemenskap och brödraskap med de andra lärjungarna fortsatte i fyra år och han tog helt säkert del i deras konversationer, gav sina egna åsikter och slutsatser, studerade flitigt som de gjorde, bestraffade, korrigerade, visade ödmjukhet , och hoppades på himlen.

Detta i sig borde få oss att pausa och undersöka tillståndet hos våra egna själar.

Och du då? Hur mycket predikning och sanning har du hört? Hur mycket tid har du spenderat i en kyrka och runt andra kristna?

Men om du är ärlig, kanske du bara har tillräckligt med religion för att hålla ditt samvete lugnt. Jag vill att du läser denna text noggrant:

Och Elia trädde fram för allt folket och sade: »Huru länge viljen I halta på båda sidor? Är det HERREN som är Gud, så följen efter honom; men om Baal är det, så följen efter honom.» Och folket svarade honom icke ett ord. 1 Kon 18:21

Om du vill ha världen och njutningarna av den, följ då efter det. Om du vill ha Gud, följ då efter honom och sluta spela spel ... Matt 7:21-23

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.'

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar