torsdag 18 april 2019

Diane Lake


DIANE LAKE
I will stand my watch… to see what He will say to me…” Hab 2:1”
Hon börjar med att felcitera skriften, ”Jag vill stå på min vakt …… för att se vad Han ska säga till mig”

Det står;
Jag vill stiga upp på min vaktpost och ställa mig på muren; jag vill speja för att se vad han skall tala genom mig, och vilket svar på mitt klagomål jag skall få att frambära. Hab 2:1

Enkelt förklarat kan profetia beskrivas med att höra Guds röst, och tala ut det som man hör. Denna gåva erfars på två sätt.
1). Hörande, man hör ett budskap och vidareförmedlar detta.
2). Seende, den gåvan är visuell, man ser som en bild och återger det.
Dessa kan antingen fås i vaket tillstånd genom visioner eller i sovande tillstånd genom drömmar.
Många profeter upplever både sidorna, men en är oftast mer dominant, eller mer förekommande. Det finns också två grupper som praktiserar profetisk- eller siar smörjelse.
1:a gruppen utövar den för uppbyggelse, förmaning och komfort.
2:a gruppen är de som profeterar utifrån ställningen som profet. Olika sorters Siar gåvor.” Diane Lake

Först och främst så finns det inte en smörjelse för profeter och en annan för siare. 1 Sam 9:9 informerar oss om att förr gick man till siaren som numera kallas för profeten. Det är alltså samma gåva i funktion i båda fallen. På det sätt som denna så kallade ”gåva” används, så är den mer att likna vid hur spåkärringar/ spåmän använder sina talanger.

Siare/ Sierska, = spågubbe/ spågumma, av fornsvenskans sia alltså = 'en som ser' = en person som sägs kunna skåda in i och avslöja framtiden, profet, spåman.
De personer som utger sig för att vara siare använder sig ibland av någon form av divination (magisk metod) för att försöka förutsäga framtiden. Det kan vara en ägodel från den som ska spås, en kristallkula, pendel, tarotkort, benknotor, mönstret efter kaffe- eller tesump i botten av en kopp eller mönster i handflatan.
Det finns inga bevis för att spådomar skulle innehålla mer kunskap om framtiden än gissningar som vem som helst kunde gjort och många som menat sig vara siare har blivit avslöjade med att använda cold reading-tekniker.

Cold reading” är en samling tekniker för att få fram information ur en person utan att denne är medveten om det, som ett element i tankeläsning. Tekniken kan med framgång användas av försäljare, förhörsledare, hypnotisörer, andemedier, grafologer, spåmän, astrologer, bondfångare, illusionister, Pick Up Artists, och så vidare. Skeptikern Ray Hyman har beskrivit ”cold reading” som en metod för att övertyga personer om att man vet mer om dem än vad man faktiskt gör. Motsatsen är ”Hot reading”, där man tar reda på information om en person innan för att därmed kunna beskriva eller utnyttja personens intressen, arbete etc., men låtsas vara okunnig på förhand.


Inte alla som profeterar är en profet; men, skriften avslöjar att alla kan profetera. 1 Kor 14:13 Det betyder att alla andefyllda kristna – även du - kan utvecklas i det profetiska. Diane Lake”


Nja, nu är det ju så att Gud ger åt var och en den gåva eller tjänst som Han anser att personen ska ha. Vi kan inte ta oss det eller utvecklas i det, och helt klart kan inte alla av oss göra det inom alla gåvor och alla tjänster. MEN; Gud kan om vi är i ett sammanhang och ingen som har just den gåvan eller tjänsten är närvarande, tillfälligtvis låta en person som inte är satt i den tjänsten eller har den gåvan, använda den i detta. Detta är dock helt upp till Gud om hur, var och när han gör det. Tjänsterna och gåvorna är till för att bygga upp kroppen, så han avgör när dessa ska användas, eller om det är behov av en profetia.


Variationer av Siargåvan
Visuella bilder; ibland visar den Helige Ande en bild över den man ber för, eller man ser en Bibelvers, eller så får man en mental bild, som ger en riktning.

Drömmar; berikar ditt liv genom uppmuntran, riktning, förbön och uppenbarelse. Om du inte är profet, så är de för din egen skull.

Visioner; Denna kategori inkluderar öppna visioner, hörbara budskap, möten med änglar, öppna himlar, trans, bli upplyft i anden, och himmelska besök. Diane Lake”

Detta är del av den New Age kristendom som nu sveper fram över världen. Det märks redan i att man ska få mentala bilder, men blir glasklart vad det handlar om och vilken ande, när vi kommer till möten med änglar, trans, himla besök, etc. Visst säger skriften oss att vi kan få ängar på besök, utan att veta om det. Hebr 13:12, men det är inte riktigt samma sak.

Utveckla gåvan
Då talade Jesus åter och sade till dem: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: Sonen kan icke göra något av sig själv, utan han gör allenast vad han ser Fadern göra; ty vad han gör, det gör likaledes ock Sonen. Ty Fadern älskar Sonen och låter honom se allt vad han själv gör; och större gärningar, än dessa äro, skall han låta honom se, så att I skolen förundra eder. Joh 5:19-20”

Bibelversen ska understryka att om vi umgås med Jesus (gissar jag) så kommer vi göra större gärningar än Jesus gjorde, precis som Han gjorde för Han umgicks med Fadern. Jag bygger min gissning på att många som har likadan undervisning predikar just detta. Versen används mycket för att understryka att vi ska göra större gärningar än Jesus.

Jaga efter intimitet
Skriften berättar inte hur Jesus såg allt som hans Fader gjorde, men vi vet att han och Fadern var ett. Min känsla är att Jesus rörde sig med den Helige Ande, som gav honom kunskap, om vad Fadern gjorde, men han drömde förmodligen på nätterna med, och sedan fick han visioner under stunder av begrundande eller böner, som gav honom specifik uppmaning/ vägledning.

Oavsett hur, som Jesus tog sig tid för Fadern, precis så behöver vi med göra. Ju mer intima vi blir med Gud desto mer kan vi se vad han gör. Gör Herren till ditt fokus och profetisk uppenbarelse följer! Diane Lake”

När hon skriver om att Jesus drömde och fick visioner på nätterna, så förminskar hon Jesu gudom, som jag ser det. Det får Honom att bli som oss, en människa, men utan den gudomliga naturen. Men vi får inte glömma att Jesus var 100 % Gud och 100 % människa på samma gång. Han var inte som oss i den bemärkelsen.

Ingen av oss är garanterad att Gud kommer använda oss profetiskt på något sätt alls, så fokusera på Gud, är inte ett universalmedel för att profetisk uppenbarelse ska komma till oss.

FRÅGA!
När mitt liv blivit förvandlat och jag blev andefylld, så kunde jag inte få nog av att uppleva Guds närvaro och höra hans röst. Omedelbart började jag ropa ut till honom att tala till mig, speciellt på natten.
Varje kväll när jag lagt mig bad jag Herren att komma till mig i drömmar, visioner, änglamöten, genom visitation eller att bli transporterad till himlen (det gör jag fortfarande) ord som
Joel 2:28-29, Matthew 7:7-12 (be och ni ska få) och Luke 18:1-8 (undervisning i liknelse 5.8) styrker mig att fortsätta be om det.. Diane Lake”

Om igen ser vi New Age kristendomen sticka upp sitt fula tryne. Visitationer, änglamöten, transportering till himlen. Detta är det nya som inte ens har någon förankring som helst i skriften.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar