onsdag 14 augusti 2019

Kan kristna leva sitt bästa liv nu?


Joel Osteens bok ”Your Best Life Now = Ditt bästa liv nu” har fått många människor att söka sitt "bästa liv nu." Bland de påståenden som Osteen gör finns "Gud vill föröka din ekonomi" (s 5). Han fortsätter att förklara att denna strävan efter ekonomisk och materiell förökning faktiskt är behagligt för Gud. Osteen är utan tvekan uppriktig i det han säger och tror att rikedom och framgång verkligen är vägen till lycka. Men är det vad Bibeln säger? Vill Gud att alla hans barn ska vara rika, och berättar han för oss att det är det bästa sättet att hitta lycka? Ännu viktigare är om ”ditt bästa liv nu” eller i det eviga livet i den värld som kommer?
Att säga att livet på jorden är det bästa du kan ha är helt sant - om du inte är en kristen. Den icke-kristna lever sitt bästa liv här och nu eftersom hans nästa liv inte är ett liv av hopp, glädje, mening och tillfredsställelse och ingen befrielse från evigt lidande. De som har förkastat Jesus Kristus kommer att tillbringa en evighet i ”yttersta mörker, där det gråter och gnisslar sina tänder.” Denna fras används fem gånger (Matt 8:12, 22:13; 24:51; 25:30; Luk 13:28) för att beskriva den eländiga existensen av dem som kastas in det i dödsögonblicket. Så att försöka njuta av livet medans verkar som en perfekt mening för dem eftersom de verkligen lever sina bästa liv nu. Nästa liv blir verkligen fruktansvärt.
men rikets barn skola bliva utkastade i mörkret därutanför; där skall vara gråt och tandagnisslan.
Då sade konungen till tjänarna: 'Gripen honom vid händer och fötter, och kasten honom ut i mörkret härutanför.' Där skall vara gråt och tandagnisslan.

och han skall låta hugga honom i stycken och låta honom få sin del med skrymtare. Där skall vara gråt och tandagnisslan.
Och kasten den oduglige tjänaren ut i mörkret härutanför.' Där skall vara gråt och tandagnisslan.
Där skall då bliva gråt och tandagnisslan, när I fån se Abraham, Isak och Jakob och alla profeterna vara i Guds rike, men finnen eder själva utkastade.

För en kristen är livet här oavsett hur bra det är ingenting jämfört med det liv som väntar oss i himlen. Himmelens härlighet - evigt liv, rättfärdighet, glädje, frid, perfektion, Guds närvaro, Kristi härliga sällskap, belöningar och allt annat som Gud har planerat - är de kristnas himmelska arv (1 Pet 1:3-5) och det gör även det bästa livet på jorden blekt i jämförelse. Även den rikaste mest framgångsrika personerna på jorden kommer så småningom bli sjuka, åldras och dö och dennes rikedom kan inte förhindra det och inte heller kan rikedomen följa honom/ henne in i nästa liv. Så varför skulle du uppmuntras att leva ditt bästa liv nu? "Förvara inte er skatter på jorden, där mal och rost förstör och där tjuvar bryter in och stjäl. Utan förvara er skatter i himlen, där mal och rost inte förstör och där tjuvar inte bryter in för där din skatt är där kommer ditt hjärta också att vara Matt 6:19-21”.
Lovad vare vår Herres, Jesu Kristi, Gud och Fader, som efter sin stora barmhärtighet har genom Jesu Kristi uppståndelse från de döda fött oss på nytt till ett levande hopp, till ett oförgängligt, obesmittat och ovanskligt arv, som i himmelen är förvarat åt eder, I som med Guds makt bliven genom tro bevarade till en frälsning som är beredd för att uppenbaras i den yttersta tiden.

Denna vers tar oss till nästa svårighet med "ditt bästa liv nu" -filosofin. Våra hjärtan bor varhelst vår skatt är. Det vi värdesätter i livet genomsyrar våra hjärtan, våra sinnen och vår själva existens och det kommer oundvikligen fram i vårt tal och handlingar. Om du någonsin har träffat någon vars liv är bundet av att förfölja rikedom och nöje är det uppenbart omedelbart eftersom det är allt han pratar om. Hans hjärta är fylld med sakerna i detta livet och av hans hjärtas överflöd talar hans mun (Luk 6:45). Han har ingen tid för Herrens saker - Hans ord Hans folk, Hans arbete och det eviga livet som Han erbjuder - eftersom han är så upptagen med att bedriva sitt bästa liv nu.
En god människa bär ur sitt hjärtas goda förråd fram vad gott är, och en ond människa bär ur sitt onda förråd fram vad ont är; ty vad hennes hjärta är fullt av, det talar hennes mun.

Men Bibeln säger att "himmelriket" inte världslig rikedom, är som en skatt gömd i ett fält - så värdefullt att vi ska sälja allt vi har för att uppnå det (
Matt 13:44). Det finns inga skriftliga förmaningar att förfölja och förvara rikedom. Vi uppmuntras faktiskt att göra tvärtom. Jesus uppmanade den rika unga härskaren att sälja allt han ägde och följa honom så att han skulle en skatt i himlen, men den unge mannen gick bort ledsen eftersom hans rikedom var hans hjärtas sanna skatt (Mark 10:17-23). Utan tvekan upplevde den unge mannen sitt bästa liv på jorden bara för att förlora hoppet om det verkliga livet i framtiden. ”För vad kommer det att gynna en man om han vinner hela världen och förlorar sin egen själ? Mark 8:36.”
Himmelriket är likt en skatt som har blivit gömd i en åker. Och en man finner den, men håller det hemligt; och i sin glädje går han bort och säljer allt vad han äger och köper den åkern.
När han sedan begav sig åstad för att fortsätta sin väg, skyndade en man fram och föll på knä för honom och frågade honom: »Gode Mästare, vad skall jag göra för att få evigt liv till arvedel?» Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena. Buden känner du: 'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Du skall icke undanhålla någon vad honom tillkommer', Hedra din fader och din moder.'» Då svarade han honom: »Mästare, allt detta har jag hållit från min ungdom.» Då såg Jesus på honom och fick kärlek till honom och sade till honom: »Ett fattas dig: gå bort och sälj allt vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig.» Men han blev illa till mods vid det talet och gick bedrövad bort, ty han hade många ägodelar. Då såg Jesus sig omkring och sade till sina lärjungar: »Huru svårt är det icke för dem som hava penningar att komma in i Guds rike!»

Men vill inte Gud att vi ska leva i komfort och ekonomisk säkerhet? Vi måste bara titta på Herren Jesus och apostlarna för att veta att filosofin om
det "bästa livet nu" saknar sanning. Jesus hade verkligen ingen rikedom och inte heller de som följde honom. Han hade inte ens en plats att lägga huvudet på ”Luk 9:58 Då svarade Jesus honom: »Rävarna hava kulor, och himmelens fåglar hava nästen; men Människosonen har ingen plats där han kan vila sitt huvud.»”

Aposteln Paulus liv skulle säkert inte heller kvalificera sig som välsignat av Osteens normer. Paulus säger; Av judarna har jag fem gånger fått fyrtio slag, på ett när. Tre gånger har jag blivit piskad med spön, en gång har jag blivit stenad, tre gånger har jag lidit skeppsbrott, ett helt dygn har jag drivit omkring på djupa havet. Jag har ofta måst vara ute på resor; jag har utstått faror på floder, faror bland rövare, faror genom landsmän, faror genom hedningar, faror i städer, faror i öknar, faror på havet, faror bland falska bröder – allt under arbete och möda, under mångfaldiga vakor, under hunger och törst, under svält titt och ofta, under köld och nakenhet. 2 Kor 11:24-27”. Låter det som om Paul levde sitt bästa liv? Självklart inte. Han väntade på sitt bästa liv i framtiden, sitt välsignade hopp, ”ett arv som är oförstörbar och fläckfritt och som inte försvinner, reserverat i himlen” för honom och alla som är i Kristus. Det är vårt bästa liv, inte denna" dimma som dyker upp för en tid och sedan försvinner" (Jak 4:14).
I veten ju icke vad som kan ske i morgon. Ty vad är edert liv? En rök ären I, som synes en liten stund, men sedan försvinner.

Hur kan vi förvänta oss att en värld som är smittad av synd ger oss vårt bästa liv nu? Hur kan vi ignorera skrifter som "människan varder född till olycka, såsom eldgnistor måste flyga mot höjden. Job 5:7" och "Så skola ock alla de, som vilja leva gudfruktigt i Kristus Jesus, få lida förföljelse. 2 Tim 3:12" och "Mina bröder, hållen det för idel glädje, när I kommen i allahanda frestelser, Jak 1:2” och berättar för människor att deras bästa liv är här och nu? Hur kan vi räkna det lidande från de tidiga kristna martyrerna som hängdes, brändes på bål, blev halshuggna och kokade i olja för sin tro och deras trofasthet mot Kristus som meningslöst när de led för den Frälsare de älskade? Dog de på dessa vidriga sätt eftersom ingen någonsin berättade för dem att de kunde ha upplevt sina bästa liv om de bara följt rikedom och en sund självbild som Joel Osteen hävdar? Herren lovade aldrig hälsa, rikedom eller framgång i detta liv. Vi kan inte förvänta oss att de löften han gör för himlen ska uppfyllas nu och församlingen borde inte våga lova människor den omöjliga illusionen av deras bästa liv nu. Ett sådant löfte uppmuntrar människor att själva bestämma vad som kommer att utgöra deras bästa liv och sedan avvisa Jesus när han inte levererar.

Filosofin "ditt bästa liv nu" är ingenting annat än den gamla "kraften i positivt tänkande" som ligger ompaketerad för att kittla kliande öron hos den nuvarande generationen. Om vi känner Jesus Kristus som vår Frälsare väntar våra bästa liv på oss i himlen där vi kommer att tillbringa evigheten i glädje och lycka och njuta av ett liv som är bättre än det ”bästa” vi kunde ha nu.

https://www.gotquestions.org/best-life-now.html




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar