tisdag 13 augusti 2019

Ditt bästa liv nu eller senare?


Av Howard Green 18 november 2017

Det ljugs för kristna och icke-kristna i väst. Kalla det för vad det är duperad, lurad, vilseförd, förd bakom ljuset, men vad du än kallar det är det ett faktum att andligt bedrägeri är ett kännetecken för vår generation. Lögnen som berättas är tillräckligt farlig men när allmänt erkända kristna ledare är de personer som är ansvariga för spridningen av lögnen kan resultaten ha en evigt tragisk effekt. Vad är lögnen som säljs? Det är löftet om att ha ditt bästa liv nu. Det som gör lögnen desto mer vilseledande är att den säljs till människor insvept i en stor vacker låda komplett med band, rosett och en presentlapp som nämner Jesus som givaren och du som mottagaren. Problemet är att Bibeln aldrig lovar någon sitt bästa liv nu, däremot lovar den de troende att vi i det här livet kommer att ha prövningar, att Jesus kommer snart och han kommer att återbetala oss enligt vad vi har gjort.

Upp 22:12Se, jag kommer snart och har med mig min lön, för att vedergälla var och en efter som hans gärningar äro”


Ditt bästa liv nu är inte bara en bästsäljande bok av en trosrörelse- predikant, det är den utbredda obibliska tankesätten som sätter fokus på jag-guden istället för den Enda sanna Guden. Det här budskapet verkar resonera bra i så många västerländska församlingar och frågan blir varför? Det finns många orsaker till att populariteten för ”ditt bästa liv nu” meddelandet är så populär, men jag tror att vi kan skala ner det till en primär anledning och det är jagets idol. Tidigare Gud-centrerad tillbedjan, sånger, predikningar och bibelstudier har systematiskt ersatts av jag-centrerade sånger, snabba predikningar och till synes andligt klingande bibelstudier. Det självfokuserade ”ditt bästa liv nu” är i totalt motsatt till vad Bibeln lär. Allt vi undervisar och predikar i församlingen bör vara riktigt inriktat på ära till Gud och ingenting annat.


Den här artikeln har inget att göra med din socioekonomiska status eller personliga livsstil eftersom Gud har anhängare som är rika, fattiga och med medelinkomster. En sann efterföljare av Jesus kommer inte att leva med fokus på vad vi har och inte har, utan på vem/vilka vi har. Det vi tittar på här är jag centrering i hjärtat som tror att vi förtjänar att ha allt vad vi önskar istället för att i högsta grad göra Guds vilja. Jag känner rika kristna som använder mycket av sin rikedom som en kanal för välsignelse och medel till att sprida evangeliet. Jag känner också till kristna som lever lön till lön och ger generöst för riket. Att leva för Guds vilja istället för ditt bästa liv nu är den enda angelägenheten för sanna kristna oavsett socioekonomi. Den person som är Gud-centrerad förstår att Herren ger och tar och hans namn ska välsignas under alla omständigheter.

Ps 34:19 ”HERREN är nära dem som hava ett förkrossat hjärta  och frälsar dem som hava en bedrövad ande.”


Jag-centrerad självinriktad undervisning är så populär nu eftersom den säljer och drar människor i stort antal för att få höra något som får dem att må bra om sig själva. Lärare, evangelister och pastorer som avviker från Jesus i centrum och sätter fokus på människor undervisar ett annat evangelium. Bara för att någon lägger till Jesu namn i en predikan, bibelstudie eller bok gör det inte biblisk korrekt och bibeln verifierar det inte. Det finns många smileypredikanter och positivt klingande evangeliska ledare som undervisar saker som inte finns i skrifterna men de lägger till kristen jargong eller Jesu namn för att det ska verka bibliskt. Många människor köper dessa saker och ting eftersom de samlar lärare som kittlar deras öron i stället för att lära dem sanningen.

2 Pet 2:1-3”Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem. De skola få många efterföljare i sin lösaktighet, och för deras skull skall sanningens väg bliva smädad. I sin girighet skola de ock med bedrägliga ord bereda sig vinning av eder. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den dröjer icke, och deras fördärv sover icke.”

Jag bedömer inte någons personliga liv eller synd. Det jag påpekar är den obibliska läran som människor som Joel Osteen, Creflo Dollar, Paula White, Benny Hinn, Mike Murdock, Kenneth Copeland och många andra predikar. Den ”jag-centrerade” eller ”ditt bästa liv nu” undervisning är inte något speciellt som bara tv predikanter från trosrörelsens gäng. Det tar en annan form via det sökar-vänliga evangeliets budskap som sprids genom många kyrkor. Detta budskap har krupit in i många tidigare bibliskt baserade kristna gemenskaper. I ett försök att inte förolämpa någon och få det omgivande samhället att tro att vi är den trevligaste massan av människor, har vi ersatt evangeliets budskap om synd, dom, omvändelse, nåd och försoning med ord som acceptans, samhörighet, leva livet, uppleva och tillhöra. Tillvägagångssättet och metodologierna är mångfacetterade och kroken levereras på många olika sätt men det underliggande budskapet är alltid detsamma och går något så här:

Gud har en plan för ditt liv, du har ett Gud-format hål i ditt hjärta, eller så är du tänkt för något större. Håll upp handen kom fram eller skriv ett åtagandekort så kan du få ett nytt liv. De kanske har fått höra något liknande: Du kommer att leva mer fullständigt, rikt eller rikligt. Du kan förvänta dig ett förbättrat familjeliv, ekonomiska utsikter och en plats för hela familjen att känna sig välkomna om du bara kommer in. Många av dessa människor glider genom sprickorna och vi antar att de är frälsta. Vi kanske till och med involverar dem i medlemskap eller olika aktiviteter i församlingen, men kanske har de aldrig kommit till en frälsande tro på Jesus.

När vi försöker föra in människor via ett budskap om livsförbättring kommer de att se Jesus som ett tillbehör som något att ta av och på sig, för att se och må bra. I verkligheten ska vi identifiera oss i och med Jesu död, begravning och uppståndelse. I själva verket så mycket att människor ser mindre av oss och mer av Jesus.

Joh 3:30 “Det är såsom sig bör att han växer till, och att jag förminskas.”

Slutresultatet av vad som händer med den här personen varierar och beror ofta på budskapet de har fått. De kan förvänta sig att allt i livet vänder och alltid slutar positivt. Ord och fraser som leva i överflöd, välsignelse, positivt tänkande och att förvänta sig mer blandas med andlig klingande ord för att skapa en känsla av äkta kristendom. Människor kan förvänta sig ekonomiskt välstånd och att stiga socialt och i karriärs-stegen. Ofta luras de till att tro att de verkligen inte behöver ändra sin livsriktning. Så länge de tillhör, engagerar sig eller på annat sätt ingår i en rörelse eller församling.

.Det är här det jag-centrerade falska evangeliets lögn och strävan efter ditt bästa liv nu blir så farlig. I ett försök att nå fler människor och få dem till gemenskapen till varje pris har vissa använt säljande och löften om ett bättre liv för att få in människor. Låt oss vara ärliga, förbättrade liv med himlen som krydda på moset säljer eftersom det inte kräver någonting av personen. En konvertering minus omvändelse är dock egentligen inte någon konvertering alls. Med stor sannolikhet har du inte en omvänd du har ett nummer. Personen kanske är aktiv i och runt församlingen men eftersom den aldrig omvände sig och kom till en frälsande tro på Jesus å blir den bara ett namn i matrikeln.

Matt 7:13-18 “Gån in genom den trånga porten. Ty vid och bred är den väg som leder till fördärvet, och många äro de som gå fram på den; och den port är trång och den väg är smal, som leder till livet, och få äro de som finna den. Tagen eder till vara för falska profeter, som komma till eder i fårakläder, men invärtes äro glupande ulvar. Av deras frukt skolen I känna dem. Icke hämtar man väl vindruvor från törnen, eller fikon från tistlar? Så bär vart och ett gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär ond frukt. Ett gott träd kan icke bära ond frukt, ej heller kan ett dåligt träd bära god frukt.”

Under tidigare år var en del hårda med sanningen och nåd var en knapp handelsvara i vissa predikningar. Under de senaste decennierna har nåd varit i fokus så mycket att sanningen till stor del har skyddats för ett sökande-känsligt budskap som skulle vara smakligt för nästan vem som helst. Balansen mellan sanning och nåd måste predikas om vi vill se sann omvändelse och nya lärjungar. Nåden är bara fantastisk om vi förstår hur helig Gud är och hur eländiga vi är och trots detta sände han sin Son för att dö för våra synder på grund av sin stora kärlek till oss.
Om du läser den här artikeln kanske du är i en av dessa kategorier av människor. Du kanske köpte in hela det kristna för att du ville ha ett bättre liv. Kanske har du lyssnat på en av pengapredikanterna som sagt att du skulle få hälsa, rikedom och personlig framgång. Du kanske tänkte att ditt bästa liv nu betydde att du kan fortsätta att leva ditt liv som du vill och ändå komma in i himlen. Det finns förmodligen många anledningar till att du kanske har tänkt att du kan ha ditt bästa liv nu, men om du inte har kommit till slutet av dig själv, blivit korsfäst med Kristus och kommit till omvändelse, vänligen granska din upplevelse för att vara en följare av Jesus betyder att dö från sig själv.

Gal 2:20 ”och nu lever icke mer jag, utan Kristus lever i mig; och det liv som jag nu lever i köttet, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig själv för mig.”

När det bästa livet nu och jag-centrerat falskt evangelium predikas är det enda vi tänker på att ha gudstjänst som inkluderar alla människor, massacceptans och att respekteras väl. Vi kan förvänta oss kampanjer, bra löner, bättre fordon eller vackra hem. Även utanför välfärdens budskap undervisar många; att om vi bara kan få vår ekonomi i ordning och skapar denna perfekta familj, så kommer det att bevisa Guds välsignelse. Uppe på ytan är det bra att vara en bra ekonomisk förvaltare och sträva efter en bättre familj, om det önskade slutresultatet är hur bra det kommer att få oss att må eller se ut så är det helt enkelt avgudadyrkan som är uppslukad i andligt klingande tal. Om vi helt enkelt följer Jesus för att förbättra livet, kommer vi att följa en annan Jesus. Vi kan inte bli den kristna livsversionen av sju vanor med mycket effektiva människor. Vi kan inte heller bli den kristna affischfamiljen för boken, ”Hur man vinner vänner och påverkar människor.” Jesus kom inte för att göra människor till bättre versioner av sig själva, han kom för att göra dem döda till sig själva och levande i honom.

Det jag-centrerade bästa livet nu, positiva tankeseminarier som passerar för predikningar skulle inte vara vettigt för de 1:a århundradets kristna som förstod att om man skulle bli en efterföljare av Jesus så handlade det inte om livsförbättring, utan en trolig dödsdom. Det bästa livet nu, jultomten och det sökar-vänliga evangeliet som lärs ut allt mer i väst är ofattbart för den underjordiska kyrkan i Kina, Nordkorea eller Indien där troende förföljs för att de följer Jesus. Kristna genom alla århundradena och troende som för närvarande bor i områden som är fientliga mot evangeliet förstår den absoluta nödvändigheten av att leva ditt bästa liv senare.

Fil 4:11-13Icke som om jag härmed ville säga att något har fattats mig; ty jag har lärt mig att vara nöjd med de omständigheter i vilka jag är. Jag vet att finna mig i ringhet, jag vet ock att finna mig i överflöd. Med vilken ställning och vilka förhållanden som helst är jag förtrogen: jag kan vara mätt, och jag kan vara hungrig; jag kan hava överflöd, och jag kan lida brist. Allt förmår jag i honom som giver mig kraft.

Medans många utanför och inuti församlingen lever sina bästa liv nu, låt oss kort titta på vad det betyder att leva vårt bästa liv senare. Att leva för ditt bästa liv senare innebär att du inte fokuserar på vad du kan få ut av detta liv nu. Det betyder att du lever med fokuset helt inställt på att likna Jesus. Det är att leva på ett sådant sätt att oavsett vad som händer i livet eller omkring dig ger du äran till Gud. En cancerdiagnos, nära och kära som dör, icke frälst partner, förlorade jobb, minskande besparingar, oförutsedda svårigheter, långvarig sjukdom eller något annat du kan gå igenom kommer inte att hindra dig från att älska Jesus eftersom du är säker i honom.

Att leva för ditt bästa liv senare innebär att du inte behöver spendera all din tid besatt av att bygga upp din rikedom, ha den perfekta familjen, skydda ditt rykte eller uppåtstående mobilitet. Att leva för ditt bästa liv senare betyder att ge Gud ära genom bra förvaltarskap, vara en god herde eller ta hand om din familj, upprätthålla en gudomlig karaktär och arbeta som för Herren. Detta är kännetecknet på en man, kvinna eller ung person som är en Kristi lärjunge.

Job 1:20-22 Då stod Job upp och rev sönder sin mantel och skar av håret på sitt huvud. Och han föll ned till jorden och tillbad och sade: »Naken kom jag ur min moders liv, och naken skall jag vända åter dit; HERREN gav, och HERREN tog. Lovat vare HERRENS namn!» Vid allt detta syndade Job icke och talade intet lasteligt mot Gud.

När jag pratar om ditt bästa liv senare betyder det inte att du inte kommer att ha ett bra liv. Det betyder helt enkelt att definitionen av ett stort liv för den troende är drastiskt annorlunda än världens. Världen och även lärare i ett falskt evangelium sätter likhetstecken mellan ett stort liv med pengar, berömmelse, förmögenhet, beundran och allt annat som sinnet kan trolla fram och vara en kristen. En Jesu lärjunge kommer gå igenom hårda prövningar men deras glädje kommer att kvarstå. De kan tappa några vänner och till och med familjemedlemmar för att ha följt Jesus men de känner en vän som håller sig närmare än en bror. De kan ha en make som inte vill ha något med Jesus göra eller har gått sin väg.
Den kristna vilar på att Jesus aldrig kommer att lämna och är med dem till tidens slut. I många tider vet den troende var överflödet kommer ifrån och de välsignar Guds namn under tider med behov. Att leva för ditt bästa liv senare innebär att vi är borta från jagets löpband och gör allt för Guds ära. Tiden med att samlande saker, rykte, ära och beröm för oss själva är förbi och nu lägger vi upp skatter i himlen.


Gal 6:6-10 ”Den som får undervisning i ordet, han låte den som undervisar honom få del med sig i allt gott. Faren icke vilse. Gud låter icke gäcka sig. Ty vad människan sår, det skall hon ock skörda. Den som sår i sitt kötts åker, han skall av köttet skörda förgängelse, men den som sår i Andens åker, han skall av Anden skörda evigt liv. Och låtom oss icke förtröttas att göra vad gott är; ty om vi icke uppgivas, så skola vi, när tiden är inne, få inbärga vår skörd. Må vi alltså, medan vi hava tillfälle, göra vad gott är mot var man, och först och främst mot dem som äro våra medbröder i tron.”


När vi noggrant inspekterar allt vi gör, säger eller tänker i detta liv återstår en fråga. Gjorde vi allt för Guds ära? Vi måste leva med Kristi domstol (Bema Seat) i en tydlig syn. Om vi förstår att vi kommer att redogöra för Herren för alla aspekter av våra liv, skulle det radikalt förändra vårt sätt att leva, behandla människor och tjäna Gud. I framtiden, efter att vi har uppträtt på Kristi domstol, är det enda som kommer att betyda något att vi avvisade lögnen att ha vårt bästa liv nu för vårt bästa liv senare. Om du vill veta mer om att följa Jesus, skriv till oss här: Kontakta oss
Allt för honom,
Howard



http://concerningthetimes.com/best-life-now-later/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar