söndag 11 augusti 2019

Hesekiel kapitel 22 - Tolkning för Israel och dess tillämpning på församlingen.


Av Anthony Wade

Jag har lagt till ett par saker då jag tyckte det behövdes och de är i denna färgen.

Det finns inga nyckelvers för idag eftersom vi kommer att undersöka hela 22: e kapitlet i Hesekiel. Profetior är avsedda för vilka profetian ursprungligen överlämnades till. Jag ser hur människor hela tiden missbrukar skrifterna genom att felaktigt tolka det under åsikten att det finns många tolkningar av skrifterna. Detta är fel. Det finns bara en korrekt tolkning och det är vad Gud tänkte när han skrev den. Det kan dock finnas flera applikationer som vi är fria att göra så länge vi inte lämnar rätt tolkning.

Att t.ex. citera Jer 29:11 som bevis på att Gud har en plan för ditt liv är är att råna skriften eftersom denna vers specifikt skrevs till de som var i Babylonisk fångenskap. Det är därför en felaktig tolkning att dra slutsatsen att Gud menade det för församlingen idag. Om du vill använda Jer 29:11 som en utgångspunkt för att illustrera din tro på att Gud har en plan för våra liv, är du på rätt väg eftersom du inte ändrar vad Gud tänkte med den versen.

Jag vet väl vilka tankar jag har för eder, säger HERREN, nämligen fridens tankar och icke ofärdens, till att giva eder en framtid och ett hopp.
Problemet är att de flesta falska lärare använder denna vers för att föreslå det syftesdrivna kätteriet som insisterar inte bara att Gud har en plan utan att du är en enorm del av hans större plan. En sannare undervisning skulle vara att det som Gud tänkt som den fantastiska planen i ditt liv bara gäller att uppfostra gudfruktiga barn i ett ogudaktigt samhälle eller vara det kristna exemplet på arbetet så att människor ska se Kristus dagligen.

Jag säger detta som en bakgrund för att undersöka Hesekiels 22: e kapitel med ett öppet erkännande att detta var skrivet till Israels nation och inte avsett att tolkas för församlingen idag. Det finns dock intressanta paralleller som kan tillämpning på församlingen idag. Bibeln säger att dessa saker skrevs ned så att vi kan/ ska lära oss av dem. Så, lär vi oss?
"Herrens ord kom till mig: ”Människobarn, vill du döma, vill du döma blodstaden? Ställ henne då inför alla hennes vidrigheter! Säg: Så säger Herren Gud: O stad, du som spiller dina invånares blod så att din stund måste komma, du som gör avgudar åt dig för att orena dig. Genom det blod du har spillt har du dragit på dig skuld, och genom de avgudar du har gjort har du orenat dig. Så har du påskyndat dina dagars slut och nu kommit till slutet av dina år. Därför ska jag låta dig bli till hån för hednafolken och till åtlöje för alla länder. Både nära och fjärran ska man håna dig, du vars namn är smädat, du förvirringens stad. Hes 22:1-5" Folkbibeln 2015

Den blodiga staden Jerusalem hänvisar till riktigt blod, rättsliga mord och lutande skalor av rättvisa. Blodet som spills ut i församlingen idag är andligt. Den eviga slutstationen för människors själar ligger i balansen när tiden splittrar sönder församlingarna och fylls med så många falska läror som bokstavligen leder miljoner människor till helvetet. Att förklara hennes styggelser är lätt. Välståndspredikningar har gjort oss giriga. Trosläran har lärt oss att använda oss av Gud. Falska tecken och lögnaktiga underverk har lärt oss att jaga det skapade istället för Skaparen. NAR Herravälde har lärt oss att avguda vårt jordiska hem. Vi har använt ofelbarheten i skrifterna för köttslig logik. Vi har bytt ut vår funktion som en lysande stad på en kulle för betydelsen av en döende värld. Vi har bytt ut tillbedjan av Gud, den Allsmäktige, för uttryckslös, andefattig självberömmelse. Listan är oändlig, älskade.

"Se, var och en av furstarna i Israel har använt sin makt för att spilla blod. Hos dig föraktar man sin far och mor, och mot främlingen utövar man våld. Den faderlöse och änkan förtrycker man. Mina heliga ting föraktar du, och mina sabbater vanhelgar du. Falska angivare finns hos dig, villiga att spilla blod. På bergen håller man offermåltider, och man begår skamliga ting hos dig. Man blottar sin fars kön hos dig, och man kränker kvinnan hos dig när hon har sin månadsblödning. Man begår avskyvärda ting med sin nästas hustru, och man orenar sin sonhustru. Andra kränker sin syster, sin fars dotter. För mutor är man hos dig beredd att spilla blod. Du ockrar och tar oskälig ränta och plundrar din nästa med våld, och du glömmer mig, säger Herren Gud. Hes 22:6-12” Folkbibeln 2015

Nu kan detaljerna här verka oförenliga med dagens församling men det är det verkligen inte. Vi föredrar bara att borsta våra synder under mattan. Herren talar mot grymheterna med överdrivna synder inom sitt folks dagliga drift. De kristna som har sålt ut sig och avgudar detta land är alla tysta medan utlänningar lider mycket mer än utpressningen i vår mitt.
En schizofren katolik deporterades till Irak nyligen där han omgående dog för att han inte hade något insulin. Varför kunde han inte få något? Kanske för att han aldrig hade tillbringat en dag i Irak och inte hade några släktingar där. Kanske för att kristna inte är mycket uppskattade i Irak. Kanske för att han var schizofren. Tystnaden från de kristna samfunden är öronbedövande. Gud talar om att blanda det heliga och det profana/ hädiska. Män som begår oanständigheter i vår mitt. Älskade styggelser är inte relevanta bara för Hesekiel. Det var chefen för ”National Evangelicals = nationella evangeliska” som fångades för flera år sedan med en decennier lång relation med en manlig prostituerad. Det var Mark Driscoll som stal 250 000 från sina församlingsmedlemmar. Det var Kong Hee som stal 40 miljoner. Hur många pastorer faller från nåd varje dag för skattemässiga eller sexuella oegentligheter? Kyrkan idag har till stor del glömt Herren; Låt oss vara ärliga.

Men se, jag slår ihop mina händer i vrede över de oärliga vinster du skaffar dig och över de blodsdåd som sker hos dig.Menar du att ditt mod kan hållas uppe eller att dina händer är starka nog, när tiden kommer då jag griper in mot dig? Jag, Herren, har talat och jag fullbordar det också.Jag ska skingra dig bland hednafolken och sprida ut dig i länderna. Så ska jag rensa bort all din orenhet ifrån dig.Du ska bli vanärad inför folken genom din egen skuld. Och du ska inse att jag är Herren.”

Herrens ord kom till mig:”Människobarn, Israels hus har för mig blivit slagg. De är allesammans koppar, tenn, järn och bly i smältugnen. Silverslagg har de blivit. Därför säger Herren Gud så: Eftersom ni alla har blivit slagg, ska jag samla ihop er mitt i Jerusalem.Som man samlar ihop silver, koppar, järn, bly och tenn mitt i ugnen och där blåser upp eld under det och smälter det, så ska jag samla ihop er i min vrede och harm och lägga er i ugnen och smälta er. Jag ska samla ihop er och blåsa upp min vredes eld under er, så att ni smälts i den. Som silver smälts i ugnen så ska ni smältas i den. Och ni ska inse att jag, Herren, öser min vrede över er. Hes 22:13-22 Folkbibeln 2015

Slagg. När man försöker rena metaller som silver appliceras stor värme och den del som bränner bort föroreningarna kallas slagg. Israel hade alla blivit slagg i Guds ögon. Gud är kraftfull i sin fördömelse. Det är dags för församlingen att verkligen undersöka sig själv och se om vi också har blivit slagg nu. Är vi inget annat än orenhet, helt värdelösa för vår Herre? Gode Gud det hoppas jag inte. Jag tror att det alltid finns en rest. Människor som inte har böjt knä för kompromisser med den moderna kätterska kyrkan. Människor som ser föroreningarna och inser hur det bedrövar Faderns hjärta. Var uppmärksam på Guds ord i slutet på detta kapitel.

Herrens ord kom till mig: ”Människobarn, säg till dem: Du är ett land som inte har renats och inte har sköljts av regn på vredens dag. De profeter som finns där har sammansvurit sig och blivit som rytande, rovgiriga lejon. De slukar människor, de roffar åt sig gods och dyrbarheter och gör många till änkor i landet. Prästerna kränker min lag och vanhelgar mina heliga ting. De skiljer inte mellan heligt och oheligt och undervisar inte om skillnaden mellan rent och orent. De blundar för mina sabbater, och så blir jag vanhelgad mitt ibland dem.
Furstarna i mitt folk är som rovgiriga vargar. De spiller blod och förgör människor för att skaffa sig oärlig vinst. De profeter de har tjänar dem som vitkalkare. De ser falska profetsyner åt dem och spår lögnaktiga spådomar åt dem. De säger: Så säger Herren Gud, fastän Herren inte har talat. Folket i landet begår våldsgärningar och stjäl. Den nödställde och fattige förtrycker de, och mot främlingen utövar de våld utan lag och rätt.
Jag sökte bland dem efter någon som skulle bygga en mur och ställa sig i gapet inför mig till försvar för landet så att jag inte skulle fördärva det. Men jag fann ingen. Därför öser jag min vrede över dem och gör slut på dem med min harms eld. Deras gärningar ska jag låta komma över deras huvuden, säger Herren Gud. Hes 22:23-31” Folkbibeln 2015


Älskade, som påpekats i början var detta kapitel inte skrivet för dagens församling, men det kan vara profetiskt inte bara för Hesekiels dagar, utan också för vad vi nu står inför. Det är ingen större skillnad på dagens församlingen och det land av indignation som inte renast eller inget regn fallit på. Den dagen hänvisar till dagen för Guds kommande vrede. Regn indikerar Guds välsignelse och inte rengjord menas förorenad/ besudlad.
Älskade, Jesus kommer tillbaka och vad kommer han att hitta? Ja, det finns alltid en stark rest som vägrar böja sig för avgudar och som fortsätter tillbe den sanna och levande Gud men församlingen som helhet är redan det stora avfallet som förutsågs i Tessalonikerna i gång. Denna kätterska skara är smutsig från att ha förorenats av en värld som de strävade efter att ha samband med under de senaste decennierna. Inte bara är hon inte renad utan hon har ingen önskan att bli renad. Hon vägrar att lyssna på de som skulle hjälpa till med rensningen. Bibeln varnade för detta när den sa att folk i sista tiden kommer att samla till sig själva lärare som skulle klia deras kliande öron och berätta vad de vill höra. De sade att församlingen inte ens kommer att tolerera den sunda läran. När det gäller att inte regna på den moderna församlingen griller som ser sig som välsignade så varnade Jesus för Laodicea församlingen och sade att de i själva verket faktiskt var både fattiga och blinda:

Du säger: Jag är rik, jag har fått rikedom och behöver ingenting. Och du förstår inte att just du är eländig, ynklig, fattig, blind och naken. Upp 3:17 Folkbibeln 2015

Gå in i vilken mega-församling som helst idag så hittar du ett folk som tror att de är övermåttan välsignade eftersom fienden har gjort dem framgångsrika. De har alla snygga klockor och visselpipor. De har all ihop kokad statistik för att försäkra sig om att de gör något för kungariket. Det enda offret de behövde göra var evangeliet. Problemet är utan evangeliet blir ingen räddad. Dessa församlingar är karga vildmarker som leds av vattenlösa regnmoln som talar om Guds kraft medan de förnekar det i ord och gärning. Gud kommer tillbaka och han har mycket att vara indignerad över.

Vad sade Gud om profeterna under Hesekiel tid? De konspirerar för att uppsluka/ förtära människoliv. Matthew Poole beskriver det så, "En strävan, eller att inrama en design för att tala lika smickrande, smidiga ord och ge ut löften om fred och säkerhet, när det inte fanns någon fred." Du måste bli blind för att inte se parallellerna till dagens glada band med falska profeter som skräpar ner församlingslandskapet. Varje ord är glödande och positivt som om Joel Osteen själv skrev dem för att profeten skulle kunna tala. Hur tar de människoliv? Genom att felaktigt påstå att Gud talade till dem! Det finns alltid offer för falska profeter, älskade.
Människor som ger upp Gud skyller på Gud eller går bort från att vara Kristi brud för det som lovades dem som ett ord från Gud har aldrig förverkligats. Gud jämför detta med ett brusande lejon som river sönder sitt byte. Dessa falska profeter har också tagit skatt för sina tjänster. De gör varor av fåren.

För $ 500 kommer Jennifer LeClaire att lära dig hur du kan vara en falsk profet. För ytterligare $ 500 kommer hon att lära dig hur man ska vara en "siare". Undervisningen på Bethels skola för övernaturlig nonsens kommer kosta dig $ 5000 per år för att få dem att förklara att du är en falsk profet. Resande profeter ber om kärleksoffer som manipuleras med falska ord från Herren. Jag såg ett i direktsändning ett krav på att att tio personer skulle så 300 dollar till hans tjänst den natten för det hade Gud visat honom. Översättning? Han ville ha $ 3000 dollar.

Vad sägs om prästerna? Vad sägs om de ansvariga för ordet? De har gjort våld mot Guds lag! De har vanhelgat det heliga och låtit bli att göra en skillnad mellan det heliga och det vanliga. Återigen är parallellerna starka. Pastorerna i dag följer en syftesdriven sökandevänlig modell som vattnar ner evangeliet. Våld mot Guds lag? Vad sägs om att ”ta ut inälvorna/ rensa” ur det! Lärare som Joseph Prince lär aktivt och uppsåtlig ut sin okunnighet om Guds lag. De flesta andra predikar helt enkelt aldrig evangeliet. Helighet? Predikas aldrig längre i dagens församlingar. Ren och oren? I sina desperata ansträngningar att verka relevanta är församlingen nu nedsmutsad med världen.

En mega församling sjöng ”Highway to Hell = motorväg till helvetet” under tillbedjan. En annan utförde ”I Like to Move It, Move It = jag gillar att röra mig, röra mig” medan en tredje producerade en erotisk Holy night = Stilla natt Heliga natt” till jul. Hillsong fick sin ungdomspastor att framträda som den nakna cowboyen på deras kvinnokonferens. Predikningar baserade på sekulära filmer. (Som te.x star wars med församingen uppkädda i dräkter från filmen) Predikningar baserade på köttsliga behov och önskningar. Självhjälpspredikningar. Motiverande predikningar. Gud hånas öppet och modigt i dagens församlingar ( och det utan att medlemmarna se att det är det som sker). Han förvandlas till din ”wingman = någon som går med dig och hjälper dig” eller en ”wallflower = en som inte blir uppbjuden på dans” som hoppas på en dans på gymnasiet. Vi sjunger sånger om hur Gud inte kunde stå ut i himlen utan oss eller hur mycket han älskar oss. Den skapade har format Gud till sin egen mänskliga bild och tillber i en spegel.

Därefter ser vi bedrägeriet i nätverket som arbetar tillsammans för att bedraga Gud och hans folk. Prinserna eller de ansvariga river bytet och förstör liv för oärlig vinst. Dessa representerar de som ansvarar för församlingens system idag eller vad jag kallar det sökarvänliga industrikomplexet. Deras främsta oro är att skydda varumärket. Förstår du att miljardollarindustrin kristendomen är idag?

De falska profeterna skyddar dessa charlataner och skönmålar och bortförklarar de falska lärorna för att få dem att verka sanna. Men de ser falska visioner och delar lögner och säger så säger Herren när Herren inte har talat. Med de kostnader som är förknippade med detta har Herren förklarat att detta är inget annat än utpressning och rån. När du ser någon som Paula White med ett nettovärde på 5 miljoner dollar - var tror du att pengarna kommer ifrån? När Kenneth Copeland äger sig vara värd över en miljard dollar - var tror du att det kom ifrån? Det finns en omfördelning av rikedom som sker men det flyter från fårens fickor in i vargarnas.

Hur sorgligt är det inte att Herren inte kan hitta någon villig att stå i gapet för att försena Hans vrede. Idag attackeras och marginaliseras moderna urskiljnings ministerier och de som deltar kan inte se Guds hand stiga upp mot landet - mot den avfallna församlingen. Om igen profetior kan inte tolkas utanför vad Gud avsåg, utan hela skriften är för vår uppbyggnad och lärande. Det finns applikationer för att undersöka och paralleller att dra som bör bekräftas av Skriftens kanon. Gud är kärlek men Han är med säkerhet vrede och han kommer inte tillbaka som lammet.

Vi måste urskilja falskt från sant och stå i klyftan och förklara så att vissa av dem kan komma ut innan det är för sent. Den frånfallna församlingen som jagar väckelsen är som en hund som jagar svansen - om de någonsin fångade den skulle de inte veta vad man skulle göra med den. Men det gör vi. Predika evangeliet och stå i gapet. Det finns fortfarande tid för några att räddas och himlen gläder sig över varje enskild. Glöm aldrig det.
Pastor Anthony Wade - 9 augusti 2019



http://www.828ministries.com/articles/1/Ezekiel-Chapter-22--Inter-by-Anthony-Wade-Christianity_God-190809-321.html







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar