söndag 2 juni 2019

Tankar angående ekumenismen


Fick några tankar efter att jag chattat med en person om ekumenismen. Så många idag verkar agera som om ”lite skit rensar magen”. Och det kanske är sant i våra fysiska kroppar, men det är det sannerligen inte i det andliga. Ordet är klart över att vi inte ska ha med ogudaktigheten att göra, att vi ska gå ut ifrån dem, avskilja oss från dem och inte komma vid det som är orent. Ha ingen delaktighet i deras synder och så vidare.



Lite dynga i det andliga blir som en propp eller kork, som ordentligt korkar igen kontakten med en Helig Gud. Jag tror vi många gånger glömmer hur helig Han faktiskt är, och därför för bedömningen efter vad vi tror är heligt nog. Då får vi kontentan ”lite skit rensar magen”. Det blir liksom inte hela världen så länge folk säger att de är kristna, så spelar det mindre roll vilket sammanhang de kommer från.



Men många, förmodligen de flesta, skulle tvärvägra att ta med Jehovas Vittnen och Mormoner i dessa Ekumeniska möten och delade bönesamlingar. Det är samma personer som säger det är samma tro, fast en del som trosrörelsen blandat in New Age oh New Thought i sin undervisning, samma personer som säger att det är ok att inte nattvarden äts endast som en påminnelse, utan det är bokstavligen Jesu kött vi äter och blod vi dricker. Hur kan man inte godkänna Mormoner och JV, men godkänna TR och liknande eller Katoliker och SVK ? Detta är för mig rent ut sagt totalt obegripligt.


Hur kan man vägra se att om vi inte håller oss enkom till bibeln, och läser och tolkar på samma sätt, så är det inte samma ande, utan en annan ande det är frågan om?


Jesus bad, Fader låt dem bli enade som Du och Jag är ett. Tror vi det betyder att de emellanåt tänkte like olika och det var ok ?. Hur mycket i så fall behöver vi ta bort från skriften. För om de tre personerna i Gudomen inte var eller är eniga om allt i skriften, vad ska vi då tro? Hur ska vi tro?

jag beder att de alla må vara ett, och att, såsom du, Fader, är i mig, och jag i dig, också de må vara i oss, för att världen skall tro att du har sänt mig. Och den härlighet som du har givit mig, den har jag givit åt dem, för att de skola vara ett, såsom vi äro ett -- jag i dem, och du i mig -- ja, för att de skola vara fullkomligt förenade till ett, så att världen kan förstå att du har sänt mig, och att du har älskat dem, såsom du har älskat mig. Joh 17:21-23

Varför går inte tankeverksamheten hos andra i dessa banor? För jag verkar vara snudd på den enda där tankeverksamheten går från A vidare till B och igenom bra många bokstäver, emellanåt kanske rent av hela alfabetet. Och sanningen att säga så kan tankarna komma och gå länge efter jag till och med slutat prata med en person. Nya saker poppar upp, som jag måste gå igenom i skallen, innan jag antingen tar dem till mig eller förkastar dem. Ibland som nu, skriver jag till och med ner dem.


Kompromisserna avlöser varandra, eller med bibelns ord, Hur länge vill ni halta på båda sidor; Om baal är er gud så följ honom, om Gud är er Gud så följ honom !

Och Elia trädde fram för allt folket och sade: »Huru länge viljen I halta på båda sidor? Är det HERREN som är Gud, så följen efter honom; men om Baal är det, så följen efter honom.» Och folket svarade honom icke ett ord. 1 Kon 18:21

Men vi blandar friskt, de är så många av oss är uppvuxna, en fot i världen den andra i kyrkan. Nu är det en fot i sund lära och en i falsk. Allt under en flagg av att det är ingen fara.

Bäst de säga: »Allt står väl till, och ingen fara är på färde», då kommer plötsligt fördärv över dem 1 Tess 5:3

Det populära uttrycket som man fick lära sig som barn att om man blir som man umgås, eller att om man omger sig med fel folk, så är det de som har störst chans att smitta av sig på en själv, än åt det andra hållet, det verkar gå en spårlöst förbi. Har man inte lärt sig detta? Eller är det inget som man egentligen tror på?


Det finns många som kommer ur falska rörelser och varnar för dessa, men de vill man inte lyssna på, de är fariséer, elaka och kärlekslösa. Tragiskt nog finns det de som går åt andra hållet också, som Francis Chan. Han började predika hos folk inom TR och NAR, för att nå dem som det hette då, nu några år senare, ja då är de underbara kristna vänner, som han dessutom bett om ursäkt för att han varnat för. Vi blir som vi umgås, oavsett om vi vill tro det eller ej.


Bibeln säger oss också att om vi inte ger kärleken till sanningen rum, då kommer Gud ge oss över och få oss att tro på lögnen. Det är en av de allvarligaste varningarna vi har i Bibeln. Det och Jesu ord, Många ska på domens dag komma till mig och säga; Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, drivit ut demoner i ditt namn och i ditt namn gjort stora kraftgärningar. Då ska han svara; Gå bort från mig ni ogärningsmän / laglösa, Jag har aldrig känt er.

Därför sänder ock Gud över dem villfarelsens makt, så att de sätta tro till lögnen, för att de skola bliva dömda, alla dessa som icke hava satt tro till sanningen, utan funnit behag i orättfärdigheten. 2 Tess 2:11-12

Icke kommer var och en in i himmelriket, som säger till mig: 'Herre, Herre', utan den som gör min himmelske Faders vilja. Många skola på 'den dagen' säga till mig: 'Herre, Herre, hava vi icke profeterat i ditt namn och genom ditt namn drivit ut onda andar och genom ditt namn gjort många kraftgärningar?' Men då skall jag betyga för dem: 'Jag har aldrig känt eder; gån bort ifrån mig, I ogärningsmän.' Matt 7:21-23

Hur kan vi inte ta dessa ställen på allvar ?
Hur kan vi välja att fortsätta vara obstinata och kompromissa ?
Hur kan vi fortsätta med en fot i vardera diket, oavsett om den ena foten är i världen, eller en falsk rörelse ?
Vart ska i så fall gränsen dras ?

Lite fel har en tendens att leda till fler. Om vi nämligen godkänner små kompromisser, så är det lätt att kompromissa lite till. Det verkar så oskyldigt och felen är kanske inte så grova i våra egna ögon. Men det är inte våra ögon som gör bedömningen, det är ögonen av en Helig Gud som bedömer, Han vars ögon överfar hela jorden. Fast vi agerar som om Han varken ser eller hör.

Ty hans ögon vakta på var mans vägar, och alla deras steg, dem ser han. Job 34:21

HERRENS ögon äro överallt; de giva akt på både onda och goda. Ordspr 15:3

Intet skapat är fördolt för honom, utan allt ligger blottat och uppenbart för hans ögon; och inför honom skola vi göra räkenskap. Hebr 4:13

TY HERRENS ögon överfara hela jorden, för att han med sin kraft skall bistå dem som med sina hjärtan hängiva sig åt honom. 2 Krön 16:9


Hur kommer det sig att vi agerar som om vår standard är nog, att det är den som det ska mätas efter? Guds standard är så mycket högre än vi kan förstå. Jesus ger oss en hint när han säger; Ni har hört att ni inte ska begå äktenskapsbrott, men Jag säger er; Om ni ser på en kvinna med lust, då har ni redan begått äktenskapsbrott i era hjärtan. NI har hört att ni inte ska döda, men Jag säger se; Om ni hatar någon så har ni redan begått mord i era hjärtan.

I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Matt 5:27-28

I haven hört att det är sagt till de gamle: 'Du skall icke dräpa; och den som dräper, han är hemfallen åt Domstolens dom.' Men jag säger eder: Var och en som vredgas på sin broder, han är hemfallen åt Domstolens dom; men den som säger till sin broder: 'Du odåga', han är hemfallen åt Stora rådets dom; och den som säger: 'Du dåre', han är hemfallen åt det brinnande Gehenna. Matt 5:21-22

När vi således beblandar oss med falska rörelser, trots att vi är tillsagda att inte komma vid det som är orent, ja, då är vi otrogna. Paulus är klar över vad de otrogna inte ska ärva, nämligen Guds rike.

Bort, bort, dragen ut därifrån, kommen icke vid det orent är; dragen ut ifrån henne, renen eder, Jes 52:11

Huru förlika sig Kristus och Beliar, eller vad delaktighet har den som tror med den som icke tror? Eller huru låter ett Guds tempel förena sig med avgudar? Vi äro ju ett den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: »Jag skall bo i dem och vandra ibland dem; jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.» Alltså: »Gån ut ifrån dem och skiljen eder ifrån dem, säger Herren; kommen icke vid det orent är. Då skall jag taga emot eder och vara en Fader för eder; och I skolen vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.» 2 Kor 6:15-18

Veten I då icke att de orättfärdiga icke skola få Guds rike till arvedel? Faren icke vilse. Varken otuktiga människor eller avgudadyrkare eller äktenskapsbrytare, varken de som låta bruka sig till synd mot naturen eller de som själva öva sådan synd, 10varken tjuvar eller giriga eller drinkare eller smädare eller roffare skola få Guds rike till arvedel. 1 Kor 6:9-10

Men köttets gärningar äro uppenbara: de äro otukt, orenhet, lösaktighet, avgudadyrkan, trolldom, ovänskap, kiv, avund, vrede, genstridighet, tvedräkt, partisöndring, missunnsamhet, mord, dryckenskap, vilt leverne och annat sådant, varom jag säger eder i förväg, såsom jag redan förut har sagt, att de som göra sådant, de skola icke få Guds rike till arvedel. Gal 5:19-21

Vi kan inte mäta Guds Helighet eller standard med våra mänskliga förstånd, det är en omöjlighet. Vi kan heller aldrig nå upp till Guds standard hur mycket vi än försöker. Det är därför vi behöver Jesus att klamra oss fast vid, Hans och endast Hans offer kan rädda oss och ställa oss rätt med Gud. Det betyder nu inte att vi inte ska göra det som på oss ankommer.


Om Bibeln därför säger till oss, kom inte vid det som är orent, eller gå ut från dem, avskilj er från dem, ja då bör vi lyda. Gud satte inte in dessa saker så vi ska välja ignorera dem. Skriften säger att allt Guds ord är nyttigt till undervisning och korrigering, vi behöver därför verkligen lyssna.

Huru förlika sig Kristus och Beliar, eller vad delaktighet har den som tror med den som icke tror? Eller huru låter ett Guds tempel förena sig med avgudar? Vi äro ju ett den levande Gudens tempel, ty Gud har sagt: »Jag skall bo i dem och vandra ibland dem; jag skall vara deras Gud, och de skola vara mitt folk.» Alltså: »Gån ut ifrån dem och skiljen eder ifrån dem, säger Herren; kommen icke vid det orent är. Då skall jag taga emot eder och vara en Fader för eder; och I skolen vara mina söner och döttrar, säger Herren, den Allsmäktige.» 2 Kor 6:15-18

All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk. 2 Tim 3:16-17

Låt oss börja ta på allvar alla ställen i GT där vi ser hur Israels olydnad möttes med bestraffning, för vi är inte annorlunda, även vi kommer bestraffas för att inte lyda. Exemplen finns där till så vi kan hämta kunskap om dem, hela skriften till hjälp åt oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar