lördag 8 juni 2019

Bethel Reddings systerkyrka tillbad Moder Gudinnan D


Ordet är som eld

"Är inte mitt ord som eld?" förklarar Herren, "och som en hammare som krossar en sten?" Jer 23:29

Modergudinnan dyrkades i Bethel Reddings systerkyrka

Ord såsom av eld Bill Johnson Bethel Redding, design-a-god, inte kategoriserad 4 juni, 2 tim & 16 min
Videon av gudstjänsten finns i i slutet av den här artikeln

Den orena andan bakom Ödehusets gudinna, från romanen av Paul Young, är fortfarande i arbete. Det verkar vara mer än tillfällighet att Bethesda NW, en Bethel Redding systerkyrka, använder sig av Youngs helvetiska tolkning av El Shaddai; och precis som i romanen har den Helige Ande också feminiserats, och adresseras i tjänsten som "Mama Ghost = Mamma spöke (det betyder också ande, men det ord vi typiskt använder för ande är Spirit, så jag väljer skriva spöke)".

  • Paul Young, författare till Ödehuset kan känna sig stolt:
  • "El Shaddai, den dubbelbröstade." (Tisha Straup, Bethesda NW predikan den 26/5/2019)
  • "Behöver du helas av en mamma? Kommer bara från El Shaddai. "(Bethesda NW tillbedjan ledare den 12/572019

  • Barnen samla tillhopa ved, fäderna tända upp eld och kvinnorna knåda deg, allt för att baka offerkakor åt himmelens drottning; och drickoffer utgjuta de åt andra gudar, mig till sorg Jer 7:18

På mors dag sjöng de ihop med lovsångsteamet:

12:58 Mamma Gud, vill du tala till oss?

13:12 behöver du helande från Mamma? Detta kommer bara från El Shaddai.

19:32–20:27 Låt Gud vara Gud i varje situation, låt hans närvaro flöda, låt hans närvaro flöda, låt Gud vara Gud i din situation, låt hans närvaro flöda, låt hans närvaro flöda, låt Gud vara Gud i din situation, mamma spöken kommer att flyta, Mamma Spöke kommer att flöda, låt Gud vara Gud i din situation, Mamma Spöke kommer att flöda, Mamma Spöke kommer att flöda ...

25:07 Jag kommer att luta mig tillbaka i en vacker Mors kärleksfulla armar, jag kommer att andas djupt och veta att hon är bra, hon är kärlek som ingen annan ...
25:53 Jag kommer att andas djupt och vet att Hon är bra, Hon är kärlek som ingen annan …


Under denna tillbedjan var orden ibland på skärmen bakom musikerna och lovsångarna. Ibland var ordet "pappa" på skärmen, och ibland var det "Mamma".

Enligt pastor Larry DeBruyn:

Namnet "breasted one = den med bröst" förefaller ha sitt ursprung i feministisk andlighet. I del 1 ("The Feminine Divine in the Hebrew Scriptures = den Feminina Gudomligheten i de hebreisk skrifterna") i sin bok, ”Delighting in the Feminine Divine = Glädjen i den Feminina Gudomligheten”, av Bridget Mary Meehan, anges att "D.F. Stramara översätter El Shaddai (ett namn för den gudomliga i den hebreiska skriften som "Guden med bröst".) " Men av flera anledningar är slutsatsen att det gudomliga namnet El Shaddai betyder "den med bröst” löjlig. Det är en mening som tas ur intet. Det är en föreställd mening.

Påståendet att El Shaddai betyder två bröstade eller den med bröst, fortsätter att infiltrera den synliga kyrkan. Vi är ute på djupt vatten. Gudinnedyrkan blir allt populärare. Vi bor nu i en metrosexuell / homosexuell / beta-manlig kultur där attacker om den bibliska gudens karaktär och natur accepteras och uppmuntras - men det sker dock inte bara i kulturen utan även i den synliga kyrkan.

Vi vet från hans ord att han inte förändras:

Ty jag, HERREN, har icke förändrats, och I, Jakobs barn, haven icke heller hört upp Mal 3:6

Idel goda gåvor och idel fullkomliga skänker komma ned ovanifrån, från himlaljusens Fader, hos vilken ingen förändring äger rum och ingen växling av ljus och mörker. Jak 1:17

Vi vet att Gud är Ande. Han är varken man eller kvinna. Ändå kallas Gud i Bibeln alltid som "Han" eller "Fader" eller "Honom", aldrig "Hon" eller "Mamma" eller "Hennes." Om vi verkligen tror verkligen att Gud är författaren till Bibeln, borde detta betyda något. Vi ska inte ändra Hans Ord, och vi ska inte ändra dess mening.

I skolen icke lägga något till det som jag bjuder eder, och I skolen icke taga något därifrån; I skolen hålla HERRENS, eder Guds, bud, som jag giver eder. 5 Mos 4:2

Att försöka presentera Gud som gudinna, för att Kristus använde liknelsen om mamma höna som skyddar sina kycklingar, som den här pastorn försökte, är löjligt. (Matt 23:27, Luk 13:34) Pappor och mor-/far- far och farbröder kan också vara skyddande och ömma.

Ve eder, I skriftlärde och fariséer, I skrymtare, som ären lika vitmenade gravar, vilka väl utanpå synas prydliga, men inuti äro fulla av de dödas ben och allt slags orenlighet!

Jerusalem, Jerusalem, du som dräper profeterna och stenar dem som äro sända till dig! Huru ofta har jag icke velat församla dina barn, likasom hönan församlar sina kycklingar under sina vingar! Men haven icke velat.

När dyrkan var färdig kom Bethesda NW Pastor Ben Straup på scenen. Han sa:

26:12 Du märkte förmodligen att du har sjungit Mamma många gånger i stället för pappa. Självklart finns Fader Gud, men hur många vet att det finns ett vackert uttryck, El Shaddai, vilken Gud är. Och det fulla uttrycket av vem Gud är, är både man och kvinna. Och vi känner det som att det finns människor här i rummet, särskilt mammor som faktiskt behöver helas , så det är ditåt vi strävar. Ja, vi tror på Fader Gud, vi tror på Jesus Kristus, vi tror på den Helige Ande. Ja, vi kommer antagligen att byta tillbaka till Fadern, men det finns något som händer i rummet med helande och tjänande till mammor och mödrar. Och det vackra fulla uttrycket av vem Gud är, är sammansättningen av man och kvinna.

Så, öh, jag vet att det kanske känns lite annorlunda att vi gör här, men jag känner det som att det finns människor som faktiskt kommer att bli helade från Adoptionens Ande. Det är bara mamma sår som kommer bli läkta idag. Och jag vet att vi skulle kunna göra det genom att sjunga Han är en vacker Far, vilket Han också är, men ibland behöver man bara känna den sidan av Gud modern också. Bara El Shaddai, tröstaren. Den som kommer in och bara samlar dig som Jesus sa, som kycklingarna, som att samla kycklingarna, oj, jag önskar att jag kunde samla dig och ta dig in. Så, låt oss fortsätta att tillbe. Ja, jag tänkte bara komma upp och ge det hela lite sammanhang.

28:22 [Sången börjar igen]: Jag kommer att luta mig tillbaka i en vacker Mors kärleksfulla armar, och jag kommer att andas djupt och veta att Hon är bra. Hon är kärlek som ingen annan

114: 42 Pastorn tillkännager att det kommer att bli en Sozo-träning.
122: 22 Tisha Straup :: Vi pratar inte mycket om Guds Moders sida, men Guds Modershjärta omsluter dig.

Det som verkligen omsluter folket i denna församling, mestadels ungdomar är den kätterska tron att det är acceptabelt, till och med lämpligt, att dyrka Herren som en gudinna. Detta är hedendom förklädd som kristendom.

Hav akt på dig själv och på din undervisning, och håll stadigt ut därmed; ty om du så gör, frälsar du både dig själv och dem som höra dig. 1 Tim 4:16

Kyrkor som har Bethel Reddings tankegångar är så att säga mycket mer intresserade av andliga upplevelser än av Guds ord. Pastorn i Bethesda NW har blivit informerad om missbruket av El Shaddai, men denna Mors dag "undervisning" visar - återigen - den växande risken med och för den globala Bethel Redding rörelsen.
Detta inkluderar långt mer än gudinna unervisningen som är specifik för den här kyrkan. Bethel Redding under Bill Johnson har delat eller uppmuntrat avvikande lärdor altt från Herreavälde till gravsugning/ blötläggning till kontemplativ bön till kenosis.

Människor kommer fortsätta dras till Bethel Redding och hennes systerkyrkor genom musikens kraft. Gäster som Rodney Howard Browne kommer att hysas och erfarenheter som att "falla i Anden" och bli "berusade/druckna i Anden" kommer att ses som bevis på Guds kraft (eller gudinnan, om vi ska tro på undervisningen från Bethesda NW).

Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröven andarna, huruvida de äro av Gud; ty många falska profeter hava gått ut i världen. 1 John 4:1

Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem. 2 Peter 2:1
Det som händer i vår kultur, runt om i världen och i den synliga kyrkan/ församlingen är bibliskt; en förfalskad kyrka växer/smälter samman; och vi har blivit varnade av Guds ord.

(Gå till 12:58, 13:12, 19:32–20:27, 25:07, 25:53, 26:12, 28:22, och 122:22 i video.)



https://www.youtube.com/embed/lw0Vpyy1sCM?version=3&rel=1&fs=1&autohide=2&showsearch=0&showinfo=1&iv_load_policy=1&wmode=transparent

(Gå till 12:58, 13:12, 19:32–20:27, 25:07, 25:53, 26:12, 28:22, och 122:22 i video.)

Källanvisningar:
1. Konsekvenserna av rollomvändning i Ödehuset, av pastor Larry DeBruyn, Herescope

* På Bethels globala äldre webbplats är Bethesda NW listad i katalogen tillsammans med andra associerade kyrkor och grupper. Även om Bethel-kyrkan förnekar detta och säger att listorna " inte betyder att det finns en gemensam anslutning eller godkännande" används termen "systerkyrka" då det finns stark likhet i syn, praktiseringar, undervisning och personligheter mellan de båda.

Till exempel kommer Justin och Abi Stumvoll att tala snart vid Bethesda NW. Justin har tjänstgjort som pastor på Bethel Redding och Abi har tjänstgjort som pastor på Bethel School of Supernatural Minstry, och är anställd vid Bethel Redding.

Danny och Sheri Silk talade nyligen vid Bethesda NW. (5/17/19) Danny har varit med det ledande ledarskapet för Jesus Culture och Bethel Redding. Danny och Sheri tjänstgjorde 13 år vid Bethel Redding innan han avgick.

I videon nedan diskuterar pastorn i Bethesda NW sina erfarenhet Bethel Redding där han säger att inte bara fick de profeterat över sig, utan tidigare profetior bekräftades också. Han nämner också några av Bethesda NWs kärnvärden och säger att "Bill Johnson var den som skapade dem" och att de finns på internet. (Från 8:36 till 10:08)



https://www.youtube.com/watch?v=mKac-lsRxng




1 kommentar:

  1. HaFo kommentar:

    Det som är riktigt allvarligt här är att man framställer det som en kristen verksamhet när det egentligen handlar om en avgudadyrkan av en Gudinna.

    "Feministteologi" kan ibland poppa upp i olika former. En tid kallades Gud för "Sofia och Visheten".Feministteologin kan ibland ha uppstått som en motreaktion mot en mansdominerad, destruktiv maktutövning.

    Männen bör ta till sig Guds Ord om att utge sig själv för, skydda och betjäna kvinnan som Kristus utgett sig, skyddar och betjänar församlingen. Kvinnan bör se Guds Ord om att inte ta mannen ur den funktionen.

    Bägge behöver de se att de är komplement till varandra, där man och kvinna utgör Guds avbild. Detta gäller inte bara i familjen, utan även i församlingen, där det inte handlar om maktpositioner, utan att "alla underordnar sig den andre i ömsesidig kärlek och aktar den andre för mer".

    "Den som vill vara störst bland eder, han vare de andras tjänare", säger Jesus. All jakt på makt och position är ett resultat av människans fall. Gud regerar i kärlek och omsorg och inte i makt och dominans.

    Personligen är det viktiga för mig att "Gud var i Kristus och försonade världen med sig själv". Gud och människa (både man och kvinna) förenas och försonas i Kristi person och jordiska kropp. Det sker genom att enheten mellan Gud och människa, tack vare Jesu syndfrihet, rättfärdighet och lydnad, aldrig bryts och därför kan Han bära fram det rena offret av Kristi kropp och blod som sonar världens synd.

    Vi bör nog vara försiktiga med att ändra på den Gudsbild med en sammansatt enhet av Fader, Son och Ande som Jesus själv har gett oss. Utan att det har med kön på mänskligt sätt att göra, så bör det finnas en anledning, utan att det har med kultur eller tidsanda att göra, till att Jesus själv ger oss denna bild av Gudomen som kung, mästare, herde, fader och brudgum medan de troende är dottern Sion och bruden.

    Det är antagligen något annat än en könsbundenhet på mänskligt sätt, som Gud vill åskådliggöra med Gudsbilden av en sammansatt enhet av Fader, Son och Ande och som vi bör ta vara på både som män och kvinnor. Om det sen finns någon form av "könsfördelning" i evighetens värld får vi lämna därhän. Där kommer i vart fall ingen "könsdiskriminering" att råda.

    Men nu stannar inte den extrema feministteologin eller dyrkan av en Gudinna på Bethel Church vid spörsmål kring detta, utan drar vidare in i ett begynnande sektdike, där det kommer att handla om en annan Jesus än Bibelns Jesus.

    Där uppvisar man nu ett totalt negligerande av det namn Gud upphöjt över alla andra namn: Namnet Jesus. Man gör en könsbestämning på Gud till kvinna och inför dyrkan och tillbedjan av tidigare Sofia och Visheten och nu en Gudinna. Detta blir ett villospår som helt kommer att grumla den Bibliska Gudsbilden.

    När Stefanus stenas till döds så åkallar Han namnet Jesus. Det är i namnet Jesus vi ärar, åkallar och tillber. "Den som ärar Sonen ärar också Fadern och den Helige Ande förhärligar Sonen." Samtidigt är namnet Jesus inte bara ljud vi uttalar. Namnet Jesus med den betydelse det har knutet till Honom som personen Kristus, öppnar bara på rätt sätt i andevärlden, när vi kommer på den Bibliska försoningsgrunden.

    Den Bibliska försoningsgrunden rubbas om vi inte håller fast vid den Bibliska Gudsbilden, håller fast vid vem Jesus är som Kristus med den oupplösliga enheten av Gud och människa i sin person och jordiska kropp och håller fast vid frambärandet av det rena offret av Kristi kropp och blod som det giltiga och tillräckliga offret för mänsklighetens synd.

    Sen kunde det vara intressant om Manalola ville visa på vad dessa förförelser handlar om som också sades förekomma på Bethel Redding under Bill Johnson: Herreavälde, gravsugning/ blötläggning, kontemplativ bön och kenosis.

    SvaraRadera