fredag 17 maj 2019

Ska en kristen vara inblandad i den ekumeniska rörelsen?



Ekumenism är en religiös rörelse som syftar till att förena alla kristna och samla de olika samfunden i ömsesidigt samarbete. Ordet kommer från den grekiska oikoumenen, vilket betyder "hela bebodda världen". Efesierna 4: 3 säger att 
kristna skulle "vara angelägna om att upprätthålla Andens enhet i fredens band"
Johannes 17:21 noterar Kristi lust "att de alla kan vara en, precis som du, Fader, är i mig, och jag i dig". Så bibliskt sett bör kristna förenas i enhet med varandra. Men hur r det den samtida ekumeniska rörelsen?


Den moderna ekumeniska rörelsen går ofta bortom att förena kristna och syftar till att ansluta protestanter, katoliker och icke-kristna religioner. Moderna ekumeniska ledare främjar "bland-tro dialog" med mormoner, islamister, hinduer, buddhister, häxor, universalister och en mängd New Age-trossystem. Sådana ansträngningar står i strid med konceptet kristen enhet som presenteras i Skriften. Emedan det finns utrymme för diskussion med dem utanför kristendomen, så är det att acceptera alla religioner som lika giltiga att förneka hur unik Jesus och den kristna tron var/är.


Vissa partnerskap är inte en fråga. Troende från nästan vilken som helst bakgrund kan samarbeta för att bekämpa fattigdom, till exempel, eller för att ta ställning till livet. På andra områden kan partnerskap emellertid skicka fel budskap eller motsätta sig en kyrkans trosuppfattning. Till exempel har nyligen försök att överbrygga skillnaderna mellan protestant och katolsk teologi inkluderat gemensamma uttalanden om frälsning och inspiration av Skriften. Att underteckna ett uttalande som äventyrar grundläggande biblisk undervisning är farlig. Lärdomar som frälsning av nåd ensamt (Ef 2:8-9) och Skriftens auktoritet (2 Tim 3: 16-17) bör inte äventyras av en syntetisk enhet.

Ty av nåden ären I frälsta genom tro -- och det icke av eder själva, Guds gåva är det – icke av gärningar, för att ingen skall berömma sig.

All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk.


En önskan om ekumenism kan inte ignorera Bibelns budord om att upprätthålla evangeliets renhet (Gal1:6-9; 2 Pet 2:1; Jud 1:3-4). Kristna måste "testa allt, hålla fast det som är bra" 1 Tess 5:21. Det är viktigt att han omedelbart efter Paulus anathema på apostater frågar: "För söker jag nu godkännande av en man eller av Gud? Eller försöker jag att behaga mannen?" (Galaterna 1:10). I hjärtat modern ekumenialism är en önskan att behaga män istället för Gud.

Mina bröder, om så händer att någon ertappas med att begå en försyndelse, då mån I, som ären andliga människor, upprätta honom i saktmods ande. Och du må hava akt på dig själv, att icke också du bliver frestad. Bären varandras bördor; så uppfyllen I Kristi lag. Ty om någon tycker sig något vara, fastän han intet är, så bedrager han sig själv. Må var och en pröva sina egna gärningar; han skall då tillmäta sig berömmelse allenast efter vad han själv är, och icke efter vad andra äro. Ty var och en har sin egen börda att bära. Den som får undervisning i ordet, han låte den som undervisar honom få del med sig i allt gott. Faren icke vilse. Gud låter icke gäcka sig. Ty vad människan sår, det skall hon ock skörda. Den som sår i sitt kötts åker, han skall av köttet skörda förgängelse, men den som sår i Andens åker, han skall av Anden skörda evigt liv. Och låtom oss icke förtröttas att göra vad gott är; ty om vi icke uppgivas, så skola vi, när tiden är inne, få inbärga vår skörd.

Men också falska profeter uppstodo bland folket, likasom jämväl bland eder falska lärare skola komma att finnas, vilka på smygvägar skola införa fördärvliga partimeningar och draga över sig själva plötsligt fördärv, i det att de till och med förneka den Herre som har köpt dem.

Mina älskade, då jag nu med all iver har tagit mig för att skriva till eder om vår gemensamma frälsning, finner jag det nödigt att i min skrivelse förmana eder att kämpa för den tro som en gång för alla har blivit meddelad åt de heliga.Några människor hava nämligen innästlat sig hos eder -- några om vilka det för länge sedan blev skrivet att de skulle hemfalla under den domen -- ogudaktiga människor, som missbruka vår Guds nåd till lösaktighet och förneka vår ende härskare och herre, Jesus Kristus.

men pröven allt, behållen vad gott är


En positiv notering; ett samfund är i sig självt "ekumeniskt" eftersom den består av många församlingar som arbetar tillsammans med gemensamma övertygelser. Denna koalition delar resurser, tjänar lokala församlingar och når andra i världsmissioner. Negativt; om samfundsbanden är för starka eller centraliserade kan det minska den lokala församlingens förmåga att följa Guds vilja för sina medlemmar.


Kristna
är kallade till enhet, men inte oavsett vad det kostar. Läran är viktigast, särskilt när det gäller Kristi person och arbete. Moderna ekumeniska insatser är ofta alltför redo att avvika från bibliska läror. Därför måste vi vara försiktiga när vi utvärderar potentiella partnerskap. Om enighet kan förekomma utan att äventyra grundläggande kristen tro, bör enighet eftersträvas och drivas igenom. Som 1700-talets lutherske teolog Rupertus Meldenius sade: "I det nödvändiga enhet, i det inte nödvändiga frihet, i alla saker välgörenhet."



https://www.compellingtruth.org/ecumenical-movement.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar