söndag 12 maj 2019

Herravälde Teologin avslöjad


Avslöja de vanliga Herraväldes argumenten inom NAR
Reverend Anthony Wade -- May 12, 2019


Sedan begav han sig åstad till Tarsus för att uppsöka Saulus. Och när han hade träffat honom, tog han honom med sig till Antiokia. Ett helt år hade de sedan sin umgängelse inom församlingen och undervisade ganska mycket folk. Och det var i Antiokia som lärjungarna först begynte kallas »kristna». Apg 11:25-26



https://www.charismanews.com/opinion/75467-7-reasons-pastors-stay-silent-in-our-wicked-culture



Övergreppet av Nya Apostoliska Reformationens (NAR) undervisning i församlingen idag blir alltmer fräck och vanlig. Emedan flera aspekter av det, såsom falsk tecken och underverk, finns kvar på kanten, blir sju bergsmandatet för herravälde alltmer populärt, eftersom många överge evangeliet i strävan efter köttsliga politiska drömmar om att församlingen ska ta över världen . Ovanstående länk är en artikel från John Burton för ett par månader sedan och belyser några oroande och växande läror som måste bestridas medans det är tid. Denna artikel beskriver sju skäl Burton anser att pastorerna håller tyst angående politiken. Jag kommer att fokusera på några av de viktigaste falska skälen och sammanfatta de andra för tidens skull. Låt oss resonera ytterligare en gång älskade.



"Pastorer vägrar att konfrontera kultur, blåsa alarm eller ta itu med dagens politiska kris - - det kan vara dags för dem att stiga av.



Och när Ahab fick se Elia, sade Ahab till honom: »Är du här, du som drager olycka över Israel?» Han svarade: »Det är icke jag, som drager olycka över Israel, utan du och din faders hus, därmed att I övergiven HERRENS bud, och därmed att du följer efter Baalerna. " 1 Kung 18:17-18.



Gud reser upp en ny generation djärva, profetiska budbärare som är orädda, brutna och har kastat av sig vikten av vad som händer i vår värld. De kunde inte bryr sig mindre ifall människor lämnar de församlingar de tjänar i. De letar inte efter erkännande eller överenskommelser. De är såna som ropar i öknen, en ny ras av brinnande som inte håller på med att bygga kyrkor, men de är väldigt mycket för konfrontation av kulturen och chockera nationerna med profetisk smörjelse. Vi behöver djärva, konfronterande ledare som bildats efter Elias ande, människor som är bemyndigade och orädda att avslöja ondskan i landet. Tyvärr är det sällsynt att hitta Guds män och kvinnor som dessa idag. "- John Burton



Njae, John. Den bländande kopplingen i denna öppning är att Elia konfronterade Israel, inte världen. Vad Burton och hans NAR-följeslagare är anhängare av är att konfrontera en fallen värld som inte är en del av kyrkan/ församlingen med den djärvhet som Elia sparade för en man som skulle leda Guds folk. Vi ser ofta detta fel hos NAR-supportrarna. Det är också ett sätt att röja sig, älskling. De avslöjar oavsiktligt att det de verkligen söker är en teokrati. Det krävs ingen djärvhet att konfrontera en förlorad värld med politik. Det kräver äkta djärvhet att förkunna evangeliet oavsett det politiska landskapet.



"Även om jag ska dela sju skäl, över hur pastorer vägrar konfrontera kulturen eller dyka in i politiken från predikstolen, är den ärliga sanningen att jag är så bestört över att jag ens måste skriva om detta. Hur kan ”förmodade” Gudsmän och kvinnor bara fortsätta med att undervisa allmänna budskap i söndagsskolestil varje söndagsmorgon när den eskalerande krisen i världen kräver ett omedelbart och andefyllt svar? Pastorer, det är dags ni ångra er för er tystnad - eller gå åt sidan! Omvänd från din trötta, icke imponerande och självcentrerade försök att få din församling att växa. Omvänd er från att vara ordsmeder i stället för profeter. Omvänd er från att vara försiktiga när ni är kallade att riskera allt. Omvänd från att hålla människor lyckliga och kontroverser i styr. Ni har tappat bort er röst! , om ni inte har en profetisk röst har ni ingen tjänst. " - John Burton



Ja hur kan folk bara gå varje söndag och predika evangeliet? Så hemskt! Inse att det är det som Burton klagar över här. Att han inte anser att predikstolen är gjord för att predika Ordet! Han tycker att det borde vara som en mobbnings-predikstol för att tala om människans köttsliga politik. Han misstar sig gruvligt och har oerhört fel. John Burton behöver ångra sig från sin falska herraväldesteologi och återvända till himmelrikets eviga saker. Alltså, jag håller med honom om att om allt en församling är inriktad på är tillväxt genom de ändamålsdrivna tillväxtmodellerna, så är de fel ute. Han agerar dock som om det bara finns två val - NAR och Rick Warren men bibeln säger att de båda är kätterier! Allt du behöver se för att inse hur fullkomligt knäpp hans teologi är ser vi i idén att pastorer måste ha en profetisk röst annars har de inte en tjänst. Detta stöds inte av någonting i skriften och Bibeln säger faktiskt att dessa är separata gåvor. Kan någon i en pastorstjänst också ha en profetisk gåva? Självklart, men begreppet att de måste är absurt, obibliskt och rent NAR-kod-tal. Nu till de sju skälen som han anser att pastorerna håller tyst i vår onda kultur. Jag kommer att sammanfatta några eftersom det finns mycket överlappning:


Familjen som i FÖRSAMLINGEN måste sträcka sig genom alla kulturella berg
RELIGION; Gud, moral och värderingar
AFFÄRER; välstånd och ekonomi
REGERING; tolka och godkänna lagar
UTBILDNING; Definierar världsöversikt, tro och värderingar
MEDIA; Definierar världsöversikt, tro och värderingar
KONST och UNDERHÅLLNING; Definierar världsöversikt, tro och värderingar
FAMILJ; Emotionell, hälsa och välbefinnande



"1. Rädsla för människan".
Det är pinsamt att det finns så mycket människofruktan att pastorer idag arbetar övertid för att hålla fred i stället för att kalla människor till ett brådskande sätt att reagera på en hotande, dödlig anda i denna tidsåldern. Svärdet kommer att splittrar, och de som är bundna av människofruktan, kommer ha kvar svärdet i skidan, om de över huvud taget alls äger det.
"2. Rädsla för förlust."
Idag har vi pastorer som är ordsmeder i stället för profeter, människor som är experter på att utforma sina ord på ett sådant sätt att ingen möjlighet till anstöt eller oenighet finns där. De är mycket fokuserade på att vara balanserade, undvika kontroverser och utveckla en glad och uppmuntrande atmosfär i församlingen som hjälper till att säkerställa att det inte finns någon förlust. Människor förblir i sina platser, pengar fortsätter att komma in och alla är glada.
"3. De har inget böneliv / profetisk smörjelse." - John Burton



Suck! Svärdet splittrar för att budskapet om evangeliet är splittrat. Många vill inte höra att de är en syndare som behöver Frälsaren. Många föredrar att fortsätta att vara sin egen gud. Därför splittrar svärdet. Inte detta mumbo jumbo politiska nonsens. Nu håller jag med om att många skulle föredra att hålla sig till den politiskt korrekta linjen och inte förolämpa någon i sin församling genom att ta politiska sidor, men de är kätterska församlingar till att börja med som inte kommer att föra ut evangeliet av exakt samma anledning. Människofruktan eller förlust är i huvudsak samma rädsla och medan jag håller med om att de inte hör hemma i predikstolen är svaret inte att förvandla den till världens vägar. Den tredje anledningen är bara arrogant. Att anta att människor som inte håller med dig, måste då inte heller be lika mycket som du, det är otroligt stolt.



"4. De missförstår kyrkans statliga syfte." Ekklesia: En regering som samlas under det apostoliska ledarskapet. "Jag har länge frustrerats över missförståndet om syftet med kyrkan, som är en farsot idag. Kärnan, grunden för kyrkan är att vara ett bönehus för alla nationer. Ekklesia är dessutom en statlig samling. Under apostoliskt ledarskap kallas kyrkan att vara en styrande kraft i en stad. Tyvärr anser många pastorer och människor att kyrkan inte är mycket annat än en plats att träffas, sjunga och lära sig och att involvera sig i olika tjänster, program och projekt. Det finns förstås många kompletterande tjänster och projekt som är helt lämpliga och värdefulla, men de kan aldrig ersätta den primära kallelsen - att be och styra. Pastorer borde absolut svara på krisen i landet, eftersom det är det som de har fått i uppdrag att göra! De har blivit auktoriserade, ordinerad, smorda och givna ett mandat att invadera mörkret och befalla i Anden! " - John Burton



Ekklesia är kanske ett av de ord som missbrukas mest av herraväldes-folket inom NAR. Det betyder sannerligen inte en regeringssamling under apostolisk ledning. Det är uppenbarligen en NAR-talande punkt; att tro att det apostoliska i dagens församling reformeras av Gud. Församlingens viktigaste grund är inte att vara ett bönehus för alla nationer. Det ska vara den plats där de heliga förhärligar Gud och hjälps åt att växa till att bli lika Kristus. Ekklesia är inte heller en statlig samling. Det finns en plats i bibeln, Apg 19:39, där Ekklesia används för att representera en samling av medborgare för att diskutera juridiska frågor. Resten av användningen är avsedd att representera kyrkan, sådan i nyckelversen idag. Ekklesia betyder "kallad församling". Kyrkan är kallad ut ur världen, trots Burtons NAR drömmar om att kasta den direkt in i den.

Burtons NAR-galenskap blir nukleär med tanken att kyrkan är avsedd att vara en styrande kraft i en stad under apostolisk ledning. Var i hela världen fick han det ifrån, för det är helt klart inte bibliskt. Tänk dock på konsekvenserna av vad Burton säger här. Han lär oss att församlingen borde styra världen! Detta är sjubergsmandatet! NAR-giftet kunde inte komma fram tydligare. Så spottar han de som tycker att kyrkan borde vara vad bibeln säger att den ska vara. En plats för troende att tillbe Gud och lära sig genom predikan av Ordet. Hur djupt köttsligt och ledsamt att John Burton anser att kyrkans primära kallelse är att styra. Nej John; Det är bara ditt onda bedrägliga hjärta som försöker återuppliva Babylon. Pastorer har ordinerats för att ge evangeliets ljus i mörkret, inte övertyga människor politiskt eller ta över inbillade berg.



"5. De vill hålla sig ifrån politiken.Vi hava ju allvarligen förbjudit eder att undervisa i det namnet, och likväl haven I uppfyllt Jerusalem med eder undervisning, och I viljen nu låta den mannens blod komma över oss.» Men Petrus och de andra apostlarna svarade och sade: »Man måste lyda Gud mer än människor Apg 5: 28-29”. Många pastorer avslöjar att de avsiktligt håller sig utanför politiken. Ofta kommunicerar de detta som om de arbetar i någon sorts visdom eller försiktighet, när de i själva verket skyr sitt ansvar. Vi är kallade att lagstifta. Vi är kallade att styra. Om församlingen är en statlig myndighet, som jag delade i den föregående punkten, finns det absolut ingen mening med att pastorer inte skulle ta itu med politiska frågor i nationen. Ofta har önskan att undvika politiken att göra med människofruktan och rädsla för förlust. De förstår att det ögonblick som de blir politiska är det ögonblick som de drar en linje i sanden. Vi behöver ledare, inte chefer. Vi behöver människor som djärvt drar den linjen och gör det mycket tydligt att de inte kommer att stoppas när de hanterar den aktuella krisen. Vi skulle inte behöva oroas lika mycket över att hitta rätt kandidat till stadsposterna, vare sig borgmästare i staden eller USA: s president, om våra församlingsledare hade lite mod och skälva gav lite politiskt ledarskap. Peter svarade angående politiken precis som vi måste. Vi måste lyda Gud snarare än män. "- John Burton

Nej John. Vi är inte kallade att lagstifta. Vi är inte kallade att styra. Det är löjeväckande och obibliskt. Din tidigare obibliska punkt om församlingen som en statlig myndighet har redan blivit avslöjad. Jag älskar att avslöja sådant uppenbart obibliskt nonsens, för när de försöker utnyttja bibeln, exponerar Gud dem. Peter svarade inte på politiken, älskade, han svarade den tidens religiösa ledare. Om han hade sagt dessa ord inför en romersk domstol skulle Burton kanske ha haft en punkt men här har han det inte. När Paulus stod inför Rom tog han inte ställning mot dess politik och förtryck. Han predikade faktiskt endast evangeliet! Det är här herraväldesfolket inom NAR går helt vilse. De övertygar sig själva om att de gör det här för Jesus men i slutänden för de i processen bort människor från Kristus.



"6. De vill bara predika Bibeln. Var de som gör ordet och inte bara de som hör det, lura inte dig själva Jakob 1:22 Men varen ordets görare, och icke allenast dess hörare, eljest bedragen I eder själva. . Det låter säkert andligt att de bara vill fokusera på Bibeln, men det är inte möjligt att göra bara det. Du kan inte bara predika Bibeln och ignorera vad som händer i kulturen. Vad gör du med alla apostlar och andra som gick emot kulturen, ondskan och tidsålders ande? Om de predikar och undervisar bibeln måste de modellera sina liv och tjänster efter de människor de studerar. Vi behöver pastorer med Elias anda. Var är de som leder som Gideon och river ner odödliga kulturella altare? Vi måste utan tvivel inte bara vara höra utan också göra. Om dessa troshjältar konfronterade kulturen, måste vi också göra det. " - John Burton



Du kan inte bara predika evangeliet? Allvarligt John? Är du säker på att du är pastor? Det finns noll exempel på apostlar och andra som konfronterade kulturen som du påstår. Det finns många exempel på att de går emot de falska ledarna av sin tro, men det är uppenbarligen något helt annat. Jesus var i bästa fall apolitisk. Hans anhängare önskade att Han skulle vara mer politisk och befria dem från Roms förtryck, men han kom för att befria dem från djävulens förtryck. Det är fortfarande det primära fokuset för evangeliet idag. Det kan fortfarande leverera människor från syndens förtryck, men människor fortsätter att bli lurade människor som John Burton för att förfölja avlägsnandet av uppfattad förtryck i denna värld. Elia konfronterade Israels konung. Gideon rev ned Baals altare som Guds folk hade uppfört. De konfronterade inte kulturen, älskade. De konfronterade troende.



Hans sista punkt var inte särskilt sammanhängande. Den övergripande punkten har gjorts. Den Nya Apostoliska Reformationen = NAR tror på att det apostoliska ledarskapet inte bara ska styra församlingen utan världen genom församlingen. Det är en distraktion från evangeliet och orsaken till Jesu Kristi gärning. Det är enbart inriktad på denna värld i stället för den eviga. När Jesus tillfrågades rakt ut, svarade Han att hans rike inte var av denna världen. Allt som distraherar från predikan av evangeliet kan inte vara av Gud. Burton avslöjar här mer än de flesta NAR-anhängare är villiga att erkänna. Att han bestämt tror att apostlarna skulle styra städer/länder genom församlingen. Att Ekklesia är tänkt att vara en styrande kropp över icke troende. Dessa begrepp är vilt obibliska och bör skrämma alla med en uns av urskiljning. Om Burton verkligen ville vara en som gör Ordet skulle han stoppa dessa livliga, köttsliga drömmar om världsdominans och återkomma till att predika det sanna evangeliet. Fram till dess ska han märkas och undvikas och vi måste lära av hans undervisning vad planerna för det växande NAR är, så att vi kan vara försiktiga med fiendens komplotter.



Reverend Anthony Wade -- May 12, 2019



http://www.828ministries.com/articles/1/Debunking-Common-NAR-Domin-by-Anthony-Wade-Faith-190512-808.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar