onsdag 15 maj 2019

Hälsa rätt Kristus välkommen


tagit från  Harry Forsgren
Så fort någon varnar för villfarelse och villolärare som leder människor till fördärvet så kommer det alltid röster om att inte döma. Är det verkligen så svårt att se skillnaden mellan att döma och att varna för förförelse och förförare som leder människor till fördärvet?
haven ingen delaktighet i mörkrets gärningar, som icke giva någon frukt, utan avslöja dem fastmer… men alltsammans bliver uppenbart, när det avslöjas genom ljuset. Ty varhelst något bliver uppenbart, där är ljus.” Ef. 5:11 13.

tro inte var ande utan pröva andarna, om de är av Gud, för många falska profeter har gått ut i världen” 1 Joh. 4:1
Ef. församling blev berömda för de prövade de som sa sig vara apostlar, men inte var det, utan var lögnare. Upp 2:2
Pergamus å sin sida blev tillrättavisade för de tolererade de som höll Baalams och Nikolaiternas lära Upp 2:14-15
Det är aldrig rätt att tolerera falska lärare, utan de ska testas emot Guds ord och avslöjas. ”Tag er till vara för falska profeter som kommer till er i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar. Matt 7:15”
Men jag förmanar er mina bröder, ha akt på de som vålla tvedräkt och kan bli er till fall, i strid med den lära, som ni har inhämtat; dra er ifrån dem. Rom 16:17”
Det är inte ovilja, eller kärlekslöshet att peka ut falsk undervisning, och falska lärare och profeter. Bibelns beskrivning av dessa är vargar i fårakläder. Så genom att inte varna fåren öppnar vi dörren till fårafållan och tillåter vargarna att komma in och uppsluka fåren.
I Bibelns evangelier finns det 14 referenser angående falska lärare, falsk undervisning och falska profeter, och 18 st i epistlarna. Så tror du det kan vara lite viktigt? Om Bibeln lägger denna vikt vid att avslöja falska läror och falska förförare där Jesus brännmärker dem: ”det vore bättre att en kvarnsten vore hängd om deras hals”. Ja, då är det märkligt att detta ska sammanblandas med att döma.
Jesus sa också Matt 7:21-23 ”Inte kommer var och en in i himmelen som säger Herre, Herre, utan den som gör min himmelska Faders vilja. Många ska på den dagen säga till mig, Herre Herre, har vi inte i ditt namn profeterat och genom ditt namn drivit ut onda andar, och genom ditt namn gjort många kraftgärningar? Men då ska jag betyga för dem, Jag har aldrig känt er, gå bort ifrån mig ni ogärningsmän.”
Men också falska profeter uppstod bland folket, likasom jämväl bland er falska lärare ska komma att finnas, vilka på smygvägar ska införa fördärvliga partimeningar…” 2 Petr. 2:1.Grundtextens pareisago ”på smygvägar införa” kan också översättas ”införa vid sidan om ..”
Några människor har nämligen innästlat sig hos er …” Judas v 4. – ”nästla sig in”, kan översättas ”komma in vid sidan om”. Tror vi verkligen att ett andligt bedrägeri ska vara alldeles uppenbart? Varför skulle Bibeln i så fall beskriva de andliga bedragarna som ”listiga”, eller att de kommer ”på smygvägar” att de så att säga slinker in ”vid sidan om” det som är sant?
Processen av förförelse bygger på att man ägnar sin huvudsakliga uppmärksamhet åt vällovliga ämnen, vid sidan om det falska lärostoff som samtidigt obemärkt smyger sig in i förkunnelsen. Det är således vid sidan om , eller tillsammans med, inhämtandet av sanna lärosatser, som sinnet leds att bit för bit göra avkall på fundamentala principer, och sedan i förlängningen hamna i direkt förvillelse.
Bedrägeriets favoritmetod är att åka snålskjuts på Sanningen. Vi hör en förkunnelse som faktiskt är sann och därför antar vi att allt som predikas är lika sant. Vi utgår ifrån att allt som sker i det sammanhang vi befinner oss är bibliskt och underlåter därmed att vara på vår vakt. På så sätt kan andliga bedrägerier och falska evangelier komma in ”på smygvägar”.
Matteus 7:15 – Vilka kommer till oss ”i fårakläder, men invärtes är glupande ulvar”? Svar: Falska profeter…sådana som ser goda ut till det yttre.
Apostlagärningarna 20:29-30 talar också om att ”svåra ulvar ska komma in bland er och att de inte ska skona hjorden”.
2 Kor 11: 14-15 – Vilka ska komma som ”en ljusets ängel” respektive ”rättfärdighetens tjänare”? Svar: Satan och hans tjänare.
Bedrägeriet ser oftast bra ut på utsidan men är likväl ett dödligt gift till sitt inre väsen. Satan kommer som ”en ljusets ängel” och vill införa något som ser ut som ” ett nytt ljus”, en ny uppenbarelse över en helig sak. Han kommer inte som en djävul utan som ”en annan Jesus”; inte med en uppenbar villolära, utan med ”ett annat slags evangelium”. Och han utför allt detta i en andlig och kristlig form, såsom ”en annan ande”. 2 Kor 11:4
Falska evangelier är aldrig fullständigt nya budskap, utan snarare det äkta evangeliet med ”smärre” förändringar? Hade inte exempelvis galaterna satt tro till kristendomens grundsanningar? Ändå säger Paulus inte en, utan två gånger att de ”må vara förbannade”, om de nämligen tar emot ett evangelium ”i strid mot vad vi har förkunnat för er..”Gal 1: 8-9. De hade ju ”bara” gjort vissa förändringar av det äkta evangeliet.
Alla former av väckelse kan se bra ut: stor entusiasm och hängivenhet visas upp. Men andlig entusiasm är i sig inget bevis för att Sanningen når människor. Fariséerna visade stor hängivenhet, liksom också katolska mystiker och Jehovas Vittnen gör.
Hur ofta har vi inte fått höra att den yttersta tiden kommer att utmärkas av väckelse? Men väckelse är inte tecknet på att den yttersta tiden har kommit. Förförelse är den yttersta tidens främsta kännetecken. Det är vad Jesus säger i Matt 24: 4,5,11,23,24. Det är också vad Paulus säger i 2 Tess 2:3.
Väckelse idag tror jag handlar mycket om att väcka och varna för den förförelse som drar fram i denna sena tid för att förbereda ”det stora avfallet” (en kristenhet som säges äga livet, men som i själva verket sprider andlig död), som möjliggör antikrists framträdande i skenet av att vara Kristus.
Därtill behövs det att människor under lång tid lärt sig att känna igen antikrists ande som kallas Kristi Ande. Det är vad som nu sker i en stor del av den kristna verksamheten där man öppnar bl.a. både för Katolicismens irrläror och Trosförkunnelsens,


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar