måndag 13 maj 2019

Jesus kontra det ockulta.


predikan finns på ljudfil på originalets sida, länk i botten.

skriftställe 5 Mos 18:9-14
Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig. Du skall vara ostrafflig inför HERREN, din Gud. Hedningarna som du nu fördriver lyssna väl till sådana som öva teckentydning och trolldom, men dig har HERREN, din Gud, icke tillstatt sådant.


Ämne Kulter och det Ockulta
Jag skulle vilja börja morgonen med en definition av termen ockult. Till allt som hör till det ockulta betecknar jag: involvering av förbindelser med andevärlden eller de övernormala krafterna vilka förbindelser inte är orienterade på Jesus som han uppenbaras i Bibeln. Med denna definition antar jag verkligheten i en andevärld och mystiska över- normala styrkor. Jag antar/anser att kyrkan/församlingen gör ett stort misstag när det säger att övernaturliga fenomen är begränsade till en annan tidsålder eller att bara gudomliga människor kan arbeta i mirakler. Ett sådant misstag gör kyrkan öppen för ondskans krafter just för att den vägrar att känna igen den kraftens närvaro.



Definitionen är också avsiktligt väldigt bred. Jag menar att inkludera allt från den mest uppenbara Satans dyrkan till den vanligast accepterade användningen av horoskop. Som exempel vill jag nämna seanser, necromancy/svartkonst (tala med de döda) och alla andra former att kommunicera med de döda, PSI, ESP och alla former av övernaturliga psykiska fenomen, verklig magi (i motsats till enkla snygga tricks) förutsägelser av framtiden, kasta trollformler, att bära av charms, användning av ouija-brädor, astrologi etc. Det som jag skulle vilja visa nu på morgonen är först och främst att Skriften förbjuder Guds folk att vara inblandade i dessa metoder, för det andra varför de är det, och för det tredje, vad vårt positiva alternativ borde vara.



Skriften fördömer det ockulta
Låt mig först ge dig Guds ord som tydligt förbjuder sitt folk att använda sig av det ockulta i sina liv. Vi börjar med morgonens text som har mer saker samlade angående det ockulta än någon annan bibeltext, 5 Mos 18: 9-12. Moses adresserar folket strax innan de korsar Jordanfloden för att komma in i det utlovade landet och driva ut de hedniska nationerna. Han säger:
Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig. Du skall vara ostrafflig inför HERREN, din Gud. Hedningarna som du nu fördriver lyssna väl till sådana som öva teckentydning och trolldom, men dig har HERREN, din Gud, icke tillstatt sådant. 5 Mos 18:9-14



Moses nämner åtta spiritualistiska aktiviteter: spådom, teckentydning, omen, trolldom, besvärjelsekonster, medium, häxkonst eller necromancy / svartkonst. Dessa är inte tydligt olika aktiviteter, de överlappar varandra och används ibland omväxlande. Vad de har gemensamt är att de alla involverar ansträngningar för att få kunskap som vanligtvis är gömd, och sättet att uppnå det är genom kontakter med andevärlden eller med mystiska övernaturliga krafter.



Det finns något annat som dessa åtta aktiviteter har gemensamt. Kunskapen eftersträvas inte av ledig nyfikenhet utan av en önskan att utöva viss makt över människor eller händelser. Detta är tydligast i termen "besvärjelser" i vers 11. Ordet betyder "en som binder en trolldom". Detta är användningen av psykiska eller andliga krafter för att styra en annan person eller händelseförloppet. Detta är mer eller mindre målet, för alla andra aktiviteter också.
Till exempel, när Moabs konung skickade pengar till Bileam för spådom, som det står i 4 Mos 22:7, hans mål var inte bara att ta reda på om Israel land skulle besegras; hans mål var att få Balaam att uttala en förbannelse mot Israel genom sina magiska konster. Men Bileam säger slutligen i 4 Mos 23:23, "Det finns ingen förtrollning mot Jakob, ingen spådom mot Israel." Spådom är för att få makt över ödet, och för att styra människor och händelser efter dina önskemål. (Men Gud gäckar det när det riktas mot Hans folk.) Så dessa åtta ockulta aktiviteter som nämns i 5 Mos 18:10-11 är avsett att illustrera alla de aktiviteter som människor hanterar med övernaturliga världens andar och väsens för att få hemlig kunskap och makt över människor och omständigheter.



Vad säger Mose om sådana aktiviteter? Först i vers 9 kallar han dem "styggelser". Det betyder att Gud anser dem som avskyvärda, motbjudande, vämjeliga. Det är ett mycket starkt ord.

1/. Vi gör väl i att fråga oss själva om någon till synes oskyldig aktivitet som vi är engagerade i kan vara en styggelse i Guds ögon.

2/. Enligt vers 12, är de personer som gör sådana saker en styggelse för Herren. Inte bara aktiviteten utan även människorna blir avskyvärda i Guds ögon. Det är ett obibliskt sentiment att säga: "Gud hatar bara synden, aldrig syndaren." När en person ger sig med vilje över till att, njuta av och följa avskyvärda praktiseringar, gör han sig avskyvärd i Guds ögon. Naturligtvis ställer detta inte en person bortom Guds kärleks räckvidd. Den gudomliga kärlekens härlighet är att den når ut för att rättfärdiga och helga exakt de som Gud avskyr på grund av deras synd.

3/. Enligt vers 10, rankas ockulta aktiviteter tillsammans med barnmord, förbränning av barn som offer. Denna speciella synd nämns troligen i det här sammanhanget, för vi känner alla i våra mage att en sådan sak är avskyvärd. Poängen är då: se på besvärjelser, horoskop, ouija boards, uttydning av framtiden, magi och PSI med lika mycket avsky som Gud gör.

4/. Enligt vers 12, tar Herren bort och förstör dem som övar dessa saker. Det betyder att de till slut faller under hans dom, som nationerna gjorde som utrotades av Israel på grund av dessa styggelser.

5/. Enligt vers 9 blir kontentan att Gud beordrar oss "Du får inte lära dig att följa dessa avskyvärda praxis". Detta är mycket starkt. Inte bara "Gör dem inte", utan också "Lär dig inte ens göra dem. Utrusta dig inte för att göra dem, förbered dig inte på något sätt för att vara en del av dem, experimentera inte med dem." Där gärningen är ond, varje lutning mot att gärningen är ond. Detta är hjärtat av min första huvudpunkt, nämligen att Skriften förbjuder Guds folk från något som helst deltagande i det ockulta.

6/. Enligt vers 10, är ingen som utövar dessa aktiviteter tillåten att stanna bland Guds folk. Både Guds folk i GT och församlingarna i NT bestämdes det att personer i gemenskapen som avsiktligt fortsatte med avskyvärda praxis skulle uteslutas. Mose imponerar trycker allvaret med det ockulta genom att säga att de som utövar det inte får finnas bland Guds folk.



Klart är då från 5 Mosebok 18, att det strider mot Guds vilja att hans folk engagerar sig i ockulta aktiviteter. Men det kan stärka vår tillrättavisning/ förmaning om vi visar att denna undervisning har en bredare bas i Skriften än bara 5 Mos. Ordet "deuteronomy" betyder "andra lagen" (vilket är originalet för 5 Mos). Det är en ombildning och expansion av det som hade lagts av Gud vid Sinai Berg. Så det är ingen överraskning att vi i 4 Mos finner befallningar som dessa: "Du ska inte praktisera spådom eller siande" 19:26, "Vänd dig inte till medier eller trollkarlar, sök inte upp dem så ni blir förorenade av dem: Jag Jag är Herren din Gud "19:31," Om en person vänder sig till medier och trollkarlar, ränner efter dem som de gör efter prostituerade, skall jag ställa mitt ansikte mot den personen och skära av honom från mitt folk "20:6.



Senare i Israels historia bland de synder som kom fram till Guds dom var ockulta aktiviteter. Till exempel säger 2 Kung 17:16-17 att Juda och Israel "övergav alla Herrens, deras, Guds bud ..." Och de brände sina söner och döttrar som offer och använde spådom och trolldom." Judas ondskan uppnådde förmodligen sitt värsta under kung Manasse. 2 Konungen 21: 6 säger: "Han brände sin son som offer och utövade teckentydning och svartkonst och handlade med andebesvärjare och trollkarlar. Han gjorde mycket ont i Herrens ögon och prövade honom."
Jesaja var en av profeterna som Gud skickade till Juda för att varna den kommande domens nation om den inte vände om från sin synd till Gud. Du kan se hans inställning till omen och spådom i 44: 24-26:
Så säger HERREN, din förlossare, han som danade dig redan i moderlivet: »Jag, HERREN, är den som för allt, den som ensam utspänner himmelen och utan någons hjälp breder ut jorden. Jag är den som gör lögnprofeternas tecken om intet och gör spåmännen till dårar, den som låter de vise komma till korta och gör deras klokhet till dårskap, men som låter sin tjänares ord bliva beståndande och fullbordar sina sändebuds rådslag. "
Gud gäckar omen och gör spåmän till dårar, men han bekräftar de ord som hans utvalda talesmän har. Sedan i 47:12-13 använder Jesaja bitande ironi för att påpeka dårskapen att se till det ockulta för hjälp.
Träd fram med de besvärjelser och många trolldomskonster som du har mödat dig med från din ungdom; se till, om du så kan skaffa hjälp, om du så kan skrämma bort faran. Du har arbetat dig trött med dina många rådslag. Må de nu träda fram, må de frälsa dig, dessa som avmäta himmelen och spana i stjärnorna och var nymånad kungöra, varifrån ditt öde skall komma över dig.
Ve över de som fuskar i astrologi och letar efter vägledning till deras horoskop och strävar efter att veta vad dagen kommer att medföra. Guds dom kommer att falla på sådana människor, som Jesaja säger i 2: 6,



Ty du har förskjutit ditt folk, Jakobs hus, därför att de äro fulla av Österlandets väsende och öva teckentyderi såsom filistéerna; ja, med främlingar förbinda de sig
Om vi vänder oss till Nya Testamentet hittar vi ingenting för att ändra denna gudomliga avvisning av det ockulta. Tvärtom är avslaget bekräftat. Till exempel i Apg 19:18 beskrivs resultaten av Paulus evangeliska försök i Efesus så här:
Många av de som var nu troende kom bekänna och avslöja deras praxis. Och ett antal av dem som praktiserade magiska konster förde sina böcker tillsammans och brände dem inför allas ögon. . . Så växte Herrens ord och rådde kraftigt.
När Kristi ord fångar människors sinne och hjärta går all involvering i magiska konster ut. Det är Jesus mot det ockulta; du kan inte ha båda. Förutom den här illustrationen i Apostlagärningarna, listar Galaterbrevet 5:20 trolldom som ett av köttets verk, och i uppenbarelsen 21: 8 listas det tillsammans med mord (precis som 5 Mosebok 18:10) och otukt och avgudadyrkan som grunder för fördömelse.



Därför tycks det vara en tydlig undervisning i Skriften att Guds folk inte ska vara involverade i några ockulta praktiseringar, förbindelser med andevärlden eller övernaturliga väsen och krafter som inte är inriktade på Jesus som han är uppenbarad i Bibeln.



Förminska Gud och upphöja människan
Det andra jag vill visa från Skriften är varför Gud står så emot vårt deltagande i det ockulta. Jag ska beskriva vad jag tycker att grundorsaken är och illustrera det från flera texter. Gud motsätter sig vårt engagemang i det ockulta eftersom det förminskar Gud och upphöjer människan. Eller för att uttrycka det på ett annat sätt; det ockulta är helt enkelt en fortsättning på det gamla sataniska bedrägeriet i 1 Mos 3:5: "Gå utöver vad Gud har utsett, och du skall bli som Gud." Alla former av ockult presenterar oss med en liknande frestelse: kommer vi att agera som den himmelske Faders ödmjuka barn och underkasta oss Guds visdom och vara viliga att begränsa vår kunskap och makt, eller kommer vi, som Adam och Eva, åtrå den frukt som kan göra oss "kloka" och efter den kraft som tillhör Gud? Kommer vi förminska Gud och upphöja oss själva, eller kommer vi att ödmjuka oss och upphöja Gud genom att vara nöjd med hans uppenbarelse och hans kraftanvändning å våra vägnar?



Låt oss börja med vår text i 5 Moseboken 18. I verserna 15-19 lovar Gud att uppresa en profet bland folket likasom Moses. Apostlarna såg den sista och avgörande uppfyllelsen av denna profetia i Jesus Kristus (Apg 3: 22-23). Han var den sista stora profeten likasom Moses. Poängen med denna profetia i 5 Mos 18 är att Gud har utsett en uppenbarare av hans vilja, och ingen annan uppenbarelse bör sökas. I vers 14 säger Mose: "Dessa nationer, som du är i färd med att utplåna, ta hand om siare och spåmän." Sedan i vers 15 ger han Guds alternativ: "Herren din Gud kommer att låta en profet uppstå åt dig... Han skall ta hand om dig." Sedan lägger han till i vers 19: "Den som inte lyder mina ord som han ska tala i mitt namn, jag själv vill kräva det av honom." Gud har själv utsett en Uppenbarare för det som han vill ska bli känt, och när vi vänder oss från eller går bortom den som han sänt för att uppenbara saker för oss och samråder med andra medier, förminskar vi Gud och upphöjer oss själva. Vi sänker/förminskar Jesu Kristi uppenbarelse och tar oss själva gudomens befogenheter. Ingen som älskar Jesus Kristus och orienterar hela sitt liv runt Jesu uppenbarelse kan vända sig till det ockulta för kunskap eller makt.



Jesaja visar oss på ett ställe hur motsägelsefullt det är för människor som hävdar att de är beroende av Gud att söka visdom i det ockulta. Han säger i 8:19, "När de säger till dig," Konsultera medierna och trollkarlarna som skriker och muttrar, "borde inte ett folk samråda med sin Gud?" Det är otänkbart för profeten Jesaja att en person som känner Gud och har Hans undervisning och vittnesbörd (vers 20) i Skriften att konsultera medier. Men någon kan säga, "Gud har inte sagt tillräckligt. Gud är tyst där jag behöver kunskap." Så det var med kung Saul i 1 Samuel 28. Herren stängde sin mun mot Saul och svarade honom inte om filistéerna som närmade sig. Så i stället för att ödmjuka sig för sin tidigare olydnad och vänta tålmodigt på Herren, går Saul till Endors häxa och ber henne att göra det han vet är olagligt - kalla upp Samuels ande från det döda, som kommer och berätta för honom vad han ska göra (v. 15). När Sauls död senare berättas i 1 Krönikeboken 10: 13f, nämns denna synd:



Saul dog för sin otrohet; han var otrogen mot Herren genom att han inte behöll Herrens befallning och också rådfrågade ett medium och sökte vägledning som inte var från Herren. Därför slog Herren honom och överlät riket David, Isais son.

Konsultera medier, teblad, fortunecookies (=förutsägelsekakor), horoskop, kristallbollar, sådana som spår i händerna eller någon annan form av orakel bortom Guds Ord är fel, eftersom det förminskar Gud och gör Honom till en otillräcklig avslöjare av mysterier. Det säger att Gud är oförmögen eller ovillig att berätta allt som är bra för mig att veta. Därför saknar han makt eller godhet för att hjälpa mig, och så tar jag saker i mina egna händer. Därför undviker människor som verkligen älskar Gud och litar på hans godhet och är beroende av hans suveräna makt, alla ockulta övningar.



Tidigare i sitt liv hade Saul varit olydig mot Guds bud i en annan situation. Gud hade befallt honom att förstöra amalekiterna och deras byte. Men Saul tog de bästa djuren till offer för Gud. Samuel närmar sig Saul med Guds bestraffning och sade:
Menar du att HERREN har samma behag till brännoffer och slaktoffer som därtill att man hör HERRENS röst? Nej, lydnad är bättre än offer, och hörsamhet bättre än det feta av vädurar. Ty gensträvighet är trolldomssynd, och motspänstighet är avguderi och husgudsdyrkan 1 Sam 15:22-23

Uppror är detsamma som en spådoms synd. Det är ingen oavsiktlig jämförelse. Spådomssynd innebär att man har kontakter med övernaturliga andar eller krafter för att få kunskap och makt. Och Samuel säger att det är detsamma som uppror mot Gud. En människa involverad i det ockulta är en människa i uppror. Oavsett om han uppfattar det tydligt eller inte så är han inblandad i en uppriktig ansträngning att avskaffa Guds suveränitets absoluthet och positionera sig på en högre nivå i universums regering.



Hela fältet av det ockulta är Satans sådd av stolthet. Varje aktivitet ger människan möjlighet att kasta av sig sin begränsning och ta på sig den visdom och kraft som tillhör Gud. "Ät denna frukt och du blir som Gud." Simon trollkarlen indikerar vart det ockulta leder. Han beskrivs i Apg 8:9-11,
Nu var där i staden före honom en man vid namn Simon, som hade övat trolldom, så att han hade slagit det samaritiska folket med häpnad, och som sade sig vara något stort. Till honom höllo sig alla, både små och stora, och sade: »Denne är vad man kallar 'Guds stora kraft.'» Och de höllo sig till honom, därför att han genom sina trollkonster under ganska lång tid hade slagit dem med häpnad.



Oavsett hur oskyldigt praktiseringarna av det ockulta verkar i början, är de alla dimensioner av det uppror som har pågått sedan Edens trädgården: Syftet att undvika begränsningar och bestämmelser till en suverän Gud i barnslig underkastelse, och istället få en kraft som kan kallas stor. Människan i det ockulta är en människa i uppror.


Andlig otukt
Ett annat sätt att avslöja det onda engagemanget inom det ockulta är att säga att människan i det ockulta är en människan i otukt. 3 Mos 20:6 säger, "Om någon vänder sig till andar som talar genom besvärjare eller spåmän, för att i trolös avfällighet löpa efter dem, så skall jag vända mitt ansikte mot honom och utrota honom ur hans folk " Konsulterande medier är som att begå äktenskapsbrott mot Gud. Jesus Kristus är församlingens make. Han är Guds fullständiga uppenbarelse. Allt vi behöver veta och all kraft som det är bra för oss att få, kommer genom honom och hans Ord. När vi går efter andra hemliga orakler och psykiska krafter säger vi faktiskt att vår make är otillfredsställande och vi måste söka älskare på annat håll. När en kristen tittar på sitt horoskop, behandlar han Jesus på samma sätt som en man behandlar en fru när han tittar på Playboy för att få den kittling/ upphetsning han inte längre känner för henne. Engagemang i det ockulta är fel eftersom det är andligt äktenskapsbrott, det är uppror mot Guds suveränitet, och det förminskar hans uppenbarelse samtidigt som man upphöjer mänsklig stolthet.



Avslutningsvis, vad är det positiva kristna alternativet till det ockulta? Svaret är ett och samma överallt i Nya testamentet: Det här är segern som övervinner världen, vår tro. Över det ockultas alla lockelser står Jesus Kristus, Guds uppenbarelse förkroppsligad. Tron tar ställning till denna uppenbarelses tillräcklighet och söker ingen annan hemlig kunskap. Tron är öppen för Guds kraft genom Jesus Kristus ensam och söker ingen annan psykisk eller andlig kraft. Tro klänger sig fast vid Jesus, älskar Jesus, avgudar Jesus, litar på Jesus, upphöjer Jesu tillräcklighet och skyr alla många kläder, frestelsen av det ockulta.


av John Piper
https://www.desiringgod.org/messages/jesus-vs-the-occult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar