lördag 18 maj 2019

Bönen Fader vår Är inte längre relevant säger Bertil Dolfen.


Här är undervisningen om Herrens bön, vilken Bertil Dolfen lär ut inte längre anser relevant att be.

https://www.youtube.com/watch?v=5Eq_TmaHNP8

Mina egna kommentarer som ligger efter varje avsnitt är i röd färg.
Det Bertil säger i svart
Bibelverser i blått och alla bibelverser nämnde han inte vart det stod, så jag fick leta.
Avsnittsdelrna av bönen i lila.


B. Idag ska vi tala bara några korta minuter om bönen Fader vår!



B. När vi ska gå in och läsa i bibeln är det viktigt att vi förstår vilken tidsperiod som det vänder sig till. Här är det till lärjungarna han talar, Hur många var över 20 år? Bara en, Petrus, för han behövde betala tempelskatt, resten var tonåringar. Det var alltså tonåringar som levde under det gamla förbundet.


M. Petrus var redan gift när han förenade sig med Jesus, så han torde varit runt 18 då, men de andra torde varit någonstans mellan 13-30, Jesus var 30 vilket var den lagliga ådern för att bli en rabbi och ta till sig studenter, vilket betyder att de andra var yngre. Vid 13 års ålder kunde man följe en rabbi om man ville. Alla var ju fiskare, så de arbetade vilkte betydde att de var i tonåren någonstans. Bar mitzva hebreiska, בר מצווה, "budets son" kallas det tillfälle då en judisk pojke uppnår sin religiösa myndighetsålder vid 13 års ålder.


B. När Jesus vid den här tiden gick och talade med dem så var ju fortfarande förlåten kvar i templet. Den hindrade människor för direktkontakt med Gud. Det viktigaste som Jesus gjorde var att upprätta relationen mellan Fadern och oss. Lärjungarna kunde alltså inte ha direktkontakt med Gud, för de levde under gamla förbundet under lagen. Så när de frågade honom hur de skulle be, så lärde han dem att be Fader vår, för han kunde ju inte lära dem att be så som vi gör, i direkt relation med Gud. Det fanns ju inte på kartan. Han var tvungen att lära dem en bön som skulle passa just då.

När vi gått igenom det här kommer ni förstå varför Fader vår aldrig nämns i apostlagärningarna eller breven. Nu ska vi se på bönen utifrån det gamla förbundets ögon och det nya förbundets ögon. Det vi kommer se är att det bara är en rad som är giltig att be.


M. All skrift är utandad av Gud 2 Tim 3:16-17 All skrift som är ingiven av Gud är ock nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, (Luk. 24,27. Rom. 15,4. 2 Petr. 1,19 f). så att en gudsmänniska kan bliva fullt färdig, väl skickad till allt gott verk. (1 Tim. 6)
Vi kan alltså inte väja vad vi vill ha och inte eller vad vi själva tycker är relevant eller inte. Gamla testamentet och det nya är båda lika relevanta. Hade de inte varit det så skulle lärjungarna inte använt GT när de vittnade eller förklarade skrifterna. Att bönen endast nämns en gång är inte samma sak som att en nu är ogiltig och inte lägre ska bes.


B. Fader vår som är i himmelen; Gud var vår Fader i det gamla förbundet nu är han pappa, som vi hoppar upp i knät på, för vår relation nu är mer intim. Vi är redan i himmelen med honom säger oss Ef 2:6 Ja, han har uppväckt oss med honom och satt oss med honom i den himmelska världen, i Kristus Jesus,


M. Det här med att hoppa upp i knät på pappa, det har kommit in med Nya Apostoliska Reformationen, NAR. En överbetoning på att förminska Gud och få honom mer lik oss, även då vi aldrig kan mäta oss med honom. För mig blir det här tänket lite ”smågudar” i brist på bättre förklaring. Min Fader i himmelen är inte på samma nivå så säga; Hej där pappa, känns för intimt, för familjärt, och får ner Gud på samma nivå som mig. Personligen använder jag fortfarande Fader, inte pappa.


B, Helgat varde ditt namn; ja fast nu är ju vi heliga. Hebr 10:10 Och i kraft av denna »vilja» hava vi blivit helgade, därigenom att Jesu Kristi »kropp» en gång för alla har blivit offrad.


M. Väljer citera; 1 Pet 1:16 Det är ju skrivet: »I skolen vara heliga, ty jag är helig.»3 Mos. 11,44 Ty jag är HERREN, eder Gud; och I skolen hålla eder heliga och vara heliga, ty jag är helig. För mig betyder denna uppmaning att vi inte är lika heliga, det är någonting vi arbetar på precis som vi gör på vår helgelse. Att därför säga; vi är redan heliga, det blir om igen tt förminska Gud och göra honom mer lik oss, eller om man så vill göra oss mer lika honom.



B. Tillkomme ditt rike; men nu är Guds rike inom oss. Luk 17:20 Och då han blev tillfrågad av fariséerna när Guds rike skulle komma, svarade han dem och sade: »Guds rike kommer icke på sådant sätt att det kan förnimmas med ögonen, Guds rike är här och nu.


M. Guds rike är till att börja med inte av denna världen, så här blir det en tolkningsfråga. Jag instämmer i att Guds rike är och ska var inom oss, så till vida att vi har i och med frälsningen fått del av Guds natur, och på så sätt blivit lik honom, vi har så att säga hans rike inom oss. Men Guds rike är inte här och nu rent fysiskt. Sättet vi lever på och att vi berättar om Jesus är att dela med sig av det himmelska riket, som inte är av denna världen, vilket Jesus själv poängterade. Joh 18:36 Mitt rike är icke av denna världen. Och att be att hans rike ska komma, vilket ju är vad frasen betyder handlar ju om det tillkommande riket, det som inte är i funktion ännu. Vi kommer se en del av hur det är i himmelriket, under 1000 årsriket om vi är med då.


B. Ske din vilja som i himmelen så ock på jorden; Det är ju vårt uppdrag att se till att det blir på jorden som det är i himmelen. Det är inte han som gör det utan han ger oss kraften att göra det. Hebr 10:13 och väntar nu allenast på att »hans fiender skola bliva lagda honom till en fotapall».


M. Rent NAR snack. Vi kan inte göra någonting i den vägen. Jesus kommer förändra allting under de 1000 åren då Satan är fängslad. Han är den som kommer förändra allting. Men idag undervisas det om att vi ska lägga 7 berg under oss, Religion, underhållning, familj, undervisning, media, politik & regering, affärer. Vårt uppdrag, det enda vi fått, är att predika evangelium för alla. Det är också vad han hjälper oss att göra.


B.Ge oss idag vårt dagliga bröd; Idag har vi en annan relation med Fadern, han är ju vår pappa, så han ser till att vi får mat, det gör ju vi föräldrar med våra barn.


M. Idag har vi, i synnerhet i västvärlden, där mat finns i överflöd, en tendens att ta lätt på detta med mat och annat. Även de som lever på marginalerna har ofta kredikort, så de klarar livhanken, om så endast en månad i taget. Vore vi i ett land där resurserna saknas, ja då kanske vi tog orden här på allvar. Att be Gud se till att vi har dagligt bröd, är för mig en form av tacka Gud för att jag slipper gå hungrig. Inte bara ta för givet att han kommer förse mig. Och det handlar inte heller om att vi inte behöver den hjälpen.


B. Förlåt oss våra skulder; Jesus har numera redan förlåtit oss vi ska bara ta emot det som redan gett, vi behöver inte be om förlåtelse ens en gång. 1 John 2:2 han är försoningen för våra synder, ja, icke allenast för våra, utan ock för hela världens.


M. Ren HYPERNÅD biten som följer anser han gäller, men som jag ser det, så kan vi inte ha den biten utan denna. Om vi själva ska säga förlåt till de vi sårat, hur mycket mer bör vi då inte be vår Frälsare om förlåt de gånger vi faller och syndar. Han offrade sitt liv , han dog för oss? Hur kan vi inte be honom om förlåt? Hur kan vi ta så lätt på det hela och säga han har redan förlåtit? Jag är säker på att de som håller denna åsikten att vi ska förlåta andra som gör fel mt oss, också förväntar sig att andra säger förlåt till dem när de själva blivit sårade. Vi värdesätter på detta viset mer familjemedlemmar och vänner en den som offrade sitt liv för att köpa oss fria. För vi ber familj och vänner om förlåt, och förlåter dem, men vi ids inte använda det lilla ordet ”FÖRLÅT” till den som bokstavligen gick i döden för oss. Rent nonsens! Och folk med den här inställningen borde skämmas! Fortsättning under då de båda hänger ihop.


B. Så som också vi förlåter dom oss skyldiga är; den versen gäller, för vi ska förlåt de som gör oss illa. Det kan vara jättetufft ibland och det kan vi behöva be gud om hjälp att göra. Om vi inte förlåter andra så har de en hållhake på oss som gör att vi inte blir helt fria. Det är inte heller så att om vi inte förlåter andra, så kommer inte Gud förlåta det vi gjort, för Jesus har ju redan förlåtit alla världen synder.


M. Se kommentaren ovan + Om vi ska förlåta det som andra är skyldiga oss, så fungerar inte avdelningen av detta alls, då ju Förlåt oss våra skulder så som och vi förlåter dem oss skyldiga äro, hör ihop. Att göra uppdelningen av detta är helt ologisk. Matt 6:14-15 Ty om I förlåten människorna deras försyndelser, så skall ock eder himmelske Fader förlåta eder men om I icke förlåten människorna, så skall ej heller eder Fader förlåta edra försyndelser. Det går också helt emot detta, så går det när man plockar ut verser och inte läser sammanhanget. Att tro att det inte gäller är galematias.


B. Inled oss inte i frestele; Gud frestar ingen. Jak 1:13 Ingen säge, när han bliver frestad, att det är från Gud som hans frestelse kommer; ty såsom Gud icke kan frestas av något ont, så frestar han icke heller någon. De höll sig till lagen, du får inte, du får inte, du får inte. Varje sådan rad är en frestelse i sig. Inled oss inte, låt oss inte ta till oss detta så vi går in under det.


M. Visst det är sant, det är inte Gud som frestar oss, utan det gör frestaren. MEN, Gud kan tillåta att frestelserna kommer. Han tillåter prövningar för att se vilket material vi är av. Sedan är det så att i början så är vi barn och då faller vi lätt för det som frestaren kommer med, men i takt med att vi mognar in i förståelsen av ordet och växer upp till vuxna individer i tron, så är det meningen att genom helgelsen ska vi mer och mer kunna stå emot dessa frestelser. Därför orden Inled oss inte i frestelse, eller låt oss inte falla för frestelserna som kommer vår väg. Inte så att han inleder oss genom att sända frestelserna vår väg, utan han kan genom den Helige Ande hjälpa oss stå emot frestelserna när de kommer.


B. En kristen författare ville testa lite av det här, så när hans barn och kompisar var ute på gräsmattan gick han ut och pekade på en buske och sade; den här busken får ni inte röra eller skada. Sedan gick han in och ställde sig och såg ut genom fönstret. Det tog inte många minuter innan barnen ställde sig runt den och började sparka på den. Det förbjudna lockar.
Men vi har inte lagen kvar längre, för när det är ny överstepräst, så är det ny lag. Jesus är vår nya överstepräst och hans lag är; Joh 13:34 Ett nytt bud giver jag eder, att I skolen älska varandra; ja, såsom jag har älskat eder, så skolen ock I älska varandra.


M. Måste kommentera den biten, ena minuten säger han att Gud frestar oss inte, nästa ger han ett roligt (läs tragiskt) exempel på en pappa som gör det. Vad i hela världen är meningen med det? Undervisningen här blir gör inte som jag gör gör som jag säger, eller något?


B. Fräls oss ifrån det onda; Satan är besegrad det var han inte då. Vi behöver alltså inte vara rädda för det onda, utan han är rädd för oss. Han vill bara inte att vi ska förstå det, för då tappar han den lilla makt han har. Den svagaste kristna är starkare än den starkaste bland demoner. För vi är rättfärdiggjorda i Kristus


M. Se mer längre ner *1


B. Riket är ditt; Vi är en del av riket numera.

 Makten; Jesus har gett oss makten.

Härligheten; Ja vi ska gå från härlighet till härlighet 3 Kor 3:18 Men vi alla som med avhöljt ansikte återspegla Herrens härlighet, vi förvandlas till hans avbilder, i det vi stiga från den ena härligheten till den andra, såsom när den Herre verkar, som själv är ande.


M. Slår ihop tre i ett här. Riket är ditt och makten och härligheten. En anledning är ju att det trots allt står så i bönen, inte var för sig, inte med kommentarer efter att detta gäller oss. Utan Jesus, och Fadern är de som riket tillhör, det är de som har makten i evighet, och det är dem som härligheten och äran tillhör. 

 Se mer längre ner *2



B. Det som alltså finns kvar är pappa hjälp mig förlåta dem som gjort mig illa.


"Detta kallas hyper-dispensationallism. John Nelson-Darby är upphovsmannen till den läran". Jon-Are Pedersen hjälpte mig med den här biten. "


*1
Diskussionsguide för Matteus 6:13
"Och led oss inte i frestelse."
Ty om vi, medan vi voro Guds ovänner, blevo försonade med honom genom hans Sons död, så skola vi, sedan vi hava blivit försonade, ännu mycket mer bliva frälsta i och genom hans liv. Rom 5:10


Ty synden skall icke råda över eder, eftersom I icke stån under lagen, utan under nåden. Rom 6:14
Kristus friköpte oss från lagens förbannelse, när han blev en förbannelse för vår skull. Det är ju skrivet: »Förbannad är var och en som är upphängd på trä. Gal 3:13
För att vi skola vara fria, har Kristus frigjort oss. Stån därför fasta, och låten icke något nytt träldomsok läggas på eder Gal 5:1


Varje människa som någonsin levt har varit tvingad att strida mot frestelsen.


Jesus själv måste bli frestad för att han skulle kunna bevisa sin seger över synden och få auktoriteten att vara vår frälsare. Om synd var en nödvändig del av Jesu liv, så säger det sig självt att vi också kommer behöva möta frestelser.


När vi ser att Nya Testamentet spenderar så mycket tid att prata om lagen och rollen som den spelar för att kämpar för att leva ett liv i nåd, måste vi förstå att lag och frestelse nästan kan användas utbytbart.


Utan lagen har vi inget begrepp om synd. Men när vi har lagen förstår vi då att det finns ett rätt och ett fel sätt att leva.
Frestelsen är helt enkelt valet att leva på rätt sätt (Guds sätt) eller att leva på fel sätt (vår väg).


Om alla människor frestas, blir det enda som skiljer oss åt om vi regelbundet ger efter för frestelsen eller om vi lever i seger över den.


Austin demonstrerade i sin predikan från förra veckan att varje person som lever borta från Kristus och inte känner honom, besegras automatiskt av frestelsen varje dag i hans eller hennes liv. Det här är vad det innebär att vara andligt död. Det finns inget liv, ingen vilja och ingen förmåga att slåss.


Problemet med själar förfallna av synd är att varje gång vi får valet att välja Guds väg eller vår väg, väljer vi vår egen väg. Vi faller till föga för frestelsen och döden åstadkommer mer död.


Guds plan för sina barn - alla de som han har mirakulöst väckt till andligt liv - är att vi lever för att kräva seger över synd och frestelse. De viktigaste verserna jag har citerat från romarbrevet och galaterbrevet, tillsammans med resten av Skriftens vittnesbörd, berättar för oss att den person som lever ett liv kontrollerat av Guds Ande, kommer att leva varje dag i seger över frestelsen. Det finns ingen anledning att en kristen någonsin måste synda.


De praktiska problem vi står inför beror på att Guds barn har seger över frestelsen, men vi lever för mycket av våra liv som om vi inte har det. Vi är frestade, vi syndar, och vi misslyckas med att leva i seger över frestelsen.


Det är därför som Jesu bönemodell är så viktig.


Det grekiska ordet för led (eisphero) har en konnotation att bli föremål för fångenskap. Så frågan är inte huruvida vi kommer att möta frestelsen. Frågan är huruvida vi kommer att ledas som en fånge till synd eller ledas som en fånge till Gud. Vi kan inte vara fångade av båda.


Bön måste fokusera våra hjärtan på att bli fängslade av Guds frälsning så att vi inte längre hålls fängslade av synden.


"Utan fräls oss ifrån ondo."


Ondskan förstås typiskt på ett av två sätt.
1. Ondska är de dåliga sakerna som individer är ansvariga för att de gör i uppror mot Gud.
2. Ondska är en kraft i världen som härrör från en närvaro av uppror mot Gud i världen, som medför dåliga saker till människor som kanske inte är personligen direkt ansvariga för ondskan.


Vi förstår alla ondskan som synd i definition en. Den andra definitionen av ordet är vanligtvis det som filosofer hänvisar till som "onda problem." Det är vanligtvis vad människor pratar om i händelse av tragedi eller ett oskyldigt barns eller älskades sjukdom eller död.
Den fantastiska nyheten om evangeliet är att Gud befriar oss från båda sorternas ondska.


Jesu liv befriar oss från vår fångenskap till synden nu, och kommer också att befria oss från alla effekter av synden i framtiden. Det här är verkligen riktigt riktigt bra nyheter !!!!!!!!


När vi ber Gud att befria oss från det onda frågar vi inte i den meningen att vi är osäkra på om det kommer att hända. Vi ber hellre med tillförsikt att Gud kommer att leverera det som han redan har lovat. Vi har redan fått seger över synden, och vi kommer mer och mer att få frihet från alla aspekter av syndens förbannelse i evigheten.


Diskussionsfrågor, eller enbart frågor att reflektera över.
Hur frestar tider av ondska (sjukdom, död, dåliga omständigheter) oss att synda?
Hur kan vi vara trogna mot Gud under tider av frestelse?
Vilket område av ditt liv måste du börja leva i segern som Gud redan har givit dig över synden?
Vilka steg behöver du vidta för att leva i den segern?
Hur kommer dessa steg att kräva att du litar på Gud med mer av ditt liv?
Hur är bön vitalt för att du ska leva i seger över synden?
Hur kan vi be för varandra att ha seger över synden?


https://daretoventure.org/2018/02/deliver-us-from-evil/


*2
Herrens bön, som den är skriven i Matteus 6: 9-13.
6 förfrågningar nämns i bönen;
1. Vi behöver förstå vikten av Gud och Guds karaktär när vi ber.
2- Vi erkänner behovet av vårt aktiva deltagande i Guds rike och Guds vilja varje dag.
3- I fråga om dagligt bröd erkänner vi vårt beroende av Gud.
4, Vi söker förlåtelse genom behovet av att gå till Gud för förlåtelse,
5, Vi måste förlåta andra som har problem med oss.
*Vi noterar att förlåtelsen och mottagandet av förlåtelse är den enda villkorliga delen av bönen.
6, Vi önskar Guds skydd mot oss själva och den onda
För ditt är riket och kraften och ära för evigt. Amen.


Herrens bön är en bön till efterföljare av vår Herre och Frälsare. Och slutet på bönen är parallell med början.
Vi ber, "ditt rike kom" och vi bekräftar i slutet: "Ditt är kungariket."
Vi ber "Din vilja bli ske" och vi bekräftar att Gud har makt att fullborda Hans vilja. Därför ber vi: "Din är makten."
Vi ber, "Helgat är ditt namn" och vi bekräftar: "Din är härligheten." Vi avslutar bönen där vi började - i dyrkan.


Jag hoppas att du har sett i Herrens bön att det inte bara är det sätt som Jesus lärde oss att be, och det är det. Det är en bönemodell, ett mönster för vår bön. Allt som du kan tänka på eller behöver eller vill eller ber på något sätt kan falla under en eller flera av aspekterna av Herrens bön.


Visst, det lär oss oss ett sätt att be, men jag tror ännu bredare än det, du har sett att Herrens bön lär oss hur du tänker, en väg att leva, ett perspektiv på hela livet. Varje aspekt av Herrens bön är lärande för oss, inte bara om vårt böneliv, men också om livet i allmänhet. Jag älskar hur allomfattande bönen är. Det finns så mycket balans i det och täcker alla baser, så att säga.


Ditt är Riket
Låt oss se på den första delen - Ditt är kungariket. När vi ber "Ditt rike kom" säger vi att vi vill att Gud ska regera och styra i våra liv och i vår värld. Vi förklarar att han är kungen och den som regerar och styr, men ändå inte till den ultimata sinnen som kommer att inträffa i en senare inställning.



http://johnsnotes.com/For-Thine-is-the-Kingdom.htm

Ska vi inte bedja Fader vår


Ska vi inte bedja Fader vår
Det var någon som på annan plats menade att det var att förbli i GT och gamla förbundet att bedja Fader vår.
Men det är inte att vara kvar i Gamla förbundet att be Fader Vår. Det är istället både en bön och bekännelse om vad som gäller i det nya förbundet.
Fader vår som är i Himmelen: Det är en bekännelse att det är Gud som har kontrollen.
Helgat varde Ditt namn: Det är en bekännelse att vi ska ära Gud som är avskild och helig.
Tillkomme ditt rike: en bön om att Han ska upprätta Tusenårsriket.
Ske Din vilja såsom i himmelen så och på korden: en bön om tillkommelsen av en ”Ny himmel och en ny Jord.”
Inled oss icke i frestelse utan fräls oss ifrån onda: Ge oss hjälp i frestelsen och skydda oss mot den onda och onda människor.
Förlåt oss våra skulder såsom och vi förlåta dem oss skyldiga äro: Påminner oss om att vi dagligen är i behov av syndabekännelse och syndaförlåtelse och vi ska förlåta de människor som syndar emot oss. (förlåta 70 x 7 ggr. alltså ett ändlöst förlåtande sinnelag)
Ty riket är Ditt Din är makten Din är härligheten i evighet: En bekännelse och tro på Guds allmakt, Guds härlighet och att Han kommer med sitt rike, inte bara som nu inom oss utan med sitt synliga uppenbara riket som Han ska upprätta för all evighet.
Så låt oss alltid bedja Fader vår!





1 kommentar: