fredag 13 juli 2018

Taize mer utförligt



Taize tillbedjan - växer i popularitet, men rötterna finns i mystisk monasticism

28 augusti 2017 av Lighthouse Trails författare, Chris Lawson



(Författare till Taizé: En gemenskap och tillbedjan: Ekumenisk försoning eller en interfaith =Tro över samfundsgränser) delusion (= villfarelse) ?)



Tillbedjan i Taizé har lockat många människor från hela världen och från många olika samfund. Medan många av orden som finns i Taizé dyrkan musik är ord som finns i Skriften eller ord som inte nödvändigtvis strider mot Skriften, är Taizé-låtarna och tillbedjan själva centrerad kring kontemplativa, ekumeniska och ofta framträdande andlighetsteman. Tyngdpunkten ligger inte på undervisningen eller förmaningen av Guds ord utan är att hjälpa deltagarna att "uppleva" Gud genom sensorisk fokuserad musik och sång. En kyrklig förening i Storbritannien beskriver Taizé dyrkan stil som sådan:



Taizé-samfundets kontemplativa tillbedjans-praxis främjas vid en årlig internationell konferens. Taizé dyrkan införlivas i ett stort antal kyrkor, både protestantiska och katolska och dess mönster av hängivenhet emuleras i andra monastiska samhällen runt om i världen.



En Taizé tillbedjanstjänst involverar sjungna och chanteda böner, meditation, en period av tystnad, liturgiska läsningar och användning av levande ljus. Det finns ingen predikning. Bönens stil vid Taizé har lockat många tillbedjare från hela världen och från många olika samfund.
Huvudfokus på Taizé dyrkan är de chantade bönerna, meditationerna och låtarna. Bibeln varnar emellertid mot sådana metoder:



När du ber, använd inte förgäves repetitioner, som hedningarna gör, för de tror de skall bli hörda för sitt stora talande. Var inte ni, såna som dessa, ty din Fader vet vad du behöver, innan du ber honom om det. Matt 6: 7-8



Det kontemplativa nätverket, en online-resurs för dem som är intresserade av meditativa bönepraxis, beskriver Taizes tillbedjan och bön så här:



För de som är bekanta med Taizes vanliga bön, men inte är bekanta med den centrerande bönpraxisen, kommer de att upptäcka att de växer från samma rot av att försöka överge sinnet och hjärtat till Guds intima närvaro. De delar samma anda i antika monastiska traditioner för att öppna utrymme för att låta Guds Ord genljuda i alla dess dimensioner. De som har smakat på detta öppna utrymme under den tysta perioden av en gemensam bönetjänst i Taizé kan finna sig väl lämpade att utforska relaterade kontemplativa metoder som Lectio Divina och Centering Prayer.



Taizé-dyrkan bygger inte på Guds objektiva Ord, men erbjuder snarare andliga upplevelser som är subjektivt tilltalande för köttet. I Skriften instrueras vi att bygga upp den inre andliga mannen och att motstå köttets köttslighet (Ef 3:16, Rom 8:1-16).



och beder att han ville efter sin härlighets rikedom förläna eder, att I genom hans Ande växen till i kraft till eder invärtes människa,



Så finnes nu ingen fördömelse för dem som äro i Kristus Jesus. Ty livets Andes lag har i Kristus Jesus gjort mig fri ifrån syndens och dödens lag. Ty det som lagen icke kunde åstadkomma, i det den var försvagad genom köttet, det gjorde Gud, då han, för att borttaga synden, sände sin Son i syndigt kötts gestalt och fördömde synden i köttet. Så skulle lagens krav uppfyllas i oss, som vandra icke efter köttet, utan efter Anden. Ty de som äro köttsliga, de hava sitt sinne vänt till vad köttet tillhör; men de som äro andliga, de hava sitt sinne vänt till vad Anden tillhör. Och köttets sinne är död, medan Andens sinne är liv och frid. Köttets sinne är nämligen fiendskap mot Gud, eftersom det icke är Guds lag underdånigt, ej heller kan vara det. Men de som äro i ett köttsligt väsende kunna icke behaga Gud. I åter ären icke i ett köttsligt väsende, utan i ett andligt, om eljest Guds Ande bor i eder; men den som icke har Kristi Ande, han hör icke honom till. Om nu Kristus är i eder, så är väl kroppen hemfallen åt döden, för syndens skull, men Anden är liv, för rättfärdighetens skull. Och om dens Ande, som uppväckte Jesus från de döda, bor i eder, så skall han som uppväckte Kristus Jesus från de döda göra också edra dödliga kroppar levande, genom sin Ande, som bor i eder. Alltså, mina bröder, hava vi icke någon förpliktelse mot köttet, så att vi skola leva efter köttet. Ty om i leven efter köttet, så skolen I dö; men om I genom ande döden kroppens gärningar, så skolen I leva Ty alla de som drivas av Guds Ande, de äro Guds barn. I haven ju icke fått en träldomens ande, så att I åter skullen känna fruktan; I haven fått en barnaskapets ande, i vilken vi ropa: »Abba! Fader!» Anden själv vittnar med vår ande att vi äro Guds barn.



Jesus Kristus instruerade sina lärjungar att de inte skulle använda repetitiva böner (chanting) som hedningarna (new age, hedningar, etc.) gör. När som helst erfarenhet ges högre hänsyn än Guds Ord, sätter det följeslagare i risken att bli offer för bedragande och till och med farliga andliga riken. Mystiska och esoteriska upplevelser är subjektiva, vilket innebär att de inte grundar sig på något solid eller konkret. Det är Guds Ord (Bibeln) som ska vara vår styrmekanism genom livet. Tänk på dessa verser som visar betydelsen av Guds ord. Du hittar inga verser som ger trovärdighet för att söka efter mystiska erfarenheter:



Jesus Kristus instruerade sina lärjungar att de inte skulle använda repetitiva böner (chanting) som hedningarna (new age = nya eran, hedningar, etc.) gör. När som helst erfarenhet ges högre hänsyn än Guds Ord, riskerar följare att bli offer för bedragande och även farliga andliga riken. Mystiska och esoteriska upplevelser är subjektiva, vilket innebär att de inte grundar sig på något solid eller konkret. Det är Guds Ord (Bibeln) som ska vara vår styrmekanism genom livet. Tänk på dessa verser som visar betydelsen av Guds ord. Du hittar inga verser som ger trovärdighet för att söka efter mystiska erfarenheter:

Ty Guds ord är levande och kraftigt och skarpare än något tveeggat svärd, och tränger igenom och så att det åtskiljer själ och ande, märg och ben, och det är en domare av hjärtans uppsåt och tankar. Hebr 4:12


All skrift som är ingiven av Gud är nyttig för undervisning, till bestraffning, till upprättelse, till fostran i rättfärdighet, så att en gudsmänniska kan bli fullt färdig, väl skickad till allt gott verk. 2 Tim 3: 16-17


Hur ska en yngling bevara sin väg obesmittad? När han håller sig vid ditt ord. (Ps 119:9)


Huru skall en yngling bevara sin väg obesmittad? När han håller sig efter ditt ord.

Då sade Jesus till de judar som trodde på honom: Om ni fortsätter i mitt ord, då är ni verkligen mina lärjungar; Och du skall känna sanningen, och sanningen ska göra dig fri. John 8: 31-32



Taizé tillbedjan påverkad av katolska böner

De repetitiva Taizé-låtarna påverkas av den romersk-katolska uppfattningen att en person behöver säga en viss mängd upprepade böner för att de ska vara tillräckliga (t.ex. den katolska verkets mentalitet - som dikterar att man måste göra tillräckligt med gärningar för att minska tiden i skärselden).

Ett exempel i romersk katolicism skulle vara Rosbandet låga brummande repetition av samma uppsättning böner, något som detta: Sex repetitioner av vår Fader, femton repetitioner av heliga Maria och tre repetitioner av Ära-till bönerna. Dessa repetitiva böner sägs vanligtvis före eller efter mitten av veckan.

Jesus sa, när han frågades om hur man ber, att bara be till Gud (inte Maria eller heliga eller änglar) och inte upprepa samma böner om och om igen som hedningarna "för de tror att de ska bi hörda för sitt myckna talande. ”

Sex olika psalmer säger att vi ska sjunga en ny sång till Herren, men ingen säger att vi ska chant. Nu är Psalm 136 unik eftersom den använder kör "hans barmhärtighet är för evigt" men det här är inte en chant, eftersom det varje gång är ett svar på ett annat uttalande. Så, till skillnad från psalmerna, använder katoliken oändliga upprepningar från skulden (i straff) eller att bli hörd av Gud eller av den meningen att Taizé-låtarna sjungs för att tillåta deltagarna att gå in i mind-changing(= sinnesförändrande) trance-like (= trans-liknande) tillstånd.



Taizé tillbedjan praktiseringar liknar New Age Meditation
Tyvärr liknar många av de andliga upplevelserna som uppstår under Taizé-gudstjänst, det som sker under New Age-meditation. Följande citat är från Lacy Clark Ellman, författare till New Age hemsida, ”A Sacred Journey = en helig resa”. Hennes citat är från "Inne i Taizé-gemenskapen: En intervju med broder Emile." De processer (dvs tekniker) hon nämner påminner om många omvandlande ockulta metoder. När det gäller Taizé tillbedjan, förklarar Ellman:

Sjunga deras [Taizé munkarnas] chants transporterade mig-centrerarade mig, vilket gav mig fred och öppnade sålunda upp mig, till den Heliga. Jag har varit känd för att beskriva det som den perfekta kombinationen av kontemplativ och karismatisk - orden enkla och liturgiska i naturen, med upprepningen som gör plats för den heliga guiden att komma in. . . .



I stället för att försöka underlätta en upplevelse med ljusa ljus och lättfastnande låtar, bjuder [Taizé] bröderna in besökare i sin egen upplevelse - en rytmisk övning av chants, läsning och meditativ tystnad på språk som finns över hela världen. De förklarade inte vad som händer eller hur man deltar, förutom en styrelse som visar vilken låt som skulle sjungas härnäst.



Problemet med denna förklaring är att ockultister (shamaner, trollkarlar, häxor, etc.) och New Age-utövare runt om i världen får liknande erfarenheter, i varierande former, genom andlig kontakt via spiritualism, séanser, kanalisering etc. Så även icke kristna uppnår olika nivåer av frivilliga och ofrivilliga besatthetstillstånd, med samma process.



I stället för att uppmuntra kristna tillbedjans-inställningar som ger en tydlig förståelse för goda bibliska predikningar och undervisning i Bibeln, ger Taizes gudstjänster ett snabbt spår till andlig upplevelse via obibliska former av bön, meditation och tystnad. I många fall kringgår de Bibeln helt och hållet. I sammanhang som dessa där allting är tillåtet – chanter, centrerar sig ner för att komma in i "tystnaden", långvarig repetitiv sång och meditativa / förändrade tillstånd-kan alla slags former av andlig kontakt förekomma.



Med tanke på dessa saker är det ytterst viktigt att kristna minns denna bibliska varning:

Anden säger uttryckligen, att i senare tider kommer vissa att avvika från tron, och vända sig till förföriska andar och lärjungar av djävlar. 1 Tim 4: 1
När människor inte lärs Bibeln och varnas för farorna med falsk lära och icke-bibliska praxis, kommer de oundvikligen, i mystiska Taizé-typinställningar, att hamna under de bedrägliga andars inflytande. Som ovanstående passage beskriver, kommer stark illusion att övervinna dem. Detta är inte ett litet problem eftersom det sprids häftigt i kyrkor över hela världen.
Den sanna kristna har bara ett alternativ vid denna tidpunkt, och det är att lyda Skriften och skilja sig från dem som tar lärdomar som strider mot Guds ord.

Nu uppmanar jag er, bröder, att märka dem som förorsakar uppdelningar och brott i strid med den lära som ni har lärt er av oss. och undvik dem. För de som är sådana tjänar inte vår Herre Jesus Kristus, utan deras egna magar; och med goda ord och snygga tal lurar de folkets hjärtan. Rom 16: 17-18



(Detta är ett utdrag ur Chris Lawsons bok Taizé: En gemenskap och tillbedjan: Ekumenisk försoning eller en interfaith delusion?)
https://www.lighthousetrailsresearch.com/blog/?p=23646





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar