tisdag 20 mars 2018

Förbannade är de som inte predikar det sanna evangeliet


Avslöja Galaterbrevet - Kapitel 1 - Förbannade är de som inte predikar det sanna evangeliet

Anthony Wade

Paulus, en apostel - inte från människor eller genom människor, utan genom Jesus Kristus och Gud Fadern, som uppväckte honom från de döda - och alla de bröder som är med mig, till Galaternas kyrkor: Nåd till dig och fred från Gud vår Fader och Herren Jesus Kristus, som gav sig för våra synder för att befria oss från den nuvarande onda tidsåldern, enligt vår Guds och Faders vilja, till vilken ära är för evigt. Amen. - Gal 1: 1-5


Älskade, vi skriver ofta om evangeliet och om de som förvanskar det. Sådant är urskiljnings tjänsterna. Som evangeliets predikant är det dock trevligt att gå tillbaka, välja en bok från kanonens skrifter och bara avslöja den. Gräva i det för att hitta alla godbitar som Gud vill vill få oss förundrade över. Jag har tagit kätteriet under en långsam vecka, så låt oss vända oss till Galaterbrevet, det enda brev där Paulus adresserar flera kyrkor som vi ser från nyckel verserna, som öppnar hans brev till Galaterna. Dessa fem enkla verser sätter scenen för diskussionen om ett mycket allvarligt problem som infekterade Galatien och infekterar kyrkan idag också. Det verkar som om Paulus har två poäng som han vill göra från början. Den första är en intressant punkt för alla dagens ”vill vara” apostlar. Paulus fastställer vem han är först och främst. Han är en apostel men inte av människors förklaring utan genom Jesus Kristus och Gud Fadern som uppväckte honom från de döda! Fall inte för dessa öres-affärer, kopior-apostlar med deras Facebook-följe och noll trovärdighet. Någon som i dag är upptagen med att säga att de är en apostel är det förmodligen inte. Paulus måste dock etablera och påminna galaterna att han själv har sett Jesus Kristus. De saker han ska diskutera är allvarliga och måste uttryckas med auktoritet om förändring någonsin ska kunna uppstå.

Den andra punkten i nyckel verserna är att Paulus påminner Galaterna om vad evangeliet egentligen är. När vi dyker djupare in i den här boken kommer vi snart att se varför detta var avgörande. Vår Herre Jesus Kristus gav sig själv för våra synder för att befria oss från den nuvarande onda tidsåldern, enligt Guds vilja. I det gamla förbundet var vi motiverade av gärningar, hållandet av hela lagen, vi är nu rättfärdiggjorda genom tro. Istället för att bli dömda av vad vi aldrig kunde göra, kommer vi istället att dömas av det han redan har gjort! Halleluja! Varför då? Varför kände Paulus behovet av att starta detta viktiga brev genom att påminna dem om våra doktriners fokus?


Jag är förvånad över att du så snabbt överger honom som kallade dig i Kristi nåd och vänder dig till ett annat evangelium - inte för att det finns något annat, men det finns några som stör dig och vill förvränga Kristi evangelium. Men även om vi själva eller en ängel från himmelen, predika för er ett evangelium som strider mot det vi predikade för er, låt honom vara förbannad. Som vi har sagt tidigare, så säger jag igen: Om någon predikar ett evangelium för dig som du mottager, låt honom vara förbannad. - Gal 1: 6-9


Paulus slösar inte med att säga ifrån till dem snabbt. Varför förlorar du Kristus? Förstå den inneboende sanning som lärs ut här. Att följa ett falskt evangelium är att överge Jesus Kristus. Han är sitt ord, älskade. Du kan inte ha det på båda sätten. Du kan inte låtsas vara en följare av Kristus och ändå överge hans ord. Det är därför som Jesus på olika tider jämrar sig och frågar varför bry sig om att kalla mig herre om du vägrar att göra som jag säger? Titta på Evangeliets kärna säger Paulus här! Idag hör vi alla de slarviga agape predikanterna som förklarar, att Gud är kärlek framför allt, och till det säger jag skräp! Han är Hans Ord framför allt! Det finns inget annat evangelium! Det finns inget välståndsevangelium som Mike Murdoch och Creflo Dollar predikar. Det finns inget tros-ords-evangelium som Joel Osteen och Joyce Meyer predikar. Det finns inget hypernåd-evangelium som Joseph Prins predikar. Det finns inga NAR / Herravälde / Sjubergsmandat / falsk tecken och – ljugande underverk evangelium som Bethel och IHOP lär ut. En del vill dock besvära dig med förvrängda evangelier., precis som de gjorde med Galaterna. Låt oss omfamna allvaret av detta ämne. Så seriöst att Paulus lägger ut det på en gång i början. Om någon kommer med något annat evangelium - låt dem vara förbannade! Om även en ängel från himmelen skulle predika ett evangelium som strider mot det verkliga evangeliet - låt dem vara förbannade! Evangeliets grund kräver sitt försvar mot vargarna som ska försöka riva det och fåret ifrån varandra.

För söker jag nu människans godkännande eller av Gud? Eller försöker jag att behaga människor? Om jag fortfarande försökte behaga människor, skulle jag inte vara en tjänare till Kristus. - Gal 1: 10

Jag vill att vi ska borra oss ner i den här versen för ett ögonblick. Den främsta anledningen till att många motsätter sig eller inte lyssnar på urskiljnings-tjänster är att de inte gillar den konfronterande aspekten av den. Vi vet det här, eftersom den vanliga refrängen alltid är att fråga om vi har nått ut till vargen innan vi hängt ut honom eller om vi bett för vargen. Jag vet också mycket goda pastorer som vägrar att hänga ut dem som är falska av samma anledning. Titus 1: 9 uppmanar evangeliets predikanter att avslöja dem som inte undervisar det sanna evangeliet. Det är inte ett förslag. Detta är det främsta problemet med någon som Dr. Michael Brown. Han kan skriva en hel bok (och har gjort det) om den feta hypernådens kätteri och sedan vägra att kalla ut Joseph Prince som en kättare. Om jag fördömer vargar, men vägrar att peka ut dem, så är jag lika delaktig i deras attacker. Ledsen, men de som är kallade till evangeliums tjänst kommer att hållas till en högre standard.

Tror du att dessa ord var enkla för aposteln Paulus? Nej älskade, men det är frågor vi måste fråga oss själva. Vems godkännande söker vi? Vill vi ha godkännande ifrån vår distriktsövervakare? Söker vi godkännande från samfundets överinspektör? Söker vi godkännande av kamraterna i vårt grannskap? Letar vi efter godkännande av vår församling? Om svaret på något av dessa är ja då tjänar vi inte Jesus Kristus! Tänk på det för ett ögonblick. Vissa tänker på kristendomen som en machiavellisk religion där Gud är oändligt mer oroad över resultatet än resan som leder dit, men motsatsen är sant! Vad din är motivation är viktigt! Försöker vi att behaga människor? Pratar vi för att dra större folkmassor? Pratar vi för att känna oss bättre? Pratar vi för att imponera på människor och få en högre spelning i kyrkans företag? Om så är vi inte längre en tjänare till Jesus Kristus. Paul drar linjen väldigt starkt. Om vi försöker att behaga människan så agerar vi inte som en tjänare till Kristus. Kom ihåg det älskade.

För jag vill ni ska veta, bröder, att evangeliet som predikades av mig inte kommer ifrån människor. För jag mottog inte det från någon, jag lärde mig det inte heller, utan jag mottog det genom en uppenbarelse av Jesus Kristus. För du har hört talas om mitt tidigare liv i judendomen, hur jag förföljt Guds kyrka våldsamt och försökte förstöra det. Och jag fortsatte i judendomen mer enträget än många i min egen ålder bland mitt folk, så nitisk var jag för mina fäders traditioner. - Gal 1: 11-14

I mitten av när Paulus förstärker sina referenser, finns den här linjen som jag vill att vi ska fokusera på - "så extremt nitisk var jag för mina fäders traditioner". Jag har ofta hört försvar av falska lärare fokusera på hu nitiska de varit eller hur mycket de hävdar sig älska Jesus. Du känner inte deras hjärta! Älskade, jag behöver inte känna deras hjärta; Jag behöver bara utvärdera deras undervisning. Bibeln försäkrar mig att deras hjärta är lika onda och bedrägliga som mitt. Paul trodde att han gjorde det rätta när han var farisé. Han var övertygad, utan minsta tvivel, om att han gjorde Guds vilja genom att förstöra kristendomen. Vi kan vara uppriktiga och uppriktigt fel. Missriktad nitiskhet är fortfarande förbannelse. Mormonerna tror verkligen att Jesus och Satan var bröder. De har fel. Joel Osteen kan verkligen tro att han gör Guds verk, men han har fel. Joseph Prince, Bill Johnson och Kris Vallotton kan verkligen tro att de hör direkt från Gud, men de har fel. Hur kan vi veta det? Eftersom deras undervisning är fel.

Den andra urtagningen här är att det falska evangeliet alltid är ett evangelium av människor. Det är skillnaden som Paulus ritar upp här. Ett lätt kännetecken för urskiljande kristna är när en lärare säger "jag tror" istället för "säger Bibeln". Ett andra tips är att läraren använder söta kristna fångstfraser som inte finns någonstans i Skriften. Saker som "aktivera din tro" eller "det kommer ett skifte" förekommer ingenstans i skriften. Det sanna evangeliet är den Allsmäktige Guds ord. Det falska evangeliet är människors ord. Det första kapitlet avslutar:

Men när den som hade utvalt mig innan jag föddes, och som kallade mig genom sin nåd, var glad att avslöja sin son för mig, för att jag skulle kunna predika honom bland hedningarna, så hörde jag inte genast efter med någon; Jag åkte inte upp till Jerusalem till dem som var apostlar före mig, utan jag gick iväg till Arabien och återvände igen till Damaskus. Sedan efter tre år åkte jag upp till Jerusalem för att besöka Kephas och stannade hos honom femton dagar. Men jag såg ingen av de andra apostlarna utom Jakobs Herrens broder. (I det jag skriver till dig, och Gud, vet att jag inte ljuger!) Sedan gick jag in i områdena Syrien och Cilicia. Och jag var fortfarande inte känd personligen för de judiska kyrkorna som är i Kristus. De hörde bara att den sade: "Han som brukade förfölja oss berättar nu den tro som han en gång försökte förgöra." Och de förhärligade Gud på grund av mig. - Gal 1: 15-24

När Paulus gör dem uppmärksamma på sina referenser betonar han det faktum att Kristus själv kallade honom. Han behövde inte godkännandet av människan. Han behövde inte se de tolv apostlarna. Istället lät han predikningen av evangeliet tala för sig själv. Apostlarna förhärligade Gud eftersom de hörde att en gång en bitter fiende Paulus, nu predikade om Kristus, men gör inget misstag om det. De lovordade det för att det sanna evangeliet predikades. Vid ett senare tillfälle kallade Paulus ut Petrus för hans hyckleri. Ställning och resning är irrelevanta inför evangeliets orsak. Titlar spelar heller ingen roll. Alla går runt idag som en stor apostel eller en megaprofet. Snälla du. Stör inte mig med dina titlar om du inte predikar det sanna evangeliet.

Det är huvudpunkten här från kapitel ett. Paul vill se till att de förstår vem han är så att hans svåra budskap kommer att bli bättre mottaget. Vi hade några glimt av det i det här kapitlet. Folket i Galatien var allvarligt fel ute. Falska lärare hade infiltrerat kyrkan och spridit ett fördömd kätteri. Ett som kanske har lät nitiskt. Ett som kan ha verkat uppriktig. Så ingen ifrågasatte det och surdegen började sprida sig. Paul håller på att avsluta det dock. Predika det sanna evangeliet eller förbannas! Det finns inget tredje alternativ.

Reverend Anthony Wade -- March 19, 2018





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar