söndag 9 januari 2022

Recension av Peter Wallgrens bok Reinkarnation - en del av Guds plan?

Vill börja med att säga att värre dravel får man leta efter. 


På första uppslaget i detta häfte 80 sidor, så sid 5, skriver Peter; ”de som övertog läran från Jesus återgav inte allting, eftersom de var säkra på att Jesus skulle komma tillbaka under deras livstid.”

Endast det lilla säger mig att Gud inte fått med allting i skriften som vi behöver, vilket gör Gud till en lögnare. Han går vidare på sidan efter med att säga att vi själva får bilda oss vår egen uppfattning, vilket jag tackar för.

Sedan fortsätter han att citera skriften och säger att ”judarna trodde på reinkarnation, det framgår av texten i Luk 9:18-19”. Han verkar glömma bort att judarna var fördrivna från sitt land, och även när de var i sitt land så tog de till sig de österländska religionerna, deras läror och praktiseringar. Så det var väl inte så konstigt om judarna trodde på reinkarnation.

Luk 9:18-19 När han en gång hade dragit sig undan och var stadd i byn, voro hans lärjungar hos honom. Och han frågade dem och sade: »Vem säger folket mig vara?» De svarade och sade: »Johannes döparen; dock säga andra Elias; andra åter säga: 'Det är någon av de gamla profeterna, som har uppstått.

Och eländet är inte slut ännu. Sidan 7 har jag kommit till, ”den blinde mannen i Joh 9:1-3 Det verkar troligt att mannen som föddes blind, faktiskt hade planerat att bli blind i den andliga dimensionen. Han kan ha fått veta att han skulle vara med om en viktig händelse, tack vare synskadan, och sedan kom Jesus och helade honom.” Huligen vilken smörja!

Joh 9:1-3 När han nu gick vägen fram, fick han se en man som var född blind. Då frågade hans lärjungar honom och sade: »Rabbi, vilken har syndat, denne eller hans föräldrar, så att han har blivit född blind?» Jesus svarade: »Det är varken denne som har syndat eller hans föräldrar, utan så har skett, för att Guds gärningar skulle uppenbaras på honom.

Detta är ren och skär goja. En pastor som skriver något dylikt och får beröm av en annan pastor för att han skrivit denna sörja. Usch och tvi och blä!

Önskar vidrigheterna slutade där, men ack nej, detta är endast två sidor och en snutt, alltså nästan 77 sidor kvar av eländet. Ska man göra en djupgående analys av denna bok, kommer det ta tid och energi.

Han går över de nästkommande sidorna igenom olika personer och deras minnen från tidigare liv. Inte en gång under den tiden så säger han ett ord om att onda andar vet allting om människor eller att de kan förklä sig om det gynnar dem för att få folk bort ifrån Jesus. Vilken sörja från en man som utger sig för att vara pastor.

Luk 17:1-2 Det är icke annat möjligt än att förförelser måste komma, men ve den genom vilken de komma! För honom vore det bättre att en kvarnsten hängdes om hans hals och han kastades i havet, än att han skulle förföra en av dessa små.

I slutet på sidan 11 kommer han in på att ”en del andar använder sig av detta för att lura in människor i andra religioner, men det händer inte de som kände karaktären hos personen väl.” Har människan ens läst bibeln? Historien är längre, men lite sammanhang är med. Kung Saul går till en spåkvinna, utklädd, efter att ha förbjudit spådom i landet. Han får svära en ed på att inte döda henne, han vill tala med Samuel. Samuel säger; Varför har du stört min ro och manat mig upp. I vanliga fall var det en annan andemakt som kom upp, för de som är döda, ligger i vila, tills Gud väcker upp dem på domens dag.

1 Sam 28:10-17 Då svor Saul henne en ed vid HERREN och sade: »Så sant HERREN lever, i denna sak skall intet tillräknas dig såsom missgärning.» Kvinnan frågade: »Vem skall jag då mana upp åt dig?» Han svarade: »Mana upp Samuel åt mig.» Men när kvinnan fick se Samuel, gav hon till ett högt rop. Och kvinnan sade till Saul: »Varför har du bedragit mig? Du är ju Saul.» Konungen sade till henne: »Frukta icke. Vad är det då du ser?» Kvinnan svarade Saul: »Jag ser ett gudaväsen komma upp ur jorden.» Han frågade henne: »Huru ser han ut?» Hon svarade: »Det är en gammal man som kommer upp, höljd i en kåpa.» Då förstod Saul att det var Samuel, och böjde sig ned med ansiktet mot jorden och bugade sig. Och Samuel sade till Saul: »Varför har du stört min ro och manat mig upp?» Saul svarade: »Jag är i stor nöd: filistéerna hava begynt krig mot mig, och Gud har vikit ifrån mig och svarar mig icke mer, varken genom profeter eller genom drömmar. Därför har jag kallat dig upp, på det att du må låta mig veta vad jag skall göra.»Men Samuel svarade: »Varför frågar du mig, då nu HERREN har vikit ifrån dig och blivit din fiende? HERREN har efter sitt behag gjort vad han hade sagt genom mig: HERREN har ryckt riket ur din hand och givit det åt en annan, åt David

Han spenderar fram till sidan 17 med berättelser om människor som kommit ihåg sina tidigare liv. Så slutsatsen blir att bibeln är inte speciellt intressant, men detta är. Hur kan han ha en bibelskola? Vad får dessa elever lära sig, förutom konstigheter som hör hemma i de österländska religionerna. Och som jag skrev nästan i början, detta för blicken bort från Jesus och över på annat. Kan en kristen läsa om reinkarnation, eller olika österländska religioner? Givetvis, men det finns alltid en fara att vi tar in det osunda, vi är ju varnade för det.

Kapitlet som följer är i den gamla ormens tradition; Har väl Gud sagt? Han använder skriften för att få oss att betvivla det som står där. Sidan 21; ”Varje människas ande har skapats – av Gud - utan synd, innan vi kom till jorden. Livet på jorden tränar oss för att nå fulländning, så vi kan återta planeten från Satans välde och lägga in den under Kristi lydnad.”

Ps 24:1 Jorden är HERRENS och allt vad därpå är, jordens krets och de som bo därpå.

Hur får han ihop detta påstående att jorden tillhör Satan? Jo det har kommit in med trosrörelsen, där förkunnelsen är; att Satan fick herravälde över jorden när Adam och Eva syndade. De hade fått jorden för att ta hand om den, men vid fallet så fick Satan den. Det märks vad som finns i botten.

På sidan 22 i boken fortsätter vidrigheterna att komma, ”Gud kan nämligen bestämma sig för att skicka os till andra religioner. Han ställer frågan; Dör vi bara en gång? Citerar;

Hebr 9:27-28 Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas, så skall Kristus, sedan han en gång har blivit offrad för att bära mångas synder, för andra gången, utan synd, låta sig ses av dem som bida efter honom, till frälsning.

Han förklarar efter detta att det är svagt att bygga en lära mot reinkarnation på endast detta ställe.” Men om Gud tycker en sak är viktig omnämner han det en gång i skriften, är det jätteviktigt så omnämns det flera gånger. Vart har han lärt sig läsa och förstå bibeln; Livets Ord? Men jag tror inte ens de undervisar denna befängda lära, eller stöder den, åtminstone hoppas jag det.

Så går vi vidare och han tar upp det faktum att många heliga uppstod när Jesus dog, som ett bevis på att vi kan leva flera liv. Håhåjaja! Peter vill verkligen få läsaren att köpa ännu fler av hans och hustruns böcker, för det står på några ställen, mer om detta i titel i synnerhet Tidens Fullbordan, vilket han redan från början skriver, att vi behöver läsa mer av hans böcker för att verkligen förstå vd som menas. Snacka om att vara ute efter pengar.

Sidan 24 vi lever bara en gång, underförstått i det liv vi är i nu, efter döden går vi igenom en sorts dom, vi får se vårt liv i repris och sedan själva döma.” Hualigen!

Jak 4:12 En är lagstiftaren och domaren, han som kan frälsa och kan förgöra.

Jag kan inte låta bli att slås av hur han använder bibeln för att bekräfta det han tror på, precis som i trosrörelsen. Han plockar ut bibelverser, för att få läsaren att betvivla det som står i skriften. Detta är kusligt, för att vara snäll.

På sid 31-32 så går han in på ”Judas Iskariot, och att han inte var mogen för att komma tillbaka ner till jorden som Judas. Judas var nämligen inte speciellt läraktig, och han trodde sig göra Messias en tjänst, genom att förråda honom. Han var övertygad om att Jesus, precis som förut, skulle gå rakt igenom de som kom för att fängsla honom. Han bygger denna lära på att Judas var förutbestämd till att förråda Jesus. Ett val han gjorde i andevärlden, efter sitt förra liv, trots att han där tydligen fick protester och varningar om att han inte var redo.”

Han gör här en helt ny lära om Judas. Detta kallas för att lägga till till skriften, vilket vi är förbjudna att göra.

5 Mos 4:2 I skolen icke lägga något till det som jag bjuder eder, och I skolen icke taga något därifrån; I skolen hålla HERRENS, eder Guds, bud, som jag giver eder.

5 Mos 12:32 Allt vad jag bjuder eder, det skolen I hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

Om och om igen använder han bibelställen, ända tillbaka till 1 Mosebok, för att hävda att reinkarnation är det enda logiska svaret. Han är inte troende alls, utan totalt emot skriften. Och det får man vara, men då ska man inte utge sig för att vara kristen, eller pastor. Sida upp och ner om bibelverser som han anser styrker reinkarnation. Skriften allena existerar inte alls i hans världsbild. Jag lider med alla de som är med i hans församling och går på deras bibelskola. Om de faktiskt köper denna dynga, så är de på den breda vägen, på väg mot helvetet.

De som redan i detta livet når mognaden, fullkomligen behöver inte komma tillbaka, sid 38. Gud kallar inte alla vid samma tillfälle, han hänvisar här till; Matt 20:1-16 Där en husbonde går ut olika tider på dagen och hittar olika arbetslösa, som han erbjuder att gå till sin vingård och arbeta, vilket de gör. När arbetsdagen beslutar han sig för att ge alla samma lön. De som arbetat längst och slitit mer, kan tolkas som att de haft flera jordeliv på sig.”

Ef 4:11-15 Och han gav oss somliga till apostlar, somliga till profeter, somliga till evangelister, somliga till herdar och lärare. Ty han ville göra de heliga skickliga till att utföra sitt tjänarvärv, att uppbygga Kristi kropp, till dess att vi allasammans komma fram till enheten i tron och i kunskapen om Guds Son, till manlig mognad, och så bliva fullvuxna, intill Kristi fullhet. Så skulle vi icke mer vara barn, icke såsom havets vågor drivas omkring av vart vindkast i läran, vid människornas bedrägliga spel, när de illfundigt söka främja villfarelsens listiga anslag. Nej, vi skulle då hålla oss till sanningen, och i alla stycken i kärlek växa upp till honom som är huvudet, Kristus.

Så det ska i hans mening betyda att reinkarnationen är korrekt. Rent nonsens.

Så lunka vi på till sid 40-41, ”När vi har nått en viss mognad efter flera inkarnationer, kan Gud börja forma oss till hans avbild. Detta bygger han på att evangeliet är fördolt för de visa och kloka. De som inte är mogna nu kommer Gud kalla senare, när de efter flera liv och prövningar är mogna att ödmjuka sig. Detta gäller dock inte de som syndat mot den Helige Ande.”

Gode värld vilken noja. Han undervisar fabler.

2 Kor 3:18 Men vi alla som med avhöljt ansikte återspegla Herrens härlighet, vi förvandlas till hans avbilder, i det vi stiga från den ena härligheten till den andra, såsom när den Herre verkar, som själv är ande.

2 Tim 4:3-4 Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen, en tid då de skola vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler.

Regressionsterapi går han också in på, på sid. 42, vilket fördömdes av icke kristna och avfärdades som bluff redan på 1900-talet, vilket nu uppstått igen via sozo bön och teostofisk terapi. Så en praktisering, där människor som höll på med det i USA och fick betala dyra pengar i böter, är det som han hänvisar till, då det kan bekräfta att människor levt i tidigare liv. Så många i denna formen av terapi har anklagat andra för bl.a. sexuellt antastade, även i sina egna familjer, och flera stycken har tagit livet av sig efter sagda terapi former, på grund av det falska som kommit upp i och med det som kommit fram under terapin.

Terapin i fråga, för den som inte känner till den, går ut på att föra den som får terapin bakåt i tiden. I sozon t.ex. så får personen gå igenom olika rum inuti sig själv, med hjälp av en andlig guide, när ett rum är genomgått ska man stryka Jesu blod över det rummet och gå vidare till nästa och så vidare. Så dessa som håller på med sånt här, måste ha hjälp av någon form av guide + andlig människa utifrån, för att klara av det, oavsett om de tror på andevärldens existens eller ej. Detta är rent ut sagt kusligt.

Källor: http://stopbadtherapy.com/resource/article/fraud.shtml originalet engelska

http://www.piratechristian.com/berean-examiner/victims-of-bill-johnsons-sozo-ministry-speak-out

Den understa länken är kortversionen av en berättelse om vad som hände en familj efter sozo bön. De är på engelska.

Jag tog terapin från Sozo sidan, nu en liten snabbis om regressionsterapi. Terapueten leder dig ner i djup avslappnings meditation och guidar dig till olika händelser, t.ex. barndom, tidigare liv, du kan rent av hamna i det tidlösa tillståndet mellan liven, där vi är ett med alltet. Exakt som i sozo. Det finns en spärr inom dig som gör att du inte går längre än du klarar av.

Minnet finns i vår ande, så det är bara att hämta upp det”, sid 44.

Så vi ska alltså lite på att vår ande inom oss ska ge oss rätt information, när vi inte lyder Guds ord? Han är helt och totalt bortom gränsen för vad som kan kallas sund kristen.

3 Mos 19:31 I skolen icke vända eder till andar som tala genom besvärjare eller spåmän. Söken icke sådana, så att I bliven orena genom dem. Jag är HERREN, eder Gud.

3 mos 20:6 Och om någon vänder sig till andar som tala genom besvärjare eller spåmän, för att i trolös avfällighet löpa efter dem, så skall jag vända mitt ansikte mot honom och utrota honom ur hans folk.

1 Tim 4:1 Men Anden säger uttryckligen, att i kommande tider somliga skola avfalla från tron och hålla sig till villoandar och till onda andars läror.

Sidan 45 Den som gör ont lånar av Guds energi.” Gör inte det Guds energi till en ond energi? Hur stämmer det in på bibelns påstående att Gud är en god God och han ger goda gåvor åt de som ber honom?

Mark 10:18 Jesus sade till honom: »Varför kallar du mig god? Ingen är god utom Gud allena.

Ps 31:20 Huru stor är icke din godhet, den du förvarar åt dem som frukta dig, och den du bevisar inför människors barn mot dem som taga sin tillflykt till dig!

Ps 34:9 Smaken och sen att HERREN är god; säll är den som tager sin tillflykt till honom.

Ps 100:5 Ty HERREN är god, hans nåd varar evinnerligen och hans trofasthet från släkte till släkte.

1 Krön 16:34-35 Tacken HERREN, ty han är god, ty hans nåd varar evinnerligen, och sägen: 'Fräls oss, du vår frälsnings Gud, församla oss och rädda oss från hedningarna, så att vi få prisa ditt heliga namn och berömma oss av ditt lov.

Jak 1:17 Idel goda gåvor och idel fullkomliga skänker komma ned ovanifrån, från himlaljusens Fader, hos vilken ingen förändring äger rum och ingen växling av ljus och mörker.

En sak får jag säga om Peter, han är bra på att hitta på historier, synd bara att han tar bibeln till hjälp för att påpeka sina fantasier. Eländet fortsätter på sid 49; ”Ett fängelse i form av reinkarnation där man om igen tvingas leva med den som man gjort ont, kan vara en lämplig tuktan. Ett sorts fängelse – en tuktan – en avbetalning – en möjlighet till försoning. Men det är inte Gud som dömer ut detta, utan vi själva, för ingen undgår att känna den smärta den bifogat andra i andens värld.”

Raskt vidare till sid 62 och vad hittar vi väl där; ”Alla kommer vända om, om inte innan så efter vistelsen i eldsjön, men för att få veta mer än så måste vi köpa hans och hustruns bok, Tidens Fullbordan”, vilket jag tackar nej till. Jag har ingen lust att läsa mer av deras fantasier och ärligt talat så borde man slippa betala för det här skräpet, det är inte värt papperet det är tryckt på.

Matt 25:41 Därefter skall han ock säga till dem som stå på hans vänstra sida: 'Gån bort ifrån mig, I förbannade, till den eviga elden, som är tillredd åt djävulen och hans änglar.

Matt 25:46 Och dessa skola då då bort till evigt straff, men de rättfärdiga till evigt liv.

Rom 6:23 Ty den lön som synden giver är döden, men den gåva som Gud av nåd giver är evigt liv, i Kristus Jesus, vår Herre.

2 Tess 1:9-10 Dessa skola då bliva straffade med evigt fördärv, bort undan Herrens ansikte och hans överväldigande härlighet, när han kommer för att förhärligas i sina heliga och visa sig underbar i alla dem som hava kommit till att tro

Upp 20:14-15 Och döden och dödsriket blevo kastade i den brinnande sjön; detta, den brinnande sjön, är den andra döden. Och om någon icke fanns skriven i livets bok, så blev han kastad i den brinnande sjön.

Upp 21:8 Men de fega och de otrogna, och de som hava gjort vad styggeligt är, och dråpare och otuktiga människor och trollkarlar och avgudadyrkare och alla lögnare skola få sin del i den sjö som brinner med eld och svavel; detta är den andra döden.

Emellanåt går det att läsa några sidor innan man halkar på fel som behövs ta upp, dock inte denna gång. Sid 63, ”Vi kommer inte bli igenkända under vårt nuvarande namn i tidens fullbordan, utan som delar i gudomen, Kristi andliga kropp”. Huanemejen! Här hamnar vi i precis samma position som Jesus i livet efter detta. Snacka om hädelse. Egentligen skulle jag lägga in hela Efesierbrevets första kapitel men jag väljer från vers 17 och ner.

Ef 1:17-23 Och min bön är att vår Herres, Jesu Kristi, Gud, härlighetens Fader, må giva eder en visdomens och uppenbarelsens ande till kunskap om sig, och att han må upplysa edra hjärtans ögon, så att I förstån hurudant det hopp är, vartill han har kallat eder, huru rikt på härlighet hans arv är bland de heliga, och huru översvinnligt stor hans makt är på oss som tro -- allt i enlighet med den väldiga styrkas kraft, varmed han har verkat i Kristus, i det att han uppväckte honom från de döda och satte honom på sin högra sida i den himmelska världen, över alla andevärldens furstar och väldigheter och makter och herrar, ja, över allt som kan nämnas, icke allenast i denna tidsålder, utan ock i den tillkommande. »Allt lade han under hans fötter.» Och honom gav han åt församlingen till att vara ett huvud över allting - åt församlingen, ty den är hans kropp och är uppfylld av honom som uppfyller allt i alla.

Här följer flera verser som visar att Jesus sitter på Guds hägra sida och en vers som säger att det inte är upp till Jesus vem som får sitta bredvid honom.

Mark 16:19 Därefter, sedan Herren Jesus hade talat med dem, blev han upptagen i himmelen och satte sig på Guds högra sida.

Apg 7:55 Och han sade: »Jag ser himmelen öppen och Människosonen stå på Guds högra sida.

Rom 8:34 Vem är den som vill fördöma? Kristus Jesus är den som har dött, ja, än mer, den som har uppstått; och han sitter på Guds högra sida, han manar ock gott för oss.

Kol 3:1 Om I alltså ären uppståndna med Kristus, så söken det som är därovan, där varest Kristus är och sitter på Guds högra sida.

Mar 10:39-40 Då sade Jesus till dem: »Ja, den kalk jag dricker skolen I få dricka, och det dop jag genomgår skolen I genomgå, men platsen på min högra sida och platsen på min vänstra tillkommer det icke mig att bortgiva, utan de skola tillfalla dem för vilka så är bestämt.

Här kommer nästa guldklimp, (inte); ”Morgonstjärnan, Venus, visar sig strax innan solen går upp, den förebådar dagens snara ankomst. När vi ser morgonstjärnan i våra hjärtan förstår vi att Herrens dag står för dörren. Morgonstjärnan står här som en bild på ett andligt ljus som ska ges åt dem som längtar, när denna tidsålder närmar sig sitt slut.” Sid 66

Låt mig börja med det första som slår mig, det är tiden för Jesu återkomst. Matteus berättar att lärjungarna kom till honom och frågade om vad som skulle vara tecknet på hans återkomst. Jesus svarade dem 1 gång att krig, hungersnöd, jordbävningar skulle vara del av det, och att falska profeter, och såna som utger sig för att vara Messias, eller falska smorda, hela 4 gånger. Jag har inte lagt in hela kapitlet. En annan sak som man behöver komma ihåg, är att domen alltid börjar i Guds hus. Och vi har i åratal sett hur falska saker kommit in och fört folk bort från skriften allena och det sanna evangeliet.

Matt 24:2-13 Då svarade han och sade till dem: »Ja, I sen nu allt detta; men sannerligen säger jag eder: Här skall icke lämnas sten på sten; allt skall bliva nedbrutet.» När han sedan satt på Oljeberget, trädde hans lärjungar fram till honom, medan de voro allena, och sade: »Säg oss när detta skall ske, och vad som bliver tecknet till din tillkommelse och tidens ände.» Då svarade Jesus och sade till dem: »Sen till, att ingen förvillar eder. Ty många skola komma under mitt namn och säga: 'Jag är Messias' och skola förvilla många. Och I skolen få höra krigslarm och rykten om krig; sen då till, att I icke förloren besinningen, ty sådant måste komma, men därmed är ännu icke änden inne. Ja, folk skall resa sig upp mot folk och rike mot rike, och det skall bliva hungersnöd och jordbävningar på den ena orten efter den andra; men allt detta är allenast begynnelsen till 'födslovåndorna'. Då skall man prisgiva eder till misshandling, och man skall dräpa eder, och I skolen bliva hatade av alla folk, för mitt namns skull. Och då skola många komma på fall, och den ene skall förråda den andre, och den ene skall hata den andre. Och många falska profeter skola uppstå och skola förvilla många. Och därigenom att laglösheten förökas, skall kärleken hos de flesta kallna. Men den som är ståndaktig intill änden, han skall bliva frälst.

1 Pet 4:17-18 Ty tiden är inne att domen skall begynna, och det på Guds hus; men om begynnelsen sker med oss, vad bliver då änden för dem som icke hörsamma Guds evangelium? Och om den rättfärdige med knapp nöd bliver frälst, »huru skall det då gå den ogudaktige och syndaren?»

Det andra jag vill ta upp här är; ”Morgonstjärnan står här som en bild på ett andligt ljus som ska ges åt dem som längtar, när denna tidsålder närmar sig sitt slut”. Morgonstjärnans mysterium; I antika religioner sågs planeter och stjärnor som gudomar, Venus var två olika himlakroppar. Symbolisk mening för morgonstjärna = start på en ny dag, viktiga förändringar, andlig resa och nyfödelse. Venus sedd som morgonstjärnan, kärlekens och skönhetens gudinna, kan associeras med kvinnlighet, passion, fertilitet och välstånd.

Detta andliga ljus som här omnämns är New Age ljus eller gudagnista. Men det är ju inte så konstigt, för han är ju redan så påverkad av de österländska religionerna.

Guds målsättning är att alla blir allt i alla”, sid 67. Om igen rent New Age. Hualigen! Det följer in på nästa sida med en citering av;

5 Mos 18:10-12 Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri, ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda. Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

Avsikten med att Herren förbjöd detta, var dels att vi inte får använda andevärldens makter (med modernare språk, energier) för att skaffa oss makt.”

Vad jag reagerar på är hans språkbruk här; Energier. En som påstår sig vara kristen och tillika pastor, borde utlämna detta New Age ord, det borde inte ens omnämnas som modernare språk. Det är endast New Age, inget annat. Men det är ju helt klart att han är New Age representant, inte kristen. Och versen som han citerar betyder exakt vad den säger; Vi är förbjudna att hålla på med dessa saker, inte endast för att skaffa oss makt.

Han citerar sedan sid 68;

Hebr 12:22-23, tillagt från mig v.24 Nej, I haven kommit till Sions berg och den levande Gudens stad, det himmelska Jerusalem, och till änglar i mångtusental, till en högtidsskara och församling av förstfödda söner som äro uppskrivna i himmelen, och till en domare som är allas Gud, och till fullkomnade rättfärdigas andar, och till ett nytt förbunds medlare, Jesus, och till ett stänkelseblod som talar bättre än Abels blod.

Där han så påstår att texten säger att de rättfärdigas andar finns omkring oss och kan hjälpa oss närhelst Gud sänder dem.” Detta är ett rent tillägg till skriften.

5 Mos 4:2 I skolen icke lägga något till det som jag bjuder eder, och I skolen icke taga något därifrån; I skolen hålla HERRENS, eder Guds, bud, som jag giver eder.

5 Mos 12:32 Allt vad jag bjuder eder, det skolen I hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

Han fortsätter på nästa sida med att säga att vi ska pröva andarna genom att konfrontera dem och ställa frågan; ”Bekänner du Jesus Kristus vara sann Herre och människa?”

Först och främst så ska vi inte inge oss i samtal med andar och väldigheter, och fråga dem frågor. Till att börja med så kan vi inte lita på onda andar, de kan säga sanningen om det gynnar dem, men de kan lika gärna ljuga. Sedan reagerar jag på är Jesus sann Herre och människa, varför inte sann Gud och sann människa? Det var ju trots allt det han var. Men många inom New Age som inte erkänner Jesus som en del av Gud, använder ordet Herre, för det kan de säga om en profet som alla andra profeter. Mer och mer för egen del, skiner New Age igenom.

Så hamnar vi på sid 69, och där hänvisar han till;

Apg 16:16-17 Och det hände sig en gång, då vi gingo ned till bönestället, att vi mötte en tjänsteflicka, som hade en spådomsande i sig och genom sina spådomar skaffade sina herrar mycken inkomst. Denne följde efter Paulus och oss andra och ropade och sade: »Dessa män äro Guds, den Högstes, tjänare, och de förkunna för eder frälsningens väg.

Till att börja med så felciterar han det som står. När han skriver ner verserna i häftet så står det i slutet; ”De förkunnar för er en väg till frälsning”. Inte ens New Age bibeln The Message förändrar texten till en väg, utan har kvar frälsningens väg. Så det finns ingen underförstådd, ”en väg bland alla andra vägar” som han låter påskina. ”Han påstår också att anledningen till att Paulus drev ut anden var för att hennes påstående skulle ha fört folk vilse”. Peter har tydligen svårt med läsförståelsen.

Apg 16:18 Så gjorde hon under många dagar. Men Paulus tog illa vid sig och vände sig om och sade till anden: »I Jesu Kristi namn bjuder jag dig att fara ut ur henne.» Och anden for ut i samma stund.

Om igen lägger han till till skriften.

5 Mos 4:2 I skolen icke lägga något till det som jag bjuder eder, och I skolen icke taga något därifrån; I skolen hålla HERRENS, eder Guds, bud, som jag giver eder.

5 Mos 12:32 Allt vad jag bjuder eder, det skolen I hålla och göra. Du skall icke lägga något därtill och icke taga något därifrån.

Tänk om alla kunde förstå att varenda varelse är förenad med alla andra i den andliga dimensionen, sid 71”. om igen detta New Age dravel om att alla är förenade och ett. Blä!

Vi är denna världens gudar och är här för att lära oss ta hand om världen”, sid 77. Jaha ja, nu är vi små gudar också, ja det stämmer väl in på resten av gojan som detta häfte tar upp.

Om igen, inte värt pengarna och då fick jag tag i häftet på rea, bortkastade pengar för mig, men förhoppningsvis inte för den som läser detta.

Ingen av oss är gudar, inget i bibeln talar uttryckligen om reinkarnation, det spelar ingen roll hur många bibelverser han citerar. Att läsa saker där Guds ord ständigt ifrågasätts, och där ormens; Har Gud verkligen sagt? , får fritt utrymme, kan föra en person vilse. Involveringen av saker från de österländska religionerna och New Age, är inte nyttigt för någon. För oss som kristna så är det skriften allena som är det korrekta. Det är skriften som ger oss det vi behöver i alla situationer.

Källa: Reinkarnation: En del av Guds plan? Av Peter, Wallgren 

3 kommentarer:

  1. Låter inte som en bok inspirerad av Kristendomens Gud. Tack för att du delat!

    SvaraRadera
  2. Tack! har pratat med Peter om diverse saker men det var ju inte lätt precis----/Maria

    SvaraRadera