torsdag 12 september 2019

Är den Nya Apostoliska Reformationen = NAR biblisk?


Av Jack Wellman
Det talas mycket om den nya apostoliska reformationen betyder det att den är biblisk?

Ny uppenbarelse?

Tydligen anser vissa att vi har fått en ny uppenbarelse och att det nu är dags för en "ny apostolisk reformation" (NAR, men stämmer det överens med vad Bibeln lär om apostlar, profeter och huvudet hörnstenen Jesus Kristus? Jag fick faktiskt veta att jag inte var en pastor utan en profet, strax under apostel nivån. Jag försökte resonera med honom men han sa att det nya vinet inte passar in i gamla läglar vad det än betyder. Jesu hänvisning om att hälla upp nytt vin i gamla läglar hade inget att göra med behovet av nya apostlar och profeter och en ny reformation. Jesus talade om fariséernas religiösa traditioner inte om ny uppenbarelse (Mark 2:18-22). Denna man berättade för mig att han hörde direkt från Gud att jag skulle vara en profet för den nya apostoliska reformation och att han eventuellt var en ny apostel. Förresten så är detta ingen liten rörelse eftersom det nu är det enskilt största segmentet inom kristendomen världen över. Denna rörelse startade 2001 och många ser C. Peter Wagner som dess grundare. Även om Wagner förnekar detta, tränger hans läror genom hela NAR rörelsen.

Femfaldiga ministeriet

The Nya Apostoliska Reformation (NAR) är en rörelse som hävdar att Gud återställer de sanningar som förlorades i kyrkan med hjälp av ett "Femfaldigt ministerium", som är baserat på Ef 4:11-12 där aposteln Paulus skriver: och han gav några till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till herdar och lärare,för att utrusta de heliga till att fullgöra sin tjänst att bygga upp Kristi kropp Ett problem som NAR har när det gäller att använda detta som en källa till auktoritet är att det faktiskt säger att Gud ”gav”, vilket indikerar att det var en händelse som inträffade en gång tidigare och skriven i förfluten tid precis som den tro som en gång överlämnades är (Jud 1:3).
Mina älskade, trots min stora iver att skriva till er om vår gemensamma frälsning fann jag det nödvändigt att skriva och mana er fortsätta kämpa för den tro som en gång för alla har överlämnats åt de heliga.

Naturligtvis kallar Gud fortfarande pastorer (herde) och lärare, men det verkar omöjligt att ha fler apostlar. För det första kommer det bara att finnas 12 pelare i templet och de tolv apostlarna kommer att regera över Israel så det finns en tron och pelare för varje apostel, och den mest problematiska frågan är kvalifikationerna för att vara apostel. När de 11 apostlarna ersatte Judas som hade förrått Jesus fastställde de de enda möjliga kvalifikationerna för en apostel och att det måste vara Därför måste en av de män som har varit med oss under hela den tid då Herren Jesus gick in och gick ut ibland oss, från det att han döptes av Johannes till den dag han togs upp ifrån oss, en av dem måste vara ett vittne om hans uppståndelse tillsammans med oss.” Apg 1:21-22. Jag är gammal men inte gammal så jag är kvalificerad för det.

En ny grund

Den nya apostoliska reformationen tror att det nu finns nya apostlar och profeter som läggs till kyrkan, och även om jag inte är någon arkitekt kan jag se en annan fråga; en ny grund till den byggnad som lade sin grund för 2000 år sedan. Aposteln Paulus skrev: "För ingen kan lägga en annan grund än den som är lagd nämligen Jesus Kristus" 1 Kor 3:11, och ingen betyder inte någon man eller kvinna.

När det gäller de troende, "Därför är ni inte längre gäster och främlingar, utan medborgare med de heliga och medlemmar i Guds familj.Ni är uppbyggda på apostlarnas och profeternas grund, där hörnstenen är Kristus Jesus själv." Ef 2:19-20.

Sions sten profeterades det om för länge sedan av Jesaja (28:16), och aposteln Peter citerar honom: ”Se, jag lägger i Sion en utvald, dyrbar hörnsten och den som tror på den (Honom Jesus) kommer aldrig komma på skam ”1 Pet 2:6.

Byggnaden börjar med grunden men inte utan den viktigaste hörnstenen Jesus Kristus annars kan den aldrig stå. Efter att hörnstenen har lagts säkrar apostlarna och profeterna grunden. Och under de senaste 2000 åren byggs du och jag och miljoner andra "Och låt er själva som levande stenar byggas upp till ett andligt hus, ett heligt prästerskap som ska bära fram andliga offer som Gud tar emot med glädje genom Jesus Kristus." 1 Pet 2:5.

Efter 2000 års byggnad tror nu en del att vi behöver en ny grund med nya apostlar och profeter? Vad är det för fel den gamla? Och hur stabil är en byggnad som har en annan grund lagt på den efter 2000 år? Inte särskilt!

Sökandet efter tecken är av ondo

Många kommer in i NAR-rörelsen, precis som Last Reformation rörelsen, för att lära sig gåvan att hela eller för att se tecken och underverk och det finns ingen brist på personer som påstår sig ha väckt upp de döda, helat de sjuka och utfört många mirakel. Naturligtvis kan Gud fortfarande göra mirakel, men jag tvivlar på att han skulle publicera det på YouTube eller vill göra det till en träning. Några av deras YouTube-träningar skryter om att lära sig gåvan att hela men helt klart är helande ett beslut som Gud fattar och möjliggör. Det är inte något du lär dig utan något som Gud gör genom en person men det finns ett problem med att vilja söka tecken. När "fariséerna och sadducéerna kom för att testa honom bad de honom att visa dem ett tecken från himlen” Matt 16:1 men Jesus sa: "Ett ont och trolöst släkte söker ett tecken men inget annat tecken kommer att ges till dem utom Jonas tecken.” Sedan lämnade han dem och gick”. Matt 16:4

Vi förmodas behöva "en apostels tecken" och vi behöver nya uppenbarelser från nya profeter för att äntligen driva kyrkan till dess härliga tillstånd av perfektion innan Kristus återvänder. Denna rörelse försöker att omsluta hela världen innan Kristus återvänder så att de kan presentera en obefläckad brud för Kristus, men de av oss som inte underkastar sig denna ”profetisk apostoliska” rörelse kommer att dömas eller flyttas ur vägen. Det påminner mig om Babels Torn där människor försökte nå himlen genom verk och inte låta himlen nå ner för att rädda dem (Ef 2:8-9). Det ser ut som ett försök att få planeten kristen för att etablera Guds rike i förväg innan Jesus återvänder.
Av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva. Guds gåva är det, inte på grund av gärningar för att ingen ska berömma sig.

Mer Profeter idag?

Reser Gud fortfarande upp profeter idag? Vi vet att apostlarna och profeterna är grunden en som lades för tusentals år sedan. Författaren till Hebreerbrevet skrev: ”I forna tider talade Gud många gånger och på många sätt till fäderna genom profeterna, men nu i den sista tiden har han talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt som arvinge till allt, och genom honom har han också skapat universum.” Heb 1:1-2

Det var för länge sedan som profeterna talade och de senaste dagarna har Gud talat genom sin son (i evangelierna) så den som påstår sig vara en profet måste fortfarande leva idag för profeterna kom för ”Länge sedan”. Gud varnar oss dock för att lägga till eller ta bort från Guds ord (5 Mos 4:2; Ordspr 30:6; Upp 22:18-19)
Ni ska inte lägga något till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla Herren er Guds bud som jag ger er.
Lägg ingenting till hans ord,så att han tillrättavisar dig för lögn.

För alla som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord, ska Gud lägga på honom de plågor som beskrivs i denna bok. Och om någon tar bort något från orden i denna profetias bok, ska Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden som beskrivs i denna bok.

Så när en självutnämnd profet berättar något för mig ska jag ta det som att han eller hon talar för Gud och när dessa talar för Gud lägger de till till Guds ord. Att förkunna Guds ord lägger inte till till det ... det släpper loss kraften som finns i evangeliet (Rom 1:16; 1 Kor 1:18). Min oro är, kanske Gud talade till honom men vilken gud var det? Är det ”Den här världens gud har förblindat de otroendes sinnen så att de inte ser ljuset som strålar från evangeliet om Kristi härlighet, han som är Guds avbild.” 2 Kor 4:4?
Jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning för var och en som tror, juden först men också greken.
Ordet om korset är en dårskap för dem som går förlorade, men för oss som blir frälsta är det en Guds kraft.
Mannen som sa till mig att han var en profet och trodde att jag också var en förstod inte "När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker eller kommer, då är det något som Herren inte har talat. Profeten har talat i övermod. Du ska inte vara rädd för honom.” 5 Mos 18:22. Det betyder att du inte behöver lyssna på honom.

Slutsats

Är detta den "starka illusion" som förutsågs komma? Jag vet inte men jag vet att detta är något vi inte kan ignorera för som Wagner sa: "NAR omfattar det största icke katolska segmentet i världskristendomen" och "NAR representerar den mest radikala förändringen i sättet att göra kyrka sedan den protestantiska reformationen. ”[1] Men det är inte en bra förändring och den är inte heller biblisk, därför är det vår skyldigthet vi som har litar på Kristus att strida för den tro som en gång har överlämnats (Jud 1:3 ) och placera det evangeliet mot alla andra budskap som påstår sig vara evangeliet eller påstår sig vara en ny uppenbarelse från Gud.

Read more here: How Can We Recognize False Doctrines? Ej översatt och länken öppnas på originalets sida.

Resource – Scripture quotations are from The Holy Bible, English Standard Version® (ESV®), Crossway Bibles. (2007). ESV: Study Bible : English standard version. Wheaton, Ill: Crossway Bibles. Used by permission. All rights reserved. [1] “What is the New Apostolic Reformation.” Wanda “Deb” Martin. The Wartburg Watch. 

http://thewartburgwatch.com/2014/11/21/what-is-the-new-apostolic-reformation-nar/ (Accessed June 28, 2017).

https://www.whatchristianswanttoknow.com/is-the-new-apostolic-reformation-biblical/


1 kommentar:

  1. Vilket stort vittnesbörd, jag är Torpey Clare och har varit gift, var nöjd med mitt äktenskap, inte förrän när min make började lyssna på skvaller om att jag inte var trogen mot våra äktenskapliga löften, jag försökte få honom att förstå att de var lögner, men han förlorade kärleken, förtroendet och förtroendet för oss. Så vi blev gnagande par och fyllde sedan för skilsmässa, senare blev vi separerade. år efter vår skilsmässa försökte jag leva ett normalt liv men jag kunde inte, så jag började en strävan efter att få tillbaka min man, då hänvisades jag till, BaBa ogbogo en stor och mycket andlig man som kastade en kärleksförtrollning på mig och fick min EX tillbaka till mig inom 48 timmar. med glädjen och lyckan i mig, släpper jag hans kontakt här för dem som har problem med äktenskap och äktenskap. greatbabaogbogotemple@gmail.com. Ta kontakt med honom, han är verkligen en stor och mäktig man. Hjälper också med att följa frågor ...
    (1) Stop Divorce (2) End Barrenness (3) Behöver andlig hjälp (4) Alla typer av stavning

    SvaraRadera