måndag 22 juli 2019

Kan du säga att du ivrar/ är nitisk för Herren?



Iver är inte ett vanligt ord i dag. Men det är en nödvändighet för en kristen i världen vi lever i!

Skrivet av Aktiv Kristenhet

Predika och säg: Så säger HERREN Sebaot: Jag har stor nitälskan för Jerusalem och Sion; Sak 1:14.”

Gud är en ivriga Gud, och alla hans sanna söner och döttrar borde kunna säga detsamma. Det är skrivet om Jesus - vår föregångare och exempel:
Hans lärjungar kommo då ihåg att det var skrivet: »Nitälskan för ditt hus skall förtära mig.» Joh 2:17. ”

Och han sade: »Far med mig och se huru jag nitälskar för HERREN.» Så körde man åstad med honom i hans vagn. " 2 Kung 10:16.”

Kan du säga att du ivrar för Herren?

Iver är ett krav

Vi måste se något som utomordentligt stort och värdefullt för att kunna vara mycket ivriga för det. Paulus sa att när han såg den härlighet han kunde få i Kristus Jesus, räknade han allt i världen som förlust och skräp. (Fil 3:7-11) Det är iver! Kristus och församlingen var hans enda intressen i livet. Han hade fått upplysta och smorda ögon, vilket innebar att han kunde se och förstå hur stort livet för en lärjunge av Kristus är. Han var helt upptagen av sin kärlek till Kristus, så han visste alltid vad han arbetade för och han förföljde det ivrigt. Han bad också uppriktigt för andra, att de också kunde få upplysta hjärtans ögon, så att de både kunde se och förstå deras riktiga kallelse. (Ef 1:18)

Men allt det som var mig en vinning, det har jag för Kristi skull räknat såsom en förlust.Ja, jag räknar i sanning allt såsom förlust mot det som är långt mer värt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. Ty det är för hans skull som jag har gått förlustig alltsammans och nu räknar det såsom avskräde, på det att jag må vinna Kristusoch bliva funnen i honom, icke med min egen rättfärdighet, den som kommer av lag, utan med den rättfärdighet som kommer genom tro på Kristus, rättfärdigheten av Gud, på grund av tron.Ty jag vill lära känna honom och hans uppståndelses kraft och få känna delaktighet i hans lidanden, i det jag bliver honom lik genom en död sådan som hans,om jag så skulle kunna nå fram till uppståndelsen från de döda.

och att han må upplysa edra hjärtans ögon, så att I förstån hurudant det hopp är, vartill han har kallat eder, huru rikt på härlighet hans arv är bland de heliga

Det är viktigt för oss att vi förstår vår kallelse och sedan leva ut den ivrigt. Vi är omgivna av alla slags onda andekrafter som vill förslava oss och hålla oss tillbaka. Andar av likgiltighet, lathet, omoral och orenhet vill få sina händer på oss. Om vi inte tittar och slåss med tillräckligt iver, kommer vi snart att känna oss hemma i denna värld och begära jordiska saker. Då kommer vi inte att se synden så allvarlig som den faktiskt är, och vi kommer inte att vara alltför bekymrade över lite orenhet, bitterhet, tanklöshet, hålla lite agg/ groll mot någon osv. Jesus sa att det skulle vara bättre för oss att riva ut ögat och kapa handen än att synda. (Matt 5:27-30) Han hade en tydlig vision.

I haven hört att det är sagt: 'Du skall icke begå äktenskapsbrott.' Men jag säger eder: Var och en som med begärelse ser på en annans hustru, han har redan begått äktenskapsbrott med henne i sitt hjärta. Om nu ditt högra öga är dig till förförelse, så riv ut det och kasta det ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kastas i Gehenna. Och om din högra hand är dig till förförelse, så hugg av den och kasta den ifrån dig; ty det är bättre för dig att en av dina lemmar fördärvas, än att hela din kropp kommer till Gehenna.

Vårt hela intresse måste vara Kristus och att förbereda församlingen för hans återkomst. Det är här vi måste använda alla våra resurser. Utan iver kommer vi inte att ta del av den visdom som kommer att regera i all evighet. Herren ivrar mycket för dig och mig och hjälper oss i alla slags situationer - om vi är bland de helhjärtade. Han ser till att inte en enda frestelse är för svår för oss; Han ger oss allt som gäller liv och gudaktighet.

Tiden är kort!

Nattens mörker går snabbt framåt över jorden. Den tid vi har kvar är kort och vi måste vara redo när Kristus kommer för att samla de som tillhör honom. Han renar åt sig själv sina speciella människor, de som ivrar för goda gärningar. (Tit 2:14)

hans som har utgivit sig själv för oss, till att förlossa oss från all orättfärdighet, och till att rena åt sig ett egendomsfolk, som beflitar sig om att göra vad gott är.


De flesta människor ivrar att försvara sin egen ära och tjäna pengar så att de kan köpa allt de önskar. Om du pratar med dem om hur härligt det är att förneka sig själv och lida orättvist med glädje, kan de vanligtvis inte se någon härlighet alls i det.

Men om vi älskar Kristus mer än våra lusta, har vi en ivrig kärlek. Den ger inte en millimeter till någon form av synd på grund av svaghet. Den älskar vad Gud älskar, den hatar vad Gud hatar, och den kommer alltid att bo där Gud bor.

Men nu, då du är ljum och varken varm eller kall, skall jag utspy dig ur min mun. Upp 3:16”. Om vi är i Kristus och inte ser något tillräckligt härligt där, som hindrar oss från att bli ljumma och dras bort av yttre saker, är vi inte värda att vara där heller.

Tiden är kort, så vi måste uppmuntra varandra ännu mer till ivrig kärlek och goda gärningar. (Hebr 10:24-25) Vi måste testa oss själva och se till att vi alltid har en entusiastisk kärlek till Jesus. Hur kan vi tillåta att även minsta synd har kraft i våra liv, när vi vet att varje synd skiljer oss från Kristus?

Och låtom oss akta på varandra för att uppliva varandra till kärlek och goda gärningar; låtom oss icke övergiva vår församlingsgemenskap, såsom somliga hava för sed, utan må vi förmana varandra -- detta så mycket mer som I sen huru »dagen» nalkas.

Iver kommer att leda oss till seger, tillväxt och framsteg, och vi kommer att ha gemenskap med Fadern, Sonen och med varandra i ljuset. Vi kan glatt leta efter ”det välsignade hoppet och den härliga uppenbarelsen av vår stora Gud och Frälsare Jesus Kristus.” (Tit 2:13)

medan vi vänta på vårt saliga hopps fullbordan och på den store Gudens och vår Frälsares, Kristi Jesu, härlighets uppenbarelse

Denna artikeln är baserad på en artikel som heter "En stor iver" skriven av Aksel J. Smith, som först publicerades i BCC: s periodiska Skjulte Skatter (Hidden Treasures) juli 1961.
Copyright © 1982 av Thomas Nelson.

https://activechristianity.org/can-you-say-that-you-are-zealous-for-the-lord/

https://aktivkristendom.se/kan-du-saga-att-du-nitalskar-for-gud


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar