tisdag 30 juli 2019

Jämförelse av tron på 7 kristna samfund



av Mary Fairchild 10 maj 2018
Jämförelse över de grundläggande trosuppfattningarna från sju olika kristna samfund, anglikanska / episkopala, Guds församlade = en del av pingströrelsen, baptister, lutherska, metodister, presbyterianska och romersk-katolska.

Vad de olika kristna samfunden tror? Vi börjar med trosbekännelsen och bekännelse som beskriver deras grundläggande trosuppfattningar i en kort sammanfattning Apostlabekännelsen och den Nicenska bekännelsen går båda tillbaka till fjärde århundradet.

1. Trosbekännelser och bekännelser

Anglican/Episcopal: Apostlabekännelsen och den Nicenska bekännelsen.



Guds församlade: Uttalande om grundläggande sanningar.

Baptist: Undviker i allmänhet trosbekännelser eller bekännelser som kan äventyra Skriftens engagemang som enda trosregel.
Luthersk: Apostlabekännelsen, den Nicenska bekännelsen, Athansianska trosbekännelse (en sammanfattning av den kristna läran som tidigare tillskrivs St. Athanasius, men troligen kommer från 500-talet.) Augsburgska trosbekännelsen, Endräktsformeln/ Konkordieformeln

Metodist: Apostlabekännelsen och den Nicenska bekännelsen.

Presbyterian: Apostlabekännelsen och den Nicenska bekännelsen., Westminster bekännelsen.

Roman Catholic: Många men fokuserar sig på Apostlabekännelsen och den Nicenska bekännelsen.

Apostoliska trosbekännelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostoliska_trosbek%C3%A4nnelsen

Athanasianska trosbekännelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Athanasianska_trosbek%C3%A4nnelsen

Augsburgska bekännelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Augsburgska_bek%C3%A4nnelsen

Konkordieformeln
https://sv.wikipedia.org/wiki/Konkordieformeln

Nicaenska trosbekännelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nicaenska_trosbek%C3%A4nnelsen

Westminsterbekännelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Westminsterbek%C3%A4nnelsen

2. Skriftens ofelbarhet och inspiration

Kristna samfund skiljer sig åt hur de ser på Skriftens myndighet. Inspirerat betyder att de tror Gud eller den Helige Ande ledde skrivandet av skriften. Ofelbart betyder att skrifterna är utan brister och fel i allt som den undervisar även om det inte alltid betyder en bokstavlig tolkning.

Anglikansk / Episkopal: Inspirerad enligt. Bok om gemensamma böner, katekismen. Bok om gemensam bön:
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Common_Prayer&prev=search

Baptist: Inspirerad och ofelbar.

Luthersk: Den lutherska kyrkan Missouri Syndod (LCMS) och den evangeliska lutherska kyrkan i Amerika anser att skrifterna är inspirerade och ofelbara.
Lutheran Church–Missouri Synod
https://en.wikipedia.org/wiki/Lutheran_Church%E2%80%93Missouri_Synod
Evangelical Lutheran Church in America
https://sv.wikipedia.org/wiki/Evangelical_Lutheran_Church_in_America
Presbyterianska kyrkan USA

Metodist: Inspirerad och ofelbart.

Presbyteriansk: PCUSA: "För vissa är Bibeln ofelbar; för andra är den inte nödvändigtvis saklig, men den andas av Guds liv."
Presbyterianska kyrkan USA
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Presbyterian_Church_(USA)&prev=search

Romersk-katolsk: Gud är författaren till den heliga skriften. "De gudomligt avslöjade verkligheterna, som finns och presenteras i texten i den Heliga Skriften, har skrivits ned under inspiration av den Helige Ande ... vi måste erkänna att Skriftens böcker fast, trofast och utan fel lär ut den sanningen som Gud, för vår frälsning, ville se anförtrodd till de heliga skrifterna. " Katekismen - 2: a upplagan
Katolska kyrkans katekism
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Catechism_of_the_Catholic_Church&prev=search

3. Lärans bas

Kristna samfund skiljer sig åt i grundval av sina läror och övertygelser. Den största splittringen är mellan katolicismen och de samfund som har rötter i den protestantiska reformationen.

Anglikansk / Episkopal: Skrifterna och evangelierna, kyrkofäderna.

Guds församling: endast Bibeln.

Baptist: endast Bibeln.

Luthersk: endast Bibeln.

Metodist: endast Bibeln.

Presbyterian: Bibeln och trosbekännelsen.

Romersk-katolsk: Bibeln, kyrkofäderna, påvar, biskopar.

4. Treenigheten

Treenighetens natur skapade tidigt uppdelningar i kristendomen. Det finns fortfarande skillnader mellan kristna samfund.

Anglikansk / Episkopal: "Det finns bara en levande och sann Gud, evig, utan kropp, delar eller lidande; av oändlig kraft, visdom och godhet; Skaparen den som bevarar alla saker både synliga och osynliga. I denna gudomlighet finns det en enhet av tre personer, av substans, kraft och evighet; Fadern, Sonen och den Helige Ande. " Källa: Anglikanska tro

Guds församling: "Begreppen 'Treenighet' och 'personer' som är relaterade till Gud, även om de inte finns i Skrifterna, är ord i harmoni med Skriften, ... Vi kan därför med ordentlighet tala om Herren vår Gud som en Herre, som en treenighet eller som en varelse av tre personer ... "Källa: AOG-= Assemblies Of God uttalande om grundläggande sanningar
Assemblies of God Statement of Fundamentala sanningar

Baptist: "Herren vår Gud är den enda levande och sanna Guden; vars uppehälle är i och för sig själv ... I denna gudomliga och oändliga varelse finns det tre uppehälle/ existens Fadern, Ordet eller Sonen och den Helige Ande. Alla är en i substans, kraft och evighet, var och en har hela gudomlighetens väsen, men denna essens är odelad. " Källa: Baptist Confession of Faith

Luthersk: "Vi tillber en Gud i treenighet och treenighet i enhet; varken förvirrar personerna eller delar ämnet. Ty det finns en Faders person, en annan av Sonen och en annan av den Helige Anden. Men gudomen av Fadern, av Son och av den Helige Anden är allt ett: ära lika, majestätet lika eviga (coeternal)hemliga. " Källa: Niceniska bekännelsen och the (Filioque: ett Lutherskt närmande)
filioque = ordet infogat i den västerländska versionen av Nicenska bekännelsen för att hävda läran om processionen av den Helige Anden från Son såväl som från Fadern, som inte tillåts av östra kyrkan. Det var en av de centrala frågorna i den stora schismen 1054.Niceniska bekännelsen och Filioque : En luthersk inställninghttps://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.angelfire.com/ny4/djw/lutherantheology.filioque.html&prev=search


Metodist: "Det finns bara en levande och sann Gud, evigt, utan kropp eller delar, av oändlig kraft, visdom och godhet; skaparen den som bevarar alla saker, både synliga och osynliga. Och i enhetens gudomlighet finns det tre personer, av en substans, makt och evighet - Fadern, Sonen och den Helige Anden. " Källa: Metodist Lärostandard
Lärandestandarder i United Methodist Church
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.umc.org/what-we-believe/doctrinal-standards-in-the-united-methodist-church&prev=search

Presbyterian: "Vi tror och lär att Gud är en i väsen eller natur ... Trots att vi tror och lär att samma oerhörda, en och odelbara Gud är person oskiljaktigt och utan förvirring utmärkt som Far, Son och Helig Ande, som Fadern har fött Sonen från evighet, är Sonen född av en ineffektiv (ineffable) generation, och den Helige Ande kommer verkligen från dem båda, och samma från evigheten och ska tillbedjas med båda. Således finns det inte tre gudar, utan tre personer, konsubstantiella (consubstantial), samt eviga och jämlika; distinkta med avseende på hypostaser och med avseende på ordning, den som föregår den andra ännu utan någon ojämlikhet. " Källa: Bok av bekännelser
Bekännelseboken

Romersk-katolsk: "Således, med ord från den Athanasiska trosbekännelsen: 'Fadern är Gud, Sonen är Gud och den Helige Ande är Gud, och ändå finns det inte tre gudar utan en Gud.' I denna treenighet av personer är Sonen född av Fadern av en evig generation, och den Helige Ande fortsätter genom en evig procession från Fadern och Sonen, men trots denna skillnad vad gäller ursprung, är personerna gemensamt eviga och gemensamt jämlik: alla är inte skapade och allsmäktiga. Detta, säger kyrkan, är uppenbarelsen om Guds natur som Jesus Kristus, Guds Son, kom till jorden för att leverera till världen: och som hon föreslår för människan som grunden för hela hennes dogmatiska system. " Källa: Treenighetens Dogma
Treenighetens Dogma (citerat från katolska kyrkans katekism)
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://semperaltius.com/Trinity.htm&prev=search

5. Kristi natur

Dessa sju kristna samfund skiljer sig inte i hur de ser på Kristi natur. De ser alla på honom som helt mänsklig och helt Gud. Detta beskrivs i katolska kyrkans katekes: "Han blev verkligen människa medan han verkligen förblev Gud. Jesus Kristus är sann Gud och sann mmänniska."
Olika syn på Kristi natur diskuterades i den tidiga kyrkan. Resultatet var att alla andra åsikter betecknades som kätterier.
KATCHISM AV KATHOLISK KIRKE
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=http://www.vatican.va/archive/ENG0015/_INDEX.HTM&prev=search

6. Kristi uppståndelse

Alla sju samfund tror att Kristi uppståndelse var en riktig händelse, historiskt verifierad. Katolska kyrkans katekism säger: "Mystiken om Kristi uppståndelse är en riktig händelse, med manifestationer som historiskt har verifierats, som Nya testamentet vittnar om." De citerar Paulus brev till korintierna där han berättar om uppståndelsen som ett faktum som han lärde sig efter sin omvändelse.
Bibelns historia
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_of_the_Bible&prev=search
Historik och ursprung för Jesu uppståndelsehttps://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Historicity_and_origin_of_the_resurrection_of_Jesus&prev=search

7. Satan och demoner

Kristna samfund tror vanligtvis att Satan är en fallen ängel. Det här är vad de har sagt om sin tro:

Anglikansk / Episkopal: Djävulens existens hänvisas till i trettio-nio religionsartiklar, en del av "Book of Common Prayer", som definierar lärorna och praxis för Church of England. Medan dopliturgin i "Book of Common Worship" innehåller referenser för att slåss mot djävulen, 2015 godkändes en alternativ tjänst som eliminerar denna referens.
Bok om gemensam bön
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Book_of_Common_Prayer&prev=search
Book of common worship
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/The_Book_of_Common_Worship_of_1906&prev=search

Guds församlade: Satan och demoner är fallna änglar, onda andar (Matt 10:1). Satan gjorde uppror mot Gud (Jes 14:12–15; Hes. 28:12–15). Satan och hans demoner gör allt för att motsätta sig Gud och de som gör Guds vilja (1 Pet 5:8; 2 Kor. 11:14–15). Även om Guds och kristnas fiender är besegrade fiender med Jesu Kristi blod (1 Joh 4:4). Satans öde är eldsjön för all evighet (Upp 20:10).
Och han kallade till sig sina tolv lärjungar och gav dem makt över orena andar, till att driva ut dem, så ock makt att bota alla slags sjukdomar och allt slags skröplighet.
Huru har du icke fallit ifrån himmelen, du strålande morgonstjärna! Huru har du icke blivit fälld till jorden, du folkens förgörare! Det var du som sade i ditt hjärta: Jag vill stiga upp till himmelen; högt ovanför Guds stjärnor vill jag ställa min tron; jag vill sätta mig på gudaförsamlingens berg längst uppe i norr. Jag vill stiga upp över molnens höjder, göra mig lik den Högste.' Nej, ned till dödsriket måste du fara, längst ned i graven.
Du människobarn, stäm upp en klagosång över konungen i Tyrus och säg till honom: Så säger Herren, HERREN: Du var ypperst bland härliga skapelser, full med vishet och fullkomlig i skönhet. I Eden, Guds lustgård, bodde du, höljd i alla slags ädla stenar: karneol, topas och kalcedon, krysolit, onyx och jaspis, safir, karbunkel och smaragd, jämte guld; du var prydd med smycken och klenoder, beredda den dag då du skapades. Du var en kerub, som skuggade vida, och jag hade satt dig att vara på det heliga gudaberget, du fick där gå omkring bland gnistrande stenar. Lyckosam var du på dina vägar från den dag då du skapades, till dess att orättfärdighet blev funnen hos dig.
Varen nyktra och vaken. Eder vedersakare, djävulen, går omkring såsom ett rytande lejon och söker vem han må uppsluka.
Och detta är icke att undra på. Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel. Det är då icke något märkligt, om jämväl hans tjänare så förskapa sig, att de likna rättfärdighetens tjänare. Men deras ände skall svara emot deras gärningar.
I, kära barn, I ären av Gud och haven övervunnit dessa; ty han som är i eder är större än den som är i världen.
Och djävulen, som förvillade dem, bliver kastad i samma sjö av eld och svavel, dit vilddjuret och den falske profeten hade blivit kastade; och de skola där plågas dag och natt i evigheternas evigheter.

Baptist: "Historiska baptister tror på Satans bokstavliga verklighet och verkliga personlighet (Job 1:6-12; 2:1–7; Matt. 4:1–11;etc). Med andra ord tror de att djävulen eller Satan i Bibeln är en riktig person, men de uppfattar honom verkligen inte som karikatyr figuren röd med horn, lång svans och en högaffel. " Baptist pelaren – Läran
Baptist pelaren när jag söker på detta kommer det upp en tidning, så jag länkar till detta i stället. Baptister:
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://en.wikipedia.org/wiki/Baptists&prev=search

Luthersk: "Satan är den främsta onda ängeln, 'demonens prins' (Luk 11:15). Så här beskriver vår Herre Jesus Kristus Satan: 'Han var en mördare från början och höll sig inte till sanningen, för det finns ingen sanning i honom. När han ljuger talar han sitt modersmål, för han är en lögnare och lögnens fader "(Joh 8:44)." (LCMS)
Men några av dem sade: »Det är med Beelsebul, de onda andarnas furste, som han driver ut de onda andarna.»
I haven djävulen till eder fader, och vad eder fader har begär till, det viljen i göra. Han har varit en mandråpare från begynnelsen, och i sanningen står han icke, ty sanning finnes icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader.
https://sv.wikipedia.org/wiki/LCMS

Metodist: Se predikan om satans enheter av John Wesley, grundare av Methodism: Global Ministries.
Videon är på engelska 25 min.
www.youtube.com/watch?v=x-PzSPIUGno
John Wesley
https://sv.wikipedia.org/wiki/John_Wesley

Presbyterian: Olika trosuppfattningar diskuteras i Presbyterians Today: Fallen Angels; Ondska.
Denna är den enda jag hittar om ondska från dem då länken inte fungerar på engeska. Fallna änglar hittar jag inte alls.
https://www.presbyterianmission.org/what-we-believe/evil/
Ondska
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://www.presbyterianmission.org/what-we-believe/evil/&prev=search

Romersk-katolsk: Satan eller djävulen är en fallen ängel. Satan, även om den är mäktig och ond, begränsas av Guds gudomliga försyn. Källa: Catechism - 2nd Edition
http://www.vatican.va/archive/ccc_css/archive/catechism/p1s2c1p7.htm#II

8. Änglar

Alla kristna samfund tror på änglar, som ofta förekommer i Bibeln. Här är några av de specifika doktrinerna:
Anglikansk / Episkopal: änglar är "de högsta varelserna i skapelsens skala - deras arbete består i att tillbe Gud och i att tjäna människor." ("Den katolska religionen: En bruksanvisning för medlemmar i den anglikanska kyrkan" av Vernon Staley, sidan 146.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Romersk-katolska_kyrkan

Guds församlade: Änglar är andliga varelser som skickas av Gud för att tjäna de troende (Hebr 1:14). De lyder och förhärligar Gud (Ps 103:20; Upp 5:8–13).
Äro de icke allasammans tjänsteandar, som sändas ut till tjänst för deras skull som skola få frälsning till arvedel?
Loven HERREN, I hans änglar, I starke hjältar, som uträtten hans befallning, så snart I hören ljudet av hans befallning.
Och när han tog bokrullen, föllo de fyra väsendena och de tjugufyra äldste ned inför Lammet; och de hade var och en sin harpa och hade gyllene skålar, fulla med rökelse, det är de heligas böner. Och de sjöngo en ny sång som lydde så: »Du är värdig att taga bokrullen och att bryta dess insegel, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor, av alla stammar och tungomål och folk och folkslag, och gjort dem åt vår Gud till ett konungadöme och till präster, och de skola regera på jorden» Och i min syn fick jag höra röster av många änglar runt omkring tronen och omkring väsendena och de äldste; och deras antal var tio tusen gånger tio tusen och tusen gånger tusen. Och de sade med hög röst: »Lammet som blev slaktat, är värdigt att mottaga makten, så ock rikedom och vishet och starkhet och ära, och pris och lov.» Och allt skapat, både i himmelen och på jorden och under jorden och på havet, och allt vad i dem var, hörde jag säga: »Honom, som sitter på tronen, och Lammet tillhör lovet och äran och priset och väldet i evigheternas evigheter.»

Baptist: De flesta baptister tror att Gud skapade en ordning av andliga varelser kallade änglar för att tjäna honom och göra hans vilja (Ps 148: 1–5; Kol 1:16). Änglar tjänsteandar till frälsningens arvingar. De är lydiga mot Gud och förhärligar Gud (Ps 103:20; Upp 5:8-13)
Halleluja! Loven HERREN från himmelen, loven honom i höjden. Loven honom, alla hans änglar, loven honom, all hans här. Loven honom, sol och måne, loven honom, alla lysande stjärnor. Loven honom, I himlars himlar och I vatten ovan himmelen. Ja, de må lova HERRENS namn, ty han bjöd, och de blevo skapade.
Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden, synligt såväl som osynligt, både tronänglar och herrar och furstar och väldigheter i andevärlden. Alltsammans har blivit skapat genom honom och till honom
Loven HERREN, I hans änglar, I starke hjältar, som uträtten hans befallning, så snart I hören ljudet av hans befallning.
Och när han tog bokrullen, föllo de fyra väsendena och de tjugufyra äldste ned inför Lammet; och de hade var och en sin harpa och hade gyllene skålar, fulla med rökelse, det är de heligas böner. Och de sjöngo en ny sång som lydde så: »Du är värdig att taga bokrullen och att bryta dess insegel, ty du har blivit slaktad, och med ditt blod har du åt Gud köpt människor, av alla stammar och tungomål och folk och folkslag, och gjort dem åt vår Gud till ett konungadöme och till präster, och de skola regera på jorden» Och i min syn fick jag höra röster av många änglar runt omkring tronen och omkring väsendena och de äldste; och deras antal var tio tusen gånger tio tusen och tusen gånger tusen. Och de sade med hög röst: »Lammet som blev slaktat, är värdigt att mottaga makten, så ock rikedom och vishet och starkhet och ära, och pris och lov.» Och allt skapat, både i himmelen och på jorden och under jorden och på havet, och allt vad i dem var, hörde jag säga: »Honom, som sitter på tronen, och Lammet tillhör lovet och äran och priset och väldet i evigheternas evigheter.»

Luthersk: "Änglar är Guds budbärare. På andra håll i Bibeln beskrivs änglar som andar ... Ordet 'ängel' är faktiskt en beskrivning av vad de gör ... De är varelser som inte har en fysisk kropp." (LCMS)
https://sv.wikipedia.org/wiki/LCMS

Metodist: Grundare John Wesley skrev tre predikningar om änglar med hänvisning till bibliska bevis.

Presbyterian: Tron diskuteras i Dagens Presbyterian: Änglar
Vad tror presbyterianer om änglar och demoner
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://www.facebook.com/notes/first-presbyterian-church-of-richmond-ky/what-do-presbyterians-believe-about-angels-and-demons/196394377058682/&prev=search
Änglar
https://translate.google.com/translate?hl=sv&sl=en&u=https://www.presbyterianmission.org/what-we-believe/angels/&prev=search

Romersk-katolsk: "Existensen av andliga, icke-kroppsliga varelser som Heliga Skriften vanligtvis kallar" änglar "är en tros sanning ... De är personliga och odödliga varelser och överträffar alla synliga varelser i perfektion". Källa: Catechism - 2nd Edition
Katolska kyrkans katekes
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katolska_kyrkans_katekes

9. Maria natur

Romerska katoliker skiljer sig avsevärt från protestantiska samfund när det gäller Maria, Jesu mor. Här är de olika övertygelserna om Maria:
Anglikansk / Episkopal: Anglikaner tror att Jesus blev befruktad och föddes av Jungfru Maria genom den Helige Andes kraft. Maria var jungfru både när hon blev barn och när hon födde. "De har svårigheter med den katolska tron på hennes obefläckade befruktning - idén att Maria var fri från från den ursprungliga synden från ögonblicket av sin egen befruktning ..." (Guardian Unlimited)
De har nu (2005) ändrat inställning om jag förstår snabbgenomgången av denna artikel och förenat sig med katolikerna angående Maria.
https://www.theguardian.com/uk/2005/may/17/religion.world

Guds församlade/ Baptist: Maria var en jungfru både när hon blev gravid och när hon födde. (Luk 1:34–38). Även om hon var "mycket gynnad" av Gud (Luk 1:28), var Maria mänsklig och född i synd.
Då sade Maria till ängeln: »Huru skall detta ske? Jag vet ju icke av någon man.» Ängeln svarade och sade till henne: »Helig ande skall komma över dig, och kraft från den Högste skall överskygga dig; därför skall ock det heliga som varder fött kallas Guds Son. Och se, jämväl din fränka Elisabet har blivit havande och skall föda en son, nu på sin ålderdom; och detta är sjätte månaden för henne, som säges vara ofruktsam. sade Maria: »Se, jag är Herrens tjänarinna; ske mig såsom du har sagt.» Och ängeln lämnade henne.
Och ängeln kom in till henne och sade: »Hell dig, du högtbenådade! Herren är med dig.»

Luthersk: Jesus blev befruktad och föddes av jungfruliga Maria av den Helige Ande. Maria var jungfru både när hon blev barn och när hon födde. (Baserat på den lutherska bekännelsen av apostlarnas trosbekännelse.)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Apostoliska_trosbek%C3%A4nnelsen

Metodist: Maria var en jungfru både när hon blev gravid och när hon födde. Förenade metodistkyrkan tror inte på läran om den obefläckade befruktningen - att Maria själv blev påtänkt utan original synd. (UMC)
Obefläckade Avelsen
https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefl%C3%A4ckade_avlelsen

Presbyterian: Jesus blev påtänkt och föddes av jungfruliga Maria genom den Helige Andes kraft. Maria hedras som "Gudsbärare" och en modell för kristna. (PCUSA)

Romersk-katolsk: Från befruktningen var Mary utan original synd, hon är den obefläckade befruktade. Maria är "Guds mor." Maria var en jungfru när hon blev gravid och födde Jesus. Hon var en jungfru under hela sitt liv. Katekism - 2: a upplagan

https://www.learnreligions.com/comparing-christian-denominations-beliefs-part-1-700537



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar