söndag 21 juli 2019

3 Typer av legalism



av R.C. Sproul 17 jul 2019

Har du som kristen någonsin anklagats för legalism? Det ordet kastas ofta runt felaktigt i den kristna subkulturen. Till exempel kan vissa människor kalla John lagisk eftersom de upplever honom som trångsynt Men termen legalism refererar inte till trångsynthet. I realiteten manifesterar sig legalism på många subtila sätt.

I grund och botten innebär legalism att abstrahera (betrakta något teoretiskt eller separat från något annat.) Guds lag från sitt ursprungliga sammanhang. Vissa människor verkar vara upptagna i det kristna livet med att lyda regler och förordningar, och de uppfattar kristendomen som en serie av göra och inte göra, kalla och dödliga uppsättningar moraliska principer. Det är en form av legalism, där det bara handlar om att hålla Guds lag som ett mål i sig.

Gud bryr sig verkligen om att vi följer Hans bud. Ändå är det mer till historien som vi inte får glömma bort. Gud gav lagar som de tio budorden i förbundet. Först var Gud nådig. Han frälste sitt folk ur slaveri i Egypten och gick in i ett kärleksfullt, son-/dotter-ligt förhållande med Israel. Först efter att ett nådebaserat förhållande hade upprättats började Gud att definiera de specifika lagar som gläder Honom. Jag hade en professor i grundskolan som sa: "Kärnan i kristen teologi är nåd, och kärnan i kristen etik är tacksamhet." Legalister isolerar lagen från den Gud som gav lagen. Han försöker inte så mycket att lyda Gud eller hedra Kristus, eftersom han försöker lyda regler som saknar ett personligt förhållande.

Det finns ingen kärlek, glädje, liv eller passion. Det är en rotinmässig, mekanisk form av laghållning som vi kallar externalism (överdriven hänsyn till yttre form i religion.) Den legalistiska fokuserar bara på att lyda nakna regler och förstöra det bredare sammanhanget om Guds kärlek och förlossning, i vilken han gav sin lag i första hand.

För att förstå den andra typen av legalism måste vi komma ihåg att det nya testamentet skiljer mellan lagets bokstav (dess yttre form) och lagens anda. Den andra formen av legalism skiljer lagens bokstav från lagens anda. Den lyder bokstaven men bryter mot anden. Det finns bara en subtil distinktion mellan denna form av legalism och den som tidigare nämnts.

Hur håller man lagens bokstav, men bryter mot dess ande? Antag att en man gillar att köra sin bil med den lägsta nödvändiga hastigheten, oberoende av vilka förhållandena som råder han kör. Om han är på interstate (väg mellan olika stater) och den minsta upplagda hastigheten är ca 64 km/ tim då kör han precis det varken mer eller mindre. Han gör detta även under kraftfulla störtskurar, när hålla denna hastigheten faktiskt försätter andra människor i fara, eftersom de har haft goda takten att sakta ner och köra 30km/ tim för att inte vattenplaning eller glida av vägen. Mannen som insisterar på en hastighet på 64 km/ tim, även under dessa förhållanden, kör sin bil för att behaga endast sig själv. Trots att han för den utomstående observatören ser ut som en som är noggrann i sin medborgerliga lydnad, är hans lydnad bara extern, och han bryr sig inte alls om vad lagen verkligen handlar om. Denna andra typ av legalism lyder det externa, medan hjärtat är långt ifrån en önskan om att hedra Gud, syftet med hans lag eller hans Kristus.

Denna andra typ av legalism kan illustreras av fariséerna som konfronterade Jesus över helande på sabbatsdagen (Matt 12: 9-14). De var endast bekymrade över lagens bokstav och att undvika allt som ens liknade arbete. Dessa lärare missade lagens anda, som riktades mot vanligt arbete som inte är nödvändigt för att uppehålla livet och inte mot ansträngningar att läka de sjuka.

Den tredje typen av legalism lägger till våra egna regler till Guds lag och behandlar dem som gudomliga. Det är den vanligaste och dödliga formen av legalism. Jesus bestraffade fariséerna vid denna punkt och sade: "Ni lär ut mänskliga traditioner som om de var Guds ord." Vi har ingen rätt att lägga upp restriktioner för människor där han inte har angivit någon begränsning.

Varje församling har rätt att sätta sin egen politik inom vissa områden. Bibeln säger till exempel ingenting om läsk i församlingens samlingssal, en församling har all rätt att bestämma sådana saker. Men när vi använder mänsklig politik för att binda samvetet på ett ultimat sätt och göra en sådan politik som är avgörande för ens frälsning, ger vi oss ut på farligt territorium som tillhör endast Gud.

Många tror att kärnan i kristendomen handlar om att följa de rätta reglerna, även regler som är extra bibliska. Bibeln säger till exempel inte att vi inte kan spela kort eller ta ett glas vin till middagen. Vi kan inte göra dessa saker till det yttre testet av autentisk kristendom. Det skulle vara ett dödligt brott mot evangeliet eftersom det skulle ersätta mänsklig tradition med Andens verkliga frukter. Vi kommer farligt nära hädelse genom att förvränga Kristus på detta sätt. Där Gud har gett frihet, bör vi aldrig förslava människor med konstgjorda regler. Vi måste vara försiktiga med att bekämpa denna form av legalism.

Evangeliet kallar män till omvändelse, helighet och Gudsfruktan. På grund av detta, finner världen evangeliet kränkande. Men ve oss om vi i onödan lägger till till den kränkningen genom att snedvrida kristendomens sanna natur, med att kombinera den med legalism. Eftersom kristendomen handlar om moral, rättfärdighet och etik, kan vi enkelt göra den subtila rörelsen från en passionerad omsorg om gudomlig moral till legalism om vi inte är försiktiga.

https://www.ligonier.org/blog/3-types-legalism/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar