fredag 26 maj 2023

Bönekort vad är då det för något?

 Bönekort bra eller dåligt, nödvändigt eller ej, ja det är frågan det?

Om man är lite lik mig, så nappar man på olika saker för att se vad det är för något. Så när jag i någonting såg ett erbjudande om gratis bönekort, så tog jag det. Men inga bönekort kom. Men när man klickade på erbjudandet så fick man ge sin email, så idag så kom det från samma person ett inlägg, när jag öppnade en av länkarna, så fanns erbjudandet där, så om igen tog jag det – och den här gången gick det vägen.

Varför intresserar detta mig? Varför känner jag att jag behöver bönekort? Tja, en del personer är bra på att konversera, jag är inte en av dem, om det inte är närmaste familjen förstås. Det problemet fortplantar sig till att be. Be i tungor inget problem – be i förståndet och jag känner mig totalt tom och urbota korkad, om sanningen ska fram. Så jag tänkte, bönekort, kanske kan det finnas något bra där.

Kathryn Shirey är den som gjort dessa, som hjälpmedel, och man kan få dem gratis, vilket ju inte brukar känneteckna såna som håller på med falsk kristendom. Själv har hon tryckt ut dem på kartongliknande papper gjort hål i dem och har dem i en ring, så hon kan ta fram ett i taget medans hon ber, eller välja ett eller flera.

Så var detta ett bra erbjudande som jag kan rekommendera? Mycket blandad kompott, men Herrens bön var med och den är ju bra. Jag kommer lägga in dem här, 4 på var, och översätta dem. På PDF filen ligger allting på sidan, och mitt huvud är inte skapt sånt. Och nej de kommer inte i samma ordning som på pdf, gjorde ett misstag när jag tog skärmdumpar.












”Prayer doodles = Bön-klotter

Bön klotter. KLottra medan du ber och dra ditt sinne till större fokus. Nedan finns några idéer;
1)Skriv ut ett namn eller attribut för Gud och klottra runt det. Fortsätt med ytterligare namn och attribut.
2) Klottra runt varje namn på din bönelista. Lyft upp varje person i bön när du klotter runt deras namn.
3) Skriv ut en vers, ett ord eller en fras åt gången. Doodla och rita runt dem medan du går, be och lyssna för Gud.”

Om jag skulle klottra medans jag ber, så skulle mitt fokus snarare dras bort från det jag ber om, för det är sån jag är. Men kanske fungerar detta för någon. Även om detta verkar i mina ögon helt uppåt väggarna knäppt.

”Prayer as convrsation = Bön som samtal

Bön är ditt samtal med Gud. Öppna konversationen med dessa nyckelkomponenter;
1. Börja med beröm/ lovprisning
2. Säg tack
3. Dela vad som händer i ditt liv
4. Berom ursäkt
5. Gör önskemål för dig själv och andra
6. Lyssna”

Bön är och har väl alltid varit ett samtal med Gud, så som jag har förstått det. Får dock erkänna att denna är vettig, det inkluderar viktiga moment.

5 Finger prayer = 5 Fingersbön

Håll ut handen när du ber och säg en bön för var och en av dina fem fingrar.
Tumme; Fingret närmast dig - be för familj och vänner, de som står dig närmast.
Pekfinger; Fingret som visar vägen - be för dem som undervisar, instruerar och alla som har auktoritet.
Långfinger; De längsta fingret - be för ledare och alla som har auktoritet.
Ringfinger; Det svagaste fingret - be för de svaga, sjuka och de som kämpar.
Lillfinger; Minsta finger - be för dig själv.”

Inte heller en helt galen ide. Det sagt jag har svårt som det är och här ska jag då behöva komma ihåg vad som hänger ihop med vilket finger. Och sanningen att säga, de som inte har några problem med att be, de behöver inte dessa kort alls.

”Praying Scripture =Be Skriften

Läs avsnittet du vill be genom några gånger för att ta till dig orden.
Reflektera över vad texten betyder för dig. Vad säger det om Gud? Vad säger det om vår mänskliga natur? Vad säger det om dig?
Svara till Gud och be passagen tillbaka till honom.
Gläd dig över Guds stora godhet.
Omvänd era synder och brister.
Begär Guds hjälp.
Ta emot Guds svar till dig genom att lyssna.”

Detta verkar dock för mig aningens flummigt. Svara Gud genom att be tillbaka Guds ord till Gud, som om han inte vet vad Han har sagt i sitt ord. Fast å andra sidan så ber vi ju Herrens bön och den är ju också nedtecknad i skriften.













”Lectio Divina = Lectio Divina

Lectio Divina (gudomligt lyssnande) är en form av bedjande skrift.
Välj en vers för din bön.
Läs versen långsamt, flera gånger, lyssna med "hjärtats öra".
Reflektera över orden, alternativt vilket ord eller fras som talar mest till ditt hjärta.
Svara på ordet eller frasen som talade till dig, vänd på det i ditt hjärta, frambär det i bön.
Vila i Gud, sitta i tysthet och lyssna efter Guds ord till dig.”

Lectio Divina ingår i mystiken, och är helt förbjudet område för den kristna.

”Breath prayer = Andedräkt bön

Bönerna behöver inte vara långa. Några ord är allt du behöver. En andedräktsbön är en enkel men kraftfull bön.
Välj en eller två rader att be.
Börja ta djupa andetag - andas in och andas ut djupt, långsamt.
När du andas in, be den första raden
Vid andning, be den andra raden.
Exempel;
Andas in; Var stilla och vet
Andas ut; Att jag är din Gud.”

Ytterligare ett bönesätt som bygger på mystik. Detta är också det helt förbjudet område för oss kristna.

Examen = Examen

Examen är en bön av eftertanke, som undersöker var du lyste Guds ljus i världen och var du kom till korta.
Bjud in Jesus i din bön för att se över din dag genom hans ögon.
1. Erkänn din dags välsignelser.
2. Be den Helige Ande att avslöja det du behöver se.
3. Spela om din dag.
4. Omvänd dig för där du kom till korta.
5. Beslut dig för att göra bättre imorgon.”

Vi behöver inte bjuda in Jesus i vår bön. Han är med oss alla dagar, intill tidens ände.

Listening prayer = Lyssnande bön

Bön är en tvåvägskonversation med Gud, så spendera tid i bön och lyssna på Gud.
* Avsätt lite lugn tid för att fokusera.
* Ta några djupa andetag för att rensa dina tankar eller använd en andningsövning.
*Stäng dina ögon. Blunda och rensa dina tankar.
* Be Gud att vara med dig i tystnaden och tala till ditt hjärta.
* Sitt i tystnaden och lyssna efter Gud. Börja med 3 minuter och arbeta upp till 15 minuter eller mer.
* Efter din tystnadstid, reflektera över upplevelsen. Anteckna vad Gud lägger på ditt hjärta.”

Om igen en form av mystik inblandat, helt förbjudet område för oss. Alltid när lyssna in Gud och sitta i det tysta, tömma våra tankar och annat är med så är det mystik.












Prayer walk = Bönvandring

Bönvandring är en form av förbön, att be för andra i din närhet. NÄR du går, ber du tyst för varje person, varje hus, varje nytt som ditt hjärta hör.
* Bönvandring genom ditt grannskap.
* Bönvandring runt din grannskola.
* Bönvandring genom ett annat samhälle.
* Bönvandring runt din kyrka.
* Bönvandring genom din arbetsyta.
* Bönspromenad runt ditt hem.

Kan inte längre vara ute och gå, men gubben min älskar att ta sig ut i naturen och gå runt bland buskar och snår och be. Jag ser inget direkt galet i detta.

”Prayer partner = Bönepartner

Att be med andra är kraftfullt och lägger till ansvar till dina böner. Nedan finns några idéer för att be tillsammans.
* Turas om att be din begäran högt.
* Be en begäran i taget, låt din bönepartner svara eller lägga till din bön.
* Håll bönerna kort och ge varandra tid att be.
* När din bönepartner ber för dig, lyssna bara. Lyssna efter Guds svar genom dina bönepartners ord.
* Lyssna efter den Helige Ande och följ hans guidande i din bön.”

Ser inga uppenbara fel här heller, men rätta mig gärna om jag har fel, även på de andra punkterna.

Virtual prayer walk = Virtuell bönevandring

Om du inte kan komma ut eller fysiskt gå, kan du göra en virtuell bönevandring. Nedan finns några idéer för din virtuella bönevandring.
* Be genom ditt sociala mediaflöde.
* Be genom nyheterna.
* Be genom din kalender.
* Be genom din e-postkorg.
* Be genom en katalog.
* Be genom ett grannskap genom att nästan gå en onlinekarta.”

Detta är väl inget som jag s´direkt med tanke satt i bruket. Men ser jag att folk har behov, om jag är inne på FB, så sänder jag upp lite suckar till Gud.

”Pray out loud = Be högt

Om du blir nervös av att be ut belastning, nedan är 7 steg för att be högt med självförtroende.
1. Ta ett djupt andetag och inbjud den Helige Ande att tala.
2. Kom ihåg att det är OK att hålla den kort.
3. Fokusera på bara en tacksägelse eller behov.
4. Var öppen för den Helige Andes ledning för andra böneämnen.
5. Var du. Be med din egen röst.
6. Kom ihåg att Gud vill höra din röst.
7. Fortsätt att öva.”

Inget fel att be ut högt. Gud är ande så han är inte i behov av att höra mig tala ut högt, är det som jag reagerar på här. Även biten att bjuda in den Helige Ande att tala. OM Gud har något att säga oss så kan han ge en person en profetia att dela med de andra. Vi behöver inte be varken Gud, Jesus eller den Helige Ande att närvara, eller ge dem tillåtelse att tala om de så vill.












”Herrens bön

Använd Herrens bön som mall för dina egna böner;
Fader vår, du som är i himlen, helgat vare ditt namn, ditt rike kom, ske din vilja så som i himlen, så även på jorden.
Ge oss i dag vårt dagliga bröd och förlåt oss våra överträdelser, såsom vi förlåter dem som överträda mot oss.
Och led oss inte in i frestelse, utan befria oss från det onda.
Ty ditt är riket och makten och äran, i evighet och alltid Amen.”

Mycket bra bön, även idén med att använda den som en bönemall. Det tror jag att många redan har tänkt på, som har svårigheter med att be. Ändå väldigt bra och värdefullt.

”Bönjournal

Använd en bönedagbok för att skriva dina böner som brev till Gud. Nedan följer några idéer för att komma igång;
* Skriv ett brev till Gud.
* Be genom citat eller anteckningar från en studie.
* Håll en lista över böneförfrågningar.
* Anteckna Guds ord till dig.
* Be genom en vers.
* Doodla eller rita dina böner.
* Skriv en tacksamhetsbön.
* Skriv böner för andra.
* Börja med en fråga.
* Undersök din dag.”

Ingen dålig idé överlag, om man tar bort vissa saker. Men för mig som aldrig någonsin gillat att skriva, över huvud taget, så är det inte attraktivt. Det är ett under att jag över huvud taget skriver om falska läror. För som sagt skriva har aldrig varit min starka sida.

Handlings bön

Tillbedjan; Berätta för Gud hur underbar han är. Tillbe honom och erkänn hans godhet.
Bekännelse; Erkänn dina synder. Gråt ut din trasighet. Be om Guds förlåtelse, nåd och barmhärtighet.
Tacksägelse; Säg tack till Gud för allt han har gjort i ditt liv.
Ödmjuk bön; Gör din begäran till Gud, be honom om dina egna behov och för andras.”

Inte helt galet detta heller. Så en del godbitar finns det bland dessa kort.

”Be med musik

Inkorporera musik i dina böner med en av dessa metoder;
1) Slå upp texten till en favoritpsalm eller lovsång. Läs och be genom orden som din bön. Försök att inte sjunga med, utan fokusera istället på orden.
2) Slå upp versen som det refereras till i en gudstjänstsång eller psalm. Eller hitta en låt baserad på favoritvers. Be genom verserna.
3) Välj en son som talar till ditt hjärta. Sätt sången på repeat och sjung med som din bön. Lyssna på orden du ber.”

Lovsång och tillbedjan är en form av tillbedjan, bön en annan, som jag ser det. Och lovsjunga och prisa gud på det sättet har jag aldrig haft svårt för, det är be som jag finner utmanande.

Som sagt en redigt blandad kompott, lite bra och lite dåligt. Men kanske finns det något för någon, mer än mig att hämta här.

Kanske är jag ute efter en "snabbfix" på mitt dilemma, när jag är så desperat efter att hitta någonting som fungerar för mig och gör det enklare att be, att finna orden. Men jag får la sucka vidare till Gud, som tur är så lyssnar Han på våra suckar också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar