torsdag 14 mars 2019

Helande genom Jesu sår.


Sanningen om helande och genom hans sår

Visst har han burit våra sorger och bar våra sorger; ändå uppfattade vi honom som slagen av Gud och drabbad. Men han var genomborrad för våra överträdelser. han blev krossad för våra missgärningar; på honom var straffet som gav oss frid, och genom hans sår är vi botade. Allt vi får, har gått vilse; vi har vänt - var och en - till sin egen väg; och Herren har lagt på honom, all vår ondska. - Jesaja 53: 4-6 (ESV)

Men det var våra krankheter han bar, våra smärtor dem lade han på sig, medans vi höll honom för att vara hemsökt, plågad av Gud och pinad. Ja han var sargad för våra överträdelsers skull, och slagen för våra missgärningars skull; näpsten var lagd på honom, för att vi skulle få frid, och genom hans sår blir vi helade. Vi gick alla vilse såsom får, var och en av oss ville vandra sin egen väg, men Herren lät allas vår missgärning drabba honom (sv 1917)

(De ska se min tjänare slagen och blödande, så vanställd, att man ska ha svårt att se att det är en människa. På det sättet ska han rena många människor / nationer)
Ändå var et vårt lidande han bar, våra sorger var det som tyngde honom. Vi trodde att hans lidande var ett straff från Gud för hans egna synder. Men han blev sårad och slagen för våra synder. Han blev slagen för att vi skulle få frid. Han blev gisslad! Vi blev helade! Det var vi som gick vilse som får. Det var vi som lämnade Guds stigar för att gå våra egna vägar. Ändå lade Gud alla våra synder och skulder på honom. (Levande bibeln med tillägg från några verser innan)




Jag vill förorda detta genom att säga att jag tror att Gud helar. Jag har sett Gud hela mirakulöst. Eftersom jag tror att Andens gåvor är för idag tror jag också att Gud kan ge gåvan att hela till någon, efter hur den Helige Ande vill, bara till Guds ära. Liksom med alla gåvorna idag är helande brutalt missbrukad inom karismadårarnas väggar och vanligtvis grovt missförstått inom Kristi kropp. Tvivla inte en sekund på att det här är en del av fiendens planer, eftersom ingenting bryter ner tron snabbare än när ett helande inte kommer och vi blivit ledda till att tro att det skulle göra det. Så låt oss tala förnuft tillsammans genom den ovanstående länkade artikeln av någon som heter Becky Dvorak, som anser sig själv som en "profetisk helande evangelist" för att inte förväxlas med den apostoliska tolkningsväckelsen. Se? Jag kan kasta också kasta ihop tre surr ord som inte betyder någonting.

"Jag upphör aldrig att förvånas över hur lätt vi kan förlora vårt fokus för helande och hamna på sidospår av fienden. Och han är en mästare på att få oss avpårade med bra saker. Hmm ... Vad menar jag med detta? Vi behöver gudomligt helande från Gud, vi måste bygga upp vår tro att tro på det från hans ord om helande. Men jag ser det om och om igen att vi, när vi börjar studera ord om helande, drabbas vi av andra saker som ekonomi, till exempel. Nu är det inte något fel att studera ekonomi från Guds Ord, det är bara att tidpunkten är fel. Och vice versa, om vi behöver ett finansiellt genombrott skulle vi behöva studera Guds Ord om ekonomi och inte helande. Men när vi behöver ett mirakulös helande från Gud, och så måste vi vara fokuserade på Guds helande kraft och studera Hans Ord om helande. " - Becky Dvorak

Observera från start, den kätterska transaktionsmetoden Dvorak tar, till Guds ord. Du vill ha pengar? Läs om finansiella förberedelser! Vill du bi helad? Läs om helande löften! Jag har ofta hört analogi att bibeln är som en sallad, men för Becky Dvorak är det en matfest och hon bestämmer vad som serveras. Jag vill att vi noggrant ska undersöka vad hon säger här och fråga oss - vem är Gud i hennes scenario? Om vi behöver Gudomligt helande måste vi bygga upp tron och vi måste vara fokuserade. Den implikation som hon öppet gör och omfamnar är obligatoriskt helande. Detta är samma kätteri som utspys av Bill Johnson i Bethel samt alla ord trosanhängare. Tron är att Jesus köpte vårt garanterade helande i försoningen. Således är Gud skyldig att alltid hela oss och om vi inte blir helade är det på grund av ett trosproblem vi har. Kan du se hur farofyllt det är älskade? Kan du inte se att människor kan lämna tron eftersom de känner att de blivit ljugna för, när det gäller deras sjukdom? Eller andra som blir sjukare eftersom de tror att det är deras eget fel att de är fortsatt sjuka. Gör inget misstag här älskade. Denna undervisning är ren ondska.

"Bibeln är tydlig när den säger till oss:" Så då kommer tron genom att höra och hörandet genom Guds ord "(Rom 10:17). Om vi behöver bygga upp vår tro på att tro på Gud för något, så måste vi komma in i en tid i Ordet om det ämnet tills vår tro är stark nog för att lita på Gud och tro. Och i det här fallet måste vi förbli i det helande budskapet om Guds Ord tills vi uppmuntras i tron och faktiskt kan tro och ta emot vår övernaturliga helande från honom. " - Beck Dvorak

Nja, nej Becky. Ingenstans uppmuntras vi att läsa Guds ord på ett så mystiskt sätt. Vill inte Gud tala till oss om andra saker i våra liv, även när vi är sjuka? Jag läste en gång om en kvinna som följde kättaren Kenneth Copeland och dog av cancer. Istället för att träffa läkare fördubblade hon bara sin tiondegivande och fokuserade på det helande hon blev lovad fram tills hon dog. När det gäller Rom 10:17, indikerar ordet "så" att denna vers sammanfattar det som kom före det:

Men hur ska de kunna åkalla den som de inte har kommit till tro på? Och hur ska de kunna tro den som de inte har hört? Och hur ska de kunna höra, om ingen predikade? Och hur ska predikare kunna komma, om de inte blev sända? Så är ock skrivet, Hur ljuvliga är inte fotstegen av de män, som frambär ett gott budskap. Dock har inte alla blivit evangelium lydiga. Esaias säger ju; Herre, vem trodde vad som predikades för oss? Alltså kommer tron av predikan och predikan i kraft av Kristi ord. Rom 10: 14-17

Så vers 17 har ingenting att göra med att fokusera på en enda bibelämne som du är i behov av. Det handlar om frälsningen. Du kan inte h tro på Kristus utan att höra Evangeliet. Dvorak fortsätter;

"Under din helande resa, ha hans helande ord i närheten. Håll din bibel öppen för Jesaja 53: 4-5 (AMP)." Men [faktum] Han bar våra krankheter, våra smärtor tog han på sig, men vi antog [okunnigt] att han blev hemsökt, nerslagen, av Gud och nedbruten och förnedrad [av honom]. Men han blev sårad för våra överträdelser, han blev krossad för vår ondska [vår synd, vår orättvisa, vår olaglighet]; Straffet [som krävdes] för vårt välbefinnande föll på honom, och genom hans ränder (sår) är vi botade. "- Becky Dvorak

Så vi kommer till det. Förvrängningen av Jesajas, som görs av varje falsk troshelare idag och har gjorts genom historien. Jag gav dessa verser i en legitim översättning som nyckelvers. Låt oss undersöka dem. Dessa profetiska ord handlar om Jesu Kristi verk på korset. Han bar våra krankheter / plågor och våra sorger. Han blev nedbruten och förödmjukad med pikar, slag och törnekronan. Varför blev han sårad så? För våra synder! Det är så vi vet att denna passage inte handlar om fysiskt helande utan ett andlig helande! Han blev krossad för vår synd! Hans straff är det som ger oss frid. Med vem? Gud! Genom hans sår är vi botade. Amen. Inte en fysiskt efterfrågat helande älskade utan ett andligt evigt helande som gör oss rätt med Fadern igen. Dvorak avslutar:

"Och i min bok, ”The Healing Creed = helande bekännelsen” lär jag dig den hebreiska meningen med dessa ord för att avsluta de tvivel och den förvirring fienden har orsakat i Guds läger om övernaturligt helande från Jesus. Jag har också skrivit upp en trosförklaring att proklamera över dig själv från Guds Ord. Ta det här ”Healing Creed helande bekännelse”-kortet och bekänn det över dig själv om och om igen. Bekräfta Guds Ord över sig själv är mycket kraftfullt och skördar resultat. Skriv anteckningar till dig själv med dina favoritverser om helande och placera dem runt om i ditt hem eller kontor, som milda påminnelser om Guds helande löften till dig. Jag har sammanställt 100 helande vers för dig som finns tillgängliga gratis på min hemsida att välja mellan. Oavsett hur du väljer att använda dessa för att röra upp din tro med det helande ordet är upp till dig, men poängen är att hålla fokus på det helande budskapet. Får inte ett sidospår - förbli i det helande ordet under denna tid i ditt liv. " - Becky Dvorak

Låt mig introducera Becky till ett nytt ord - suveränitet. Nu är jag helt för att skriva verser som lovar och påminner oss om hur bra vår Gud är, men tanken är att göra det i full bekräftelse av Hans suveränitet. I Becky Dvoraks teologi har Gud ingen suveränitet när det gäller helande. Vi alla, måste bli botade och om vi inte blir det, så behöver vi mer tro. Det är en vidrig / värdelös undervisning och Becky är långt ifrån ensam om den

Idag är helande rätt eftersom Jesus har betalat priset för ditt helande. Så om djävulen säger, "Du kan inte bli botad", bara förklara, "Jesus har betalat för mitt helande. Sjukdomar har ingen rätt att vara i min kropp. Jag är helad i Jesu namn! Varje sjukdomsförbannelse som skulle falla på dig föll på Jesus istället. Han bar alla dessa slag, så att du kan gå i Gudshälsan hela livet i ditt liv. Priset har betalats så att du kan stiga upp och komma ut ur din säng av lidande " - Joseph Prince

Helande är inte din rättighet älskade. Sjukdomar bryter ner trons fysiska kroppar, av trosfyllda troende varje dag. Om Becky hade rätt skulle det finnas 200 år gamla kristna. Sedan finns det den läckra ironin att titta på någon som Bill Johnson när han förklarar att alla måste måste bli helade, när han själv bär glasögon på recept. Eller när en charlatan / kvacksalvare behöver ett kirurgiskt ingrepp. Vad hände med din tro? Människor som Joseph Prince och Becky Dvorak förvränger bibeln och gör löften som Gud aldrig gjort. Fall inte för det. Gud kan hela dig älskade, men valet är hans, inte ditt. Det viktiga är att du har blivit helad för evigt genom tro, så att om svaret är nej, kommer du att vara närvarande med Herren. Amen.

Rev. Anthony






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar