torsdag 14 mars 2019

Fånge av fel lärare och undervisning


Tillfångatagen av falska lärare och falska läror - 10 tecken
Av Rick Becker 7 mars 2019

Vi är närmare slutet. Vissa vill få oss att tro att den största väckelsen världen någonsin har sett är över oss, men skriften lär oss det motsatta. Det kommer att vara falska smorda, en avvikelse från den rätta tron, avfall, och demoners läror kommer att lura många inom den synliga kyrkan. De som inom den nya apostoliska reformationen (NAR) ignorerar vad skriften lär ut, de hoppas bli aktiverade av en superapostel och vara del av en ny ras av väckelsefolk som kommer att gå genom väggar, resa upp de döda och erövra de sju sfärerna i samhället. Dessa bedragna folk har inte blivit aktiverade utan fängslade av falska lärare och falska doktriner: "Se till att ingen tar dig i fången genom filosofi och tomt bedrägeri, enligt mänsklig tradition, enligt världens elementära andar och inte enligt till Kristus. "Kol 2: 8

Under deklaration om nya fräscha uppenbarelser, smörjelser, överföringar, nya sätt att höra Gud och gå i det övernaturliga, kommer de falska lärarna i NAR att stjäla, döda och förstöra. Men det är inte bara NAR som leder människor till att bli bedragne, det finns andra rörelser och samfund i den synliga kyrkan som är ansvariga för att förföra människor till felaktiga läror. Hälsa och rikedomens evangeliet, trosordets (trosrörelsen) kätteri, falska filosofier, traditioner, New Age doktriner och mysticism har fängslat miljoner i den synliga kyrkan. I detta inlägg erbjuder jag tio tecken som hjälper till att identifiera de som har blivit fängslade av falska lärare och falska läror.

1. De fängslade har äventyrat sanningen genom pragmatism.

Pragmatism utvärderar framgång baserat på resultat. Om till exempel en pastor vill få sin lilla församling att växa, skulle den fashionabla vägen för honom vara, att ta ett "kulturtillväxt" seminarium eller gå på en Willowcreek konferens. Detta kommer att ge honom de metoder som krävs för att öka antalet. Han kommer att upptäcka att det inte är för svårt att en kyrka / församling att växa i denna generation. Framgångsrika affärsmodeller utnyttjas i kyrkan, eftersom uppenbarligen hedniska entreprenörer vet bättre än Jesus eller skriftens författare.

Allt pastorn måste göra är att urvattna evangeliet, fokusera på aktuella och motivbaserade budskap, skapa förväntningar och byta ut bibliska termer som synd, dom och lidande för arv, skift, närvaro och profetisk etc. Dämpa ljusen och låt samtida ljud från Bethel eller Hillsong förbi i sinnet medan du ger gåshud till trollbundna församlingar och voila! - "kyrklig tillväxt". Det här förmodligen utan en enda omvändelse, och säkert utan att någon av de tidigare medlemmarna som kan bli frälsta, växer i sin tro. Gud har inte givit "ökningen" en pragmatisk inställning har, en kompromiss har.

Erfarenhet och resultat bör aldrig definiera våra teologiska övertygelser. När vi byter ut sanningen med "vad som fungerar" har vi bytt ut sanningen för en lögn. Pragmatism gör att sanning är relativ, och när sanningen blir relativ, är det per definition inte längre sanning. När det inte längre är sanningen – är det giftigt. Frukterna av pragmatism i kyrkan är mega church = superstor kyrka / församling, fullsatta med falskt omvända och bibliskt okunniga troende som drivs av varje vindkast i läran.

2. Den tillfångatagna tjänar en personlighet.

"Jag vet att när jag har skiljts ifrån er, ska ska svåra ulvar komma in bland er och de ska inte skona hjorden. Ja, bland er själva ska män uppträda som ska tala vad förvrängt är, för att locka lärjungarna att följa efter dem.. "Apg 20: 29-30.

Jag har haft många samtal med människor som har blivit lurade av en falsk lärare. De brukar undvika en inbjudan att jämföra undervisningen, av deras idol (för det är verkligen vad den falska läraren har blivit) mot skriften. Istället tar de till sitt första försvar - "men känner du pastor X, har du träffat honom / henne?"

Deras tro är i en personlighet istället för i Guds ords principer. Dessa falska lärare har skapat en imponerande persona. Precis som de super apostlarna som Paulus beskrev i Korintierna, döljer samtida falska lärare sig som "tjänare av rättfärdighet". De verkar som individer som känner Gud intimt och ser till att alla andra är medvetna om deras unika gåvor och speciella förhållande till Gud. I stället för att höra predikningar som utlägger Guds ord, får följeslagarna lyssna till otaliga berättelser och erfarenheter - pastorn är naturligtvis den centrala figuren.

Kort sagt, de lovordar sig själva – totalt motsatt mot Paulus: "För vi är inte dristiga nog att räkna oss till eller jämföra oss med somliga, som ger sig själva gott vitsord, men som är utan förstånd, i det att de mäta sig endast efter sig själva och jämföra sig endast med sig själva.2 Kor 10:12”. Den tillfångatagna kommer att köra tusentals mil till en arena eller händelse (prestanda) för att få en "överföring" från sin favorit personlighet, men det är inte allt som driver dem så långt ....

3. Den fängslade faller för falska löften.

Dessa människor är källor utan vatten, skyar som drivs av stormvinden och det svarta mörkret är förvarat åt dem. Ty de tala stora ord, som är idel fåfänglighet; och då de nu själva lever i köttsliga begärelser, lockar de, genom sin lösaktighet till sig människor, som med knapp nöd kan rädda sig undan såna som vandrar i villfarelse. De lovar dem frihet, fast de själva är förgängelsens trälar; ty den som har låtit sig bli övervunnen av någon, han har blivit dennes träl. 2 Pet 2:17-19

De fängslade är desperata att lindra / lätta omsorgen av denna värld, eller öka deras bekvämligheter i denna värld. Löften om genombrott, helande, favör, behagligheter "plötsligheter" överföringar av rikedom, övernaturliga möten och mirakel, locka dem med det som kliar deras öron eller oroliga själar. Som moln utan vatten misslyckas falska lärare att leverera. De lovar sina anhängare ett möte med Gud, men istället levererar de en känslomässig upplevelse eller Kundalini-anda. De idkar gårdfarihandel med sina kurser om hur man hör Guds röst, men allt du kommer att höra är din egen fantasi eller en ande som lurar dig. De fängslade tror att de kan förorda saker in i existens, få tillgång till himmelska portaler, byta atmosfärer och utföra större mirakel än Kristus själv. De tror att en Sozo-kurs kommer att medföra inre helande, och att "påtala Jesu blod" kommer att ge helande, skydd och befrielse. År i och år ut, som en hamster i ett hjul, jagar den tillfångatagna tomma löften. Efter månader, eller till och med år, kräver ön av skeppsbrutna själar en annan medborgare. Besviken "Gud", "kyrkan" och "kristna", har de här skeppsbrutna själarna ställt sitt hopp till falska löften.

4. De tillfångatagna är enkla att övertyga.

Paulus var en apostel med en mirakulös övertygelse, och när han nådde Berea hade han kastat ut en ond ande från en slavflicka och upplevt en riktig plötslighet – olik de som sker inom NAR: ”Vid midnattstiden var Paulus och Silas stadda i bön och lovade Gud med sång, och de andra fångarna hörd på dem. Då kom plötsligt en stark jordstöt, så att fängelset grundvalar skakades; och i detsamma öppnades alla dörrar, och allas bojor löstes. Apg 16:25-26

Paulus hade några fantastiska historier att berätta, men han litade inte på berättelser för att övertyga sina lyssnare, han förklarade skrifterna: "När de nu hade passerat Amfipolis och Apollonia kom de till Tessalonika, där fanns en judisk synagoga. Och Paulus gick in, som hans sedvänja var, och under tre sabbatsdagar talade han med dem från skrifterna och förklarade och bevisade att det var nödvändigt för Kristus att lida och uppstå från de döda och sa: "Denna Jesus, som Jag förkunnar för er, är Kristus. "Apg 17: 1-3”

Efter predikandet i Tessalonika, reste Paulus och Silas till Berea och fortsatte predika i synagogan dä. Bereanrerna ansåg det passande att testa den stora apostelns lära: "Nu var dessa judar ädlare än de i Thessalonika; de mottog ordet med all iver och undersökte skrifterna varje dag för att se om dessa saker var så, som det sades dem. "Apg 17:11”.

Detta är vad varje troende bör göra, jämföra den undervisning de hör med Guds ord, oavsett vem läraren är. Bereansna kunde göra detta, för Paulus motiverade "från skrifterna". Med andra ord de kunde gå direkt till källan. Den enda ofelbara källan - skriften, är tyvärr den sista platsen som de lätt övertygade av falska lärare besöker. De övertalas av vältalighet, berättelser, tecken och framträdanden Som ett resultat växer fångarna av dessa falska läror i falsk kunskap och erfarenheter utan att få någon kunskap om Kristus eller sanningen. De falska profeterna och apostlarna i den nya apostoliska reformationen (NAR) har gjort de bedrägerier som Paulus beskrivit i Kol 2:18: perfekta, "... i detalj om visioner." (ESV) ... "intrång i de saker som han inte har sett. "(KJV.) Det ihopkok av NAR mystik, berättelser om helande och möten med Gud av hipster evangelister och kunskapsord från google assisterade profeter är tillräckliga för att dupera de lätt övertygade.

5. De tillfångatagnas jakt efter övernaturliga fenomen

"Om någon säger till dig," Se här, är Kristus! "Eller" Där är han! "Tro inte på det. För falska kristusar och falska profeter kommer att uppstå och utföra stora tecken och underverk, för att leda vilse, om möjligt, även de utvalda. "Matt 24: 23-24

Skolor av "övernaturliga tjänster" blomstrar runt om i världen. Liksom Simon, trollkarlen, erbjuder tusentals ungdomar pengar för att ta emot makt och övernaturliga gåvor. Så kallade "ära moln" har fascinerat folk, lurar dem på att tro att rök och glitter är Guds uppenbara närvaro. Fjädrar, gulddamm, guldfyllningar, oljiga handflator, spasmer och demoniska manifestationer betraktas som tecken på att "Gud rör någon". Den som vågar ifrågasätta de bisarra manifestationerna kommer att anklagas för att ha en "religiös ande".

Superstjärnor i den nya apostoliska reformationen har byggt karriärer baserade på deras "mirakel". De uppvisas på film när de strövar på offentliga platser och letar efter de som lider av det som verkar vara störst sjukdom på jorden - ett ben kortare än det andra. En varning för dem som litar på tecken och underverk: "Inte alla som säger till mig, 'Herre, Herre,' kommer in i himmelriket, utan den som gör min himmelska Faders vilja. Många kommer att säga till mig på den dagen: "Herre, Herre, har vi inte profeterat i ditt namn, kastat ut demoner i ditt namn och gjort många underverk i ditt namn?" Och då kommer jag att förklara för dem: "Jag kände aldrig dig; avvik från Mig, du som utövar laglöshet! "Matteus 7: 21-23.

Guds ord är klart om faran med tecken och underverk i de sista dagarna: Han som efter Satans tillskyndelse kommer med lögnens alla kraftgärningar och tecken och under och med orättfärdighetens alla bedrägliga konster för att bedraga de som går förlorade, till straff för att de inte gav kärleken till sanningen rum, så de kunde bli frälsta. Därför sänder också Gud över dem villfarelsens makt, så de sätter sin tro till lögnen. 2 Tess 2:9-11”

Fängslande ledare lär ut att tecken och underverk alltid måste åtfölja evangeliska strävanden. De har detta gemensamt med den rika mannen i Hades (Lukas 16) - båda tror att något mirakulöst kommer att övertyga de förlorade. Den rike mannen resonerade med Abraham "men om någon kommer till dem från de döda, kommer de att ångra sig" Abrahams svar - "Om de inte hör Mose och profeterna, kommer de inte heller övertygas om någon skulle uppstå från de döda." De som lär ut att evangeliet inte är goda nyheter om det inte finns en maktdemonstration bakom är blinda för att kraften inte finns i tecken och underverk, utan det är i evangeliet det finns: "För jag skäms inte över evangeliet, för det är en Guds kraft till frälsning för alla som tror, till juden först och även till greken. "Rom 1: 16.
Evangeliet är tillräckligt och skriften är mer säker än vad som idag gäller som tecken och under.

6. De tillfångatagna är offer för gårdfarihandlare.

Vi förfalskar ju inte för vinnings skull guds ord, som så många andra gör; utan av ett rent sinne, drivna av Gud, förkunnar vi ordet i Kristus, inför Gud. 2 Kor 2:17
I sin girighet ska de med bedrägliga ord göra sig vinning av er. Men sedan länge är deras dom i annalkande, den dröjer inte och deras fördärv sover inte. 2 Pet 2:3”

Trots att tiondegivande INTE lärs ut i NT (ge glatt, otvungen, och enligt vars och ens förmåga är läran) har det blivit ett verktyg i händerna på skrupelfria lärare, av vilka några hotar att om du inte ger ditt tionde, kommer resten av dina pengar att förbannas, och du ger demoner ett fotfäste. Undervisning om tionde har blivit ett "snabbt sätt att bli rik" system och ett bra sätt för falska lärare att ackumulera rikedom och behålla sina imperier (megakyrkor). Det slutar inte med tionde, det finns vanligtvis någon form av byggnadsfond, missionärsfond, social rättvise orsak och andra orsaker som medlemmarna uppmanas att ge åt. Ett annat sätt att räfsa åt sig dollar / kronor är workshops, konferenser, online kurser och böcker. Du kommer att betala för att lära dig hur man: Hör Guds röst, skifta atmosfären, ta emot helande, bli intimare med Gud, upplev övernaturliga krafter. Den tillfångatagna spenderar en fruktansvärd summa pengar för att få någon form av fördel eller djupare kunskap, de är i ett konstant tillstånd att alltid lära sig och aldrig kunna komma fram till kunskap om sanningen. De tillfångatagna och deras pengar separeras lätt, eftersom de betalar för deras oändliga strävan att höra och uppleva Gud.

7. De tillfångatagna som börjar ställa frågor straffas.

Du kommer aldrig att vara i den inre cirkeln, eller en del av klicket i "kyrkan" om du inte bevisar dig värdig. Under ledning av en "ära-kultur" kan ledare ursäkta sina misslyckanden, undvika kritik, främja sina falska läror och hålla ett fast grepp om sina okunniga anhängare. När du investerar tid, och ännu viktigare pengar, kommer du att klättra upp i matkedjan relativt snabbt. Visa blind lojalitet mot ledaren, dregla över deras ogrundade historier och visioner, acceptera deras läror utan tvekan, och du kommer att bli belönad. Men om du vågar gå ut ur ledbandet kommer du upptäcka att "hederskultur" är en ursäkt för att anställa en "skamkultur" på sanningssökande. Du kanske till och med tror att du blir galen eller föreställer dig saker, och först lägger du all skuld på dig själv. Detta visar bara hur effektiv hjärntvätten och manipulationen har varit. Det är en vanlig historia - de som är i sista steget att lämna en kyrka som lär ut falska läror kommer att berätta för dig, hur de plötsligt förlorade favör i sina ledares ögon när de frågade legitima frågor. De uppmanas att gå ner från positioner, de blir utskämda, isolerade, förnedrade och rykten sprids om dem. Detta tjänar som en varning till potentiella myterister genom att skapa en atmosfär av rädsla

8. Den tillfångatagna blir fariseisk.

Punkt 7 visade detta faktum. Närma sig en falsk lärare eller en av deras anhängare i uppriktighet och ödmjukhet med en skriftenlig motsättning angående deras lärdomar eller uppenbarelser, och du kommer troligen att uppleva / ett giftigt svar. Deras första skrik kommer att vara "döm inte". Denna vers används inte i sammanhang när man försvarar falska lärare. "Döm inte" betyder i verkligheten döm inte hycklande: "Du hycklare, ta först ut bjälken ur ditt eget öga, och då kommer du att se tydligt nog för att ta ut flisan ur din brors öga." Matt 7: 5.

Samma kapitel instruerar oss att vara försiktig med falska profeter och undersöka deras frukt (7: 15-20) "Döm inte" betyder inte: Urskilj aldrig, testa aldrig, alla saker eller ignorera de som har en annan undervisning! De som använder denna vers för att tysta kritiker av falska lärare eller falska läror, dömer faktiskt någon för att de dömer rätt. Med andra ord är de självrättfärdiga och hycklare - fariseiska. De kommer att predika kärlek och tolerans, men är inte förlåtande gentemot dem som försöker varna andra, att deras själar är i fara. De kommer att tolerera falska lärare, demoners doktriner och demoniska manifestationer, men kommer att vända ryggen mot familjer eller livslånga vänner som försöker rädda dem med hjälp av skrifterna.

Ett annat exempel på hyckleri finns inom området för helande. Glasögonprydda pastorer kommer att berätta att försoningen garanterar helande, och att om du inte blir helad kan det bara vara ditt fel. Deras egna helande rum, Sozo-kurser och övernaturliga studenter kan inte hela dem. De går för att få kirurgi och litar på medicin som resten av oss (det är inte att säga att Gud inte helar - han gör det, enligt Sin vilja.) Dessa lärare som inte kan hela sig själva eller varandra, tar betalt för kurser om helande. De falska läkarna som sträcker benen i köpcentra kommer aldrig att hittas på ett sjukhus utförande mirakler på dess AKUT mottagningar.

9. De tillfångatagna tror att de kan förändra den här världen till ett paradis.

"Som ovan så nedan" har blivit mantra av den nya apostoliska reformatoriska förespråkare.
Denna ockulta fras används i ”The Message = budskapets” bibel (en perversion av skriften)
"Ställ världen rätt; Gör vad som är bäst - som ovan, så nedan. "- Budskapet
Den rätta översättningen: "Ditt rike kom, din vilja ske på jorden såsom i himlen." Matt 6:10.

Så vad betyder egentligen uttrycket "Ditt rike kom"? Falska lärare skulle säga följande: det finns ingen fattigdom eller sjukdom i himlen, och därför borde det inte finnas någon fattigdom och sjukdom på jorden. Det finns fred i himlen, så det borde finnas fred på jorden etc. Falska lärare kommer att berätta för dig att världen blir bättre hela tiden, och Kristus kommer tillbaka när de troende har återvunnit de sju samhällets sfärer. Bibeln lär den direkta motsatsen (2 Tim 3: 1-9)

Jesus klargjorde att hans rike inte är av denna världen (Joh 18:36) Det är inte externt eller sekulärt och det kommer säkert inte att förvandla denna planet till paradiset. När vi ber "ditt rike kom" ber vi Gud att förvandla oss, inte världen, vi ber Gud att erövra mäns och kvinnors själar, inte samhällets sju sfärer och vi väntar på det kommande riket när Kristus kommer regera på jorden efter att han har dömt jorden (2 Pet 3: 7)

Fram till dess kommer de troende att gå igenom många prövningar, de kommer att bli bespottade, inte firade, förföljda, inte berömda, och medan Gud fortfarande helar vissa enligt Sin vilja, måste många troende utstå sjukdomar och funktionshinder. De tillfångatagna vill bosätta sig i den här världen, de är inte invånare som ser fram emot den dag då Kristus kommer och styr, de vill vara små gudar och ta herravälde åt sig själva. De översätter ordet "rike" som herravälde och komfort i denna nuvarande tidsålder. De försöker "ställa världen rätt" eftersom deras fokus ligger på det tidsmässiga i stället för det eviga.

10. Den tillfångatagna har blivit blidka /avvärjda.

"För de är ett upproriskt folk, lögnens barn, barn som inte vill höra
Herrens instruktion; De säger till siarna, "Se inte" och till profeterna: "Profetera inte för oss vad som är rätt; tala till oss smidiga saker, profetera illusioner, lämna vägen, vänd bort från vägen, låt oss inte höra mer om Israels Helige. "Jesa 30: 9-11

Inte mycket har förändrats sedan Jesajas dagar, det finns en anledning till att folk följer nutida falska profeter - de vill höra "smidiga saker". Det är därför de tillfångatagna är så snabba med att försvara sin favoritlärare. De försvarar inte bara en personlighet, de försvarar budskapet som har kliat deras öron. De har köpt i olika lögner - Gud garanterar rikedom och hälsa, de kan vandra i vilken övernaturlig gåva de än väljer etc. De har inte lärt sig det korsfästa livet. De vill ha herravälde, makt, favör och framgång. De har blivit blidka av släta operatörer, från de uppenbara kvacksalvarna i ”hälsa och rikedom” till de ”andliga mystikerna” som har utbytt sunda läror för oanständiga ord och möten med en gudomlig agent.

Ty den tid kommer, då de inte längre ska fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser ska de samla åt sig hoptals, allt eftersom det kliar deras öron, en tid, då de ska vända sina öron från sanningen och i stället vända sig till fabler 2 Tim 4:3-4




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar